Beretning afgivet af Udvalget for
Digitalisering og It den 12. december 2024
1. Politiske bemærkninger
Udvalgets
indstilling
Udvalget finder, at der er behov for en
struktureret og politisk styret tilgang til at få
undersøgt mulighederne for, hvordan vi som samfund skal
håndtere udfordringerne med at sikre brugervenlig
digitalisering for alle borgere og finde løsninger til de
borgere, som ikke er fysisk eller psykisk i stand til at anvende
digitale tjenester. Udvalget opfordrer derfor ministeren for
digitalisering til at lade Digitaliseringsministeriet vurdere,
hvordan man kan hjælpe de mest udsatte borgere med at anvende
digitale løsninger, som i dette tilfælde er MitID.
Ministeren for digitalisering og Udvalget
for Digitalisering og It skal herefter drøfte
opfølgningen på Digitaliseringsministeriets
vurderinger og forslag.
Baggrund
Sidste år kårede FN for tredje
gang Danmark til verdensmester i offentlig digitalisering ud fra
følgende parametre: udbredelse af digitale løsninger,
adgangen til dem og integrationen af digitale teknologier til
offentlig styring. Tre ud af fire danskere foretrækker at
anvende digitale løsninger i kontakten med det offentlige
(»Tilliden til den digitale offentlige sektor 2022«, af
Digitaliseringsstyrelsen, januar 2023). Samtidig vurderes 17-22
pct. af den voksne befolkning at være digitalt udsatte
(»Digital inklusion i det digitaliserede samfund«, af
Digitaliseringsstyrelsen og KL, april 2021). Det indikerer, at selv
om digitale selvbetjeningsløsninger gør hverdagen
nemmere for den største del af befolkningen, er der et
misforhold mellem at være en digital førernation og
udsatte borgeres oplevelse af digitaliseringen.
Udfordring
Nordjyske kunne i juli 2024 berette om en
mand, Mikkel, der gerne ville anvende sit MitID. Problemet var, at
Mikkel lider af lammelse. Derfor havde myndighederne udleveret en
touchpen til ham, så han med brug af nakke og mund kunne
forsøge at indtaste en ny kode, men uden succes, »Lam
mand kørt ud på et sidespor: Mikkel får en pen
til munden«, Nordjyske, den 27. juli 2024. Med udgangspunkt i
dette eksempel mener udvalget ikke, at det er rimeligt at forlange,
at samfundets mest udsatte borgere skal indordne sig efter de
eksisterende regler, der er meget rigide, og hvor den sunde fornuft
mangler. Det bør være muligt, at et nært
familiemedlem eller, hvis dette ikke er muligt, en offentlig
instans, kan hjælpe den nødstedte borger.
Bekendtgørelsen om MitID til privatpersoner er i dag
formuleret, så det kun er den fysiske person tilknyttet det
enkelte MitID, der må kende bruger-id᾽et og
adgangskoden og må anvende dem. Det betyder, at andre ikke
kan hjælpe den pågældende person med at oprette
nye adgangskoder i situationer, hvor denne ikke selvstændigt
kan sørge for det. Ministeren for digitalisering
nævnte under 1. behandling af beslutningsforslaget den 12.
november 2024, at det hedder »MitID« og ikke
»VoresID«, og det forstår udvalget godt.
Derudover er udvalget enig med ministeren i, at MitID stadig skal
holde sig inden for rammerne af den europæiske
eID-forordning.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, og
Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer
i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
oktober 2024 og var til 1. behandling den 12. november 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Digitalisering og It.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
P.u.v.
Lisbeth Bech-Nielsen
formand