B 76 Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren.

Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 15-11-2024

Fremsat: 15-11-2024

Fremsat den 15. november 2024 af Stinus Lindgreen (RV), Martin Lidegaard (RV), Mads Olsen (SF), Birgitte Bergman (KF), Brigitte Klintskov Jerkel (KF), Leila Stockmarr (EL) og Christina Olumeko (ALT)

20241_b76_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 15. november 2024 af Stinus Lindgreen (RV), Martin Lidegaard (RV), Mads Olsen (SF), Birgitte Bergman (KF), Brigitte Klintskov Jerkel (KF), Leila Stockmarr (EL) og Christina Olumeko (ALT)

Forslag til folketingsbeslutning

om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren

Folketinget pålægger regeringen at ophæve arealreservationen til hovedstadsområdets nord-sydgående transportkorridor (den såkaldte Ring 5-transportkorridor) og samtidig definitivt skrinlægge planerne om Ring 5-motorvejen i transportkorridoren.

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 94 og nr. B 95 fra folketingsåret 2022-23, der er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 27 fra folketingsåret 2020-21, der er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 58 fra folketingsåret 2019-20. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2022-23, 2. samling, tillæg A, B 94 som fremsat, tillæg B, 2, samling, betænkning over B 94, og tillæg F, møde 71, kl. 09:22. Der henvises endvidere til folketingstidende.dk, Folketingstidende 2022-23, 2. samling, tillæg A, B 95, og tillæg B, betænkning over B 95, og tillæg F, møde 71, kl. 09:56. Der henvises endvidere til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg A, B 27 som fremsat, tillæg B, betænkning over B 27, og tillæg F, møde 29, kl. 14:17. Der henvises endvidere til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20, tillæg A, B 58 som fremsat, og tillæg F, møde 58, kl. 17:03.

I 2024 har Ring 5-transportkorridoren med Regionplan 1973 været reserveret i 51 år. Udpegningen af korridoren var udtryk for den tids tænkning, hvor man anlagde veje/infrastruktur gennem skove og naturområder, fordi det var billigere. Nu - 5 årtier senere - står vi over for en klima- og biodiversitetskrise, som kalder på helt andre prioriteringer. Set med nutidige øjne bør der i stedet lægges vægt på, at en Ring 5-motorvej i transportkorridoren vil ødelægge værdifulde skove og naturområder i hovedstadsområdet, hvor natur og biodiversitet i forvejen er under pres af byudvikling og infrastrukturprojekter. Skove og naturområder, som vil blive berørt af Ring 5-motorvejen i hovedstadsområdet, omfatter f.eks. UNESCO-verdensarv (Store Dyrehave), 6 Natura 2000-områder (herunder Mølleådalen), 15 fredede områder, 14 skovområder, 17 beskyttede områder til grundvandsboringer, 22 særligt bevaringsværdige kulturhistoriske landsbyområder og 77 småbyer/landsbyer.

Usikkerheden omkring transportkorridoren har også haft store implikationer for de berørte borgere og kommuner, idet der er knyttet væsentlige, indgribende begrænsninger til arealerne i korridoren. Arealreservationen står i vejen for god planlægning og hæmmer den lokale udvikling. Samtidig står kommuner over for en stor opgave med at sikre arealer til opsætning af vedvarende energi, herunder til de statslige energiparker, og bidrage til naturgenopretning og skovrejsning.

Konkret betyder arealreservationen begrænsninger i forhold til byggetilladelser, nedrivningstilladelser og skovrejsning. Dertil kommer, at truslen om en motorvej skaber usikkerhed for borgere og sænker ejendomspriserne. Mange af kommunerne i transportkorridoren har betydelige dele af deres arealer liggende i transportkorridoren og har dermed begrænsede muligheder for at disponere deres arealer optimalt.

