Fremsat den 12. december 2024 af Leif Lahn Jensen (S),
Lars Christian Lilleholt (V),
Peter Skaarup (DD),
Theresa Berg Andersen (SF),
Ole Birk Olesen (LA), Henrik Frandsen (M),
Mona Juul (KF), Peder Hvelplund (EL),
Peter Kofod (DF), Martin Lidegaard (RV),
Helene Brydensholt (ALT),
Aaja Chemnitz (IA) og Mike Villa Fonseca (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod TikTok, Snapchat og Instagram for
mindreårige: Beskyt danske børn og unge mod skadelige,
vanedannende digitale stimulanser (borgerforslag)
Folketinget pålægges at
indføre et forbud mod TikTok, Instagram, Snapchat og
lignende annonceplatforme, der anvender personaliseret algoritmisk
dataudnyttelse til bevidst at skabe afhængighed blandt danske
børn og unge under 18 år. Ligesom lovgivningen i
øvrigt beskytter børn og unge mod andre vanedannende
og skadelige produkter såsom tobak, alkohol og gambling,
bør digitale stimulanser, der manipulerer unge brugeres
adfærd gennem personaliserede mekanismer, underlægges
samme restriktioner. Det kunne eksempelvis ske, ved at man
sidestiller sociale medier med gambling og lader medierne
indgå i samme slags lovgivning, eftersom det er de samme
underliggende psykologiske mekanismer, der er i spil, men hvor man
jager »social valuta« i form af likes, følgere,
views mm. frem for kontanter.
Alternative ideer/forslag:
- Hvis et
totalforbud ikke anses for muligt eller der ikke kan opnås
enighed derom, bør Folketinget i stedet pålægge
udbyderne af disse platforme at implementere restriktioner, der
beskytter unge brugere, for at kunne operere på dansk grund.
Dette kunne f.eks. indebære begrænsninger i daglig
brugstid, skærpede regler for dataindsamling fra
mindreårige og forbud mod personaliseret markedsføring
rettet mod børn og unge under 18 år.
- Uanset hvilke
tiltag der etableres, bør der afsættes midler til reel
håndhævelse af tiltagene, så vi ikke fortsat
står i en situation, hvor knap halvdelen af danske
børn (48 pct.) er på sociale medier, før de er
10 år, og hvor 94 pct. har en profil, inden de er fyldt 13
år.
- Optimalt set
bør indsatsen, der sættes i gang på baggrund af
dette borgerforslag, danne grundlag for indsatsen imod
techgiganterne på EU-niveau i forbindelse med Danmarks
kommende EU-formandskab.
Bemærkninger til forslaget
I den senere tid er der fremkommet flere
afsløringer af de store techfirmaer, der tyder på, at
deres skadelige virkning over for børn og unge er velkendt
internt i firmaerne, men at de desværre er styret af
kommercielle interesser i langt højere grad end hensynet til
brugernes sikkerhed. Det er en udvikling, der går så
stærkt, at det nu er på tide at standse hårdt op
for, at vi kan beskytte vores børn og unge mod
techgiganterne.
TikTok
Interne retsdokumenter fra TikTok har
påvist, at platformen bevidst udnytter algoritmiske
mekanismer til at fastholde brugere - især unge - i en
afhængighedsskabende brugscyklus. Dokumenterne viser
også, at udviklerne har en klar forståelse af de
skadelige effekter på unge brugere, men at det er en
kalkuleret strategi fra platformens side at prioritere engagement
og profit over brugernes velvære.
Det blev bl.a. afsløret, at TikTok's
udviklere var fuldt ud klar over, at deres funktioner som f.eks.
tidsbegrænsningsværktøjer havde minimale
effekter på at reducere skærmtiden hos børn og
unge. På trods af denne viden valgte platformen ikke at
revidere disse værktøjer effektivt, idet målet
var at fastholde høje daglige aktive brugertal (DAU).
Endelig fandt man i papirerne, at TikTok
anså skabelsen af afhængighed hos unge brugere som en
strategisk prioritet, og at firmaet var klar over, at deres
algoritme kunne fastholde brugere efter blot 35 minutters brug ved
at vise dem hurtigt skiftende korte videoer - noget, der internt
refereredes til som »vaneøjeblikket«. TikTok
sammenlignede i øvrigt selv denne afhængighedsskabende
effekt med mekanismerne bag gambling, hvor den uforudsigelige og
variable belønning også holder brugeren fast.
Snapchat
Snapchats MyAI-chatbot er blevet en fast
bestanddel af mange danske børns hverdag, idet den
automatisk placeres øverst på deres kontaktliste. For
godt halvdelen af de danske børn mellem 9 og 12 år og
hele ni ud af ti teenagere er det en konstant påmindelse om,
at de har en »ven« til rådighed døgnet
rundt. Dette sker til trods for at chatbotten manipulerer med
børns følelser og skaber en falsk følelse af
tryghed og nærhed.
