Fremsat den 13. november 2024 af Justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Udvidelse af anvendelsesområdet for
forbuddet mod videreførelse af en forening, der
foreløbig er forbudt eller opløst ved dom)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1145 af 5. november 2024, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 132 a, stk. 1, indsættes
efter »en forening«: »eller handler på en
måde, der er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelsen af en forening«, og »den
foreløbig er forbudt« ændres til:
»foreningen foreløbig er forbudt«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Udvidelse af
anvendelsesområdet for straffelovens § 132 a, stk.
1 | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) mener, at
det skal være så svært som muligt at være
bandemedlem i Danmark. Forbud mod og opløsning af en
forening er et af de værktøjer, der kan være med
til at stække banderne. Myndighederne skal derfor have de
nødvendige redskaber til at håndhæve et forbud
eller en opløsning, ligesom det også skal have
konsekvenser, når et forbud eller en opløsning ikke
respekteres, og banden videreføres på trods heraf.
I dag følger det af straffelovens § 132 a, stk. 1,
at den, der deltager i videreførelsen af en forening, efter
at den foreløbig er forbudt af regeringen eller
opløst ved dom, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Rigsadvokaten har oplyst, at det i praksis i visse
tilfælde har vist sig vanskeligt at løfte bevisbyrden
for, at handlinger foretaget af medlemmer eller tidligere medlemmer
af en forbudt eller opløst forening faktisk udgør
videreførelse af foreningen, og at handlingerne ikke alene
har karakter af f.eks. et socialt arrangement.
Det kan således i praksis være vanskeligt at skelne
mellem, hvornår der er tale om videreførelse af den
forbudte eller opløste forening, og hvornår der er
tale om sociale arrangementer, der ikke kan betragtes som en
sådan videreførelse. Det gælder ikke mindst,
når der er tale om foreninger, som også forud for et
forbud eller opløsning har haft sociale arrangementer og
samvær som en del af foreningens aktiviteter.
Det kan endvidere være vanskeligt at konstatere, at
ulovlige aktiviteter udgør en videreførelse af en
forbudt eller opløst forening i tilfælde, hvor de
pågældende ulovlige aktiviteter foretages af medlemmer
eller tidligere medlemmer af en forbudt eller opløst
forening. Det gælder navnlig, hvor de ulovlige aktiviteter i
relation til den udøvede kriminalitet eller
fremgangsmåde på forskellige punkter adskiller sig fra
ulovlige aktiviteter foretaget af personer tilknyttet foreningen
før forbuddet eller opløsningen.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at
anvendelsesområdet for bestemmelsen har vist sig for
snævert i forhold til myndighedernes mulighed for at
håndhæve et foreløbigt forbud mod eller
opløsning af en forening. Formålet med lovforslaget er
derfor at udvide anvendelsesområdet af straffelovens §
132 a, stk. 1, sådan at det fremover vil være lettere
for myndighederne at håndhæve et foreløbigt
forbud eller opløsning af en forening.
2. Udvidelse
af anvendelsesområdet for straffelovens § 132 a, stk.
1
2.1. Gældende ret
Ved lov nr. 715 af 23. marts 2018 om ændring af
straffeloven og retsplejeloven (Retsvirkninger af et
foreløbigt forbud mod eller opløsning af en forening)
blev straffelovens § 132 a, stk. 1, nyaffattet. Formålet
med nyaffattelsen var bl.a. at skabe større klarhed over
bestemmelsens anvendelsesområde ved, at der i
bemærkningerne blev angivet nærmere retningslinjer om,
hvilken adfærd mv. der er strafbar efter bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 208 som fremsat.
Det fremgår således af straffelovens § 132 a,
stk. 1, at den, der deltager i videreførelsen af en
forening, efter at den foreløbig er forbudt af regeringen
eller opløst ved dom, straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år. Bestemmelsen finder anvendelse
på videreførelse af en forening fra det tidspunkt,
hvor den er foreløbig forbudt af regeringen eller
opløst ved dom.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at
den omfatter enhver videreførelse af foreningen, herunder
alle former for aktiviteter, som kan henføres direkte eller
indirekte til en forbudt eller opløst forening, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 208 som fremsat, s. 7.
