Tak for det, formand. Jeg erkender blankt, at det her er et teknisk lovforslag – det er der ingen tvivl om – så lad os lige prøve først at se på, hvad det politiske formål egentlig er her.
Formålet er at gøre noget ved den problemstilling, der er i, at vi forbruger flere naturressourcer, end vores klode kan holde til. Der er forskellige opgørelser, men den autoritative, den sådan mest anerkendte, jeg kender til, viser, at vi i år globalt set brugte Jordens ressourcer den 1. august. Alt, hvad vi bruger efter den 1. august, også i dag her i november måned, er overtræk på naturens konto. Det er globalt set.
Lad os så prøve at kigge på, hvordan det ser ud i Danmark. I Danmark ser det sådan ud, at den dag i år, hvor vi brugte Jordens ressourcer, var den 16. marts, og derefter var det overtræk på naturens konto, hvad angår Danmark. Og det er sådan, at hver eneste indbygger her i Danmark forbruger i gennemsnit ca. 26 t naturressourcer om året. Og hvor langt skal vi ned, hvis vi skal holde os inden for, hvad vi har, nemlig kun én jordklode? Vi skal ned på 6-8 t, hvis vi skal være inden for de planetære grænser. Og det er jo egentlig lidt vildt, at jeg siger »hvis vi skal være inden for de planetære grænser«, for vi har jo ikke andet valg; for vi har nemlig kun én planet.
Vi opfører os, som om vi havde fire jordkloder og vi kunne høste naturressourcer på fire jordkloder, men vi har jo, som alle ved, én jordklode. Så før eller siden er vi nødt til at erkende det, og jo hurtigere vi erkender det og indretter os efter det ved at lave produkter, innovation og en omstilling af vores samfund både som forbrugere og som virksomheder, jo hurtigere når vi til en situation, hvor vi accepterer og respekterer de grænser, vores planet har, og så bliver overgangen bedst mulig.
Det var sådan helt på planetbasis, men hvis vi så ser på vores egen skraldespand derhjemme i vores egen husstand, så kan vi jo simpelt hen se det og mærke det i vores skraldespand. Og det gælder især mængderne af plastemballageaffald; det er voldsomt, og det er også stigende.
Derfor er der ikke nogen vej udenom at skære ned på emballagen og sørge for, at vi kan genanvende så meget emballage som muligt. Og det er sådan set grunden til, at vi har det her lovforslag. Det er teknisk, men det er det, lovforslaget handler om, nemlig konkret at gøre noget ved det her problem, at reducere mængden af affald og øge genanvendelsen.
Hvordan foreslår vi at det skal ske? Vi foreslår her i lovforslaget, at det skal ske ved at udvide det, der hedder producentansvaret. Og hvad betyder det? Ja, det betyder, at producenterne får ansvaret for deres produkter – dem, som vi kan købe i supermarkederne, i forretningerne eller på nettet – og disses emballage. Det har de så ansvaret for, når det bliver til affald.
Det betyder så også, at virksomheder, der producerer f.eks. emballage, selv skal betale for indsamling og affaldsbehandling af emballagen, når den så er blevet til affald. Og når virksomhederne selv skal betale for indsamling og affaldsbehandling af f.eks. brugte shampooflasker eller skotøjsæsker – vi kender det jo alle sammen derhjemmefra, altså hvad der er i skraldespandene der – så får de jo dermed også det, de ikke har i dag, nemlig et økonomisk incitament til at bruge mindre emballage og til at designe deres emballage, så den er lettere at genbruge og genanvende.
Så det med et udvidet producentansvar er teknisk, men det er altså et vigtigt virkemiddel hen imod en mere cirkulær økonomi, hvor vi skal væk fra et brug og smid væk-samfund og i stedet over i et samfund, hvor vi passer bedre på vores ressourcer og bruger dem igen og igen.
Selve lovforslaget har to hovedformål. For det første er det at indføre et nyt producentansvar for emballage og udmønte den politiske aftale om udvidet producentansvar for emballage og engangsplastprodukter. Den blev indgået helt tilbage i 2022 af en bred kreds af Folketingets partier, og det er så den, vi kan udmønte nu. For det andet er det at ændre regler om udvidet producentansvar for batterier og for at implementere en ny batteriforordning. Derudover indeholder lovforslaget mindre ændringer til eksisterende hjemler om producentansvarsordninger for engangsplastprodukter og fiskeredskaber, der indeholder plast – også et reelt problem, som vi her får nogle stærkere instrumenter til at få løst og forebygget.
Den vision, der ligger bag den her aftale, den her lov, altså den politiske aftale, er, at det samlede danske emballageforbrug reduceres, og at langt mere emballage genbruges og genanvendes. Den politiske aftale blev indgået oven på en række anbefalinger fra både kommuner og erhvervsliv om, hvordan de ønsker at det udvidede producentansvar for emballage vil kunne organiseres.
Det her er en virkelig stor ændring af affaldssektoren i Danmark. Men det er jo altså bare nødvendigt, hvis vi vil gøre noget ved det problem, jeg startede med at nævne her.