Når motorvejsplanerne skrinlægges og transportkorridoren ophæves, vil arealerne forblive natur i samme tilstand som nu, eftersom langt størstedelen af arealerne ligger i landzoner. Dermed understøtter ophævelsen af korridoren - og en skrinlæggelse af Ring 5-motorvejen - Danmarks behov for bevarelse af skove, naturområder og grundvand. Et smalt tracé i korridoren kan bevares til fremtidige energiinfrastrukturprojekter.

Transportforliget »Aftale om Infrastrukturplan 2035« blev indgået af en bred skare af partier i sommeren 2021. Ring 5-motorvejen indgår ikke i aftalen (»Aftale om infrastrukturplan 2035«, Transportministeriet, juni 2021). Da der fortsat ikke foreligger konkrete planer om at gøre brug af transportkorridoren - end ikke med den omfattende infrastrukturaftale frem mod 2035 - udgør den en urimelig og unødvendig tilsidesættelse af borgernes retssikkerhed.

I april 2022 offentliggjorde Vejdirektoratet to undersøgelser af Ring 5-motorvejsprojektet (»Ring 5 mellem Køge og Frederikssundvej, Forundersøgelse, Sammenfattende rapport, Rapport 613 - 2022« og »Beslutningsgrundlag for indsnævring af nordlig Ring 5, Sammenfattende redegørelse, Rapport 614 - 2022«). Af forundersøgelserne fremgår det, at de undersøgte linjeforslag i den sydlige ende af transportkorridoren vil medføre påvirkninger af befolkningen, landskabet, naturen og miljøet. Desuden fremgår det, at der i den nordlige ende af transportkorridoren, »siden transportkorridoren blev fastlagt i 1973 er tilkommet en række arealinteresser, særligt natur- og miljøinteresser, som der skal tages særskilt hensyn til, og som vil kunne vanskeliggøre eller måske gøre vejinfrastrukturanlæg urealistiske at gennemføre indenfor den udlagte transportkorridor i Fingerplanen« (»Beslutningsgrundlag for indsnævring af nordlig Ring 5, Sammenfattende redegørelse, Rapport 614 - 2022«, side 6, januar 2022, Vejdirektoratet). Det kan således konstateres, at en Ring 5-motorvej vil være indgribende i forhold til befolkningen, landskabet, naturen, klimaet og miljøet, og at motorvejen i øvrigt kan være umulig at realisere i korridoren.

Regeringen har i »Ansvar for Danmark - Det politiske grundlag for Danmark« fra december 2022 noteret, at man vil følge op på Vejdirektoratets undersøgelse vedrørende den nordlige Ring 5 og indkalde Folketingets partier til drøftelser (»Ansvar for Danmark - Det politiske grundlag for Danmark«, regeringen, december 2022). Regeringen har afholdt et orienterende møde med landdistrikts- og transpor‍tordførerne den 21. juni 2023, men har i øvrigt ikke taget yderligere initiativer. Desuden har Venstre i en artikel på sn.dk fra 2022 klart tilkendegivet, at de ønsker at ophæve arealreservationen (»Venstre vil nedlægge transportkorridoren og endeligt aflyse Ring 5«, sn.dk, den 13. april 2022). I artiklen fremgår det, at Venstre i 2022 havde planer om at fremsætte et beslutningsforslag om ophævelse af arealreservationen. Der er dermed et klart flertal blandt Folketingets partier for ophævelse af arealreservationen.

Efter 51 år med arealreservationer til transportkorridoren er der ikke brug for flere drøftelser. Der er derimod brug for handling, som sikrer, at borgerne i transportkorridoren har samme rettigheder og muligheder på deres ejendomme som alle andre borgere i Danmark. Arealreservationen bør derfor ophæves.

Inden dannelsen af den nuværende regering har alle partier i Folketinget - på nær Socialdemokratiet og Liberal Alliance - indikeret, at de støtter ophævelse af arealreservationerne. Forslagsstillerne konstaterer således, at der er et bredt flertal i Folketinget for ophævelse af reservationen, som bør blive respekteret.

Skriftlig fremsættelse

Stinus Lindgreen (RV):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren.

(Beslutningsforslag nr. B 76)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.