Det gælder således også ellers lovlige
aktiviteter, som foreningen udfører, og uanset om foreningen
efter forbuddet eller opløsningen er stoppet med at
udføre ulovlige aktiviteter. Bestemmelsen omfatter endvidere
enhver form for medlemskab af foreningen, ligesom handlinger, der
har til formål at rekruttere nye medlemmer til foreningen, er
omfattet.
Brug af foreningens kendetegn, herunder udsmykning, symboler,
navn, logo m.v., er også omfattet af bestemmelsen, hvis det
kan påvises, at kendetegnet anvendes som led i en
videreførelse af foreningen. Anvendelse af foreningens
kendetegn, der ikke kan karakteriseres som en videreførelse
af foreningen, kan efter omstændighederne være omfattet
af § 132 a, stk. 2.
Personer, der opretter eller fremmer virksomheden i en "ny"
forening, som i realiteten er en fortsættelse af den
forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved
dom, kan også straffes i medfør af straffelovens
§ 132 a, stk. 1. Bestemmelsen omfatter således
også såkaldte erstatningsforeninger, uanset om
oprettelsen heraf er sket for at skjule, at der reelt er tale om en
forbudt eller opløst forening.
Visse foreninger er meget aktive i det offentlige rum, f.eks.
ved på forskellig vis direkte og indirekte at søge at
sprede et budskab relateret til foreningen. I forhold til f.eks.
bandegrupperinger kan der være tale om, at personer med
tilknytning til banden forsamler sig i grupper af varierende
størrelse i det offentlige rum på nærmere
bestemte steder afhængig af den pågældende
gruppering. Herved forsøger gruppen ofte at dominere det
pågældende område, som anses som gruppens
territorium.
Hvis sådanne forsamlinger bestående af fortrinsvis
personer, der har været medlem af eller tilknyttet en
forening, som er forbudt eller opløst ved dom,
fortsættes - eventuelt uden anvendelse af bandens kendetegn -
efter tidspunktet for forbuddet eller opløsningen, kan der
være tale om en videreførelse af foreningen i strid
med § 132 a, stk. 1. Det beror imidlertid på en konkret
vurdering, om der f.eks. blot er tale om et led i personernes
sociale aktiviteter, eller om der reelt er tale om, at foreningen
videreføres. Der kan herved lægges vægt på
bl.a., om forsamlingen foregår og finder sted på
væsentlig samme måde som forud for forbuddet eller
opløsningen. Der kan endvidere lægges vægt
på andre omstændigheder, der f.eks.
understøtter, at foreningen videreføres. Den
omstændighed, at forsamlingen også består af
personer uden tilknytning til den pågældende bande,
indebærer ikke i sig selv, at der ikke kan være tale om
videreførelse af foreningen.
Det bemærkes, at lignende former for dominans,
magtdemonstrationer eller manifestationer også ses
udført i bandemiljøet af enkeltpersoner i
områder, som af banden anses som bandens territorium. Dette
kan f.eks. ske ved, at en person virker som vagt i området.
Denne form for adfærd kan efter omstændighederne
straffes som en videreførelse af foreningen.
Der kan også være tale om, at foreningen
ønsker at markere sig, f.eks. som led i en større
demonstration, ved andre større begivenheder, i nattelivet
eller i forbindelse med retsmøder eller løsladelser
af foreningens medlemmer mv. Disse tilfælde kan også
efter omstændighederne være en strafbar
overtrædelse af bestemmelsen. Det gælder generelt, at
der kan være grundlag for at straffe for medvirken til
overtrædelse af forbuddet mod at videreføre
foreningen, herunder af personer, som udlejer lokaler til brug for
foreningen, som er registrant af et domæne på
internettet til brug for foreningen, eller som fremstiller eller
sælger foreningens merchandise, hvis det fornødne
forsæt kan bevises.
