Fremsat den 19. december 2024 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Theresa Berg Andersen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om behandlingsdomme til voldelige partnere som
forsøg
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af 2025 at udarbejde et beslutningsgrundlag til
på forsøgsbasis at gøre det nemmere at
idømme voldelige partnere, uanset om det er for fysisk eller
psykisk vold, en straf med vilkår om behandling og
igangsætte et udviklingsprojekt for at gøre tilbuddet
tilgængeligt på landsplan.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge Lev Uden Vold er det en stor
udfordring at nå ud til de personer, der udøver vold
mod deres partnere. Formålet med forslaget er derfor at
få flere voldelige partnere i behandling, uanset om det er
fysisk eller psykisk vold som f.eks. stalking. Forslagsstillerne
håber, at mødet med retssystemet vil motivere flere
udøvere til at tage imod behandling, og mener, at
motivationen bør afklares gennem en forsøgsordning
for at blive klogere på effekterne.
Et estimat fra Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd (VIVE) baseret på tal fra
2020 peger på, at ca. 82.000 kvinder og 43.000 mænd
udsættes for partnervold årligt (»Partnervold i
Danmark 2020«, www.vive.dk, 2022). Samtidig har 21.000
børn ifølge tal fra 2017 oplevet vold i hjemmet,
inden de fylder 8 år (»Børn, der oplever vold i
familien«, vive.dk, 2017).
Selv om der i årerne 2012-2020 har
været et lille fald i antallet af ofre for partnervold, er
tallene stadig foruroligende høje. Ifølge den seneste
undersøgelse fra Justitsministeriet udsættes mellem
42.000-58.000 årligt for fysisk vold af en nuværende
eller tidligere partner (»Udbredt vold i hjemmet får
regeringen til at varsle strafskærpelser«,
Justitsministeriet, den 13. december 2024, og »Udsathed for
vold og andre former for kriminalitet«,
Offerundersøgelserne 2005-2023).
Formålet med forslaget er at reducere
dette tal og at undgå, at familier går i
opløsning på grund af vold, eller at børn
vokser op med vold med risiko for siden at gentage volden.
Ligeledes af hensyn til offeret, øvrig
familie og for at hindre gentagelseskriminalitet blev der med
virkning fra den 1. maj 1997 iværksat en lignende
forsøgsordning med behandling af personer, der havde
begået visse seksualforbrydelser (navnlig incest), som
alternativ til frihedsstraf (lov nr. 274 af 15. april 1997, jf.
lovforslag nr. L 12 af 2. oktober 1996), og denne
forsøgsordning blev siden gjort permanent ved
finanslovsaftalen for 2001 (»Betinget dom med vilkår om
behandling af personer der har begået visse
seksualforbrydelser«, Anklagemyndighedens Vidensbase, den 7.
juli 2015).
Ordningen er siden benyttet flittigt af
domstolene, eksempelvis i 2022 (»Incest mod 14-årig
steddatter: Derfor er straffen betinget«, Sjællandske
Nyheder, den 24. januar 2022). Forslagsstillerne tager ikke
stilling til rigtigheden af denne ordning ved incestkriminalitet i
dette lovforslag, men bemærker, at lignende ordninger
eksisterer og benyttes i retspraksis.
Under førstebehandlingen den 5. maj
2010 af beslutningsforslag nr. B 94 om behandlingsdomme til
voldelige partnere som forsøg (B 94, folketingsåret
2009-2010), fremsat af SF og en række oppositionspartier,
blev der desuden fremlagt en bekymring for, hvorvidt
indførelsen af en forsøgsordning med behandlingsdomme
som en del af en betinget straf ville fungere som en
»rabatordning« og samtidig signalere, at partnervold
var mindre alvorligt end vold generelt.
Forslagsstillerne deler bekymringen, men
bemærker, at en »rabatordning« vedrørende
den lignende og eksisterende ordning med behandlingsdomme ved
incestkriminalitet ikke fungerer som en rabatordning, men derimod
som en straf, der tager hensyn til forbrydelsens karakter,
gerningspersonen, offeret og offerets øvrige familie.
Sandsynligheden for, at en person begår
partnervold, øges desuden betragteligt, hvis udøveren
selv har oplevet vold i barndomshjemmet. Andelen af udøvere,
der selv har oplevet vold i hjemmet som barn, er 4,6 gange
højere end dem, der ikke oplevede vold i barndomshjemmet
(»Vold gennem livet. En undersøgelse af
sammenhænge mellem vold i barndomshjemmet og partnervold i
voksenlivet«, Lev Uden Vold, september 2023). Af hensyn til
den negative sociale arv er det derfor vigtigt, at
voldsmønsteret brydes, således at volden ikke
gentages.
Internationale erfaringer viser ligeledes, at
børn, der kommer fra voldelige hjem, står bag vold og
kriminalitet senere i livet (»Effects of child abuse and
neglect for adult survivors«, Australian Institute of Family
Studies, Australian Government, april 2010, og »Pathways
Between Child Maltreatment and Adult Criminal Involvment«,
National Institute of Justice, U. S. Department of Justice,
Washington DC, oktober 2017). Derfor bør idømmelse af
straf med vilkår om behandling til voldelige partnere
være en mulighed, der arbejdes mere med. Det er vigtigt, at
voldsudøverne forinden screenes for deres
behandlingsegnethed, jf. Dialog Mod Volds metode, sådan at
kun de, der vurderes til at være egnede, idømmes
behandlingsstraf.
