L 123 Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love.

(Nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af et retskrav på en skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem, bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og lempelse af pengetankregler m.v.).

Af: Skatteminister Rasmus Stoklund (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Spørgsmål 16

Som opfølgning på forrige spørgsmål bedes ministeren uddybe og meget gerne konsolidere beregningerne i svaret på spørgsmål 3 vedrørende provenuvirkningen ved at lade lovforslagets forbedringer få effekt for udlodning fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden efter 1. juli 2024? I svaret på spørgsmål 3 skønner ministeren, at en sådan ændring kan øge provenutabet med 300 mio. kr., hvilket synes at afspejle, at udvidelsen med 3. kvartal 2024 vil give samme provenutab som lovforslagets foreslåede omfattelse af 4. kvartal 2024. Dette synes imidlertid ikke at tage højde for - at det anslåede provenutab (i lovforslaget) for 4. kvartal 2024 (i alt 290 mio. kr., jf. tabel 2 og tabel 3 i lovforslaget) nødvendigvis må inkludere provenutabet fra gaver, som under normale omstændigheder ville være foretaget i 3. kvartal 2024, men som efter aftalens indgåelse 27. juni 2024 blev udsat til 4. kvartal - at provenutabet ved at justere lovforslaget til at inkludere 3. kvartal 2024 derfor nødvendigvis alene må stamme fra dødsboer, idet gaver som nævnt må antages at være udskudt. Som følge heraf er det spørgers opfattelse, at provenutabet ved at justere lovforslaget til at inkludere 3. kvartal 2024 derfor nødvendigvis må være markant lavere end de 290 mio. kr., der forventes i provenutab fra 4. kvartal 2024 – særligt, hvis andelen af provenutabet, der kan henføres til gaver, er større end 15 pct., jf. første spørgsmål. Antages det forsigtigt, at ca. 50 pct. af provenutabet ved forbedringerne kan henføres til gaver, så vil ca. 2/3 af det forventede provenutab i 4. kvartal 2024 kunne henføres til gaver (knap 100 mio. kr. fra gaver udskudt fra 3. kvartal og knap 100 mio. fra gaver, der under alle omstændigheder ville være ydet i 4. kvartal 2024). Det efterlader kun 100 mio. kr. (af det samlede forventede provenutab i 2024), som kan henføres til boer. Og som konsekvens heraf vil provenutabet ved at omfatte 3. kvartal 2024 alene være yderligere 100 mio. kr. Er andelen af det generelle provenutab, der kan henføres til gaver, højere end 50 pct., vil provenutabet ved at inkludere boer efter dødsfald i 3. kvartal være endnu lavere.
Dato: 06-03-2025
Status: Ikke besvaret
Emne: virksomhedsskat

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 06-03-2025
Modtaget: 06-03-2025
Omdelt: 06-03-2025

Spm. om ministeren vil uddybe og gerne konsolidere beregningerne i svaret på spørgsmål 3 vedrørende provenuvirkningen ved at lade lovforslagets forbedringer få effekt for udlodning fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden efter 1. juli 2024

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version