Fremsat den 15. november 2024 af Mads Olsen (SF) og Carl Valentin (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kommunal selvbestemmelse over partybussers
kørsel i byområder
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af denne folketingssamling at fremsætte et
lovforslag, der giver kommunerne mulighed for at kræve, at
partybusserne kører på el, og samtidig giver
kommunerne mere selvbestemmelse over, om og hvor partybusserne
må køre inden for kommunernes grænser
Bemærkninger til forslaget
Lokalpolitikere og berørte beboere har
længe stillet sig kritisk over for partybusser af ældre
dato. Især den partikelforurening, som borgerne
udsættes for, fylder meget. (»Borgmester og beboere:
Partybusser skal ud af København«, Ekstra Bladet, den
30. juli 2024).
Massiv luftforurening fra gamle
partybusser
I sommeren 2024 kunne TV 2 afsløre,
hvordan mange partybusser i København forurener på et
niveau, der går udover det, måleudstyr er i stand til
at måle. Der blev i den forbindelse foretaget målinger
fra ti partybussers udstødning. Målingerne på
fire ud af de ti busser nåede op på 500.000 ultrafine
partikler pr. kubikcentimeter, som er det højeste, det
anvendte professionelle måleudstyr kan registrere. Det svarer
til, at disse partybusser sviner mindst 67 gange mere end den
værste bybus (»Vi gik på partikeljagt bag
partybusserne - professor chokeret over resultatet«, TV 2
Kosmopol, den 3. september 2024).
Mange af de busser, der bliver brugt til
partybuskørsel, er meget gamle og forurenende dieselbusser.
Det skyldes et hul i lovgivningen, hvor busser indregistreret
før den 1. oktober 1999 ikke er omfattet af kravet om
sikkerhedssele, hvilket gør det muligt for partybussernes
gæster både at stå og danse i busserne
(»Borgmester og beboere: Partybusser skal ud af
København«, Ekstra Bladet, den 30. juli 2024).
Partybusserne er underlagt lovgivning om at
køre med partikelfilter, hvis de kører i en
miljøzone, som store dele af København er. Med TV 2's
afsløringer kan det konstateres, at det desværre
lykkes nogle partybusser at omgå disse regler (»Vi gik
på partikeljagt bag partybusserne - professor chokeret over
resultatet«, TV 2 Kosmopol, den 3. september 2024).
Konsekvenser for folkesundheden
Luftforurening har store konsekvenser for
folkesundheden. Det øger dødeligheden, og i 2021 var
luftforurening skyld i 8,1 millioner dødsfald, og den er
dermed rykket op på andenpladsen over de største
risikofaktorer for dødsfald (»Luftforurening
udgør nu næststørste risiko for død -
overgår smøger og dårlig vandhygiejne«,
Ingeniøren, den 20. juni 2024). Derudover er det bevist, at
luftforurening har sammenhæng med bl.a. infertilitet blandt
mænd og øget risiko for demens (»Nyt Studie:
Danske mænd, der er udsat for luftforurening, har øget
risiko for infertilitet«, dr.dk, den 5. september 2024) og
(»Luftforurening knyttet til øget risiko for
demens«, Nationalt Videnscenter for Demens, den 7. juni
2024).
Partybusserne udgør således en
alvorlig sundhedsrisiko for beboere og folk, der færdes i de
byer, hvor partybusserne kører, når de ikke lever op
til miljøkravene.
Eldrevne partybusser
Forslagsstillerne vil gerne bekæmpe den
farlige luftforurening, og TV 2's afsløringer viser med alt
tydelighed, at der her er et problem, der skal sættes ind
over for.
Forslagsstillerne mener derfor, at kommunerne
skal have mulighed for at kræve partybusserne over på
el, hvormed problematikken med de gamle forurenende busser vil
være løst. Det vil antagelig samtidig være
ressourcebesparende for politiets kontroltjek af partybusserne, og
det vil betyde, at sikkerheden i partybusserne øges, fordi
busserne ikke længere vil være undtaget kravet om
sikkerhedssele.
Mere selvbestemmelse til kommuner
Forslagsstillerne mener også, at
kommunerne skal have mere selvbestemmelse over fænomenet, der
lige nu bliver reguleret hos Færdselsstyrelsen. Det er
uhensigtsmæssigt, at de kommuner, busserne kører i,
ikke selv har kontrol over situationen, der kan have en negativ
indvirkning på byens indbyggere og deres velfærd og
sundhed. Derfor ønsker forslagsstillerne, at der skal gives
mulighed for, at kommunerne selv kan regulere, hvor mange
partybusser der kører ad gangen, og i hvilke zoner
partybusserne må køre. Dette er for at sikre, at
antallet af partybusser ikke eksploderer, uden at kommunerne selv
har mulighed for at agere.
Beslutningsforslagets formål er ikke at
udrydde partybus-erhvervet, og forslagsstillerne ser gerne, at der
fortsat kan køre partybusser rundt, så længe det
sker i et rimeligt omfang og på en måde, der ikke er
belastende for miljøet, borgernes sundhed og
trafiksikkerheden.
Det er derfor også forslagsstillernes
ønske, at regeringen inddrager dette hensyn i det
lovforslag, som regeringen med beslutningsforslaget
pålægges at fremsætte inden udgangen af
indeværende folketingssamling.
Skriftlig fremsættelse
Mads Olsen
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kommunal selvbestemmelse over partybussers kørsel i
byområder.
(Beslutningsforslag nr. B 78)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.