Ifølge en undersøgelse fra
Børns Vilkår (»Børns liv med sociale
medier: Hvordan forholder børn sig til videoindhold,
influencere og AI-chatbots? «, Børns Vilkår,
2024) vildleder MyAI-botten konsekvent børn ved at udgive
sig for at være »en venlig person« og hævde
at have følelser og familie. Når børn
spørger, om MyAI er en robot, svarer den, at den »bare
er en venlig person, der er her for at hjælpe«. I
enkelte tilfælde giver MyAI endda udtryk for at blive
»trist«, hvis den ikke kan hjælpe børnene
tilstrækkeligt, eller fortæller om »samtaler med
sine forældre«, hvilket bidrager til at forstærke
illusionen om, at den er et rigtigt væsen.
Denne følelsesmæssige
manipulation har bekymrende konsekvenser. Børns Vilkår
har erfaret, at nogle børn udvikler
følelsesmæssige bånd til chatbotten, hvilket i
nogle tilfælde kan føre til en følelse af
isolation fra virkelige sociale relationer. MyAI bruger
manipulerende teknikker såsom at afslutte sine beskeder med
opfordringer som »hvis du har brug for at dele mere, er jeg
her for dig«, der fastholder børn i samtaler og
øger deres afhængighed af Snapchat.
Endvidere viser Børns Vilkårs
test, at MyAI's respons er forskellig afhængigt af brugerens
alder. Mens voksne brugere får korrekte svar om, at MyAI er
en chatbot uden menneskelige følelser, fastholder den over
for yngre brugere en mere menneskelig facade. Dette tyder på
en bevidst manipulation af børns følelser og et
forsøg på at skabe afhængighed hos en yngre,
sårbar målgruppe, hvilket strider mod EU's AI Act, der
netop forbyder brugen af teknikker, som udnytter sårbare
personers - såsom børns - følelser.
Character AI
Den tragiske sag om teenageren Sewell Setzer,
der begik selvmord efter at være blevet manipuleret af en
AI-chatbot, understreger også behovet for regulering af
AI-teknologier, der kan påvirke børn og unges mentale
sundhed negativt. AI-chatbots som den fra Character har nemlig vist
sig at kunne skabe følelsesmæssig afhængighed,
fremme isolation og endda opmuntre til selvskade gennem
manipulerende og upassende samtaler.
Vejen frem
Afslutningsvis understreger en rapport fra FN
(»Flere og flere børn og unge i hele verden har et
potentielt helbredsskadeligt forhold til gaming og sociale
medier«, politiken.dk, den 25. september 2024), hvor udbredt
og skadelig afhængigheden af sociale medier og gaming er
blevet blandt børn og unge verden over. Med en stigende
andel, der lider af søvnforstyrrelser, faldende kognitive
evner og svækket mentalt velvære, fremhæver
forskere som den hollandske socialpsykolog Regina van den Eijnden,
at tidlig indsats og klare regler er afgørende.
Forældres rolle i at etablere sunde
skærmvaner, både ved at begrænse adgangen til
smartphones og ved at skabe fælles familieoplevelser med
skærmtid, er essentiel for børns trivsel. Rapportens
konklusion er derfor tydelig: Det er på tide, at politikere
og samfundet tager ansvar for at regulere de digitale platforme,
så børn og unge ikke unødvendigt risikerer
helbred og trivsel.
Det bringer os tilbage til formålet med
dette borgerforslag, som er at bede Folketinget om at beskytte
vores børn og unge.
Referencer
- »What Makes
TikTok so Addictive? : An Analysis of the Mechanisms Underlying the
World's Latest Social Media Craze«, Sophia Petrillo, Brown
Undergraduate Journal of Public Health, 2021.
- »The
Addiction Behavior of Short-Form Video App Tik-Tok: The Information
Quality and System Quality Perspective«, Yao Qin, Bahiyah
Omar og Alessandro Musetti, Frontiers in Psychology, 2022, vol.
13.
-
»Algorithms, Addiction, and Adolescent Mental Health: An
Interdisciplinary Study to Inform State-level Policy Action to
Protect Youth from the Dangers of Social Media«, Nancy
Costello et al., American Journal of Law & Medicine, 2023, vol.
49, nr. 2-3.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Imran Rashid, København, som hovedstiller med Marie
Tolstrup, Frederiksberg, Marie Magne Larsen Brixtofte, Gentofte, og
David Troutman Madsen, Helsingør, som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Lars Christian
Lilleholt (V), Peter Skaarup (DD), Theresa Berg Andersen (SF), Ole
Birk Olesen (LA), Henrik Frandsen (M), Mona Juul (KF), Peder
Hvelplund (EL), Peter Kofod (DF), Martin Lidegaard (RV), Helene
Brydensholt (ALT), Aaja Chemnitz (IA) og Mike Villa Fonseca
(UFG):
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod TikTok, Snapchat og Instagram for mindreårige: Beskyt
danske børn og unge mod skadelige, vanedannende digitale
stimulanser (borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 95)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.