Ministeren bedes redegøre for, om ministeriet har ændret sin juridiske fortolkning af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1?
Der henvises til, at ministeren i svar på spørgsmål 14 til L 38 i bemærkningerne skriver: ” Baggrunden herfor er, at miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1, alene vedrører kommunens affaldsordninger, hvorfor initiativer vedrørende genbrugsgenstande ikke kan finansieres over affaldsgebyrerne, da genstandene anses for at være affald.”
Dette er i modstrid med svar fra daværende miljøminister i 2010 på spørgsmål nr. 4 til L 13, stillet af Miljø og Planlægningsudvalget (folketingsåret 2010-11):
” Efter de gældende regler kan kommunerne gebyrfinansiere udgifterne til bl.a. planlægning, etablering, drift og administration af de kommunale affaldsordninger og opgaver, som har en naturlig tilknytning hertil. Det betyder, at kommunerne har adgang til at gebyrfinansiere en række borgerrettede initiativer, bl.a. på affaldsforebyggelsesområdet i det omfang, initiativerne knytter sig til affaldsordningerne. Det kan f.eks. være iværksættelse af en informationskampagne om affaldsforebyggelse eller etablering af et byttehjørne i kommunale boligselskaber eller på genbrugspladsen. Se også mit svar på spørgsmål 3.”
Der henvises også til, at dette svar blev gentaget af Miljøministeriet i høringsnotat af 9. december 2020 til affaldsbekendtgørelsen.
Dato: 25-11-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne:
affald og kemikalier, miljøpolitik og miljøbeskyttelse