Fremsat den 15. november 2024 af Marianne Bigum (SF) og Leila Stockmarr (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod fortynding af farlige stoffer i
vandmiljøet (forbud mod blandingszoner)
Folketinget
pålægger regeringen
- straks at
ændre administrationen af miljøgodkendelser og
udledningstilladelser, således at blandingszoner
(fortyndingszoner) for farlige stoffer løbende afvikles og
at alle blandingszoner er afviklet senest i 2033, og
- at
igangsætte en accelereret revision af samtlige eksisterende
punktkilders miljøgodkendelse og udledningstilladelse.
Revisionerne skal påbegyndes snarest muligt og være
gennemført inden udgangen af 2027.
Regeringen pålægges i denne
henseende at fremlægge en handlingsplan for fortsat reduktion
af udledning af miljøfarlige stoffer således, at
revisionerne af godkendelser og tilladelser frem til 2033 kan tage
højde for behovet for yderligere reduktioner i kommende
godkendelser og tilladelser i overensstemmelse med
vandrammedirektivets endelige mål.
Handlingsplanen skal
indsendes til Europa-Kommissionen som del af genbesøget af
den danske vandområdeplan 3, og den skal
1) indeholde en
tidsplan for revurdering af virksomhedernes
miljøgodkendelser,
2)
muliggøre, at alle nødvendige virkemidler for at
nå miljøkvalitetskravene i vandrammedirektivet er
vedtaget og igangsat senest i december 2027, og
3) sikre, at brug
af blandingszoner er afviklet senest med udgangen af 2033.
Bemærkninger til forslaget
Det danske vand- og havmiljø er i dag i
ringe tilstand mange steder, og den danske natur og biodiversitet
er hårdt presset grundet årtiers aktiviteter med
negativ påvirkning af vand- og havmiljøet og
nedprioritering af indsatser for vandets miljøtilstand.
Indsatsen mod forureningen med farlige stoffer
har været nedprioriteret de seneste 2 årtier og har i
det hele taget været overskygget af kampen for at sætte
ind mod landbrugets kvælstofforurening, hvis konsekvenser er
omfattende og samtidig tydeligere og mere håndgribelige end
usynlig kemisk forurening.
Skiftende regeringer har ikke magtet at
gennemføre de nødvendige indsatser i tide for at
sikre, at der blev opnået god økologisk og kemisk
tilstand inden december 2015, som var vandrammedirektivets deadline
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger). Alle
muligheder for undtagelser og udskydelser i vandrammedirektivet er
nu opbrugt, og den nuværende regeringsperiode er sidste
mulighed for at få vedtaget og igangsat de nødvendige
virkemidler inden vandrammedirektivets seneste lovlige frist i
december 2027.
Aktører i branchen efterlyser selv, at
der bliver stillet skærpede krav til virksomhedernes
spildevandsrensning - herunder udfasning af blandingszoner - for at
drive innovation og udvikling af forbedrede teknologiske
løsninger (»Spildevandsfirma: Vores havmiljø
kalder på øgede krav til håndteringen af
spildevand«, Altinget Miljø, den 7. maj 2024).
Forslagsstillerne håber, at Folketinget
med beslutningsforslagets vedtagelse vil fastlægge en
bindende dansk handlingsplan med en ambitiøs tidsramme, der
sender et tydeligt signal til virksomhederne om behovet for
nødvendig udvikling og implementering af ny teknologi til
spildevandsrensning. En handleplan med klare mål og
tidsfrister vil betyde, at virksomheder ved, hvad de skal
planlægge efter, og kan foretage de nødvendige
investeringer i ny renseteknologi såvel som udfasning eller
substituering af problematiske miljøfremmede stoffer eller
produkter, som måtte udgøre et særligt problem
for overholdelse af miljøkvalitetskravene og det danske
vandmiljø. Vandets nuværende miljøtilstand er
en meget kontant begrundelse for seriøs politik og en
ambitiøs erhvervsindsats på dette område.
Folketinget var indtil ikrafttrædelsen
af vandrammedirektivet i 2000 særdeles aktiv i indsatsen mod
havforurening med kemiske stoffer. Det var således
Folketingets motiverede dagsordener (forslag til vedtagelser) forud
for Nordsøkonferencerne i 1980'erne og 1990'erne, der bl.a.
sikrede stærke forhandlingsmandater til skiftende
miljøministre, således at det overordnede mål og
metode i vandrammedirektivets proces er en fortløbende
reduktion af farlige stoffer i vandmiljøet med henblik
på at nå baggrundskoncentrationer for naturligt
forekommende stoffer og nær nulkoncentrationer for
syntetiske, menneskeskabte stoffer i hav, fjorde, søer og
åer (Forslag om motiveret dagsorden nr. D 22,
forespørgsel nr. F 11, Folketingstidende 1987-88 (1.
samling), tillæg F, spalte 2146), (Forslag om motiveret
dagsorden nr. D 17, forespørgsel nr. F 15, Folketingstidende
1989-90, tillæg F, spalte 6491) og (Forslag til motiveret
dagsorden nr. D 49, forespørgsel nr. F 29, Folketingstidende
1996-97, tillæg F, spalte 3670).
Kun 95 pct. af danske kystvande er i god
kemisk tilstand (»Udledning af miljøfarlige stoffer
til vandmiljøet: Danmarks brug af blandingszoner forringer
havmiljøet, og kan være i konflikt med EU's
vandrammedirektiv«, Tænketanken Hav, analyse maj 2024).