Det kan i visse tilfælde give anledning til tvivl, om der
er tale om videreførelse af en forbudt eller opløst
forening, hvis dens tidligere medlemmer eller andre personer, der
havde tilknytning til foreningen, fortsætter med sammen at
foretage sig ellers lovlige aktiviteter, som før forbuddet
eller opløsningen var en del af foreningens virksomhed. Der
vil f.eks. kunne være tale om, at medlemmer mv. af en
motorcykelklub som led i foreningens (lovlige) aktiviteter
før opløsningen kørte i større eller
mindre grupper sammen på motorcykel. Hvis medlemmerne, efter
motorcykelklubben er blevet opløst ved dom, fortsætter
med at køre på motorcykel sammen i større eller
mindre grupper, må der tages konkret stilling til, om der er
tale om en videreførelse af foreningen, eller om der blot er
tale om, at en række personer i en social sammenhæng
kører motorcykel sammen.
Det beror på en konkret vurdering, om der er så
mange ligheder i måden at udføre aktiviteten på,
at det kan lægges til grund, at der er tale om at
videreføre foreningen. Dette kan bl.a. også ses i
sammenhæng med, om andre omstændigheder tilsiger, at
foreningen videreføres. Det antages i den forbindelse, at
den omstændighed, at forbuddet mod at anvende foreningens
kendetegn, jf. den foreslåede § 132 a, stk. 2,
respekteres, ikke i sig selv er afgørende for, om der er
tale om en videreførelse af foreningen.
Ved Østre Landsrets dom af 25. juni 2021 (S-1373-20,
udgivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2021, s. 4371), blev syv
personer frifundet for videreførelse af bandegrupperingen
Loyal To Familia (LTF), der foreløbig var forbudt. Det blev
i sagen lagt til grund, at de tiltalte i hvert fald tidligere havde
været medlem af eller haft tilknytning til LTF. De tiltalte
havde opholdt sig i et kælderlokale på Griffenfeldsgade
på Nørrebro. Kælderlokalet var indrettet med
bar, PlayStation, spillemaskine og pokerbord. Der var ved baren
opsat et opslag med ordensregler, bl.a. »Vi tolererer IKKE
våben eller stoffer Hvis dette medbringes, medføres
det karantæne for bestandigt.« Endvidere blev der i
opslaget refereret til »foreningen« og
»frivillige medarbejdere«. Da politiet ankom til stedet
den 22. marts 2019 i forbindelse med et tilsyn, konstaterede
politiet, at døren til lokalet var låst, og at der
blev råbt »Five-0«, da politiets
tilstedeværelse blev erkendt af de tiltalte. Flere af de
tiltalte var berusede. En af de tiltalte var i øvrigt i
besiddelse af en kniv og en anden af hash til eget brug.
Landsretten lagde endvidere til grund, at de tiltalte ikke
anvendte logoer, insigna etc., der var kendetegnende for LTF,
ligesom de ikke foretog handlinger den pågældende dag,
der var særligt kendetegnende for LTF, f.eks. at dominere
gadebilledet eller indgå i kriminelle aktiviteter.
På ovenstående baggrund frifandt landsretten de
tiltalte for videreførelse af LTF. Ved frifindelsen lagde
landsretten vægt på bl.a., at flere af de tiltalte var
barndomsvenner og vokset op i området omkring
Blågårds Plads, at arrangementet fremstod som
værende af social karakter, og at arrangementet fandt sted i
privat regi. Landsretten fandt på den baggrund, at det ikke
var bevist, at der ved arrangementet i kælderlokalet foregik
aktiviteter af en sådan karakter, at det udgjorde en
overtrædelse af forbuddet mod videreførelse af en
forbudt eller opløst forening.
Landsretten fremhævede endvidere, at det navnlig ikke
ansås for bevist, at forsamlingen fandt sted på
væsentlig samme måde, som forsamlinger relateret til
LTF foregik forud for det foreløbige forbud mod LTF, eller
at de tiltalte udviste en adfærd, der havde til hensigt at
manifestere deres tilstedeværelse i eller dominere det
nærliggende område omkring Blågårds Plads,
som LTF før det foreløbige forbud opererede i.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det strafferetlige
værn mod at fortsætte en forening, efter at den med
hjemmel i grundloven foreløbig er forbudt eller
opløst ved dom, skal være så effektivt som
muligt, så de kriminelle eller samfundsskadelige aktiviteter,
som udføres af sådanne foreninger, bringes til
ophør.
