Fremsat den 15. november 2024 af Stinus Lindgreen (RV),
Martin Lidegaard (RV), Mads Olsen (SF),
Birgitte Bergman (KF),
Brigitte Klintskov Jerkel (KF),
Leila Stockmarr (EL) og Christina Olumeko (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve arealreservationerne i Ring
5-transportkorridoren
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve arealreservationen til hovedstadsområdets
nord-sydgående transportkorridor (den såkaldte Ring
5-transportkorridor) og samtidig definitivt skrinlægge
planerne om Ring 5-motorvejen i transportkorridoren.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 94 og nr. B 95
fra folketingsåret 2022-23, der er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 27 fra
folketingsåret 2020-21, der er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 58 fra
folketingsåret 2019-20. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2022-23, 2. samling,
tillæg A, B 94 som fremsat, tillæg B, 2, samling,
betænkning over B 94, og tillæg F, møde 71, kl.
09:22. Der henvises endvidere til folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2022-23, 2. samling, tillæg A, B 95, og
tillæg B, betænkning over B 95, og tillæg F,
møde 71, kl. 09:56. Der henvises endvidere til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, B 27 som fremsat, tillæg B, betænkning over B 27, og
tillæg F, møde 29, kl. 14:17. Der henvises endvidere
til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2019-20,
tillæg A, B 58 som fremsat, og tillæg F, møde
58, kl. 17:03.
I 2024 har Ring 5-transportkorridoren med
Regionplan 1973 været reserveret i 51 år. Udpegningen
af korridoren var udtryk for den tids tænkning, hvor man
anlagde veje/infrastruktur gennem skove og naturområder,
fordi det var billigere. Nu - 5 årtier senere - står vi
over for en klima- og biodiversitetskrise, som kalder på helt
andre prioriteringer. Set med nutidige øjne bør der i
stedet lægges vægt på, at en Ring 5-motorvej i
transportkorridoren vil ødelægge værdifulde
skove og naturområder i hovedstadsområdet, hvor natur
og biodiversitet i forvejen er under pres af byudvikling og
infrastrukturprojekter. Skove og naturområder, som vil blive
berørt af Ring 5-motorvejen i hovedstadsområdet,
omfatter f.eks. UNESCO-verdensarv (Store Dyrehave), 6 Natura
2000-områder (herunder Mølleådalen), 15 fredede
områder, 14 skovområder, 17 beskyttede områder
til grundvandsboringer, 22 særligt bevaringsværdige
kulturhistoriske landsbyområder og 77
småbyer/landsbyer.
Usikkerheden omkring transportkorridoren har
også haft store implikationer for de berørte borgere
og kommuner, idet der er knyttet væsentlige, indgribende
begrænsninger til arealerne i korridoren. Arealreservationen
står i vejen for god planlægning og hæmmer den
lokale udvikling. Samtidig står kommuner over for en stor
opgave med at sikre arealer til opsætning af vedvarende
energi, herunder til de statslige energiparker, og bidrage til
naturgenopretning og skovrejsning.
Konkret betyder arealreservationen
begrænsninger i forhold til byggetilladelser,
nedrivningstilladelser og skovrejsning. Dertil kommer, at truslen
om en motorvej skaber usikkerhed for borgere og sænker
ejendomspriserne. Mange af kommunerne i transportkorridoren har
betydelige dele af deres arealer liggende i transportkorridoren og
har dermed begrænsede muligheder for at disponere deres
arealer optimalt.
Når motorvejsplanerne skrinlægges
og transportkorridoren ophæves, vil arealerne forblive natur
i samme tilstand som nu, eftersom langt størstedelen af
arealerne ligger i landzoner. Dermed understøtter
ophævelsen af korridoren - og en skrinlæggelse af Ring
5-motorvejen - Danmarks behov for bevarelse af skove,
naturområder og grundvand. Et smalt tracé i korridoren
kan bevares til fremtidige energiinfrastrukturprojekter.
