Fremsat den 15. november 2024 af Torsten Gejl (ALT),
Helene Brydensholt (ALT), Sascha Faxe (ALT),
Christina Olumeko (ALT) og Franciska Rosenkilde (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om forebyggelse af spøgelsesnet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2024-25 at fremsætte
et lovforslag om en mærknings- og registreringsordning for
erhvervsfiskeres fiskeredskaber, der sikrer, at tab og efterladen
af fiskeredskaber bliver indberettet og forebygget.
Bemærkninger til forslaget
Havmiljøet er under pres fra flere
sider, herunder fra kvælstofudledning, PFAS-forurening,
fiskeri med bundslæbende redskaber og klimaforandringer.
Disse udfordringer er medskyldige i, at vi i Danmark er langt fra
at leve op til målet om en god miljøtilstand i vores
havområder. Det går ud over fiskebestanden og truer
biodiversiteten, og det efterlader havbunden livløs. Men en
yderligere presfaktor, der medvirker til fattiggørelsen af
vores havmiljø, bliver ofte overset: de mange såkaldte
spøgelsesnet, der uden nytte dræber dyreliv og over
tid nedbrydes til mikroplast (»Tusindvis af
spøgelsesnet giver fisk og havdyr en lang og pinefuld
død«, dr.dk, den 30. juli 2024). Med det fremlagte
forslag ønsker forslagsstillerne at aflaste det danske
havmiljø ved at forebygge spøgelsesnet.
Spøgelsesnet er betegnelsen for
bortkomne, tabte eller efterladte garn, trawl, liner, ruser og
andre fiskeredskaber (»Spøgelsesnet i Naturpark
Lillebælt«, naturparklillebaelt.dk, besøgt den
8. november 2024). Spøgelsesnet kan enten rulle sig sammen
på havbunden eller sætte sig fast i stenrev eller
skibsvrag, hvor de fortsætter med at fiske (»Ghost nets
in Danish waters«, aqua.dtu.dk, marts 2022). Dette passive
spøgelsesfiskeri fører til, at fisk, krebsdyr,
havpattedyr og fugle sidder fast og dør i nettene, hvilket
er til skade for det lokale havmiljø (»Limfjorden
fyldt med spøgelsesnet: Det tyder på at de bliver
efterladt med vilje, siger ekspert«, tvmidtvest.dk, den 11.
august 2021). Derudover er størstedelen af fiskeredskaberne
fremstillet af plastik, og de bliver langsomt nedbrudt til
mikroplast, som bliver optaget af havdyr og spreder sig til hele
fødekæden (»Minister til kamp mod
spøgelsesnet: Nu åbner pulje på 9 mio.
kroner«, fvm.dk, den 13. februar 2023). Dermed ender
mikroplasten også på vores egne tallerkner, og vi
kender endnu ikke de sundhedsmæssige konsekvenser, det
fører med sig (»Mikroplastik er overalt og udfordrer
vores sundhed«, politiken.dk, den 9. maj 2023).
Ifølge Dansk Producentansvar
udgør »Fiskeriudstyr af plast, herunder garn, liner og
bøjer […] 27 pct. af alt henkastet affald til hav og
på strand« (»Specielt for fiskeredskaber«,
producentansvar.dk, besøgt den 8. november 2024), og
spøgelsesgarn udgør dermed en væsentlig del af
udfordringerne med plastikforurening.
I Limfjorden har ngo'en North Nature hentet
1.300 spøgelsesnet op på land, der var efterladt
på bunden af fjorden. De estimerer, at der stadig er mindst
5.000 efterladte net tilbage i Limfjorden (»Folk grinede og
troede ikke på dem. Efter 1300 fund er der ingen, der griner
mere«, nordjyske.dk, den 10. august 2024).
Limfjordsrådet har modtaget indberetninger fra
dykkerforeninger og andre frivillige om mere end 400 net på
bunden af de danske farvande uden for Limfjorden (»Liv i
Limfjorden - Fri for spøgelsesnet«,
limfjordsraadet.dk, besøgt den 8. november 2024). Dertil har
DTU Aqua estimeret, at der ligger omkring 49.000
spøgelsesnet og netstykker i alle danske farvande
(»Ghost nets in Danish waters«, aqua.dtu.dk, marts
2022).
