L 101 Forslag til lov om ændring af straffeloven.

(Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 2. beh./Direkte til 3. beh.

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-11-2024

Fremsættelse: 13-11-2024

Skriftlig fremsættelse (13. november 2024)

20241_l101_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (13. november 2024)

Justitsministeren (Peter Hummelgaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af anvendelsesområdet for forbuddet mod videreførelse af en forening, der foreløbig er forbudt eller opløst ved dom)

(Lovforslag nr. L 101)

Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) mener, at det skal være så svært som muligt at være bandemedlem i Danmark. Forbud mod og opløsning af en forening er et af de værktøjer, der kan være med til at stække banderne. Myndighederne skal derfor have de nødvendige redskaber til at håndhæve et forbud eller en opløsning, ligesom det også skal have konsekvenser, når et forbud eller en opløsning ikke respekteres, og banden videreføres på trods heraf.

I dag følger det af straffelovens § 132 a, stk. 1, at den, der deltager i videreførelsen af en forening, efter at den foreløbig er forbudt af regeringen eller opløst ved dom, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

Rigsadvokaten har oplyst, at det i praksis i visse tilfælde har vist sig vanskeligt at løfte bevisbyrden for, at handlinger foretaget af medlemmer eller tidligere medlemmer af en forbudt eller opløst forening faktisk udgør videreførelse af foreningen, og at handlingerne ikke alene har karakter af f.eks. et socialt arrangement.

Det kan således i praksis være vanskeligt at skelne mellem, hvornår der er tale om videreførelse af den forbudte eller opløste forening, og hvornår der er tale om sociale arrangementer, der ikke kan betragtes som en sådan videreførelse. Det gælder ikke mindst, når der er tale om foreninger, som også forud for et forbud eller opløsning har haft sociale arrangementer og samvær som en del af foreningens aktiviteter.

Det kan endvidere være vanskeligt at konstatere, at ulovlige aktiviteter udgør en videreførelse af en forbudt eller opløst forening i tilfælde, hvor de pågældende ulovlige aktiviteter foretages af medlemmer eller tidligere medlemmer af en forbudt eller opløst forening. Det gælder navnlig, hvor de ulovlige aktiviteter i relation til den udøvede kriminalitet eller fremgangsmåde på forskellige punkter adskiller sig fra ulovlige aktiviteter foretaget af personer tilknyttet foreningen før forbuddet eller opløsningen.

Justitsministeriet finder på den baggrund, at anvendelsesområdet for bestemmelsen har vist sig for snævert i forhold til myndighedernes mulighed for at håndhæve et foreløbigt forbud mod eller opløsning af en forening. Formålet med lovforslaget er derfor at udvide anvendelsesområdet af straffelovens § 132 a, stk. 1, sådan at det fremover vil være lettere for myndighederne at håndhæve et foreløbigt forbud eller opløsning af en forening.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.