Transportforliget »Aftale om
Infrastrukturplan 2035« blev indgået af en bred skare
af partier i sommeren 2021. Ring 5-motorvejen indgår ikke i
aftalen (»Aftale om infrastrukturplan 2035«,
Transportministeriet, juni 2021). Da der fortsat ikke foreligger
konkrete planer om at gøre brug af transportkorridoren - end
ikke med den omfattende infrastrukturaftale frem mod 2035 -
udgør den en urimelig og unødvendig
tilsidesættelse af borgernes retssikkerhed.
I april 2022 offentliggjorde Vejdirektoratet
to undersøgelser af Ring 5-motorvejsprojektet (»Ring 5
mellem Køge og Frederikssundvej, Forundersøgelse,
Sammenfattende rapport, Rapport 613 - 2022« og
»Beslutningsgrundlag for indsnævring af nordlig Ring 5,
Sammenfattende redegørelse, Rapport 614 - 2022«). Af
forundersøgelserne fremgår det, at de
undersøgte linjeforslag i den sydlige ende af
transportkorridoren vil medføre påvirkninger af
befolkningen, landskabet, naturen og miljøet. Desuden
fremgår det, at der i den nordlige ende af
transportkorridoren, »siden transportkorridoren blev fastlagt
i 1973 er tilkommet en række arealinteresser, særligt
natur- og miljøinteresser, som der skal tages særskilt
hensyn til, og som vil kunne vanskeliggøre eller måske
gøre vejinfrastrukturanlæg urealistiske at
gennemføre indenfor den udlagte transportkorridor i
Fingerplanen« (»Beslutningsgrundlag for
indsnævring af nordlig Ring 5, Sammenfattende
redegørelse, Rapport 614 - 2022«, side 6, januar 2022,
Vejdirektoratet). Det kan således konstateres, at en Ring
5-motorvej vil være indgribende i forhold til befolkningen,
landskabet, naturen, klimaet og miljøet, og at motorvejen i
øvrigt kan være umulig at realisere i korridoren.
Regeringen har i »Ansvar for Danmark -
Det politiske grundlag for Danmark« fra december 2022
noteret, at man vil følge op på Vejdirektoratets
undersøgelse vedrørende den nordlige Ring 5 og
indkalde Folketingets partier til drøftelser (»Ansvar
for Danmark - Det politiske grundlag for Danmark«,
regeringen, december 2022). Regeringen har afholdt et orienterende
møde med landdistrikts- og transportordførerne
den 21. juni 2023, men har i øvrigt ikke taget yderligere
initiativer. Desuden har Venstre i en artikel på sn.dk fra
2022 klart tilkendegivet, at de ønsker at ophæve
arealreservationen (»Venstre vil nedlægge
transportkorridoren og endeligt aflyse Ring 5«, sn.dk, den
13. april 2022). I artiklen fremgår det, at Venstre i 2022
havde planer om at fremsætte et beslutningsforslag om
ophævelse af arealreservationen. Der er dermed et klart
flertal blandt Folketingets partier for ophævelse af
arealreservationen.
Efter 51 år med arealreservationer til
transportkorridoren er der ikke brug for flere drøftelser.
Der er derimod brug for handling, som sikrer, at borgerne i
transportkorridoren har samme rettigheder og muligheder på
deres ejendomme som alle andre borgere i Danmark.
Arealreservationen bør derfor ophæves.
Inden dannelsen af den nuværende
regering har alle partier i Folketinget - på nær
Socialdemokratiet og Liberal Alliance - indikeret, at de
støtter ophævelse af arealreservationerne.
Forslagsstillerne konstaterer således, at der er et bredt
flertal i Folketinget for ophævelse af reservationen, som
bør blive respekteret.
Skriftlig fremsættelse
Stinus Lindgreen
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren.
(Beslutningsforslag nr. B 76)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.