B 78 Forslag til folketingsbeslutning om kommunal selvbestemmelse over partybussers kørsel i byområder.

Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 15-11-2024

Fremsat den 15. november 2024 af Mads Olsen (SF) og Carl Valentin (SF)

20241_b78_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 15. november 2024 af Mads Olsen (SF) og Carl Valentin (SF)

Forslag til folketingsbeslutning

om kommunal selvbestemmelse over partybussers kørsel i byområder

Folketinget pålægger regeringen i løbet af denne folketingssamling at fremsætte et lovforslag, der giver kommunerne mulighed for at kræve, at partybusserne kører på el, og samtidig giver kommunerne mere selvbestemmelse over, om og hvor partybusserne må køre inden for kommunernes grænser

Bemærkninger til forslaget

Lokalpolitikere og berørte beboere har længe stillet sig kritisk over for partybusser af ældre dato. Især den partikelforurening, som borgerne udsættes for, fylder meget. (»Borgmester og beboere: Partybusser skal ud af København«, Ekstra Bladet, den 30. juli 2024).

Massiv luftforurening fra gamle partybusser

I sommeren 2024 kunne TV 2 afsløre, hvordan mange partybusser i København forurener på et niveau, der går udover det, måleudstyr er i stand til at måle. Der blev i den forbindelse foretaget målinger fra ti partybussers udstødning. Målingerne på fire ud af de ti busser nåede op på 500.000 ultrafine partikler pr. kubikcentimeter, som er det højeste, det anvendte professionelle måleudstyr kan registrere. Det svarer til, at disse partybusser sviner mindst 67 gange mere end den værste bybus (»Vi gik på partikeljagt bag partybusserne - professor chokeret over resultatet«, TV 2 Kosmopol, den 3. september 2024).

Mange af de busser, der bliver brugt til partybuskørsel, er meget gamle og forurenende dieselbusser. Det skyldes et hul i lovgivningen, hvor busser indregistreret før den 1. oktober 1999 ikke er omfattet af kravet om sikkerhedssele, hvilket gør det muligt for partybussernes gæster både at stå og danse i busserne (»Borgmester og beboere: Partybusser skal ud af København«, Ekstra Bladet, den 30. juli 2024).

Partybusserne er underlagt lovgivning om at køre med partikelfilter, hvis de kører i en miljøzone, som store dele af København er. Med TV 2's afsløringer kan det konstateres, at det desværre lykkes nogle partybusser at omgå disse regler (»Vi gik på partikeljagt bag partybusserne - professor chokeret over resultatet«, TV 2 Kosmopol, den 3. september 2024).

Konsekvenser for folkesundheden

Luftforurening har store konsekvenser for folkesundheden. Det øger dødeligheden, og i 2021 var luftforurening skyld i 8,1 millioner dødsfald, og den er dermed rykket op på andenpladsen over de største risikofaktorer for dødsfald (»Luftforurening udgør nu næststørste risiko for død - overgår smøger og dårlig vandhygiejne«, Ingeniøren, den 20. juni 2024). Derudover er det bevist, at luftforurening har sammenhæng med bl.a. infertilitet blandt mænd og øget risiko for demens (»Nyt Studie: Danske mænd, der er udsat for luftforurening, har øget risiko for infertilitet«, dr.dk, den 5. september 2024) og (»Luftforurening knyttet til øget risiko for demens«, Nationalt Videnscenter for Demens, den 7. juni 2024).

Partybusserne udgør således en alvorlig sundhedsrisiko for beboere og folk, der færdes i de byer, hvor partybusserne kører, når de ikke lever op til miljøkravene.

Eldrevne partybusser

Forslagsstillerne vil gerne bekæmpe den farlige luftforurening, og TV 2's afsløringer viser med alt tydelighed, at der her er et problem, der skal sættes ind over for.

Forslagsstillerne mener derfor, at kommunerne skal have mulighed for at kræve partybusserne over på el, hvormed problematikken med de gamle forurenende busser vil være løst. Det vil antagelig samtidig være ressourcebesparende for politiets kontroltjek af partybusserne, og det vil betyde, at sikkerheden i partybusserne øges, fordi busserne ikke længere vil være undtaget kravet om sikkerhedssele.

Mere selvbestemmelse til kommuner

Forslagsstillerne mener også, at kommunerne skal have mere selvbestemmelse over fænomenet, der lige nu bliver reguleret hos Færdselsstyrelsen. Det er uhensigtsmæssigt, at de kommuner, busserne kører i, ikke selv har kontrol over situationen, der kan have en negativ indvirkning på byens indbyggere og deres velfærd og sundhed. Derfor ønsker forslagsstillerne, at der skal gives mulighed for, at kommunerne selv kan regulere, hvor mange partybusser der kører ad gangen, og i hvilke zoner partybusserne må køre. Dette er for at sikre, at antallet af partybusser ikke eksploderer, uden at kommunerne selv har mulighed for at agere.

Beslutningsforslagets formål er ikke at udrydde partybus-erhvervet, og forslagsstillerne ser gerne, at der fortsat kan køre partybusser rundt, så længe det sker i et rimeligt omfang og på en måde, der ikke er belastende for miljøet, borgernes sundhed og trafiksikkerheden.

Det er derfor også forslagsstillernes ønske, at regeringen inddrager dette hensyn i det lovforslag, som regeringen med beslutningsforslaget pålægges at fremsætte inden udgangen af indeværende folketingssamling.

Skriftlig fremsættelse

Mads Olsen (SF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om kommunal selvbestemmelse over partybussers kørsel i byområder.

(Beslutningsforslag nr. B 78)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.