Fremsat den 15. november 2024 af Leila Stockmarr (EL),
Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL),
Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Valesquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om en analyse af oprettelsen af et fælles
kollektivt trafikselskab i Østdanmark
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at gennemføre en samlet analyse af
økonomiske, selskabsmæssige, styringsmæssige,
kundemæssige og klimamæssige fordele og udfordringer
ved at sammenlægge alle kollektive trafikorganisationer i
Østdanmark under én fælles trafikorganisation
på regionalt niveau og udarbejde scenarier for, hvorledes det
kan gennemføres.
Bemærkninger til forslaget
Man har i mange lande med succes med kollektiv
trafik forankret den på regionalt niveau. Herhjemme har fokus
især været på Skånetrafiken, hvor det er
lykkedes at øge passagertallet med 145 pct. siden 1999, og
hvor man nærmer sig målet om, at 40 pct. af den
motoriserede transport i regionen foregår kollektivt
(»I Danmark taler vi om en »dødsspiral«. I
Skåne strømmer passagererne til busserne«,
Politiken, den 12. oktober 2023). Skånetrafiken dækker
et område, som er større end region Hovedstaden og
Region Sjælland tilsammen.
Dette beslutningsforslag fokuserer alene
på Østdanmark, hvor der er meget transport mellem
hovedstadsområdet og resten af Østdanmark. Den
foreslåede analyse kan dog også danne baggrund for
overvejelse om lignende omlægninger i resten af landet.
I Østdanmark er der i dag seks
selskaber, der dækker den kollektive trafik: Movia, DSB
(regionaltog Øst), DSB S-tog, Metroselskabet,
Letbaneselskabet og Lokaltog. Kystbanen med Øresundstog er
fuldt overdraget til Skånetrafiken og indgår derfor
ikke i forslaget.
Omdrejningspunktet for den foreslåede
analyse er, at disse nuværende seks selskaber i
Hovedstadsområdet og på Sjælland erstattes af
ét samlet selskab under regionerne. Fordelene er mange - men
først og fremmest vil det være en massiv forbedring
for brugerne af den kollektive trafik.
Med seks konkurrerende trafikselskaber og
trafikkøbere spredt ud på kommuner og regioner,
kombineret med yderligere aktører i form af staten og egne
selskaber, er der ingen overordnet planlægning.
Køreplanerne passer ikke sammen, billetpriserne er
høje, og driften er dyr. Busbetjeningen er konstant presset
på grund af nedskæringer, som skaber en ond cirkel for
den kollektive trafik. Alt sammen er noget, der flytter borgerne
over i bilen, skaber mere trængsel og giver løbende
omkostninger til udbygning af vejnettet.
Den udvikling kan vendes ved at lægge
selskaberne sammen under regionerne og give de regionale politikere
de nødvendige redskaber til selv at kunne udbygge og
forbedre den samlede regionale kollektive trafik, uafhængigt
af stram økonomistyring fra Folketinget og regeringen. Det
er forslagsstillernes opfattelse, at det er det, der er grundlaget
for succesen i bl.a. Skåne.
Analysen skal bl.a. belyse, hvordan de
nuværende bestyrelser i de seks selskaber kan nedlægges
og - som i Skåne - erstattes af en regionsbestyrelse på
f.eks. 15 regionspolitikere med eget budget til kollektiv trafik.
Endvidere skal analysen anskueliggøre, hvordan den
nuværende finansiering fra statten og kommunerne kan
overføres til regionerne og herefter erstattes med en
regional opkrævet mobilitetsskat fastsat i
regionsrådene. Større anlægsinvesteringer
forhandles med staten.
Det skal i analysen indarbejdes som en
forudsætning, at al udarbejdelse af køreplaner, nye
tiltag m.m. skal ske i tæt samarbejde med kommunerne, og at
disse fortsat som i dag kan foretage tilkøb af kollektive
ydelser. Det samme gælder større virksomheder, der
ønsker en særlig kollektiv betjening. Der bør
endvidere etableres et samarbejdsorgan mellem selskabet og
brugergrupper, der ligeledes bidrager til planlægningen.
