Fremsat den 15. november 2024 af Theresa Scavenius (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at demokratisere olie- og gaspolitikken
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag i folketingsåret 2025-26, der
ophæver klima-, energi- og forsyningsministerens
bemyndigelser i undergrundsloven til at træffe
afgørelser angående efterforskning og indvinding af
kulbrinter, og i stedet henlægge kompetencen hertil til
Folketinget, så afgørelserne fremadrettet
træffes af Folketinget.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 155,
folketingsåret 2023-24.
Efterforskning og indvinding af kulbrinter
(dvs. olie og gas) er et stærkt politiseret område
på grund af de klimapolitiske implikationer af den
førte olie- og gaspolitik. Derfor mener forslagsstilleren
ikke, at den slags beslutninger bør delegeres til klima-,
energi- og forsyningsministeren gennem en bemyndigelsesbestemmelse,
og heller ikke, at ministeren bør have mulighed for at
videredelegere disse beslutninger til embedsmænd i
Energistyrelsen.
Beslutningsforslaget har til hensigt at
demokratisere og politisere afgørelser om tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter i Nordsøen, som
på nuværende tidspunkt efter undergrundsloven kan
træffes af ministeren og i visse tilfælde af
embedsmænd i Energistyrelsen, hvis der f.eks. er tale om
udnyttelse af en gammel eneretstilladelse, som er meddelt for over
25 år siden.
Bemyndigelser i lovgivningen, som f.eks. giver
ministre kompetence til at træffe afgørelser i visse
sager, kan trækkes tilbage til Folketinget. Ifølge
grundloven er den lovgivende magt hos Folketinget, og
»lovgivningsmagten kan derfor ikke gennem delegation
fraskrive sig denne kompetence. En delegation kan derfor ikke
være tidsubegrænset og uigenkaldelig, og den skal
være sagligt afgrænset (Christensen 2016: 187).«
(»Når embedsmænd lovgiver«, Jørgen
Grønnegård Christensen, Jørgen Albæk
Jensen, Peter Bjerre Mortensen og Helene Helboe Pedersen,
Djøf Forlag, 2020, side 23).
Der har ikke været stor debat i
Folketinget om, hvad begrundelsen og legitimiteten er i forhold til
at delegere beføjelser til ministre og styrelser ud fra et
demokratisk og politisk perspektiv. Dertil kommer, at der har
været en vækst i antallet og brugen af bemyndigelser. I
2018 var der 40 pct. flere love, hvori der som minimum var
én bemyndigelse til ministeren, sammenlignet med 1990, jf.
»Når embedsmænd lovgiver« som omtalt
ovenfor, side 40.
Olie og gas spiller stadig en stor rolle i Danmarks
energisystem. I 2022 stod olie for 37 pct. af den samlede danske
energiforsyning, mens gas stod for 9 pct. (»Denmark 2023 -
Energy Policy Review«, International Energy Agency, 2023,
side 123 og 137). Dertil kommer, at Danmark er EU's
næststørste olieproducent med ca. 3,2 mio. t
(»Oil import dependency at its highest in 2022«,
Eurostat, den 15. april 2024).
Regeringen ønsker med den
nuværende førte politik, at Danmark skal udnytte det
fulde potentiale for olie og gas i Nordsøen indtil
slutdatoen i 2050 (»Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om fremtiden
for olie- og gasindvinding i Nordsøen af 3. december
2020«).
Det kan man bl.a. se på behandlingen af
nye ansøgninger om indvinding af olie og gas som f.eks.
BlueNords ansøgning om en ny tilladelse til efterforskning
efter gas og olie i Nordsøen, som klima-, energi- og
forsyningsministeren orienterede Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget om den 11. april 2023, jf. Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget, alm. del - bilag 221, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den eneste grund til, at ansøgningen
ikke blev realiseret, var, at ansøgeren selv trak sin
ansøgning tilbage (»Klimaminister afviser at
genåbne Nordsø-aftale og lukke kattelem for ny olie-
og gasjagt«, dr.dk, den 26. september 2023). Der var på
intet tidspunkt et ønske fra ministeren eller regeringen om
at afslå ansøgningen, f.eks. med henvisning til
klimamålsætningerne i klimaloven og i Parisaftalen om
at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader
celsius.