Rigsadvokaten har oplyst, at det i praksis i visse
tilfælde har vist sig vanskeligt at løfte bevisbyrden
for, at handlinger foretaget af medlemmer eller tidligere medlemmer
af en forbudt eller opløst forening faktisk udgør
videreførelse af foreningen, og at handlingerne ikke alene
har karakter af f.eks. et socialt arrangement.
Det kan således i praksis være vanskeligt at skelne
mellem, hvornår der er tale om videreførelse af den
forbudte eller opløste forening, og hvornår der er
tale om sociale arrangementer, der ikke kan betragtes som en
sådan videreførelse. Det gælder ikke mindst,
når der er tale om foreninger, som også forud for et
forbud eller opløsning har haft sociale arrangementer og
samvær som en del af foreningens aktiviteter.
Det kan endvidere være vanskeligt at konstatere, at
ulovlige aktiviteter udgør en videreførelse af en
forbudt eller opløst forening i tilfælde, hvor de
pågældende ulovlige aktiviteter foretages af medlemmer
eller tidligere medlemmer af en forbudt eller opløst
forening. Det gælder navnlig, hvor de ulovlige aktiviteter i
relation til den udøvede kriminalitet eller
fremgangsmåde på forskellige punkter adskiller sig fra
ulovlige aktiviteter foretaget af personer tilknyttet foreningen
før forbuddet eller opløsningen.
Der er på den anførte baggrund efter
Justitsministeriets opfattelse behov for at udvide forbuddet mod at
videreføre en forbudt eller opløst forening. Det skal
således ikke være muligt for medlemmer af forbudte
foreninger at forsamle sig under dække af sociale
aktiviteter, når disse for omverdenen fremstår som en
videreførelse af foreningen, uanset at det ikke måtte
kunne konstateres, at aktiviteterne reelt er et led i
videreførelse foreningens aktiviteter. Det gælder
navnlig i tilfælde, hvor foreningen i øvrigt fortsat
er aktiv på trods af forbuddet eller opløsningen.
Sådanne forsamlinger vil således efter
Justitsministeriets opfattelse under alle omstændigheder som
udgangspunkt være egnet til at fremstå som
videreførelse af en forbudt eller opløst
forening.
For at sikre en effektiv håndhævelse af et forbud
mod eller opløsning af en forening finder Justitsministeriet
derfor, at der er behov for at udvide anvendelsesområdet for
straffelovens § 132 a, stk. 1, så bestemmelsen
også omfatter forsamlinger, hvor personer mødes
på en måde, der er egnet til at fremstå som
videreførelse af den forbudte eller opløste
forening.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at straffelovens § 132 a, stk. 1,
udvides til også at omfatte den, der handler på en
måde, som er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelsen af en forening, der foreløbig er
forbudt eller opløst ved dom. Med ændringen vil det
således ikke længere være en betingelse for
overtrædelse af bestemmelsen, at der med en handling reelt er
tale om en videreførelse af foreningen.
Ved vurderingen af, om en handling eller aktivitet er egnet til
at fremstå som videreførelse af en forbudt eller
opløst forening, vil der skulle foretages en samlet
vurdering af omstændighederne omkring den
pågældende handling.
Med udtrykket "handler" i den foreslåede bestemmelse
forstås både egentlige handlinger, mere passive
handlinger, f.eks. deltagelse i en forsamling, og undladelser.
Handlingerne kan både være ulovlige handlinger og
lovlige handlinger.
Ved vurderingen af, om en handling er "egnet til at
fremstå" som videreførelse af en forbudt eller
opløst forening, vil det skulle indgå med betydelig
vægt, hvis handlingen udøves sammen med andre, hvor
alle eller de fleste af personerne har været medlem af eller
har eller har haft tilknytning til den pågældende
forening, og foreningen på trods af det foreløbige
forbud eller opløsningen fortsat udøver aktiviteter i
et vist omfang og fortsat har flere aktive medlemmer. Det vil i den
forbindelse ikke være afgørende, om den
pågældende forening har fortsat sine ulovlige
aktiviteter, hvis foreningen i øvrigt må anses som
fortsat aktiv.