Det nye fælles
selskab vil skulle varetage følgende opgaver:
- Driften af al
bustrafik i Østdanmark, dvs. både den lokale og den
regionale.
- Driften af
regionaltog Øst, S-tog, lokaltog, metroen og letbaner.
- Den samlede
udarbejdelse af køreplaner, der skal optimere samarbejdet
mellem trafikformerne.
-
Fastsættelse af mål for den kollektive trafiks andel i
mobiliteten og fremlæggelse af planer herfor.
- Driften af
stationer og knudepunkter samt investeringer i materiel, mens
Banedanmark fortsat står for skinner og stationsperroner.
Der er følgende
fordele ved et sådan fælles selskab:
1. Fælles
planlægning og bedre sammenhæng i tæt samarbejde
med kommunerne.
2.
Serviceløft med flere og hyppigere afgange og fælles
køreplan og infosystem.
3. Forenkling af
administration frigør midler.
4. Langt
færre eller ingen zoner og enkelthed for brugerne.
5. Udviklingen er
tættere på borgerne.
6. Billigere
billetter for mange.
7. Mindre
trængsel på vejene - alle kommer hurtigere frem.
8. Mindre
forurening og positiv klimaeffekt.
9. Mindre behov for
vejudbygning.
Disse fordele er nærmere beskrevet i de
følgende afsnit og skal i analysen kvalificeres og
konkretiseres med udgangspunkt i specifikke forslag om ét
fælles selskab i Østdanmark.
1. Fælles
planlægning og bedre sammenhæng i tæt samarbejde
med kommunerne
Efter Trængselskommissionens kritik af
den spredte planlægning og forslag om en ny og
sammenhængende organisering af den kollektive trafik, blev
samarbejdet DOT (Din Offentlige Trafik) mellem DSB, Movia og
Metroselskabet oprettet. Det er forslagsstillernes opfattelse, at
DOT medførte nogle små forbedringer, men at det ikke
har løst behovet for en overordnet strategiplan for
styrkelse af den kollektive trafik.
I mange store byer har man med succes samlet
det hele i et enstrenget system på regionsniveau. Det er
forslagsstillernes ønske, at det med analysen
undersøges, hvordan der kan etableres en fælles
planlægningssektion, der ud fra en langsigtet
målsætning - med inspiration fra Skånetrafiken -
løbende arbejder på en overordnet plan, der ser
på, hvilke tiltag der i prioriteret rækkefølge
kan øge mængden af kollektive brugere i hele
området: på landet, i byerne og ikke mindst i den
daglige pendling. Det kan handle om hyppighed, om nye linjer etc. -
både hvad angår busser, regionaltog, S-tog, lokaltog,
letbaner og metro med det formål at komme væk fra
siloplanlægningen i hvert selskab.
Det skal undersøges, hvordan denne
planlægning kan organiseres, så den sker i tæt
samarbejde med kommunerne i de to regioner, ligesom der skal
etableres et samarbejdsorgan med brugergrupper, som kan bidrage til
planlægningen. De vedtagne planer er grundlag for de
økonomiske rammer, der skal etableres.
2. Serviceløft med flere og hyppigere afgange og
fælles køreplan og infosystem
Som led i en omorganisering af den kollektive
trafik i Østdanmark bør der fastlægges konkrete
mål for den kollektive andel af mobiliteten, f.eks. at vi
skal op på, at mindst 40 pct. af den motoriserede trafik skal
foregå kollektivt. I dag udgør dette væsentlig
mindre i Region Hovedstaden og endnu mindre i Region
Sjælland.
Formålet er, at man i hele
Østdanmark skal kunne være mobil uden bil.
Perspektivet er derfor at skabe grundlag for, at der kan oprettes
effektive, hyppige forbindelser i alle større byer. Som
eksempel kan fremhæves, at der i Malmø er et
netværk af BRT-lignende busser, der kører i eget spor
med 5 minutters interval, og i småbyer på ned til 400
indbyggere er der mindst 8 regionalbusafgange hver vej i
døgnet.
