Fremsat den 16. januar 2025 af Steffen W.
Frølund (LA), Carl Andersen (LA),
Lars-Christian Brask (LA) og Katrine Daugaard (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fjerne beløbsgrænsen for
fradragsberettigede gaver og bidrag til velgørende
foreninger
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at fremsætte et lovforslag, der
ophæver den eksisterende beløbsgrænse på
19.000 kr. (2025-niveau) for gaver og bidrag til velgørende
foreninger.
Bemærkninger til forslaget
Formål
Det foreslås at pålægge
regeringen inden udgangen af 2025 at fremsætte et lovforslag,
der ophæver den eksisterende beløbsgrænse
på 19.000 kr. (2025-niveau) for gaver og bidrag til
velgørende foreninger.
Formålet er at øge tilskyndelsen
til at understøtte civilsamfundet, forbedre de
økonomiske rammevilkår for de velgørende
foreninger m.v. og reducere mængden af skattekroner, som
politikerne opkræver og prioriterer til særligt
udvalgte organisationer igennem lovgivning. Forslaget finansieres
af en en til en-reduktion i midlerne til strategiske partnerskaber
m.v.
Samtidig er forslaget med til at
understøtte forslagsstillernes ambition om at reducere
bureaukrati og lovgivning, da bl.a. kontrol med fradragsberettigede
beløbsgrænser i ligningslovens § 8 A
overflødiggøres, ligesom særreglerne om
forhøjet fradragsret ved 10 års binding til en
velgørende forening i ligningslovens § 12 helt
ophører. Det reducerer bureaukrati hos både de
velgørende foreninger, borgere og myndigheder.
Baggrund
Forslagsstillerne mener, at det er godt, at
borgerne i højere grad får lov til at bruge deres egne
penge til velgørenhed, frem for at pengene bliver opsamlet
af statskassen og derfra bruges til velgørende formål
efter et politisk flertals forgodtbefindende. Der er den fordel, at
man så har en større pluralisme i uddelingen af penge
til godgørende formål. Der er mange forskellige
mennesker med mange forskellige opfattelser af, hvad det er
værdigt at støtte og bruge penge på at
støtte, hvorimod det, hvis man tager alle pengene ind i
statskassen, i princippet er det besluttende flertal, der bestemmer
over pengene hver eneste gang. Flertallet kan være ret ens
fra gang til gang, og dermed får man en mindre pluralisme i
samfundet. Det ser man bl.a. også i uddelingen af penge til
velgørende foreninger og kulturliv i Danmark. Det er ofte de
samme foreninger m.v., der får uddelinger. Hvis pengene i
stedet bliver hos borgerne, er der flere forskellige, der kunne
få gavn af pengene, i stedet for at det altid er de samme. I
dag benytter 786.000 personer sig af fradraget efter ligningslovens
§ 8 A, hvoraf 11.000 personer benytter fradraget fuldt ud
(Skatteudvalget alm. del - svar på spørgsmål 11,
folketingsåret 2024-25).
Økonomi
Det vurderes at koste ca. 90 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd at fjerne fradragsloftet for
gaver og bidrag til velgørende foreninger (Skatteudvalget
alm. del - svar på spørgsmål 11,
folketingsåret 2024-25). Ændringerne skønnes at
medføre, at personer vil få fradrag for donationer af
yderligere ca. 160 mio. kr. til de frivillige foreninger og
organisationer (Skatteudvalget alm. del - svar på
spørgsmål 11, folketingsåret 2024-25). Ligeledes
burde forslaget kunne reducere bureaukrati og administration med et
ukendt beløb og antal årsværk. Forslaget
finansieres af en tilsvarende reduktion i midlerne til strategiske
partnerskaber m.v., som i finansloven udgør omkring 1,2 mia.
kr. årligt. Konkret kan det ske fra finansåret 2026,
hvor de nuværende strategiske partnerskaber er
ophørt.
Skriftlig fremsættelse
Steffen
W. Frølund (LA)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fjerne beløbsgrænsen for fradragsberettigede gaver og
bidrag til velgørende foreninger.
(Beslutningsforslag nr. B 99)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.