Hvad betyder det så for den enkelte husstand, altså for os alle sammen som forbrugere, som borgere? Jamen vi vil formentlig ikke kunne mærke det helt store, for vi vil stadig væk skulle fortsætte med at sortere affald, som vi hele tiden har gjort det, men vi flytter en stor opgave og en stor regning – det er en pris på ca. 1,5 mia. kr. – over på producenterne. Det kan jo mærkes, og det vil man også kunne mærke hos os forbrugere, hos danskerne, som får et mindre affaldsgebyr at betale, og så flyttes regningen altså over til producenterne, der dermed får en grund til at reducere de her mængder.
Der er hele vejen igennem blevet lyttet meget intensivt til både erhvervslivets og vores kommuners bekymringer og idéer i forhold til de praktiske udfordringer, der venter forude. Det ville være løgn at sige, at de alle sammen er tilfredse, eller at de alle sammen er enige, for de er ikke enige. Kommunerne ønsker noget, og det er heller ikke sådan, at man i erhvervslivet er enige; de har også forskellige ønsker, og nogle gange af de helt modsatrettede, og andre gange er der tale om sådan lidt forskellige nuancer.
Så derfor er det jo også et arbejde at forsøge at rykke fremad og gøre noget ved problemet og kom de forskellige mest muligt i møde, men man kan ikke komme alle i møde, for de er simpelt hen ikke enige. Og derfor er opgaven også at forsøge at finde en balance mellem de forskellige hensyn, der er.
Det er også sådan, at den her store ændring er vi nødt til også, når vi indfører den, at kunne evaluere på og tilrette, hvis der opstår ting, som er uhensigtsmæssige. Og derfor er der blandt partierne i den politiske aftale aftalt en evaluering om 3 år, i 2027.
Så er der spørgsmålet om, hvordan det her bliver til virkelighed. Ud over at Folketinget skal stemme om det her, er det også sådan, at den nærmere udmøntning af lovforslaget vil ske i bekendtgørelser. Det er beskrevet meget nøje i bemærkningerne til lovforslaget, hvordan det skal ske. Jeg ved at der også af og til er kritik i Folketingssalen af, bemyndigelser til ministeren. Og begrundelsen for at gøre det sådan er, at der – og det er særlig her i opstarten – kan være behov for hurtigt at tilpasse bekendtgørelsen, hvis der skulle opstå nogle praktiske, uforudsete problemstillinger, som vi skal løse hurtigt. Vi vil jo ikke skabe nye problemer eller mere bureaukrati. Vi vil jo sådan set finde nogle smartere løsninger her. Hvis der bliver behov for at ændre noget undervejs, vil jeg naturligvis inddrage partierne bag den politiske aftale i forhold til at finde de her konkrete løsninger.
Så nævnte jeg også batterier. Og lad mig lige udfolde det om batterierne lidt mere. For lovforslaget inkluderer også en ophævelse af de gældende regler for producentansvar for batterier. De erstattes af en ny EU-forordning, og der tilføjes også samtidig regler, der er nødvendige for at implementere og supplere forordningen. Den medfører bl.a., at producenter af batterier fremover selv skal være med til organiseringen af indsamlingssystemet, og dermed også, at vi får nogle EU-regler, som erstatter de danske regler. Men heller ikke det vil være noget, som vil betyde, at vi som forbrugere skal indrette os på en ny måde her.
Vi har en stor udfordring i at omstille vores samfund til en mere cirkulær økonomi. Jeg startede med at sige, at vi lever, som om vi havde fire jordkloder, men vi har en enkelt, og jo før vi indretter os efter det, jo nemmere bliver det for os at opretholde vores livsstil og beholde vores stærke erhvervsliv og beholde den rigdom, som er fundamentet for, at vi kan lave en grøn omstilling.
Derfor er det her, ja, teknisk, for det handler om emballage, producenter og affaldssektoren, men det er altså også et meget, meget afgørende og vigtigt skridt i den rigtige retning. Alternativet er, at vi vil fortsætte med at have kæmpe mængder og også stigende mængder år for år af emballage, af ting, som vi bare må sige at vi skal nedbringe, og vi skal have meget mere genanvendelse og genbrug.
Jeg har jeg lyttet meget til debatten her i dag. Jeg ved, hvor travlt det er som folketingsmedlem. Jeg er også selv medlem af Folketinget, og jeg ved, at der er meget travlhed. Vi har indkaldelser, og vi havde i går et meget, meget godt møde med de ordførere, der havde tid til at komme, om en teknisk gennemgang af det, men vi vil meget gerne stille os til rådighed i forhold til at hjælpe, hvis der er spørgsmål, også af teknisk karakter, men selvfølgelig også af politisk karakter. Det kan være i udvalgsbehandlingen, men hvis der er ønske om noget mere fra ministeriets side, har vi dygtige folk, som vil hjælpe til. Men jeg anerkender også, at som medlem af Folketinget med mange ordføreropgaver er det en stor opgave at sætte sig ind i en så kompleks og detaljeret problemstilling, som der er tale om her.
Men det er ikke noget alternativ, at vi ikke får løst det, for vi kan ikke fortsætte, som vi har gjort indtil nu. Tak, formand.