Forslagsstillernes forslag indebærer, at
det undersøges, hvordan der kan etableres en fælles
overordnet driftsfunktion, hvor de nuværende
organisationer slankes og indgår i en fælles
driftsorganisation, så driftsressourcerne allokeres derhen,
hvor de sikrer en stabil og effektiv minimumsbetjening for alle
borgere og højklasset betjening af bysamfund.
Den fælles driftsfunktion vil skulle
have ansvaret for at sikre en optimal køreplanlægning,
der optimerer samarbejdet mellem trafikformerne, herunder en
tidsmæssig sammenhæng, når der skal skiftes
transportmiddel, f.eks. mellem tog og bus.
3. Forenkling af
administration frigør midler
I dag styrer staten med hård hånd
de økonomiske rammer for såvel den nationale og
regionale kollektive trafik. Kommunerne beslutter i dag selv, hvor
meget de - i en presset økonomi, der ligeledes overordnet er
styret af staten - vil afsætte til lokale busruter.
Konsekvensen har været, at der år efter år
skæres i driften af den kollektive trafik.
I Skåne og andre steder overlades
økonomien til regionerne, der til gengæld kan
opkræve skat til drift og udbygning af den regionale
kollektive trafik. Kun nye større anlægsinvesteringer
sker i forhandling med staten.
Analysen skal - inspireret af udviklingen i
Skåne - kvalificere, hvor mange midler der konkret vil kunne
frigives ved en forenkling af administrationen.
Analysen skal også anskueliggøre
en model, hvor omkostningerne til selve omorganiseringen
dækkes med lån, som efterfølgende dækkes
via de administrative besparelser.
Endvidere skal analysen klarlægge
fordele og ulemper ved forskellige former for kollektiv trafikskat,
herunder en model, hvor de to regioner får ret til at
opkræve en kollektiv trafikskat - eventuel som
forsøgsordning i 5-10 år. En anden model kunne
være, at staten kan indføre en geografisk trafikskat,
hvis størrelse forhandles med regionerne ud fra en
overordnet målsætning om den kollektive andel i
mobiliteten, og som overføres til det fælles
trafikselskab.
Kvalificering af forslag om
overgangsøkonomi
Analysen skal kvalificere forslagsstillernes
model for håndtering af overgangsøkonomien ved
sammenlægning af kollektive trafikselskaber i
Østdanmark. I overgangen vil den enkelte kommunes aktuelle
bidrag i bloktilskud modregnes, og staten overtager betalingen til
det nye selskab en til en, indtil dette eventuelt erstattes af den
nye kollektive trafikskat. Den kommende letbane i Ring 3
håndteres på samme måde.
S-tog er overskudsgivende. Til gengæld
vil der være en udfordring med Metroselskabets enorme
gæld, som er på 32,6 mia. kr. ultimo 2023 (og 33,6 mia.
kr. ultimo 2027), hvor den vil toppe (ȁrsrapport 2023
- Metroselskabet I/S«, den 21. maj 2024, M.dk). Endvidere er
driften i Metroselskabet inklusive renter underskudsgivende. Til
gengæld forventes den udvikling ifølge Metroselskabet
at vendes til et overskud i 2026 (»Metroen er gældfri i
2066«, den 14. marts 2023, Magasinet KBH).
Forslagsstillerne ser for sig, at gælden
afvikles alene med overskud fra metrodriften, så den ikke
påvirker de øvrige kollektive aktiviteter. I analysen
vil der endvidere skulle tages afsæt i, at eventuelle
fremtidige årlige underskud skal dækkes af staten og
Københavns og Frederiksberg Kommuner efter
fordelingsnøglen 41,7 pct., 50 pct. og 8,3 pct. svarende til
det nuværende ejerforhold i Metroselskabet
(»Ejerstruktur og interessentskabsmøder«,
m.dk).
Kommunerne skal i givet fald kunne optage
statslån hertil, så dette ikke påvirker deres
årlige budgetter. Eventuel underskudsdækning returneres
efterfølgende ved overskud fra metrodriften, så det
bliver et nulsumsspil for Københavns og Frederiksberg
iKommuner kke får øgede udgifter, mens gælden ad
åre kan nedskrives.