Det bemærkes, at det ikke vil være afgørende
for, at en handling er egnet til at fremstå som
videreførelse af en forbudt eller opløst forening, at
den pågældende handling foregår på
væsentligt samme måde, som handlinger relateret til den
pågældende forening foregik forud for forbuddet eller
opløsningen af foreningen. Det er således ikke
afgørende, om de pågældende mødes samme
sted eller i samme område, som før forbuddet eller
opløsningen, ligesom det ikke er afgørende, at de
udfører de samme aktiviteter som før forbuddet eller
opløsningen.
Der skal foretages en konkret vurdering af, om der er tale om
handlinger, der er egnede til at fremstå som
videreførelse af foreningen, eller om der blot er tale om
f.eks. et rent socialt arrangement, som ikke er egnet til at
fremstå som relateret til den forbudte eller opløste
forening.
Det forudsættes med forslaget, at f.eks. en situation,
hvor en gruppe af personer, hvor alle eller de fleste er eller har
været medlem af eller har haft tilknytning til en forbudt
eller opløst forening, mødes i et område, der
har været forbundet med tilstedeværelsen af den
pågældende forening, eller sammen foretager
aktiviteter, som før forbuddet var en del af foreningens
virksomhed, som det klare udgangspunkt vil udgøre en
handling, der er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelse af den forbudte eller opløste forening.
Det gælder uanset, om aktiviteterne er lovlige og måtte
være af social karakter, og uanset at arrangementet
måtte foregå i privat regi.
Også forsamlinger eller handlinger der foregår i
områder, der ikke forbindes med den forbudte eller
opløste forening vil imidlertid efter omstændighederne
kunne være omfattet af forbuddet. Der vil i den forbindelse
bl.a. kunne lægges vægt på antallet af personer,
der har eller har haft tilknytning til den forbudte eller
opløste forening, der indgår i forsamlingen. Som
eksempel kan i den forbindelse nævnes et grillarrangement i
en park, et besøg på en restaurant eller en
beværtning eller kørsel på motorcykel i en
gruppe, som alle efter omstændighederne vil være egnet
til at fremstå som deltagelse i videreførelse af en
forbudt eller opløst forening. Det gælder
særligt i de tilfælde, hvor der er tale om forsamlinger
af mere end blot enkelte personer, hvor alle eller de fleste er
eller har været medlem af eller har haft tilknytning til en
forbudt eller opløst forening. Mindre forsamlinger vil dog
også efter omstændighederne kunne være
omfattet.
Særligt for så vidt angår ulovlige handlinger
vil det som det helt klare udgangspunkt skulle lægges til
grund, at sådanne handlinger er egnede til at fremstå
som videreførelse af en forening, når personer, der
har eller har haft tilknytning til foreningen, i fællesskab
begår ny kriminalitet, og foreningen foreløbig er
forbudt eller opløst bl.a. som følge af, at der som
led i foreningens virksomhed er begået omfattende og alvorlig
kriminalitet. Det gælder som udgangspunkt uanset, om
kriminaliteten er ligeartet med den kriminalitet, foreningen begik
forud for forbuddet eller opløsningen, og uanset om
kriminaliteten bliver begået et sted, hvor foreningen havde
sit sædvanlige ophold forud for forbuddet eller
opløsningen.
Det omfatter eksempelvis tilfælde, hvor en gruppe af
personer, der har eller tidligere har haft tilknytning til en
forbudt eller opløst forening, nu begår ny
kriminalitet, f.eks. salg af narkotika eller lignende, uanset om
kriminaliteten bliver begået et sted, hvor der ikke tidligere
er foregået ulovlige aktiviteter med relation til
foreningen.
Tilfælde, hvor den ulovlige aktivitet åbenlyst ikke
er relateret til den forbudte eller opløste forening, vil
dog ikke være omfattet af den foreslåede ændring.
Som eksempel herpå kan nævnes mindre
overtrædelser af færdselslovgivningen, f.eks.
kørsel over for rødt lys.
For så vidt angår forbudte eller opløste
foreninger, som er en del af et internationalt netværk eller
sammenslutning, bemærkes det, at også handlinger eller
aktiviteter, der udføres sammen med medlemmer af udenlandske
afdelinger i netværket eller sammenslutningen, vil kunne
være omfattet af bestemmelsen.
