L 31 Forslag til lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på skatteområdet

(skattestraffesagsloven).

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 22-10-2024
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Ikke beskikkelse af forsvarer i en sag om overtrædelse af skattekontrolloven og momsloven, hvor bødekravet udgjorde 310.000 kr.
Østre Landsrets kendelse af 29. november 2023 i kære 11. afd. S-2430-23, U.2024.1205
Ikke beskikkelse af forsvarer i en bødesag om overtrædelse af skattekontrolloven. Bødekravet var på 170.000 kr
Østre Landsrets kendelse af 21. august 2023 i kære 15. afd. S-1919-23, U.2023.4829
Ikke beskikkelse af forsvarer efter retsplejelovens § 732 i skattesag med påstand om en bøde på 260.000 kr.
Østre Landsrets kendelse af 26. september 2023 i kære 10. afd. S-2516-23, TfK2023.506
Forsvarerne skulle gives aktindsigt i underliggende materiale til rapporter, som politiet havde udarbejdet om de tiltaltes bandetilknytning. EMRK artikel 6.
Højesterets kendelse af 15. januar 2021 i sag 57/2020, U.2021.1278
Straffesag om seksuelle overgreb blev ikke hjemvist til ny behandling, selv om tiltaltes forsvarer for byret og landsret blev afbeskikket som inhabil i Højesteret. Nægtelse af aktindsigt i forurettedes eventuelle yderligere politianmeldelse om seksuelle overgreb var ikke en rettergangsfejl. Straf. Godtgørelse til forurettede
Højesterets dom af 17. september 2015 i sag 256/2014 (2. afd.), U.2016.183H
Forsvareren i en straffesag havde krav på at få udleveret en papirkopi af sagens akter, selv om bilagene blev udleveret i elektronisk form.
Højesterets kendelse af 5. april 2016 i sag 252/2015, U.2016.2423H
Ikke grundlag for at beskikke offentlig forsvarer for anpartsselskab, der var tiltalt for overtrædelse af sommerhusloven, jf. retsplejelovens § 732.
Vestre Landsrets kendelse af af 6. maj 2013 i kære 9. afd. S-0722-13, TfK2013.726
Statskassen pålagt endeligt at afholde en del af udgiften til revisionsmæssig bistand, som forsvareren havde indhentet uden rettens foranstaltning.
Højesterets kendelse af 11. januar 2011 i sag 93/2010, U.2011.1014H
Der skulle i medfør af rpl. § 732, stk. 1, beskikkes forsvarer for selskab, der var sigtet for overtrædelse af bekendtgørelse om import og eksport af affald.
Vestre Landsrets kendelse af 26. maj 2005 i kære 5. afd. S-1140-05, TfK2005.598/3
Statskassen skulle endeligt betale forsvarersalær til tidligere sigtet i administrativ momsstraffesag.
Vestre Landsrets kendelse af 1. november 1999 i kære 4. afd. S-2352-99, U.2000.413V
Delbetænkning om behandlingen af skattestraffesager, der afgøres administrativt
Betænkning nr. 977/1983
Ministeriet for Skatter og Afgifter, 1983
Betænkning om efterforskning i straffesager m.v.
Betænkning nr. 622/1971
Justitsministeriet, 1971
Relevante love og regler
Lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021 om Digital Post fra offentlige afsendere
Lovbekendtgørelse nr. 827 af 25. august 2005 af lov om adgang til forsvarerbistand under en administrativ skatte- eller afgiftsstraffesag
Lov nr. 661 af 11. juni 2024 om ændring af retsplejeloven, straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v., færdselsloven og forskellige andre love (Gennemførelse af flerårsaftale for domstolene for 2024-27 m.v.)
Lov nr. 428 af 6. juni 2005 om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen m.v.)
Cirkulære nr. 9598 af 3. juli 2019, Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet: Forsvarerens adgang til aktindsigt efter retsplejelovens § 729 a, stk. 3, og § 729 a, stk. 4
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.