Fremsat den 15. november 2024 af Peter Hvelplund (EL),
Pelle Dragsted (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Leila Stockmarr (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at stoppe muligheden for at lade betalende
kunder komme foran i køen til behandling hos en
speciallæge
Folketinget pålægger regeringen at
indskrive en bestemmelse i sundhedsloven om, at speciallæger
for at være tilskudsberettiget og have et ydernummer som
speciallæge ikke må tage imod privatbetalende kunder,
men udelukkende henviste patienter fra det offentlige.
Formålet er at gøre op med
muligheden for, at personer med en sundhedsforsikring kan komme
foran i køen til behandling hos en speciallæge.
Bemærkninger til forslaget
Det danske sundhedsvæsen er bygget op om
en stærk offentlig finansiering og en lige adgang for alle
borgere. Det er både uretfærdigt og udansk, at
mennesker med en sundhedsforsikring kan springe over i køen
til speciallægen, når det betyder, at mennesker med
større behov bliver skubbet bagud. Derfor stiller
forslagsstillerne nu dette beslutningsforslag om, at det fremover
ikke skal være muligt for speciallæger at give
mennesker med private sundhedsforsikringer forrang ved behandling
og diagnosticering.
I 20 år har skiftende regeringer haft
som mål at mindske uligheden i sundhed, men det er blot
blevet værre (»Det er kun blevet værre siden
80´erne: Fattige danskere dør flere år
før deres rigere nabo«, dr.dk, den 17. marts 2024).
Forskellen i levealder er steget mellem dem, der tjener mest, og
dem, der tjener mindst.
I samme periode er ventetiderne på en
række sundhedsydelser steget. Samtidig har flere danskere
fået en sundhedsforsikring, der giver dem en forlomme hos
speciallægen. Sidste år kunne DR fortælle,
hvordan ventetiden til en hudlæge i Region Midtjylland var 43
uger, mens man med en privat forsikring kunne komme til efter 10
dage. (»Boom i private sundhedsforsikringer får
læger til at råbe op om »voldsom
forskelsbehandling««, dr.dk, den 21. marts 2023).
For nylig har vi også kunnet læse
om, hvordan en kvinde i Region Midtjylland efter en ventetid
på næsten 2 år til en udredning hos en psykiater
valgte at bruge 20.000 kr. på at komme til hos en privat
psykiater efter få uger (»Malene opgav at vente
på en tid ved psykiatriker i det offentlige og har selv
betalt 20.000 kroner for en udredning«, den 17. september
2024).
Sundhedsstrukturkommissionen skriver
(Sundhedsstrukturkommissionens rapport - Beslutningsgrundlag for et
mere lige, sammenhængende og bæredygtigt
sundhedsvæsen, juni 2024, s. 271): at »Omkring 5,4 mio.
danskere har i dag en privat sundhedsforsikring. 2,7 mio. danskere
har en sundhedsforsikring gennem deres private arbejdsgiver eller
pensionskasse. Yderligere 2,7 mio. danskere har selv tegnet og
betalt for medlemskab af danmark. Det skønnes, at mindst 20
pct. er dobbeltforsikrede. Antallet af personer med en
sundhedsforsikring er steget relativt markant i de seneste 20
år«. De skriver videre (s. 274), at »det
primært er borgere udenfor arbejdsmarkedet, som ikke
forventes at være dækket af en arbejdsgiverforsikring.
Det samme kan være tilfældet for ældre borgere,
som også kan have vanskeligt ved at opfylde
optagelsesbetingelserne i danmark. Der er derfor grundlag for at
forvente en ulige fordeling af sundhedsforsikringer blandt borgere.
Den ulige fordeling vil også have en geografisk dimension med
færrest sundhedsforsikrede i områder med socialt
udsatte, arbejdsløshed og mange ældre borgere«.
Kommissionen skriver ydermere (s. 274), at ulige fordeling af
sundhedsforsikringer vil føre til ulighed i adgang til
sundhedsydelser, og (s. 274) at forsikringspatienter, der anvender
deres forsikring til at komme i behandling hos en praktiserende
speciallæge, der tilbyder behandling af privatbetalende
patienter, bl.a. forsikringspatienter, undgår også en
offentlig venteliste.
Den ulige adgang i sundhedsydelser set i
sammenhæng med en markant stigning i antallet af
sundhedsforsikrede gør det for forslagsstillerne helt
centralt, at denne udvikling drøftes politisk, og at der
tages initiativer til at forebygge en forværring af
både social og geografisk ulighed i sundhed.
Sundhedsstrukturkommissionen skriver, at deres
overvejelser om sundhedsforsikringer ikke giver dem anledning til
specifikke anbefalinger om reguleringsmæssige ændringer
i forhold til sundhedsforsikringer. Men kommissionen skriver
samtidig, at der er behov for at følge udviklingen omkring
brug af sundhedsforsikring og ulighed i, hvem der har en
sundhedsforsikring, og at der f.eks. er begrænset viden om,
hvordan private sundhedsforsikringer påvirker aktiviteten i
almenmedicinske tilbud.
På trods af massiv vækst i
antallet af danskere, der har en sundhedsforsikring - næsten
3 mio. danskere har i dag en sundhedsforsikring eller -ordning -
adresserer regeringen ikke betydningen af sundhedsforsikringer for
uligheden i sundhed. Forslagsstillerne mener, at det er centralt,
at der politisk gøres, hvad der kan, for at dæmme op
for ulighed i sundhed og dermed også for, at patienter kan
komme hurtigere til, hvis de enten har en selvbetalt forsikring
eller en sundhedsforsikring via deres tilknytning til
arbejdsmarkedet.
I dag kan speciallæger med offentligt
ydernummer også modtage privatbetalende patienter. Det
betyder, at patienter med private forsikringer eller mulighed for
at betale selv kan springe patienter med potentielt større
behov over i køen til behandling og diagnosticering.
Når speciallæger i dag vælger at lade
privatbetalende springe over i køen, er det bl.a. på
grund af den såkaldte knækgrænse i
speciallægernes aftaler med regionerne.
Knækgrænsen betyder, at når lægerne har
tjent op til et vist beløb, sænkes regionernes
betaling for yderligere patienter betydeligt.
Modellen kendes i dag, hvor læger i
almen praksis ikke kan tage imod betaling for ydelser, der er
omfattet af overenskomsten.
Forslagsstillerne foreslår med dette
beslutningsforslag, at det gøres til en betingelse for, at
en speciallæge kan have et ydernummer, at speciallægen
ikke må tage privatbetalende patienter (typisk
forsikringspatienter) ind. Der kan være behov for samtidig at
forbedre speciallægernes økonomiske incitament, f.eks.
ved at hæve knækgrænserne, til at tage flere
patienter med offentlig sygesikring for at imødegå et
muligt aktivitetsfald i en overgangsperiode.
Dette beslutningsforslag handler ikke om at
forbyde sundhedsforsikring eller om, at borgere benytter sig af de
eksisterende muligheder. Det handler om et opgør med de
strukturer, der driver ulighed og muliggør
uretfærdigheder. Formålet er at sikre, at patienterne
kommer til efter sundhedsmæssigt behov og via henvisning, og
ikke fordi behandling af visse patienter giver større
indtægt til speciallægepraksissen.
Skriftlig fremsættelse
Peter Hvelplund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
stoppe muligheden for at lade betalende kunder komme foran i
køen til behandling hos en speciallæge.
(Beslutningsforslag nr. B 64)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.