Også medlemmer af en udenlandsk afdeling af en i Danmark
forbudt eller opløst forening vil kunne straffes for
overtrædelse af straffelovens § 132 a, stk. 1, i den
foreslåede affatning. Det afgørende vil i den
forbindelse være, om medlemmer af den udenlandske afdeling
deltager i videreførelsen eller udfører handlinger,
der er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelse af foreningen. Det kan f.eks. være i
form af deltagelse i en forsamling med medlemmer af den danske
afdeling af den forbudte eller opløste forening.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre merudgifter for
politiet på ca. 1,5 mio. kr. (2024-pl) i 2025 og frem. Hertil
forventes merudgifter for anklagemyndigheden på ca. 1,2 mio.
kr. (2024-pl) årligt i 2025 og frem. Herudover forventes
merudgifter for ca. 0,5 mio. kr. (2024-pl) årligt for
domstolene i 2025 og frem. Ligeledes forventes det, at
kriminalforsorgen vil have udgifter for ca. 1,3 mio. kr. (2024-pl)
årligt i 2026 og frem. Udgifterne håndteres inden for
myndigheders eksisterende økonomiske rammer.
Det er herudover forventningen, at lovforslaget vil
medføre et kapacitetsbehov i kriminalforsorgen på ca.
1,7 pladser årligt fra 2026 og frem.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for kommunerne eller regionerne.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. september
2024 til den 14. oktober 2024 (28dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet
(Juridisk Institut), Aarhus Retshjælp, Advokatrådet,
Amnesty International, Bevismiddeltilsynet, Copenhagen Business
School (Juridisk Institut), Danske Advokater, Danske Regioner, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KL, Københavns Retshjælp, Københavns
Universitet (Juridisk Fakultet), Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Odense Retshjælp,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, samtlige byretter, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Vestre Landsret, Østre
Landsret.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for politiet på ca. 1,5 mio. kr. (2024-pl) i 2025
og frem. Hertil forventes merudgifter for anklagemyndigheden
på ca. 1,2 mio. kr. (2024-pl) årligt i 2025 og frem.
Herudover forventes merudgifter for ca. 0,5 mio. kr. (2024-pl)
årligt for domstolene i 2025 og frem. Ligeledes forventes
det, at kriminalforsorgen vil have udgifter for ca. 1,3 mio. kr.
(2024-pl) årligt i 2026 og frem. Udgifterne håndteres
inden for myndigheders eksisterende økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af straffelovens § 132 a, stk. 1, at den,
der deltager i videreførelsen af en forening, efter at den
foreløbig er forbudt af regeringen eller opløst ved
dom, straffes med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Ved Østre Landsrets dom af 25. juni 2021 (S-1373-20,
udgivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2021, s. 4371), blev syv
personer frifundet for at have videreført bandegrupperingen
Loyal To Familia (LTF), der foreløbig var forbudt.
Landsretten lagde vægt på bl.a., at flere af de
tiltalte var barndomsvenner og vokset op i området omkring
Blågårds Plads, at arrangementet fremstod som
værende af social karakter og fandt sted i privat regi, og at
det ikke var bevist, at der ved arrangementet i kælderlokalet
foregik aktiviteter af en sådan karakter, at det udgjorde en
overtrædelse af forbuddet mod videreførelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i straffelovens § 132 a, stk. 1, efter »en
forening« indsættes: »eller handler på en
måde, der er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelsen af en forening«, og at »den
foreløbig er forbudt« ændres til:
»foreningen foreløbig er forbudt«.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
straffelovens § 132 a, stk. 1, også vil omfatte
handlinger, som er egnede til at fremstå som deltagelse i
videreførelse af en forening, der foreløbig er
forbudt eller opløst ved dom. Det foreslåede vil
herudover medføre en sproglig ændring af bestemmelsen,
idet »den foreløbig er forbudt« ændres
til: »foreningen foreløbig er forbudt«, uden at
dette udgør en indholdsmæssig ændring.
Det foreslås, at straffelovens § 132 a, stk. 1,
udvides til også at omfatte handlinger, der er egnede til at
fremstå som deltagelse i videreførelse af en forening,
der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom. Med
ændringen vil det således ikke længere være
en betingelse for domfældelse for overtrædelse af
bestemmelsen, at der med en handling reelt er tale om en
videreførelse af foreningen.