4. Enkelthed gennem
færre eller ingen zoner
Det nuværende DOT-samarbejde i det
østlige Danmark er opdelt i 211 zoner, herunder ca. 100
zoner i Hovedstadsområdet (»Zonesystemet«,
DinOffentligeTransport.dk). Dette giver et kompliceret og ikke
særlig enkelt system for både aktører og
kunder.
Der er flere eksempler på andre storbyer
med langt enklere billetsystemer F.eks. har man i Berlin i
princippet én stor zone på et område, der er fem
gange større end København. I Skåne, der
dækker et område, som er halvanden gang så stor
som Sjælland, har man kun tre takster, der er inddelt efter,
hvor langt man kører: en lille, mellem eller lang tur. Der
er altså ingen zoneopdeling og dermed ingen problemer med at
krydse zonegrænser. Det er forslagsstillernes opfattelse, at
især de lange ture på den måde er blevet
billigere og overgangen hertil har givet langt flere
passagerer.
Analysen skal anskueliggøre to til tre
modeller for et enklere zonesystem i Østdanmark med
inspiration fra andre internationale storbyer og belyse fordele og
ulemper ved de mulige modeller.
5. Udviklingen er
tættere på borgerne
Grundlæggende vil en omorganisering
betyde, at det som noget nyt er borgerne i regionerne, der ved valg
af regionspolitikere kan påvirke ambitionsniveauet for
den regionale kollektive trafik.
I dag er det staten, der stramt styrer,
præcis hvor mange penge kommuner og regioner reelt kan
anvende til den kollektive trafik. Den magt skal over på
regionalt og kommunalt niveau, så borgerne lokalt har mere
indflydelse på prioriteringen af den kollektive trafik.
En afgørende forudsætning herfor
er, at vi samler hele den kollektive trafik i Østdanmark
under én fælles hat. Kun derved kan vi skabe
grundlaget for, at vi får en bedre, billigere og mere
effektiv kollektiv trafik i begge regionerne - både lokalt og
regionalt.
Hvad med kommunernes indflydelse?
I dag står kommunerne selv for den
lokale bustrafik, mens regionen tager sig af den lange
tværgående bustrafik. I Skåne er der et tæt
samarbejde med kommunerne om planlægning og udvikling af den
kollektiv trafik, og omorganiseringen har betydet, at servicen
lokalt er blevet forbedret mere, end kommunerne selv kunne
gennemføre. Det er forslagsstillernes forståelse, at
kommunerne således stadig har stor indflydelse på den
lokale betjening, men ikke selv står for den.
Forslagsstillerne ønsker, at analysen
skal anskueliggøre, hvordan der kan etableres et sådan
lokalpolitisk forankret samarbejde om planlægningen.
Derudover ønsker forslagsstillerne også, at der kigges
ind i, hvordan der kan etableres et samarbejdsorgan med
brugergrupper, som kan bidrage til planlægningen.
6. Billigere
billetter
Der sker globalt en hurtig udvikling i apps,
som anvendes til betaling og gør det muligt at forenkle
og/eller undgå zoner, så man alene betaler efter
afstand, og hvor især lange afstande bliver billigere og mere
konkurrencedygtige i forhold til bilen.
Forslagsstillerne anbefaler en sådan
løsning, hvor der også kan prisjusteres efter f.eks.
sociale parametre og indføres forskellige rabatordninger.
Det kan f.eks. være grupperejser, så den kollektive
trafik kan konkurrere prismæssigt med tre til fire personer i
bilkørsel. Det kan også som i Tyskland være
årsabonnement med faste rabatprocenter på alle
kollektive rejser. Der er også mange andre gode idéer,
som kan hentes fra udlandet, hvor man opprioriterer den kollektive
trafik.
Analysen skal med inspiration fra udlandet
kortlægge mulige billetløsninger, der bidrager til en
opprioritering af kollektiv trafik, og anskueliggøre, hvilke
løsninger der forventeligt vil være mest
konkurrencedygtige med bilen med afsæt i konteksten med et
samlet østdansk kollektiv trafikselskab.
