Fremsat den 15. november 2024 af Christina Olumeko (ALT),
Carl Valentin (SF) og Rosa Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at give børn ret til op til fire
juridiske forældre
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at indkalde
til forhandlinger om at indføre mulighed for at registrere
op til fire juridiske forældre til et barn. Formålet
med forslaget er at sikre, at børn i
flerforældrefamilier får ret til alle deres
forældre.
Bemærkninger til forslaget
Problemer ved nuværende lovgivning
Ifølge forældreansvarsloven har
børn kun ret til to juridiske forældre. Det har
traditionelt været en mor og far. Men i dag danner flere og
flere, især lgbt+-personer, familie sammen på andre
måder. Der er ca. 58.300 lgbt+-personer i Danmark, som har
børn under 18 år, hvilket svarer til, at hver fjerde i
lgbt+-gruppen har mindst ét barn under 18 år
(Ligestillingsudvalget alm. del - bilag 70 (folketingsåret
2022-23, 2. samling)).
Når der er flere end to forældre
til et barn, risikerer den tredje eller fjerde at være uden
de rettigheder såvel som pligter, der er knyttet til
forældreskabet.
Forældre i flerforældrefamilier
kan være i en af to kategorier: de juridiske forældre
og de sociale forældre. Mens de juridiske forældre har
alle rettigheder og pligter, står sociale forældre
på trods af en aktiv forældrerolle uden juridisk
tilknytning til barnet.
Problemerne med det manglende juridiske
forældreskab rammer hele familien, men især barnet. De
sociale forældres manglende juridiske rettigheder betyder, at
barnet kan risikere helt at miste retten til en eller flere
forældre i tilfælde af en konfliktfuld skilsmisse.
Dette gælder i princippet, uanset om forælderen i
virkeligheden har været barnets primære omsorgsperson.
Det er hverken i forældrenes eller børnenes
interesse.
Dertil kommer udfordringer, såsom at
sociale forældre f.eks. mangler adgang til barnets
sundhedskort og pas og derfor står uden mulighed for at tage
barnet til lægen eller tandlægen, rejse med barnet og
blive anerkendt i det digitale system. Dette gør dem
også ude af stand til at følge barnets hverdag i
daginstitution og skole via platformen AULA, hvilket
begrænser deres mulighed for at være involveret i
barnets liv (Ligestillingsudvalget alm. del - bilag 70
(folketingsåret 2022-23, 2. samling)).
Forældreansvarsloven afspejler
altså ikke nutidens mangfoldige familieformer, og det
resulterer i urimelige konsekvenser og usikkerhed for mange
familier landet over. Når kun to ud af tre eller fire
forældre kan have forældremyndighed over barnet, er den
tredje og eventuelt fjerde forælder udelukket fra
forældreskabet med alle de rettigheder og pligter, det
indebærer.
Forslag til lovændring
I lyset af disse udfordringer ønsker
forslagsstillerne en revision af forældreansvarsloven, hvor
vi udvider antallet af juridiske forældre, så familier
med flere forældre kan opnå juridisk anerkendelse og de
rettigheder og pligter, som følger med. Dette skridt vil
bidrage til at styrke børns rettigheder og skabe
ligestilling for alle forældre.
Familiepolitik skal nemlig først og
fremmest gavne barnets tarv. Derfor skal lovgivningen tilpasses,
så den afspejler samfundets udvikling og inkluderer
diversiteten af familieformer i Danmark, så børn
får ret til alle deres forældre.
Det foreslås, at der indføres
mulighed for at registrere op til fire juridiske forældre til
et barn. En sådan aftale skal indgås før barnets
fødsel. Dette ville give regnbuefamilier mulighed for at
få anerkendt mere end to juridiske forældreskaber til
et barn.
En model herfor indebærer, at alle
potentielle forældre (mor, far, medmor og -far) skal afgive
en intentionserklæring om at blive juridiske forældre
til barnet forud for barnets fødsel. Denne kan kun godkendes
med samtykke fra de biologiske forældre. Herefter vil alle
fire forældre kunne anerkendes som juridiske forældre.
Forældreskabet skal være bindende og vil derfor f.eks.
ikke kunne ændres under konflikt.
Begrænsninger vedrørende bopæl og
samvær
Det foreslås herudover, at
forældrene kan lave aftale vedrørende delt
bopæl, men at barnet højst må have to
bopæle. Begrænsningen på højst to
bopæle skal fortsat være gældende ved eventuelt
opbrud i familier, så barnet ikke risikerer at blive kastet
ud i uoverskuelige 7-7-ordninger hos op til fire forældre.
Skilsmisse og samlivsbrud kan være traumatisk for familier,
og det vil også gøre sig gældende i
regnbuefamilier. Derfor er det vigtigt, at den nye model for
juridiske forældreskab sikrer stabilitet for barnet i
tilfælde af separation.
Det samme princip skal gælde for
samværsretten. I dag er det sådan, at hvis en
regnbuefamilie rammes af skilsmisse eller samlivsbrud, har barnet
ikke ret til samvær med den eller de forældre, som ikke
har det juridiske forældreskab. Det vil blive lavet om,
når man udvider retten til flere juridiske forældre.
Det er godt, men det kan også være problematisk med
fuld samværsret til alle fire forældre i tilfælde
af en konfliktfuld skilsmisse. Af hensyn til barnet bør der
derfor indføres en begrænset samværsret til to
af forældrene, der kan svare til, hvad mange børn
f.eks. har af samvær med deres bedsteforældre. Det vil
sikre, at samværet ikke vil være en stressende faktor i
barnets liv, ligesom det sædvanligvis ikke stresser barnet at
have aktive bedsteforældre i sit liv.
Familieretshuset har allerede erfaringer med
at forvalte denne type af samvær efter
forældreansvarsloven, hvor der kan fastsættes
samvær med barnets nærmeste pårørende i
særlige situationer. Principperne for, hvad Familieretshuset
skal tage hensyn til i fastsættelsen af samværet, kan
skrives ind i en ny bestemmelse i forældreansvarsloven.
Samværet vil ligesom alle andre typer af samvær i
sidste ende kunne fastsættes af Familieretshuset med
udgangspunkt i barnets tarv.
Finansieringsbehov
Beslutningsforslaget antages ikke at
medføre varige merudgifter.
Skriftlig fremsættelse
Christina Olumeko
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
give børn ret til op til fire juridiske forældre.
(Beslutningsforslag nr. B 67)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.