Der er altså væsentlige
mængder spøgelsesnet i danske farvande, og de er
forbundet med store udfordringer. Danske myndigheder, Folketinget
og EU har dog forsøgt at imødekomme disse
udfordringer. Der er nemlig allerede gennemført tiltag for
at forebygge spøgelsesnet og for at hive spøgelsesnet
op af havet, men selv om der er gode intentioner bag disse tiltag,
er det forslagsstillernes opfattelse, at tiltagene ikke er
fyldestgørende.
Blandt andre offentlige og civile tiltag til
at hive spøgelsesnet op har Fiskeristyrelsen i perioden
2020-2024 opsamlet 3.857 redskaber i indre danske farvande samt
øer og åer, mens ngo'en North Nature har opsamlet
1.300 (Miljø- og Fødevareudvalget, alm. del - svar
på spørgsmål nr. 1068, folketingsåret
2023-24, og »Folk grinede og troede ikke på dem. Efter
1300 fund er der ingen, der griner mere«, nordjyske.dk, den
10. august 2024). Selv om det er en substantiel mængde, er
der dog stadig lang vej til de 49.000 spøgelsesnet og
netstykker, som DTU Aqua estimerer.
Derudover er det en omkostningsfuld
affære at samle spøgelsesnet op, da de kan veje op til
flere ton. Dertil bliver der løbende tabt og efterladt flere
redskaber i de danske have, hvorfor det synes som et sisyfosarbejde
at gøre de danske farvande fri for spøgelsesnet.
Derfor mener forslagsstillerne, at det først og fremmest er
nødvendigt at indføre forebyggende tiltag.
Ud over de økonomiske udfordringer ved
at opfiske spøgelsesnet er der også praktiske
udfordringer i form af manglende viden om lokationen af
spøgelsesnet. Folketinget har tidligere forsøgt at
forebygge spøgelsesnet ved at indføre en
indberetningspligt for tabte fiskeredskaber (»lovforslag nr.
L 181, folketingsåret 2020-21). Indberetningspligten har til
formål at gøre de danske myndigheder opmærksomme
på, hvor spøgelsesnet befinder sig, så de kan
samles op hurtigst muligt, og danne datagrundlag for mængden
af spøgelsesnet i de danske have. Udfordringen er dog, at
lovgivningen efter alt at dømme ikke bliver overholdt.
Ifølge svar på spørgsmål fra
Miljø- og Fødevareudvalget, har der kun været
18 indberetninger om tabte fiskeredskaber fra erhvervsfiskere i
perioden 2020-2024 (Miljø- og Fødevareudvalget, alm.
del - svar på spørgsmål nr. 1068,
folketingsåret 2023-24). Det er forslagsstillernes
opfattelse, at det er sandsynligt, at der sker en underindberetning
af tabte redskaber, da antallet af indberetninger stemmer
dårligt overens med DTU Aquas fund. Denne opfattelse bliver
delt af forskerne bag DTU Aquas rapport, som skriver, at de finder
indikatorer på, »[…] at der i det danske
garnfiskeri er en underrapportering både omkring skader
på redskaber og på rapporteringerne om mistede
redskaber« (»Ghost nets in Danish waters«,
aqua.dtu.dk, marts 2022). Der er ud over underrapporteringen af
tabte fiskeredskaber også tegn på, at visse
fiskeredskaber bevidst bliver dumpet af erhvervsfiskere, da DTU
Aquas forskere beskriver, at der er »identificeret et
alvorligt problem i Limfjorden med, hvad der vurderes at være
bevidst efterladte redskaber i områder med fiskeri efter
hummer og taskekrabber« (»Ghost nets in Danish
waters«, aqua.dtu.dk, marts 2022). Manglende indberetninger
kan sanktioneres med bødestraf, men det er
forslagsstillernes opfattelse, at den gældende lovgivning er
noget nær umulig at håndhæve, medmindre fiskeren
tilstår.
