Fremsat den 15. november 2024 af Theresa Scavenius (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om miljøregulering af asbest
Folketinget
pålægger regeringen at fremsætte et lovforslag
med ikrafttrædelse senest i 2027 med tre elementer om
asbest:
1)
Fastsættelse af faglig målemetode.
2)
Præcisering af regulering i miljølovgivning og
myndighedsansvar.
3)
Kortlægning og finansiering af inddæmning og
oprensning.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
spejle stramningen af arbejdsmiljølovgivningen i
miljølovgivningen, så der er tilsvarende stram
regulering af asbestforurening og asbestdepoter i
miljølovgivningen, som der er af asbest i
arbejdsmiljølovgivningen. Dette mener forslagsstilleren er
nødvendigt, da den nuværende miljølovgivning
for asbest ikke har været tilstrækkelig præcis i
forhold til myndighedsansvar, grænseværdier og
målemetode.
Historisk baggrund
Asbest er en fællesbetegnelse for flere
bjergarter, der er blevet brugt i mange byggematerialer. I Danmark
startede produktionen af asbestholdigt eternit i 1927 på
fabrikken Dansk Eternit A/S i Aalborg.
Fra 1930'erne var der begrundet mistanke om
sundhedsrisici ved asbest, og i 1960'erne blev det bekræftet,
at asbest var forbundet med lunge- og lungehindekræft.
I 1972 kom det første af mange delvise
forbud mod asbest, men først i 1985 udfasede Dansk Eternit
A/S asbest i deres eternitproduktion, og i 2004 lukkede Dansk
Eternit A/S deres fabrik. I 2005 blev det så endeligt totalt
forbudt at producere og importere asbestholdige produkter i Danmark
(»Dansk Eternit Fabrik«, Slots- og Kulturstyrelsen,
slks.dk, »Tager kampen op mod asbest - eksperter får
ansvaret«, Dagens Byggeri, den
20. marts 2024, dagensbyggeri.dk).
Ifølge Kræftens Bekæmpelse
er asbest ikke kun dokumenteret som årsag til lunge- og
lungehindekræft, men også som årsag til
kræft i strube, æggestokke og i hinder omkring bughulen
og hjertet. Kræftens Bekæmpelse mener derudover, at der
er en væsentlig mistanke om, at asbest medvirker til
kræft i svælg, tyk- og endetarm og mavesækken
(»Asbest«, Kræftens Bekæmpelse, den 19.
August 2022, cancer.dk).
Studier har bl.a. påvist, at asbest
akkumuleres i tyktarmen (»Quantitative Assessment of Asbestos
Fibers in Abdominal Organs: A Scoping Review«, Yohama
Caraballo-Arias et al., Med Lav, 2023, bd. 114, nr. 6).
I oktober 2021 vedtog Europa-Parlamentet en
resolution, der bl.a. opfordrede medlemslandene til at monitorere
indholdet af asbestfibre i deres drikkevand, da
drikkevandsrør i mange EU-lande består af
asbestcement. Denne opfordring blev ikke taget med i det endelige
asbestdirektiv, som blev vedtaget i 2023 (»Protecting workers
from asbestos«, European Parliament resolution of 20 October
2021 with recommendations to the Commission on protecting workers
from asbestos (2019/2182(INL))).
Derudover forskes der fortsat i, hvordan
asbestfibre bevæger sig i luft og ved fordampning af
asbestforurenet vand (»Chrysotile asbestos migration in air
from contaminated water: An experimental simulation«, Chiara
Avataneo et al., Journal of Hazardous Materials, 2022, bd. 424,
Part C).
Fremtidige problemer ved recirkulering
Asbestholdigt materiale er blevet brugt vidt
og bredt, da det bl.a. er brandsikkert og langtidsholdbart
(»Byggematerialer med asbest«, Arbejdstilsynet, rev.
den 3. december 2018, at.dk).