Ved vurderingen af, om en handling eller aktivitet er egnet til
at fremstå som videreførelse af en forbudt eller
opløst forening, vil der skulle foretages en samlet
vurdering af omstændighederne omkring den
pågældende handling.
Med udtrykket "handler" i den foreslåede bestemmelse
forstås både egentlige handlinger, mere passive
handlinger, f.eks. deltagelse i en forsamling, og undladelser.
Handlingerne kan både være ulovlige handlinger og
lovlige handlinger.
Ved vurderingen af, om en handling er egnet til at fremstå
som videreførelse af en forbudt eller opløst
forening, vil det skulle indgå med betydelig vægt, hvis
handlingen udøves sammen med andre, hvor alle eller de
fleste af personerne har været medlem af eller har eller har
haft tilknytning til den pågældende forening, og
foreningen på trods af det foreløbige forbud eller
opløsningen fortsat udøver aktiviteter i et vist
omfang og fortsat har flere aktive medlemmer. Det vil i den
forbindelse ikke være afgørende, om den
pågældende forening har fortsat sine ulovlige
aktiviteter, hvis foreningen i øvrigt må anses som
fortsat aktiv.
Det bemærkes, at det ikke vil være afgørende
for, at en handling er egnet til at fremstå som
videreførelse af en forbudt eller opløst forening, at
den pågældende handling foregår på
væsentligt samme måde, som handlinger relateret til den
pågældende forening foregik forud for forbuddet eller
opløsningen af foreningen. Det vil således ikke
være afgørende, om de pågældende
mødes samme sted eller i samme område, som før
forbuddet eller opløsningen, ligesom det ikke er
afgørende, at de udfører de samme aktiviteter, som
før forbuddet eller opløsningen.
Der skal foretages en konkret vurdering af, om der er tale om
handlinger, der er egnede til at fremstå som
videreførelse af foreningen, eller om der blot er tale om
f.eks. et rent socialt arrangement, som ikke er egnet til at
fremstå som relateret til den forbudte eller opløste
forening.
Det forudsættes med forslaget, at f.eks. en situation,
hvor en gruppe af personer, hvor alle eller de fleste er eller har
været medlem af eller har haft tilknytning til en forbudt
eller opløst forening, mødes i et område, der
har været forbundet med tilstedeværelsen af den
pågældende forening eller sammen foretager aktiviteter,
som før forbuddet var en del af foreningens virksomhed,
uanset at disse er lovlige og måtte være af social
karakter, som det klare udgangspunkt vil udgøre en handling,
der er egnet til at fremstå som videreførelse af den
forbudte eller opløste forening. Det gælder uanset, at
arrangementet måtte foregå i privat regi.
Også forsamlinger eller handlinger, der foregår i
områder, som ikke forbindes med den forbudte eller
opløste forening, vil imidlertid efter
omstændighederne kunne være omfattet af forbuddet.
Der vil i den forbindelse bl.a. kunne lægges vægt
på antallet af personer, der har eller har haft tilknytning
til den forbudte eller opløste forening, som indgår i
forsamlingen. Som eksempel kan i den forbindelse nævnes et
grillarrangement i en park, et besøg på en restaurant
eller en beværtning eller kørsel på motorcykel i
en gruppe, som alle efter omstændighederne vil være
egnet til at fremstå som videreførelse af en forbudt
eller opløst forening. Det gælder særligt i de
tilfælde, hvor der er tale om forsamlinger af mere end blot
enkelte personer, hvor alle eller de fleste er eller har
været medlem af eller har haft tilknytning til en forbudt
eller opløst forening. Mindre forsamlinger vil dog
også efter omstændighederne kunne være
omfattet.
Særligt for så vidt angår ulovlige handlinger
vil det som det helt klare udgangspunkt skulle lægges til
grund, at sådanne handlinger er egnede til at fremstå
som videreførelse af en forening, når personer, der
har eller har haft tilknytning til foreningen, i fællesskab
begår ny kriminalitet, og foreningen foreløbig er
forbudt eller opløst bl.a. som følge af, at der som
led i foreningens virksomhed er begået omfattende og alvorlig
kriminalitet. Det gælder som udgangspunkt uanset, om
kriminaliteten er ligeartet med den kriminalitet, foreningen begik
forud for forbuddet eller opløsningen, og uanset om
kriminaliteten bliver begået et sted, hvor foreningen havde
sit sædvanlige ophold forud for forbuddet eller
opløsningen.