Det andet eksempel er en aktuel udvidelse af
Hejrefeltet, hvor Energistyrelsen behandler en ansøgning om
tilladelse til udvikling og drift af Hejrefeltet
(»Ansøgning om tilladelse til udvikling og drift af
Hejre«, INEOS, Energistyrelsen, 2023). Ansøgningen
sker tilmed på baggrund af en gammel, uudnyttet licens, som
blev givet tilbage i 1998, og som Energistyrelsen i slutningen af
2023 har valgt at forlænge (»Energistyrelsen meddeler
forlængelse af Hejre-tilladelserne«, ens.dk, den 13.
oktober 2023).
Energistyrelsen administrerer med andre ord
ikke efter klimaloven eller Parisaftalen, men derimod ud fra
undergrundsloven og »Aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om fremtiden
for olie- og gasindvinding i Nordsøen af 3. december
2020«. Det er muligt, fordi klima-, energi- og
forsyningsministeren har erkendt, at der ikke findes nogen
retningslinjer fra ministerens side, i forhold til hvordan
Energistyrelsen skal administrere. Klima-, energi- og
forsyningsministeren har under et samråd sagt, at han
betragter det som utidig politisk indblanding i styrelsens
administration (besvarelse af KEF alm. del -
samrådsspørgsmål A, folketingsåret
2023-24).
Forslagsstilleren mener, at det er
uhensigtsmæssigt, at vi har flyttet de mest centrale
klimapolitiske beslutninger væk fra Folketinget og i et vist
omfang også væk fra ministeren og gjort klimapolitikken
til administrative beslutninger. Dette gælder f.eks.,
når Energistyrelsen kan godkende de konkrete planer for
indvinding af kulbrinter, som stammer fra en uudnyttet tilladelse,
som er blevet meddelt for over 25 år siden, og dermed lang
tid før vi havde en Parisaftale og en klimalov
(»Energistyrelsen godkender revideret indvindingsplan for
Hejre-feltet«, ens.dk, den 26. april 2024). Derfor
foreslår forslagsstilleren, at bemyndigelserne skal
trækkes tilbage til Folketinget.
Dertil kommer, at tilliden til, at
Energistyrelsen forvalter korrekt og lovligt, har lidt et
knæk med Kammeradvokatens seneste rapporter om styrelsens
forvaltning af miljølovgivning i relation til olie- og
gasprojekter (»Undersøgelse af Energistyrelsen
VVM-praksis vedr. godkendelser efter undergrundsloven mv. til
anlæg under eneretsbevillingen i Nordsøen«,
Kammeradvokaten, den 19. januar 2023, og »Supplerende
undersøgelse af Energistyrelsens VVM-praksis for godkendelse
af anlæg i Nordsøen og Østersøen«,
Kammeradvokaten, den 12. august 2024).
Kammeradvokatens rapporter viser, at
Energistyrelsen i over 30 år har truffet mange
afgørelser om godkendelse af olie- og gasprojekter uden
fyldestgørende miljømæssige og juridiske
vurderinger og inddragelse af offentligheden. Ved at trække
beslutningskompetencen tilbage til Folketinget sikres der et
stærkere fokus på kontrol og ansvarlighed, hvilket kan
mindske risikoen for yderligere fejl og sikre større
overensstemmelse med EU's miljø- og klimaforpligtelser og
inddragelse af offentligheden.
Vi ved fra klimavidenskaben, at hvis vi skal
nå verdens klimamålsætninger, kræver det et
stop for ekspansion af olie, gas og kul (»Rapport fra
energigigant: Stop udvikling af fossile energikilder nu«,
ing.dk, den 18. maj 2021). Dertil kommer, at der globalt set er en
stor kløft mellem målsætningen i Parisaftalen om
at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader
celsius, den lovede politik og den førte politik
(»Production Gap Report 2023«, UNEP, 2023, side 3).
Forslagsstilleren mener, at Folketinget skal
tage politisk ansvar for, at vi opfylder Parisaftalens
målsætninger om at begrænse den globale
temperaturstigning med 1,5 grader celsius. Det kræver i
første omgang, at de relevante afgørelser om
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i
henhold til undergrundsloven fremadrettet skal træffes af
Folketinget.
Skriftlig fremsættelse
Theresa Scavenius
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
demokratisere olie- og gaspolitikken.
(Beslutningsforslag nr. B 70)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.