Det anslås, at der er 1-1,5 mio.
asbestholdige tage på huse og bygninger i Danmark
(»Rapport: Disse tage spreder livsfarlige asbestfibre«,
Westh & Halskov, Fagbladet 3F, den 28. juni 2023). Derudover
kan asbest findes i bl.a. isolerende og facadebeklædende
materialer og installationer såsom affaldsskakte og
ventilationskanaler i mange danske bygninger.
Vi skal recirkulere byggematerialer i
fremtiden. Ifølge Rådet for Grøn Omstilling
stammer 11 pct. af den samlede globale CO2-udledning fra produktionen af
byggematerialer, hvilket er omtrent en tredjedel af byggeriets
samlede CO2-udledninger, og samtidig
går 50 pct. af de globale naturressourcer af sand, grus, ler,
metaller og træ til byggeriet (»Cirkulært byggeri
- fra drøm til virkelighed«, Rådet for
Grøn Omstilling, 2023). Byggebranchen skal imidlertid have
de rette regulative rammer for recirkulering, når de skal
genanvende gamle materialer, der bl.a. kan indeholde asbest.
Ny arbejdsmiljølovgivning om
autorisering
EU og Danmark har strammet
arbejdsmiljølovgivningen på asbestområdet.
Som implementering af EU's asbestdirektiv har
Folketinget vedtaget, at virksomheder skal være autoriserede
til at arbejde med asbestholdigt materiale (»Fra 1. januar
2025 skal virksomheder være autoriseret for at nedrive
asbestholdigt materiale«, Arbejdstilsynet, den 29. maj 2024).
Dette betyder, at virksomheder i højere grad vil have en
faglig viden om, hvordan de forsvarligt kan håndtere
asbestholdigt materiale, også for at undgå forurening
af det omkringliggende miljø. Det vil ikke blot være
til gavn for deres medarbejderes sundhed, men også være
et værn mod asbestforurening generelt. Når
virksomhederne håndterer asbestholdigt materiale forsvarligt,
kommer det os alle til gavn.
Uklar myndighedsansvar, uklar lovhjemmel og
uregulerede deponier
Forslagsstilleren mener, at det er
problematisk for begrænsningen af asbestforurening, hvis den
stramme arbejdsmiljølovgivning ikke bliver spejlet i en
stram regulering af asbest i miljølovgivningen.
Asbest kategoriseres generelt ikke som
jordforurening, men som affald. Asbest indgår ikke på
listen over stoffer med et jordkvalitetskriterium, da myndighederne
ikke vurderer, at asbest er sundhedsskadeligt for
fordøjelsessystemet (»Liste over kvalitetskriterier i
relation til forurenet jord«, Miljøstyrelsen, juli
2021). Miljøstyrelsen oplyser selv, at de tidligere har
arbejdet for at fastlægge et jordkvalitetskriterium, men at
dette ikke har været muligt, og oplyser, at jord
undersøges for asbestforurening ved visuel gennemgang
(»Affaldsfraktioner: asbest«, Miljøstyrelsen,
mst.dk).
Dette betyder, at der i
miljølovgivningen generelt ikke findes en
grænseværdi eller målemetode for
asbestforurening. Der henvises derfor til Arbejdstilsynets
fastlagte grænseværdi for asbest, som er en af de
laveste i EU (»Grænseværdi for asbest i
arbejdsmiljøet bliver skærpet markant«,
Beskæftigelsesministeriet, den 2. december 2021). Problemet
er dog, at der ikke er fastlagt en målemetode i Danmark.
Punkt 17 i EU's asbestdirektiv påkræver, at
medlemsstater skal fastlægge elektronmikroskopi eller en
målemetode med samme præcision som målemetode,
på grund af at elektronmikroskopi er den eneste
målemetode, der kan detektere asbest i så lave
koncentrationer (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2023/2668 af 22. november 2023 om ændring af direktiv
2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under
arbejdet at være udsat for asbest).
Miljølovgivningen i generel forstand
har ikke stram og klar lovgivning på asbestområdet.