Det omfatter eksempelvis tilfælde, hvor en gruppe af
personer, der har eller tidligere har haft tilknytning til en
forbudt eller opløst forening, nu begår ny
kriminalitet, f.eks. salg af narkotika eller lignende, uanset om
kriminaliteten bliver begået et sted, hvor der ikke tidligere
er foregået ulovlige aktiviteter med relation til foreningen.
Det samme gælder eksempelvis økonomisk kriminalitet,
der understøtter den forbudte eller opløste forening,
selvom foreningen ikke forud for forbuddet eller opløsningen
blev finansieret helt eller delvist ved denne type
kriminalitet.
Tilfælde, hvor den ulovlige aktivitet åbenlyst ikke
er relateret til den forbudte eller opløste forening, vil
dog ikke være omfattet af den foreslåede ændring.
Som eksempel herpå kan nævnes mindre
overtrædelser af færdselslovgivningen, f.eks.
kørsel over for rødt lys.
For så vidt angår forbudte eller opløste
foreninger, som er en del af et internationalt netværk eller
sammenslutning, bemærkes det, at også handlinger eller
aktiviteter, der udføres sammen med medlemmer af udenlandske
afdelinger i netværket eller sammenslutningen, vil kunne
være omfattet af bestemmelsen.
Også medlemmer af en udenlandsk afdeling af en i Danmark
forbudt eller opløst forening vil kunne straffes for
overtrædelse af straffelovens § 132 a, stk. 1, i den
foreslåede affattelse. Det afgørende vil i den
forbindelse være, om medlemmer af den udenlandske afdeling
deltager i videreførelsen eller udfører handlinger,
der er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelse af foreningen. Det kan f.eks. være i
form af deltagelse i en forsamling med medlemmer af den danske
afdeling af den forbudte eller opløste forening.
Endelig forudsættes det med lovforslaget, at handlinger,
der er egnede til at fremstå som videreførelse af en
forening, som er foreløbig forbudt eller opløst ved
dom, vil blive straffet med samme niveau, som handlinger omfattet
af den nugældende bestemmelse i straffelovens § 132 a,
stk. 1.
Der er ud over ovennævnte udvidelse ikke med lovforslaget
tilsigtet nogen ændring i anvendelsesområdet for
straffelovens § 132 a, stk. 1.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
februar 2025.
Det følger af straffelovens § 3, stk. 1, at
spørgsmål om strafbarhed og straf efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de foreslåede
nye regler, dog at afgørelsen ikke derved må blive
strengere end efter de regler, der gjaldt på
gerningstidspunktet.
For handlinger begået før lovens ikrafttræden
og pådømt efter lovens ikrafttræden gælder
dermed generelt, at de skal bedømmes efter de
foreslåede nye regler, men at straf kun kan
pålægges, hvis handlingen også var strafbar efter
de hidtil gældende regler, og at straffen ikke må
være strengere end efter de hidtil gældende regler.
Handlinger, der er egnede til at fremstå som deltagelse i
videreførelsen af en forening, straffes dermed kun, hvis de
er begået efter lovens ikrafttræden.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland og vil ikke kunne
sættes i kraft for disse dele af riget, da hovedloven ikke
gælder og ikke vil kunne sættes i kraft for disse dele
af riget. Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område,
mens der for Grønland gælder en kriminallov. Der
foreslås derfor ingen territorialbestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1145 af 5. november 2024, foretages følgende
ændring: | | | | § 132 a. Den,
der deltager i videreførelsen af en forening, efter at den
foreløbig er forbudt af regeringen eller opløst ved
dom, straffes med bøde eller fængsel indtil 2
år. Stk. 2.
--- | | 1. I § 132 a, stk. 1, indsættes efter
»en forening«: »eller udøver en handling,
der er egnet til at fremstå som deltagelse i
videreførelsen af en forening«, og »den
foreløbig er forbudt« ændres til:
»foreningen foreløbig er forbudt«. |
|