Formålet med at idømme behandling
på forsøgsbasis og med projektudvikling af
behandlingsforløb er at indsamle information om de
forskellige behandlingstilbuds succesrate og er med henblik
på eventuelt at indføre en permanent mulighed for at
idømme behandling, hvis det kan dokumenteres, at det er
virkningsfuldt. Voldsudøvere er en heterogen gruppe, hvilket
indsatserne i forsøgsordningen samtidig må
afspejle.
I dag er det frivilligt for
voldsudøveren at tage imod behandlingstilbud. Ifølge
justitsministerens svar på et spørgsmål fra
Retsudvalget er 33 indsatte dømt for enten partnervold eller
partnerdrab blevet tilbudt et forløb ved kriminalforsorgens
tilbud Preventing Domestic Violence (PREDOV), mens 6 indsatte og
tilsynsklienter er tilbudt et behandlingsforløb hos Dialog
mod Vold (REU alm. del - spørgsmål 1505,
folketingsåret 2023-24). Der oplyses dog i samme svar fra
justitsministeren, at der på daværende tidspunkt ikke
var venteliste til begge forløb, hvorfor det må
antages, at ikke alle dømte tager imod tilbuddet. Forslaget
vil derfor, på forsøgsbasis, give mulighed for at
gøre behandling til et vilkår i en dom.
Der er flere fordele ved behandlingsdomme.
Gennem en dom med vilkår om behandling vil man have
sanktioneringsmuligheder forbundet med ophør af behandling,
og chancen for gennemførelse af behandling vil være
langt større. Erfaringer fra USA viser endvidere, at
behandling af personer dømt for vold i hjemmet, herunder mod
partnere, medførte et fald i senere voldsepisoder
(»New Treatment for People Convicted of Domestic Violence
Reduced Subsequent Arrests For All Types of Crimes, Study
Finds«, New York University, september 2019), og samme effekt
har man set i Australien (»Evaluation of EQUIPS treatment
pathways for domestic violence offenders in New South Wales«,
(NSW Government, september 2019).
Indføres behandlingsdomme, vil det
kunne betyde, at flere dømte gerningsmænd kommer i
behandling, bl.a. fordi relativt få i dag vælger at
deltage frivilligt, ligesom det vil kunne fastholde
gerningsmænd i behandlingen, hvis den er idømt ved
dom, idet en del ellers falder fra. Mange anmelder i dag ikke vold
begået af en samlever eller tidligere samlever, fordi de ikke
ønsker at miste den pågældende eller på
grund af frygt, men i mange tilfælde også, fordi den
pågældende er forælder til fælles
børn. Hvis voldsudøveren kommer i behandling, vil
flere ofre måske være tilskyndet til at anmelde vold -
og fastholde anmeldelsen.
Der skal tages højde for, at der skal
være tilstrækkeligt med uddannet personale og
faciliteter i øvrigt til at varetage behandlingen, og at
behandlingen skal have den nødvendige kvalitet for at have
den ønskede effekt. Dette indebærer, at
behandlingsforløbene bør være af mindst 6
måneders varighed og helst af 1 års varighed, da det er
længden af forløbene, der er afgørende for en
vellykket behandling. Samtidig må det understreges, da der
eksisterer store mørketal vedrørende omfanget af
partnervold, at en forsøgsordning med behandlingsdomme for
partnervold ikke må fjerne fokus fra at styrke
tilgængeligheden til behandling uden for retssystemet.
For at sikre kvaliteten af behandling
bør der udarbejdes et udviklingsprojekt, hvor »anger
management«-forløbene samt PREDOV-programmet fra
danske fængsler overføres til også at tilbydes
generelt, hvor erfaringer fra civilsamfundsorganisationer samtidig
udbredes, f.eks. fra Dialog Mod Volds dialogkurser. Dette giver
netop muligheden for at evaluere de forskellige behandlingsformer
og giver et grundlag for at vurdere, om ordningen skal gøres
permanent.
Der skal endvidere etableres et tilsyn med
dommene, så der er sikkerhed for, at voldelige partnere ikke
snyder sig til en lavere straf uden reelt at være motiverede
for behandlingen.
Ydermere bør der som led i en
evaluering af forsøgsordningen føres statistik over,
hvor mange af de dømte, som har gennemført
behandling, der får tilbagefald. Ligeledes skal de benyttede
behandlingsformer evalueres.
Forslaget kan eventuelt indgå i
regeringens kommende strafreform og finansieres derigennem, men der
opfordres til, at der udarbejdes et beslutningsgrundlag, som
også forholder sig til det økonomiske i ordningen. I
beslutningsgrundlaget skal der også tages stilling til, om
selve dommen skal gøres betinget, ubetinget, eller om en
kombinationsdom eller prøveløsladelse med
vilkår er bedre egnet til formålet.
Ifølge forslagsstillerne burde
forslaget kunne finansiere sig selv og endda medføre
betydelige besparelser, da voldsudøvelsen kan medføre
betydelige offentlige udgifter til kontakter til skadestue,
lægebesøg, medicinudgifter, politi, ophold på
krisecentre og sociale foranstaltninger til de voldsramte personer.
Behandlingsdomme til voldelige partnere vil dermed være en
besparelse for samfundet, ligesom det øger livskvaliteten
for de voldsramte, men også for udøverne, der ofte er
fastlåst i deres mønster.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
behandlingsdomme til voldelige partnere som forsøg.
(Beslutningsforslag nr. B 97)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.