Fremsat den 15. november 2024 af Mike Villa Fonseca (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at etablere et nationalt akutberedskab
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af folketingsåret 2024-25 at tilvejebringe den
nødvendige lovhjemmel, der sikrer, at der etableres et
nationalt akutberedskab med ansvar for det præhospitale
område i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med dette beslutningsforslag er
at styrke det præhospitale område og sikre
større lighed i sundhed på tværs af landet.
I dag ligger ansvaret for det
præhospitale område hos regionerne, som driver
ambulanceberedskabet med statslig regulering og finansiering.
Ambulancetjenesterne udføres i dag af private aktører
eller af regionen selv.
Den regionale forskellighed skaber ulighed i
sundhed. En national struktur vil minimere denne ulighed og sikre,
at borgere i hele landet vil opleve samme kvalitet i det
præhospitale serviceniveau og behandling.
Ansvaret for ambulanceberedskabet er reguleret
i sundhedslovens kapitel 52 »Præhospital
Indsats«, § 169 og i tilhørende
bekendtgørelser.
Forslagsstilleren finder, at det er vigtigt,
at borgerne kan føle sig trygge ved akut behov for
hjælp, og at der er en robust dækning af ambulancer i
hele landet.
Det præhospitale område er en
vigtig og afgørende spiller i vores sundhedsvæsen.
Regeringens udspil til en sundhedsreform »Sundhed tæt
på dig«, september 2024, beskriver ligeledes dette
indsatsområde.
Det er forslagsstillerens overbevisning, at
danskerne ikke går op i, om en ambulance er rød, gul
eller grøn, eller om der er et specifikt logo på siden
af bilen. Danskerne går derimod op i, at den
nødvendige hjælp hurtigst muligt kommer frem, at
behandlingen er af høj kvalitet, og at der er
tilstrækkelig med stationer, ambulancer m.m.
Forslagsstilleren finder det forkert, at der
er fire til fem forskellige regionale former for det
præhospitale område.
En nationalisering -
en ny fælles national beredskabsplatform - vil bidrage
til:
1)
Økonomiske stordriftsfordele, særlig ved indkøb
af medicin, vacciner, udstyr, teknologi, uddannelsesmateriale
m.m.
2) Mere lighed i
sundhed gennem national fordeling af ambulancer,
akutlægebiler og helikoptere, som styres ud fra hele Danmarks
behov ikke afgrænses til enkelte regioner, og gennem
større ensartethed i behandlingen bl.a. gennem ensartede
protokoller, retningslinjer og behandlingsstandarder på
tværs af landet.
3) Mindre
bureaukrati i det præhospitale område, idet regionale
forskelligheder og overlap fjernes. Mindre administration vil
føre til beslutningsprocesser, som er mere effektive og
hurtigere end i dag.
4) Højere
kvalitet i behandlingen, idet et nationalt beredskab vil
gøre udveksling med erfaringer og viden langt nemmere,
hvilket i sidste ende vil være til gavn for
sundhedspersonalet og ikke mindst kvaliteten for borgeren i hele
landet.
5) Bedre mulighed
for at sikre gode arbejdsforhold og et godt psykisk
arbejdsmiljø for personalet. Det præhospitale
personale er om nogen ofte udsat for traumatiske og pressede
hændelser, der skaber behov for tilbud om psykologisk
hjælp og anden støtte til at forhindre
udbrændthed. Derudover mener forslagsstilleren, at udstyret
skal være ordentligt, og at der skal være rimelige
arbejdstider, hvilket ville sikre tiltrækning af kvalificeret
ambulancepersonale.
6) Hurtigere
responstid og bedre udnyttelse af samlet ambulancekapacitet gennem
bedre ressourcestyring ved hjælp af et dynamisk system, der
flytter ambulancer til områder hvor der er behov her og nu,
og et øget antal ambulancer og stationer i Danmark til en
bedre dækning, som ville sikre hurtigere responstider,
særlig i områder i landet, hvor der kan være
langt fra et hospital.
7) Bedre brug og
inddragelse af lokale førstehjælpere og/eller
frivillige. Et stærkt nationalt netværk af danskere vil
kunne aktiveres i højere grad ved akut sygdom eller ulykker
- særlig ved hjertestop ville være afgørende i
landets yderområder. Der skal i samme omgang opsættes
flere hjertestartere i hele landet og iværksættes
informationskampagner.
