L 61 Forslag til lov om kønsfordeling blandt ledelsesmedlemmer i visse store børsnoterede selskaber

(kønsbalanceloven).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Spørgsmål 5

Kan ministeren forklare, hvordan det skal kunne afgøres objektivt, om to kandidater er ”lige kvalificerede” til en bestyrelsespost, når der i praksis lægges vægt på en helhedsvurdering af mange forskellige kriterier, og når flere af de relevante kriterier i sagens natur er subjektive og skønsbaserede, herunder kandidaternes personlighed?
Dato: 21-11-2024
Status: Ikke besvaret
Emne: selskaber og fonde
Dokumentdato: 21-11-2024
Modtaget: 21-11-2024
Omdelt: 21-11-2024

Spm. om, hvordan det skal kunne afgøres objektivt, om to kandidater er ”lige kvalificerede” til en bestyrelsespost, når der i praksis lægges vægt på en helhedsvurdering af mange forskellige kriterier, og når flere af de relevante kriterier i sagens natur er subjektive og skønsbaserede, herunder kandidaternes personlighed

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Titel
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 1: Spm. om de virksomheder, som er foreslået omfattet af L61, allerede er underlagt et forbud mod kønsdiskrimination efter ligestillingsloven, som også gælder nominering af ledelseskandidater til deres direktion og bestyrelse 21.11.2024
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 2: Spm. om ministeren mener, at store danske børsnoterede virksomheder i dag diskriminerer kvinder – og dermed overtræder ligestillingsloven - ved at ændre på nomineringskriterier undervejs i en rekrutteringsproces for at nominere mænd i stedet for kvinder til deres bestyrelse 21.11.2024
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 3: Spm., om ministeren kan udelukke, at det foreslåede krav om et måltal for direktionen og underliggende ledelse, der skal være opfyldt senest i juni 2026, kan føre til tilfælde, hvor berørte virksomheder bliver nødsaget til at sænke ambitionsniveauet for deres nuværende måltal 21.11.2024
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 4: Spm., om det er en hensigtsmæssig og værdiskabende indblanding fra Folketinget, at bede landets største børsnoterede virksomheder om potentielt at skifte ud i deres direktion inden juni 2026 – en frist på kun halvandet år – hvis de vil undgå at sænke ambitionsniveauet for deres nuværende måltal 21.11.2024
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 6: Spm. om ministeren er enig i, at den enkelte virksomhed er bedre egnet og har større ret end Folketinget til at afgøre, hvem der er mest egnet til at udgøre en god bestyrelseskandidat for at opfylde den pågældende virksomheds konkrete behov 21.11.2024
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 7: Spm. om ministeren er enig i, at det ikke er en urealistisk antagelse, at stigningstakten vil fortsætte de næste to år i nogenlunde samme omfang som de seneste seks år, og at andelen af kvinder i bestyrelserne for de selskaber, der vil blive omfattet af lovforslaget, derfor må forventes at være over 40 pct. i juni 2026, når lovforslagets frist for opfyldelse af kravet om mindst 40 pct. indtræffer? 21.11.2024
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 8: Spm. om ministeren mener, at forslaget om ikke at udnytte direktivets undtagelsesmulighed isoleret set vil fremme eller svække danske virksomheders incitament til blive børsnoterede og dermed deres muligheder for at tiltrække kapital til investeringer, bl.a. i nye digitale teknologier, den grønne omstilling osv. 21.11.2024
L 61 - 2024-25 - Spørgsmål 9: Spm. om, hvordan forslaget om ikke at udnytte direktivets undtagelsesmuligheder harmonerer med ministerens egen redegørelse om bedre regulering for erhvervslivet 2023 fra juni 2024 21.11.2024