Forurening truer både vores sundhed, biodiversiteten, og
fødevaresikkerheden ved fiskeri, da svært nedbrydelige
miljøfarlige stoffer kan ophobes i fiskene. Alt i alt er der
store omkostninger ved ikke at handle.
Arbejdet med at forbedre den kemiske tilstand
i det danske havmiljø skal opprioriteres og indgå i
genbesøget af Danmarks vandområdeplan 3 på linje
med landbrugets kvælstofforurening. Forslaget indbefatter
også, at udledninger til vandløb og søer skal
nedbringes.
Særlige bemærkninger til
beslutningsforslaget
Handlingsplanen skal
føre til følgende:
- At revurderede
miljøgodkendelser fremadrettet indeholder konkrete mål
med frister for at reducere udstrækningen både i
forhold til afstand til udledningspunkter og volumen af vand, der
forurenes over det fastsatte vandkvalitetskrav, og endelig
afvikling af hver enkelt blandingszone senest i 2033.
- At
revurderingerne inddrager de seneste ændringer i direktivet
om industrielle emissioner og de nye miljøkvalitetskrav, der
er fremlagt af Europa-Kommissionen.
- At
revurderingerne benyttes som lejlighed til at vejlede
virksomhederne i, hvordan de løbende kan forbedre deres
rensning.
- At oplysningerne
i de revurderede miljøgodkendelser anvendes løbende
til at opdatere vandområdeplanerne med oplysninger om
blandingszonerne og deres miljøpåvirkning og en plan
for deres afvikling.
- At myndighederne
ud fra en risikobaseret tilgang benytter sig af muligheden for at
føre uanmeldte tilsyn med virksomhedernes efterlevelse af de
revurderede miljøgodkendelser.
- At der
afsættes midler til teknologiudvikling og -udbredelse for at
sikre udvikling og anvendelse af bedre renseteknologi.
Vedrørende blandingszoner
Blandingszoner er områder, hvor
virksomheder kan få særlig tilladelse til at udlede
miljøfarlige stoffer direkte til vandmiljøet i
koncentrationer, der ikke overholder miljøkvalitetskravene.
Et miljøkvalitetskrav i vandmiljøet fastsætter
det højeste koncentrationsniveau, som vurderes ikke vil have
uacceptable negative effekter på vandøkosystemerne.
Ved at tillade et koncentrationsniveau, der gør at
miljøkvalitetskrav overskrides, forringes Danmarks
havmiljø.
I 2010 var den tilladte udbredelse af en
blandingszone 100 m. I dag snakkes der om, at den kan være op
til 350 m.
Brugen af blandingszoner er steget, på
trods af de tilgængelige renseteknologier er blevet mere og
mere avancerede. Ifølge Miljøstyrelsen er der siden
marts 2023 tilføjet 9 nye blandingszoner, og det samlede
antal blandingszoner opgjort af Miljøstyrelsen er nu 22. Det
forventes, at antallet af blandingszoner stiger, som følge
af at de gamle miljøgodkendelser opdateres uden
tidssvarende, ambitiøse vilkår for reduktion af
forureningen (»Udledning af miljøfarlige stoffer til
vandmiljøet: Danmarks brug af blandingszoner forringer
havmiljøet, og kan være i konflikt med EU's
vandrammedirektiv«, Tænketanken Hav, analyse maj
2024).
EU's vandrammedirektiv fastlægger, at de
danske vandområder senest i december 2015 skulle have
opnået god kemisk tilstand. Forpligtelsen kan udskydes til
2027 under visse betingelser. De danske myndigheder er derfor ikke
blot forpligtede til at sikre, at vandområderne ikke
forringes, men i høj grad også forpligtede til at
forbedre vandområdernes kemiske tilstand.
Direktivet giver mulighed for at fravige
forpligtigelsen til ikke at forringe vandmiljøet ved under
særlige omstændigheder, f.eks. når spildevand
ikke kan renses til miljøkvalitetskravet ved anvendelse af
»den bedst tilgængelige teknik« (BAT), at tillade
lokale forureninger fra udledningspunkter og udpege en
blandingszone. Dog pålægger direktivet medlemslandene
bl.a. at sikre, at udledningen af miljøfarlige stoffer til
blandingszoner ikke påvirker det øvrige
vandområdes mulighed for at opfylde
miljøkvalitetskravene, at udstrækningen af
blandingszoner bør begrænses til udledningspunktets
umiddelbare nærhed, og bør være rimelig, og at
foranstaltninger for at mindske udstrækningen af
blandingszonerne beskrives i vandområdeplanerne.
Konsekvenserne af Danmarks brug af
blandingszoner indebærer udledning af miljøfarlige
stoffer til vandområder, hvor miljøkvalitetskravet for
pågældende stof allerede er overskredet. Desuden
indeholder Danmarks vandområdeplaner for nuværende ikke
det påkrævede indhold om blandingszoner, herunder
omfanget af dem og planer for at reducere udstrækningen i
fremtiden. Bl.a. disse faktorer gør, at Danmarks brug af
blandingszoner er i mulig konflikt med EU's vandrammedirektiv og
kræver handling fra regeringen.
Skriftlig fremsættelse
Marianne Bigum
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod fortynding af farlige stoffer i vandmiljøet (forbud mod
blandingszoner).
(Beslutningsforslag nr. B 89)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.