8) Bedre
koordinering, hvilket er altafgørende for hurtigst mulig
hjælp. Koordinering og samarbejde mellem den praktiserende
læge, det præhospitale område, plejehjem og
hospitaler vil være nemmere med én national model for
det præhospitale, bl.a. pga. deling af patientdata og
nationale kommunikationssystemer.
9) Mere databaseret
viden gennem fælles nationale analyser og data, som kunne
benyttes til at optimere behandlingsresultater og responstider. En
national database er afgørende for at sikre inddragelse af
pårørende og patienter til at sikre udvikling ikke kun
i det præhospitale området, men hele
sundhedsområdet ved hjælp af inddragelse af
patienterne, og pårørendes oplevelser ville kunne
blive taget i betragtning i højere grad.
10) En udvidelse af
fælles telemedicinske løsninger, således at
læger fra en modtagende afdeling (akutafdelingerne) hurtigere
og mere præcist kan træffe beslutning og diagnosticere.
Dertil hører bedre udnyttelse af teknologi, så
dataoverførsel sker automatisk fra ambulancen til en
akutafdeling med patientjournaler og vitale parametre. Det
forbedrer og sikrer hurtigere behandling for danskerne.
11) Forbedret
uddannelse og specialisering nationalt. Det betyder mere
specialisering i det præhospitale område, dvs.
oprettelse af enheder, som f.eks. kan yde behandling inden for
specifikke akutte sygdomme som traume-, hjerte- og strokepatienter.
Dertil hører mere træning til ambulancebehandlere,
paramedicinere og avancerede paramedicinere.
Nationalt præhospitalt beredskab i andre
lande
I Storbritannien håndteres det
præhospitale beredskab af NHS (National Health Service).
Dette betyder, at ambulancetjenesterne drives og bliver finansieres
af staten, hvilket resulterer i ensartethed og kvalitet på
tværs af landets regioner.
Det samme gør sig gældende i
Irland, som drives af National Ambulance Service, der er en del af
HSE (Health Service Executive.)
I Frankrig drives det præhospitale
beredskab SAMU (Service d'Aide Médicale Urgente) nationalt
og inkluderer både ambulance- og akutlægetjenester samt
specielt uddannede akutmedicinske læger.
I Finland bliver det præhospitale
beredskab reguleret og styret under statslige regler og finansieret
gennem nationale og kommunale midler. Her spiller staten en stor
rolle i planlægning og regulering af beredskabet.
Overordnet ses det i lande med
statskontrollerede præhospitale beredskaber, at det er
velfungerende system, hvor regeringer sikrer finansieringen,
nationale standarder og koordinering. Det sikrer større
ensartethed og lighed i sundhed, endda ofte bedre i mindre
tætbefolkede områder.
Økonomi
Der vurderes at være udgifter forbundet
med beslutningsforslaget, som ville være selvfinansieret og
på sigt give besparelser i forhold til de årlige
omkostninger grundet besparelser og effektiviseringer i det
præhospitale beredskab i Danmark.
Det vurderes at have en større
økonomisk gevinst på grund af lavere løbende
driftsomkostninger ved stordriftsfordele, centraliseret
indkøb, optimeret ressourceudnyttelse samt øget
kvalitet, der indirekte vil medføre besparelser i
sundhedssystemet, f.eks. ved forebyggelse af unødvendige
indlæggelser, reduceret indlæggelsestid og hurtig og
effektiv behandling af akutte tilfælde.
Forslaget vurderes at have et trecifret
millionbeløb som engangsomkostninger i forhold til
omstrukturering, overgang, kommunikationssystem, nationale
trænings- og kompetenceprogrammer og opbygningen af Ambulance
Danmark.
Forslagsstilleren vil søge de
økonomiske konsekvenser af forslaget nærmere belyst
under udvalgsbehandlingen.
Forslagsstilleren vil drøfte
finansieringen af forslaget med de partier, som er positive over
for forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Mike Villa Fonseca
(UFG):
Jeg tillader mig herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
etablere et nationalt akutberedskab.
(Beslutningsforslag nr. B 77)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.