Selv om både jordforureningsloven,
miljøbeskyttelsesloven, vandløbsloven og
naturbeskyttelsesloven har været brugt af kommuner som
lovhjemmel i påbudssager vedrørende asbestforurening,
er det uklart, hvilke paragraffer inden for lovene, der finder
anvendelse i de forskellige tilfælde af asbestforurening
(Miljøretlige Afgørelser og Domme - MAD2022. 65,
MAD2024. 86 og MAD2024. 87). I tilfælde af uklarhed kan der
henvises til afgørelser fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet, men da der er flere forhold, hvor
klageretten er afskåret, begrænser det omfanget af
retskilder.
Derudover er myndighedernes vejledning ikke
opdateret. Miljøstyrelsen henviser kommuner til vejledningen
vedrørende behandling af sager om asbestforurening, der er
udarbejdet i 2005 (»Ang. behandling af sager om
asbestforurening«, Miljøstyrelsen, august 2005) og
miljøprojektet »Måling af asbestforurening i
forbindelse med tagrenovering«, (Miljøstyrelsen,
Miljøprojekt 1154 fra 2007), hvor det bl.a. fremgår,
at kommuner og borgere havde efterspurgt klarhed om
forureningsfaren ved asbeststøv, og at problemstillingen
knyttede sig til, at der ikke findes grænseværdier for
asbest i jord.
Ud over at asbestforurening er uklart
reguleret, er der også store problemer med deponier af
asbestholdigt materiale, dvs. affald. Bl.a. findes der
såkaldte herreløse asbestholdige eternitdeponier i
Limfjorden og omkring Aalborg, der aldrig har været
miljøgodkendt. Myndigheden for deponierne var amterne, og
efter amternes nedlæggelse er myndighedsansvaret uklart. Det
er i stigende grad et problem, da deponierne ikke er
tilstrækkelig inddæmmet og asbestholdigt eternit derfor
spredes ukontrolleret.
Arbejdsmiljølovgivning skal spejles i
miljølovgivning
Formålet med beslutningsforslaget er at
spejle stramningen af arbejdsmiljølovgivningen i
miljølovgivningen, så der er samme stramme regulering
af asbest på arbejdspladser, som der er af asbest som
jordforurening og affaldsdepoter. Dette mener forslagsstilleren er
nødvendigt, da den nuværende miljølovgivning
for asbest ikke har været tilstrækkelig præcis i
forhold til myndighedsansvar, grænseværdier og
målemetode.
Konkret foreslås
det, at Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag med ikrafttrædelse senest i
2027 med følgende tre elementer, der skal indeholde de
nedenfor nævnte ekspertenheders anbefalinger for
målemetoder, lovgrundlag og finansiering af inddæmning
og oprensning:
1. Fastsættelse af målemetoder etc.:
Der nedsættes en lovforberedende miljø- og
sundhedsfaglig ekspertenhed, der skal fastlægge
grænseværdier og standardiserede målemetoder for
asbestforurening i jord og vand, i overensstemmelse med
asbestdirektivet og baseret på bedste videnskabelige praksis
og forsigtighedsprincippet.
2. Præcisering af lovgrundlag: Der
nedsættes en lovforberedende juridisk ekspertenhed, der skal
vurdere, hvor miljølovgivningen kan præciseres,
så vi får klarhed vedrørende myndighedsansvar og
generel regulering af asbestforurening.
3. Kortlægning og finansiering: Der
nedsættes en taskforce, der har til opgave at kortlægge
på vidensniveau 2 al eksisterende asbestforurening og alle
asbestdepoter, der er kortlagt på vidensniveau 1, med henblik
på at vurdere den nationale asbestforureningsstatus.
Når kortlægningen er foretaget, skal der laves et
budget for oprensning og inddæmning af al væsentlig
asbestforurening og alle asbestdepoter.
Skriftlig fremsættelse
Theresa Scavenius
(UFG):
Jeg tillader mig herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
miljøregulering af asbest.
(Beslutningsforslag nr. B 81)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.