Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38
Offentligt
2944909_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 9870
Den 27. november 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 16 til L 38, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod
destruktion af usolgte forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på
genbrugspladser) stillet den 26. november 2024 af Leila Stockmarr (EL).
Spørgsmål nr. 16 til L 38
”Ministeren bedes redegøre for, om ministeriet har ændret sin juridiske fortolkning af
miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1? Der henvises til, at ministeren i svar på spørgsmål 14 til L 38 i
bemærkningerne skriver: ” Baggrunden herfor er, at miljøbeskyttelseslovens
§ 48, stk. 1, alene
vedrører kommunens affaldsordninger, hvorfor initiativer vedrørende genbrugsgenstande ikke kan
finansieres over affaldsgebyrerne, da genstandene anses for at være affald.” Dette er i modstrid med
svar fra daværende miljøminister i 2010 på spørgsmål nr. 4 til L 13, stillet af Miljø og
Planlægningsudvalget (folketingsåret 2010-11):
” Efter de gældende regler kan kommunerne
gebyrfinansiere udgifterne til bl.a. planlægning, etablering, drift og administration af de kommunale
affaldsordninger og opgaver, som har en naturlig tilknytning hertil. Det betyder, at kommunerne har
adgang til at gebyrfinansiere en række borgerrettede initiativer, bl.a. på affaldsforebyggelsesområdet i
det omfang, initiativerne knytter sig til affaldsordningerne. Det kan f.eks. være iværksættelse af en
informationskampagne om affaldsforebyggelse eller etablering af et byttehjørne i kommunale
boligselskaber eller på genbrugspladsen. Se også mit svar på spørgsmål 3.” Der henvises også til, at
dette svar blev gentaget af Miljøministeriet i høringsnotat af 9. december 2020 til
affaldsbekendtgørelsen.”
Svar
Spørgsmålet har været forelagt Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, som har oplyst følgende:
”Det
fremgik af svar på spørgsmål nr. 12 til L 38, af 7. november d.å., at det i L 153 (Forslag til Lov om
ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om Forsyningstilsynet) fra 2022 fremgår af beskrivelsen af
den gældende retstilstand, at kommunernes initiativer vedr. genbrugsgenstande ikke kan finansieres
over affaldsgebyrerne, da genstandene ikke anses for at være affald. L 153 blev vedtaget af Folketinget
ved 3. behandling den 9. juni 2022.
Energistyrelsen er blevet opmærksom på, at kommunernes hidtidige praksis, hvorefter kommunerne
har gebyrfinansieret genbrugsaktiviteter på genbrugspladsen, ikke er omtalt i L 153.
I de almindelige bemærkninger til L 153
under afsnittet ”gældende ret” nævnes det ganske vist, at
Ankestyrelsen i udtalelse af 28. juni 2017 har vurderet, at kommuner er berettigede til at tage imod
genbrugsgenstande, når det sker som en naturlig afrunding af kommunens opgaver på affaldsområdet,
herunder opgaven med at forebygge affald.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
CVR 12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 38 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om ministeriet har ændret sin juridiske fortolkning af miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1
Af Ankestyrelsens udtalelse fremgår det endvidere, at miljøministeren ved svar på spørgsmål nr. 4 til L
13, 2010-2011, har svaret:
”.. at kommunerne har adgang til at gebyrfinansiere en række borgerrettede initiativer, bl.a. på
affaldsforebyggelsesområdet i det omfang, initiativerne knytter sig til affaldsordningerne. Det kan
f.eks. være iværksættelse af en informationskampagne om affaldsforebyggelse eller etablering af et
byttehjørne i kommunale boligselskaber eller på genbrugspladsen.”
Det anerkendes derfor, at der på denne baggrund har været en langvarig kommunal praksis med at
gebyrfinansiere genbrugsaktiviteter på genbrugspladser.
Forståelsen af, at kommunerne kan bruge affaldsgebyret til at finansiere genbrugsaktiviteter på
genbrugspladser gentages i energi- forsynings- og klimaministerens svar af 19. juni 2018 til EFK-
udvalget på spm. 28.
Ministeren
oplyser her, at: ’
Da genbrugsgenstande ikke er omfattet af definitionen af affald, kan
affaldsgebyret som udgangspunkt ikke anvendes til at understøtte direkte genbrug, herunder at
finansiere salg af genbrugsgenstande, der modtages på genbrugspladserne. Miljøministeriet har dog
tidligere vurderet, jf. ministersvar fra Karen Ellemann fra 2011, at kommunerne via. affaldsgebyret
kan finansiere begrænsede omkostninger til et byttehjørne, hvor brugere af genbrugspladsen
henstiller genbrugsgenstande med henblik på, at andre overtager dem.
Energistyrelsen vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt med henblik på at skabe klar hjemmel til, at
den nuværende praksis kan opretholdes, at fremsætte et ændringsforlag til L 38, med en ny særskilt
bestemmelse, der sikrer kommunalbestyrelsens mulighed for at fastsætte gebyrer til dækning af
begrænsede udgifter til planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsaktiviteter på
genbrugspladser i sammenhæng med affaldshåndtering, ud fra en almindelig
proportionalitetsvurdering.”
Magnus Heunicke
/
Nina Espegård Hassel
2