Skatteudvalget 2024-25
L 123 Spørgsmål 16
Offentligt
2986754_0001.png
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
6. marts 2025
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 123
Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige
andre love. (Nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af et retskrav på en
skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familie-
medlem, bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og
lempelse af pengetankregler m.v.).
Af skatteministeren (Rasmus Stoklund)
Spørgsmål 16
Som opfølgning på forrige spørgsmål bedes ministeren uddybe og meget gerne konsoli-
dere beregningerne i svaret på spørgsmål 3 vedrørende provenuvirkningen ved at lade
lovforslagets forbedringer få effekt for udlodning fra boer vedrørende personer, der er
afgået ved døden efter 1. juli 2024? I svaret på spørgsmål 3 skønner ministeren, at en
sådan ændring kan øge provenutabet med 300 mio. kr., hvilket synes at afspejle, at
udvidelsen med 3. kvartal 2024 vil give samme provenutab som lovforslagets foreslåede
omfattelse af 4. kvartal 2024. Dette synes imidlertid ikke at tage højde for
– at det anslåede provenutab (i lovforslaget) for 4. kvartal 2024 (i alt 290 mio. kr., jf.
tabel 2 og tabel 3 i lovforslaget) nødvendigvis må inkludere provenutabet fra gaver,
som under normale omstændigheder ville være foretaget i 3. kvartal 2024, men som
efter aftalens indgåelse 27. juni 2024 blev udsat til 4. kvartal
– at provenutabet ved at justere lovforslaget til at inkludere 3. kvartal 2024 derfor nød-
vendigvis alene må stamme fra dødsboer, idet gaver som nævnt må antages at være
udskudt.
Som følge heraf er det spørgers opfattelse, at provenutabet ved at justere lovforslaget
til at inkludere 3. kvartal 2024 derfor nødvendigvis må være markant lavere end de 290
mio. kr., der forventes i provenutab fra 4. kvartal 2024 – særligt, hvis andelen af provenu-
tabet, der kan henføres til gaver, er større end 15 pct., jf. første spørgsmål. Antages det
forsigtigt, at ca. 50 pct. af provenutabet ved forbedringerne kan henføres til gaver, så
vil ca. 2/3 af det forventede provenutab i 4. kvartal 2024 kunne henføres til gaver (knap
100 mio. kr. fra gaver udskudt fra 3. kvartal og knap 100 mio. fra gaver, der under alle
omstændigheder ville være ydet i 4. kvartal 2024). Det efterlader kun 100 mio. kr. (af det
samlede forventede provenutab i 2024), som kan henføres til boer. Og som konsekvens
heraf vil provenutabet ved at omfatte 3. kvartal 2024 alene være yderligere 100 mio. kr.
Er andelen af det generelle provenutab, der kan henføres til gaver, højere end 50 pct., vil
provenutabet ved at inkludere boer efter dødsfald i 3. kvartal være endnu lavere.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
1/2
L 123 - 2024-25 - Spørgsmål 16: Spm. om ministeren vil uddybe og gerne konsolidere beregningerne i svaret på spørgsmål 3 vedrørende provenuvirkningen ved at lade lovforslagets forbedringer få effekt for udlodning fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden efter 1. juli 2024
På udvalgets vegne
Malte Larsen
formand