Fremsat den 14. november 2024 af Mike Villa Fonseca (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at tillade det statslige og kommunale
redningsberedskab samt det regionale sundhedsberedskab at foretage
udrykningskørsel i forbindelse med uddannelses- og
øvelsesaktiviteter
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af folketingssamlingen 2024-25 at tilvejebringe den
nødvendige lovhjemmel, der sikrer, at det statslige og
kommunale redningsberedskab samt det regionale sundhedsberedskab
får mulighed for at foretage træning og øvelse
af udrykningskørsel på lige fod med politiet, og at de
minimum én gang hvert år skal gennemføre
undervisning i udrykningskørsel.
Bemærkninger til forslaget
Når der i det danske samfund
opstår hændelser, hvor borgere er i nød og har
akut behov for hjælp, så er det altafgørende, at
aktører som bl.a. politi, brandvæsen eller
redningsberedskab hurtigt kommer til undsætning. Når
hjælpen i sådanne situationer er på vej i
trafikken, kræver det ofte udrykningskørsel.
Udrykningskørsel skal ske under
iagttagelse af færdselslovens regler. Dog fremgår det
af udrykningsbekendtgørelsens § 8, stk. 2, at der er
tilfælde med udrykningskørsel, hvor det skønnes
påtrængende nødvendigt og forsvarligt at undlade
at følge reglerne i færdselsloven (BEK, nr. 588 af 31.
maj 2024).
Forslagsstilleren finder, at det er vigtigt,
at aktører, som kører udrykningskørsel, er
trænet til at gøre dette på en sikker
måde, så det ikke udgør en unødvendigt
stor risiko for andre trafikanter og/eller chaufføren selv.
For at sikre dette mener forslagsstilleren det er vigtigt med
træning og øvelse af den enkelte chauffør i
virkelige omgivelser.
Ensartet mulighed for træning, øvelse
og uddannelsesaktiviteter øger trafiksikkerheden for
alle
Formålet med dette beslutningsforslag er
at sikre, at personer, som foretager udrykningskørsel, har
mulighed for øvelse, træning og uddannelsesaktiviteter
med udrykningskørsel i køretøjer med
»blå blink og sirene« i virkelige omgivelser i
form af praktiske øvelser med udrykningskørsel.
Det er imidlertid ikke muligt i dag,
sådan som reglerne er indrettet. . Som det fremgår af
udrykningsbekendtgørelsens § 10, er det i dag kun
tilladt for politiet at foretage udrykningskørsel i
forbindelse med træning og øvelse under kontrollerede
forhold (BEK, nr. 588 af 31. maj 2024).
Denne mulighed for øvelse og
træning er ikke tilgængelig for andre aktører,
der foretager udrykningskørsel, herunder det statslige og
kommunale redningsberedskab og det regionale sundhedsberedskab.
Det vigtigste formål med at tillade
udrykningskørsel under træning og øvelse er at
sikre, at chaufførerne af udrykningskøretøjet
har den nødvendige erfaring og færdighed til at kunne
håndtere udrykningskørsel i skarpe situationer.
Sikkerhed for øvrige trafikanter skal
naturligvis altid stå højest, og det skal være
en prioritering i forbindelse med såvel
udrykningstræning og -øvelse som ved skarpe
situationer. Det forudsætter derfor også, at
øvelsessituationer planlægges på en
hensigtsmæssig måde og naturligvis koordineres mellem
myndigheder.
Derudover er det forslagsstillerens
overbevisning, at afprøvning og øvelse af
beredskabsplaner og mødeplaner er vigtigt. Det giver
mulighed for at teste aktuelle ankomst- og køretider, da
disse ligesom fremkørselsmønstret kan være
væsentlig forskellige med og uden udrykningskørsel.
Retten til at afprøve udrykningskørsel i virkelige
omgivelser vil derfor også understøtte, at
kørselstiderne i beredskabsplaner og mødeplaner er
retvisende og risikobaserede.
Det er forslagsstillers opfattelse, at dette
vil styrke trafiksikkerheden for alle - både borgere og
beredskabschauffører.