Det er derfor forslagsstillernes opfattelse,
at den gældende indberetningspligt ikke er
tilstrækkelig, da indberetningspligten kan være
svært kan håndhæve, og da der er tegn på,
at en lille gruppe brodne kar af erhvervsfiskere bevidst efterlader
spøgelsesnet.
Som yderligere tiltag bliver der i januar 2025
indført producentansvar for fiskeredskaber, hvilket betyder,
at producenter og importører af fiskeredskaber, der
indeholder plast, skal sørge for at tilbagetage udtjente
fiskeredskaber på 16 danske havne, hvilket gør det
gratis for erhvervs- og fritidsfiskere at indlevere udtjente
fiskeredskaber (»Fiskeredskaber«, mst.dk, besøgt
den 8. november 2024). Forslagsstillerne anerkender, at dette vil
mindske de administrative byrder ved bortskaffelse af udtjente
fiskeredskaber, hvorfor der potentielt vil være flere
fiskere, der bortskaffer deres redskaber på
miljøvenlig vis. Dog mener forslagsstillerne ikke, at dette
vil løse udfordringen med at få flere fiskere til at
indberette tabte redskaber - og slet ikke dumpede redskaber - da
det ikke løser udfordringen med håndhævelsen af
indberetningspligten. Forslagsstillerne mener derfor, det er
nødvendigt at indføre lovgivning, der sikrer, at alle
tabte spøgelsesgarn bliver registreret, og at fiskere, der
bevidst efterlader spøgelsesgarn, kan stilles til
ansvar.
Vi foreslår derfor at indføre en
mærknings- og registreringsordning, der skal fungere som
supplement til den gældende indberetningspligt og
producentansvaret for fiskeredskaber. Ordningen skal som
udgangspunkt kun omfatte fiskeredskaber til erhvervsfiskere, og den
skal indeholde følgende hovedpunkter:
Fiskeredskaber skal ved produktion
mærkes ét eller flere steder på produktet med et
unikt nummer. Mærkningen skal udføres i en form,
så nummeret kan aflæses, hvis redskabet senere bliver
fundet som spøgelsesgarn. Disse mærkninger skal
registreres af producenten eller importøren, så
relevante myndigheder kan føre kontrol.
Ved salg af fiskeredskaber har sælger
pligt til at registrere salget. Disse registre kan blive
kontrolleret af relevante myndigheder.
Producenter skal i forbindelse med deres
producentansvar registrere bortskaffede fiskeredskaber, der er
mærket i den foreslåede ordning.
Ved indberetning af tabte redskaber, skal
indberetteren også registrere mærkningen på det
givne redskab.
Nærmere bestemmelser skal besluttes af
ministeren for landbrug, fødevarer og fiskeri og Folketinget
i fællesskab.
Med mærkning og registrering vil det
være muligt for myndighederne at spore spøgelsesgarn
tilbage til den ansvarshavende fisker. Det vil derudover være
muligt at føre stikprøvekontrol med erhvervsfiskere,
som skal kunne gøre rede for de fiskeredskaber, der er
registreret i deres navn. Hvis fiskeren ikke kan redegøre
for placeringen af sine registrerede fiskeredskaber, skal denne
kunne blive tildelt en bødestraf i lighed med den
bøde, der gives for manglende indberetning af tabte
redskaber.
Det er derfor forslagsstillernes
overbevisning, at den foreslåede mærknings- og
registreringsordning vil have to væsentlige fordele i kampen
mod spøgelsesnet i danske farvande: Det vil for det
første øge antallet af indberetninger om tabte
redskaber, hvilket gør det lettere at lokalisere og opfiske
spøgelsesgarn, og det vil for det andet mindske antallet af
bevidst efterladte fiskeredskaber. Disse fordele kommer i
forlængelse af, at der med ordningen vil være
væsentlig forbedrede muligheder for at håndhæve
lovgivningen om indberetningspligt for erhvervsfiskere. Ordningen
vil således bidrage til at sikre en god miljøtilstand
i de danske have.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forebyggelse af spøgelsesnet.
(Beslutningsforslag nr. B 91)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.