Fremsat den 15. november 2024 af Morten Messerschmidt (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om genskabelse af tilliden til demokratiet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2024-25 at indkalde til
forhandlinger om gennemførelse af en række reformer
med henblik på at genskabe og styrke tilliden til demokratiet
og det politiske system i Danmark.
Konkret skal følgende reformer
indgå:
1)
Indførelse af et forfatningsråd, som kan bidrage til
uafhængig kontrol med regeringen ved at vurdere
spørgsmål om ministeransvar, når et mindretal i
Folketinget kræver det, og i øvrigt rådgive
Folketinget om forfatningsretlige spørgsmål.
2) Ændring af
forældelsesreglerne for retligt ministeransvar, så
forældelsesfristen først begynder at løbe,
når ministeren udtræder af regeringen.
3) Genetablering af
offentlighedsloven, så de forringelser af offentlighedens
indsigt i forvaltningen, som skete med offentlighedsloven fra 2013,
rulles tilbage.
4) Forbud mod
valgforbund til europaparlamentsvalg, så det står klart
for vælgerne, hvem deres stemme går til.
5) Større
gennemsigtighed i politiske donationer ved en nedsættelse af
beløbsgrænsen for anonyme bidrag til politiske partier
til 500 kr.
6)
Begrænsning af meningsmålingers indflydelse på
valg ved indførelse af en karensperiode på 3 dage op
til et valg, hvor nye meningsmålinger ikke må
offentliggøres.
7) Stop for
politisering af embedsapparatet ved indførelse af en
karensperiode, fra man har været ansat i et parti, til man
kan ansættes i en politisk stilling i et ministerium.
8) Udvidelse af
ytringsfriheden ved afskaffelse af alle indskrænkninger i
adgangen til fri offentlig debat, som ikke tjener til at
begrænse løgne og injurier.
9) Mulighed for
lokale folkeafstemninger om ændring af kommunalreformen fra
2007, så borgerne i de tidligere mindre kommuner
spørges, om de er tilfredse med at bo i den store,
centraliserede kommune.
10) Mulighed for
straf for forsætlige eller groft uagtsomme brud på
notatpligten og journaliseringspligten, så disse pligter
fortsat kan muliggøre en effektiv kontrol med
forvaltningen.
Bemærkninger til forslaget
Danmark har længe været kendt for
sit stærke demokrati og høje niveau af social tillid,
som det bl.a. er beskrevet i rapporten »Tillid - det nordiske
guld« udgivet af Nordisk Ministerråd i 2017. Men de
seneste års politiske udvikling har medført en
alvorlig svækkelse af denne tillid. Under ledelse af
først Mette Frederiksen og særlig senere under ledelse
af Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen sammen er der
opstået et billede af en regering, der er lukket om sig selv
og fjern fra borgernes dagligdag. Fra håndteringen af
coronanedlukningen til manipulationen med
ministeransvarlighedslovens forældelsesfrister, det totale
kaos i skattevæsenet og mistanken om vennetjenester samt
tvivlsom omgang med politiske donationer er der blevet skabt et
indtryk af en magtfuldkommen regering, der tror, at den kan
unddrage sig ansvar på en måde, som almindelige borgere
ikke kan.
Denne udvikling har kostet dyrt på
tilliden til vores demokrati. En række undersøgelser
viser, at den nuværende regering er historisk upopulær,
og at en stigende andel af befolkningen har mistillid til selve
demokratiet. F.eks. viser en analyse fra tænketanken INVI, at
andelen af danskere med »meget lille« tillid til
politikerne er steget fra 10 pct. i 2019 til 22 pct i 2023, som det
er beskrevet i artiklen »»Deprimerende« analyse:
Danskernes tillid til politikerne er faldet markant« fra
Information, den 3. oktober 2023. Yderligere har Kantar Gallup
fundet, at selv højtuddannede danskere, der traditionelt har
haft større tillid til systemet, nu viser en næsten
lige så lav tillid som den øvrige befolkning, jf.
artiklen »Akademikere har også politikerlede« i
Akademikerbladet, den 15. marts 2019.
Et andet bekymrende tegn på denne
mistillid er det stigende antal vælgere, der ved seneste valg
valgte at afgive en blank eller ugyldig stemme. Dette er et
tydeligt krisetegn, der kalder på en øjeblikkelig
indsats for at genskabe tilliden til både demokratiet og den
udøvende magt.
Forslagsstillerne har allerede sikret, at en
opdateret magtudredning er under udarbejdelse, men den forventes
først færdig i 2028. Som ansvarlige politikere kan vi
ikke vente så længe. Forslagsstillerne fremlægger
derfor med dette beslutningsforslag en tipunktsplan, der skal
genskabe tilliden til politikerne og det politiske system i
Danmark.