Når det ikke i dag er en mulighed for
andre end politiet at træne udrykning i trafikken, er der i
Danmark en reel risiko for, at man som nyansat i
redningsberedskabet med stort kørekort får et
sæt bilnøgler i hånden, og så er det
ellers bare af sted på en skarp indsats med udrykning. Det
mener forslagsstilleren ikke er forsvarligt.
I andre lande tillades udrykningskørsel
i trænings-, øvelses- og uddannelsesaktiviteter i
højere grad som f.eks. i Storbritannien. Her er det er en
prioritering, at udrykningskørsel med blå blink og
sirener trænes, øves og vedligeholdes
(»Delivering Emergency Response Driving Qualifications across
the UK & Worldwide«,
emergencyresponsedrivertraining.co.uk).
Eksempler på uheld ved udrykning
Der findes ikke en enkelt offentlig kilde, som
har et overblik over skader og dødsfald ved
udrykningskørsel i Danmark, men desværre findes der
flere eksempler på, at udrykningskørsel har
været involveret i alvorlige skader, uheld og konsekvenser.
Eksempler herpå fremgår bl.a. af artiklerne
»Brandmand omkommet i ulykke under udrykning«
(Beredskabsinfo.dk, den 7. september 2024), »Indsatsleder
dømt for uheld under udrykning - var på vej til
skole-brandalarm: Det er ikke for sjov, når man kører
over for rødt« (viborg-folkeblad.dk, den 28. januar
2023) og »Færdselsloven skal ændres: Der er jo
ingen af os, der kører over for rødt for sjov«
(Fagbladetfoa.dk, den 8. januar 2024).
Der vil altid være en risiko, når
der køres udrykning, men disse eksempler vidner om, at det
er vigtigt, at risikoen mindskes. Det kan den blive gennem mulighed
for og rettighed til træning og øvelse under
kontrollerede forhold for det statslige og det kommunale
redningsberedskab og det regionale sundhedsberedskab.
Ud over de store menneskelige omkostninger,
der er forbundet med disse uheld, er der desuden en række
andre konsekvenser, f.eks. i forhold til muligheden for at varetage
sit arbejde, frakendelse af kørekort, materielle skader,
sygefravær og risikoen for, at hjælpen ikke kommer
frem, som i værste tilfælde kan koste menneskeliv.
Behov for træning, øvelse og uddannelse
af personale i rednings- og sundhedsberedskabet
Det er forslagsstillerens opfattelse og
overbevisning, at der er behov for en ændring i reglerne, som
de er i dag, så mulighederne for udrykningskørsel i
forbindelse med praktisk træning og øvelse
ensrettes.
Det fremstår mærkværdigt, at
politiet har »særlige regler«, jf.
udrykningsbekendtgørelsens § 10, mens det statslige og
kommunale redningsberedskab og sundhedsberedskabet ikke har samme
mulighed for øvelse og uddannelse af udrykningskørsel
(BEK, nr. 588 af 31. maj 2024). Det er aktører, som har
mindst lige så meget behov for træning og
øvelse.
Derfor ønsker
forslagsstilleren med dette forslag at pålægge
regeringen, inden udgangen af indeværende folketingssamling,
at tilvejebringe den nødvendige lovhjemmel, der sikrer, at
alle chauffører i rednings- og sundhedsberedskabet;
1) kan
udføre træning og øvelse i
udrykningskørsel på lige fod med politiet, og
2) at de minimum 1
gang hvert år skal gennemføre undervisning i
udrykningskørsel.
Dette skal sikre fokus på
vedligeholdelse af træning og øvelse af
udrykningskørsel i beredskabet, men også en ensartet
foranstaltning for aktør, der kører
udrykningskørsel.
Skriftlig fremsættelse
Mike Villa Fonseca
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
tillade det statslige og kommunale redningsberedskab samt det
regionale sundhedsberedskab at foretage udrykningskørsel i
forbindelse med uddannelses- og øvelsesaktiviteter.
(Beslutningsforslag nr. B 61)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.