7. Mindre
trængsel på vejene - alle kommer hurtigere
frem
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
opgradering af den regionale kollektive trafik i Østdanmark
kan medvirke til at sænke trængslen på vejnettet
og dermed også spare de løbende milliardudgifter til
udbygning af vejnettet.
Erfaringerne fra coronaperioden viste, at selv
et lille fald i vejtrafikken stort set fjernede den trængsel,
som i dag bruges som argument for at poste tocifrede
milliardbeløb i nye og bredere motorveje
(»Coronastudie: 10 procent færre biler kan betyde 90
procent reduktion i forsinkelser«, den 29. september 2020,
biltorvet.dk). Samme effekt kan opnås ved at forbedre den
kollektive trafik.
Dansk Industri har længe efterlyst et
løft af den kollektive trafik både af hensyn til
medarbejdernes muligheder for at benytte kollektiv trafik, men
også som en løsning på trængslen på
vejene, hvilket vil betyde store besparelser for erhvervslivet
(»DI: Taksterne skal ned og kvaliteten op i den kollektive
transport«, den 22. marts 2021, danskindustri.dk).
En ny organisering af den kollektive trafik er
en forudsætning for at få et stærkt organ, som
lægger offensive planer, får midlerne hertil og rykker
på det.
8. Mindre
forurening og positiv klimaeffekt
Forslagsstillerne ønsker endvidere, at
der i analysen også indgår en beregning af forurenings-
og klimaeffekter af den foreslåede omorganisering med
tilhørende vækst i kollektive brugere.
Den nuværende transportpolitik med
løbende udbygning af motorvejsnettet og mere plads til biler
medfører øget biltrafik, øget forurening, mere
støj, mere CO2 og store
udgifter.
Selv om salget af elbiler udgør en
stigende andel af det samlede bilsalg, falder den samlede bestand
af fossile biler kun ganske lidt. Skal der gøres noget ved
trafikkens klimabelastning, skal vi have mange flere over i den
kollektive trafik, hvor den elektrificerede andel er langt
højere, og hvor busflåden generelt er under omstilling
til el.
9. Mindre behov for
vejudbygning
Det står klart for forslagsstillerne, at
den kollektive trafik i Østdanmark har behov for et massivt
løft. Alle politikere taler om vigtigheden af den kollektive
trafik, men gennem årtier er bilismen blevet gjort billigere,
mens billetpriserne i den kollektive trafik stiger markant og
især bustrafikken løbende skæres ned.
Fra Coronaperioden ved vi, at der kun skal ske
en sænkning af biltrafikken på 5-10 pct. i myldretiden,
for at trængslen stort set er væk (»Coronastudie:
10 procent færre biler kan betyde 90 procent reduktion i
forsinkelser«, den 29. september 2020, biltorvet.dk).
Forslagsstillerne mener, at denne effekt også kan opnås
ved at forbedre den kollektive trafik, hvis der gives bedre og
hurtigere kollektive forbindelser på de lange stræk,
hvilket i første omgang kan gøres med en
væsentligt forbedret busbetjening mellem knudepunkter.
I infrastrukturplanen 2035 er der afsat 106
mia. kr. til nye investeringer, heraf 52 mia. kr. til vejprojekter,
45 mia. kr. til jernbaneområdet og 4 mia. kr. til
BRT/letbaner (»Aftale om Infratsrukturplan 2035« af 28.
juni 2021). Alle midler går til anlæg, og der er ikke
prioriteret driftsinvesteringer på busområdet, selv om
der er dobbelt så mange rejsende med busser end med tog i
Danmark. Dette taler også for, at vi har behov for en ny
organisering med egen økonomi.
Forslagsstillerne mener på den baggrund,
at der inden udgangen af 2025 er behov for at få
gennemført en samlet analyse af, hvordan de forskellige
kollektive trafikselskaber i Østdanmark kan
sammenlægges under én fælles trafikorganisation
på regionalt niveau.
Skriftlig fremsættelse
Leila Stockmarr
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
analyse af oprettelsen af et fælles kollektivt trafikselskab
i Østdanmark.
(Beslutningsforslag nr. B 92)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.