Forslagene er efter forslagsstillernes
opfattelse nødvendige for at ruste landet mod trusler
både udefra og indefra. Udefra er det i form af fake news og
regulære kampagner fra fjendtlige nationer som Rusland, Kina
og Iran, der forsøger at påvirke danskerne med
usandheder. Men det er også indefra, hvor den
magtfuldkommenhed, som Mette Frederiksens regeringer har udvist,
udgør en alvorlig trussel mod demokratiets integritet.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at
regeringen pålægges at indkalde de partier og medlemmer
af Folketinget, som stemmer for dette beslutningsforslag, til
politiske forhandlinger om følgende reformer:
1. Indførelse af et forfatningsråd til
uafhængig kontrol
I dag er ministre reelt hævet over
loven. De kan ikke tiltales for ulovligheder i deres embedsgerning
på samme måde, som almindelige borgere kan. Kun et
flertal i Folketinget kan sikre, at retfærdigheden sker
fyldest. Det skaber situationer, hvor ministre ses at kunne slippe
af sted med næsten hvad som helst, mens almindelige borgere
ikke kan gå over for rødt uden at få en
advarsel.
Som minister skal man ikke kunne slippe af
krogen blot ved at have et flertal i Folketinget bag sig og
på den måde forhindre uafhængige
undersøgelser af sin embedsførelse. Derfor skal der
oprettes et forfatningsråd bestående af juridisk
sagkyndige og uafhængige medlemmer, som træder sammen,
når et vist mindretal af Folketingets medlemmer kræver
det. Rådet skal give en faglig vurdering af ministeransvar og
andre væsentlige forfatningsretlige spørgsmål,
som Folketinget eller et mindretal i Folketinget måtte
stille.
På denne måde sikres det, at
ministre ikke længere kan slippe af krogen for deres
handlinger ved at gemme sig bag studehandler på
Christiansborg. Alle skal stå til ansvar for deres handlinger
- også ministre.
2. Ændring af forældelsesfristen for
ministeransvar
Forældelsesfristen for ministeransvar
skal fremover først begynde at løbe, når en
minister forlader regeringen. Derved sikres det, at en minister
ikke kan spekulere i tidsfrister for at undgå at skulle
stå til ansvar.
3. Genetablering af offentlighedsloven, så
forringelserne af offentlighedens indsigt, der skete med
offentlighedsloven fra 2013, rulles tilbage
Den nuværende offentlighedslov
begrænser gennemsigtigheden i den offentlige forvaltning og
hæmmer borgernes mulighed for at holde magthaverne
ansvarlige. Ved at rulle offentlighedsloven tilbage til dens
tidligere form kan vi genoprette den nødvendige
åbenhed og tillid i samfundet.
En åben forvaltning er grundlaget for et
sundt demokrati, hvor borgerne har indsigt i beslutningsprocesser
og kan deltage informeret i den offentlige debat. Det er tid til at
styrke demokratiet ved at sikre maksimal gennemsigtighed. Derfor
skal de begrænsninger, der er indført for at
dække over den politiske proces, ophæves og
offentlighedens mulighed for aktindsigt genetableres.
4. Forbud
mod valgforbund
Ved europaparlamentsvalget i 2024 var der
udbredt kritik af, at en stemme på ét parti kunne ende
hos et andet. Det skaber uklarhed om, hvem man egentlig stemmer
på, og bidrager til, at valghandlingen bliver uigennemsigtig
og kan fremstå som uærlig.
Derfor skal valgforbund til
europaparlamentsvalg afskaffes. Den enkelte vælger skal selv
afgøre og kunne gennemskue, hvem vælgerens stemme i
sidste ende går til.
5. Gennemsigtighed i politiske donationer
Det er på tide, at vi reformerer
reglerne for donationer til politiske partier. Igennem mange
år har der været kritik af, at donationer over aktuelt
23.600 kr. kan hemmeligholdes.
Dansk Folkeparti foreslår derfor, at
denne beløbsgrænse sættes ned til 500 kr.
Offentligheden har ret til at vide, hvem der finansierer vores
politikere, og hvilke interesser der står bag. Det vil styrke
tilliden til det politiske system og sikre, at beslutninger
træffes ud fra, hvad der er bedst for landet, og ikke ud fra,
hvem der har doneret flest penge.
6. Begrænsning af meningsmålingers
indflydelse på valg
I lyset af den konstante påvirkning fra
meningsmålinger op til valg foreslås en karensperiode
på 3 dage, hvor nye målinger ikke må
publiceres.
Dette sikrer, at vælgerne træffer
deres beslutninger baseret på politik og kandidaternes
kvalifikationer frem for taktiske overvejelser og
målingsresultater. Dette er et skridt mod en mere ansvarlig
og gennemsigtig valgdækning med fokus på politik frem
for strategi.
7. Stop
for politisering af embedsapparatet
Borgerne skal kunne have tillid til, at
embedsmænd arbejder for staten - ikke for en minister eller
et parti.
Under Mette Frederiksen har der været
historisk mange ansættelser af embedsmænd med en
baggrund i partierne - og Mette Frederiksen har gang på gang
nægtet at forholde sig til problemet.
Det er uholdbart og bidrager til mistilliden
til demokratiet. Der skal derfor indføres en karensperiode,
fra man har været ansat i et parti, til man kan
ansættes i en politisk stilling i et ministerium.
8. Udvidelse af ytringsfriheden
Ytringsfriheden er afgørende for, at
demokratiet kan fungere. Derfor skal alle indskrænkninger i
den politiske debat, som ikke tjener til at begrænse injurier
og løgne, afskaffes. Dette gælder både
straffelovens § 266 b og § 110 e, stk. 2
(koranforbuddet), så indskrænkninger alene beskytter
mod faktiske trusler og injurier. Et frit offentligt rum for debat
er det bedste fundament for en tillidsfuld samtale.
9. Mulighed for lokale folkeafstemninger
Mange borgere, som tidligere boede i små
lokale bysamfund, blev ved kommunalreformen i 2007 en del af en ny
storkommune. Dette har ført til en centralisering og voldsom
vækst i bureaukratiet. Begge dele bidrager til en
følelse af manglende nærvær og distance, som er
ødelæggende for tilliden.
Derfor ønsker forslagsstillerne, at der
ved det førstkommende kommunalvalg gennemføres lokale
folkeafstemninger, hvor borgerne i de tidligere mindre kommuner
spørges, om de er tilfredse med at bo i den store,
centraliserede kommune - eksempelvis spørges ripenserne, om
de fortsat vil være en del af Esbjerg Kommune, og
langåboerne spørges, om de fortsat vil være en
del af Randers Kommune.
10. Straf
for forsætlige eller groft uagtsomme brud på
notatpligten og journaliseringspligten
Pligten til at tage notat og journalisere
dokumenter er afgørende for at kunne dokumentere, hvad der
er sket i de sager, som myndighederne, herunder ministre,
behandler. Notatpligten og journaliseringspligten skal også
muliggøre en effektiv kontrol af, om myndigheder og ministre
har handlet korrekt.
Desværre forsvinder vigtige dokumenter
alt for ofte, sms'er slettes, og dokumenter bliver aldrig
journaliseret. Det er straffrit, selv om det udgør et
alvorligt demokratisk problem. Derfor skal der indføres en
bestemmelse i straffeloven, som gør det muligt at straffe
myndigheder og ministre for forsætlige eller groft uagtsomme
brud på notatpligten og journaliseringspligten.
Videre proces
Dette beslutningsforslag sigter mod at sikre
en mere gennemsigtig og ansvarlig forvaltning, hvor borgerne igen
kan have tillid til demokratiet og den udøvende magt. Med de
nævnte reformer ønsker forslagsstillerne at styrke
både den formelle og den praktiske demokratiforståelse
i Danmark. Det er afgørende, at befolkningen føler
sig hørt og repræsenteret i den politiske proces, og
at der ikke er tvivl om politikernes ansvarlighed og
gennemsigtighed i deres handlinger.
For at sikre en effektiv og grundig
implementering af beslutningsforslaget pålægges
regeringen at indkalde til forhandlinger med de partier og
medlemmer af Folketinget, der stemmer for forslaget, inden udgangen
af dette folketingsår. Forhandlingerne skal have til
formål at fastlægge de konkrete skridt, der skal tages
for at realisere de foreslåede reformer. Regeringen skal i
den forbindelse sikre, at alle relevante interessenter bliver
hørt, så reformerne kan gennemføres på en
måde, der styrker demokratiet og tilliden til det politiske
system i Danmark.
Med de nævnte tiltag ønsker
forslagsstillerne at genskabe den høje tillid, som Danmark
historisk har været kendt for, og sikre, at vores demokrati
fortsat står stærkt over for både interne og
eksterne trusler.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
genskabelse af tilliden til demokratiet.
(Beslutningsforslag nr. B 80)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.