Fremsat den 14. november 2024 af Rosa Lund (EL),
Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Leila Stockmarr (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at stoppe profit på drift af tilbud
på det sociale område
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2024-25 at sikre, at tilbud
til udsatte børn, unge og voksne og mennesker med handicap,
der har ophold på eller benytter sociale tilbud (private
tilbud på det sociale område), oprettes og drives som
selvejende institutioner, med henblik på at
fællesskabets velfærdskroner går til
velfærd og til at hjælpe dem med behov herfor, ved at
der sættes en stopper for, at et overskud kan trækkes
ud som profit.
Bemærkninger til forslaget
Med jævne mellemrum dukker der historier
op i pressen om privatejede kommercielle sociale tilbud, hvor
ejerkredsen har trukket enorme profitter ud. Det er skattekroner,
der f.eks. er gået til dyr vin og veteranbiler (»Leder
af privat bosted for unge med autisme brugte 77.000
skattekroner på vin«, Politiken, den 28. oktober
2024) eller udbetalinger i millionklassen til ejeren (»Bosted
i Nordsjælland tvangslukkes efter ejers
millionhævninger«, Politiken, den 2. november 2024),
frem for hvor de politisk bestemt var tiltænkt - nemlig
borgere med handicap, der bor på eller bruger de sociale
tilbud.
Vi skal passe bedre på udsatte
børn, unge og voksne. Fællesskabets
velfærdskroner skal gå til velfærd og til at
hjælpe dem, der har behov for det. Fællesskabets
velfærdskroner skal ikke gå til, at private firmaer kan
tjene store summer på de mest udsatte ved at trække
overskud ud som profit, så pengene i stedet går til
privatforbrug og luksusliv.
Selvejende institutioner er karakteriseret
ved, at de ikke er ejet af en ejerkreds, men ejer sig selv. Det
ligger i selvejekonstruktionen, at der ikke kan trækkes
overskud ud af den selvejende institution, men at et eventuelt
overskud skal anvendes til det formål, som den selvejende
institution er etableret til at varetage.
På den måde sikrer vi, at
offentlige midler bliver i tilbuddene og geninvesteres i de
børn, unge og voksne, der har brug for en kvalificeret
indsats.
Dette forslag har derfor til hensigt at
pålægge regeringen at indføre en ny regulering
af sociale tilbuds organisationsformer, der skal sikre, at
offentlige velfærdskroner bruges til gavn for udsatte
børn, unge og voksne og mennesker med handicap, der har
ophold på eller benytter sociale tilbud. Der stilles med
forslaget krav om, at overskuddet på driften skal
geninvesteres i tilbuddene og medvirke til en bedre kvalitet i
indsatsen for borgerne.
Dette forslag vil omfatte alle tilbud på
det sociale område, f.eks. socialpædagogiske
opholdssteder for børn og unge (§ 66, stk.1, nr. 6, i
serviceloven) samt botilbudslignende tilbud, længerevarende
botilbud, sikret botilbud, botilbud målrettet unge mellem 18
og 35 år (§ 108 og § 108 a), midlertidige botilbud
(§ 107), aktivitets- og samværstilbud (§ 104),
beskyttede beskæftigelsestilbud (§ 103),
forsorgshjem/herberger (§ 110), kvindekrisecentre (§ 109)
og stof- og alkoholmisbrugsbehandling (§ 101 og sundhedslovens
§141) på voksenområdet.
Der er et særligt hensyn at tage til
borgere, der har deres blivende hjem på sociale tilbud. Ved
denne nye regulering - profitstop på sociale botilbud - kan
man risikere at lukke eksisterende permanente tilbud (kommercielle
private længerevarende botilbud efter servicelovens §
108 og botilbudslignende tilbud til voksne omfattet af
socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 3) og dermed nogle
borgeres private hjem. På disse områder kan der derfor
være behov for overgangsordninger for eksisterende botilbud
for at sikre, at der ikke er borgere, der kommer i klemme. I
overgangsperioden kan disse tilbud underlægges en
overgrænse for, hvor meget af tilbuddets overskud, der
må udbetales som udbytte til ejerkredsen, for at sikre, at
overskud geninvesteres i tilbuddet til gavn for beboerne.
Med den sociale selvejemodel vil der fortsat
være private tilbud som alternativ til de offentlige tilbud
på det sociale område i form af selvejende
institutioner eller fonde. Forslagsstillerne ønsker
således ikke, at private sociale tilbud lukkes, men modellen
indebærer, at eksisterende private kommercielle sociale
tilbud skal omlægges til selvejende institutioner.
Krav til tilbuddenes organisering løser
kun delvis problemet med, at kommunernes betaling til de sociale
tilbud ikke anvendes efter hensigten. Det skyldes, at der er andre
veje til at trække penge ud af de sociale tilbud end som
egentlig profit. Bl.a. er der set eksempler på
»unaturligt« høje lønninger til ledelsen
(»Direktør og søn levede i luksus - nu reagerer
politikere: - Det er svindel med skatteborgernes penge«,
fyens.dk, den 24. oktober 2024) og særlige
huslejekonstruktioner, hvor tilbuddet lejer sig ind i en bygning,
som ejes af tilbuddets ejer, til en alt for høj husleje i
forhold til markedsprisen. Krav til organiseringen bør
derfor følges af en reel styrkelse og ikke en
svækkelse af socialtilsynets tilsyn med tilbuddenes
økonomi, hvor det overordnede formål er at sikre, at
offentlige midler anvendes forsvarligt og efter hensigten. Det er
uden for omfanget af dette beslutningsforslag, men bør
indgå i eventuelle forhandlinger, hvis regeringen
ønsker at sætte en stopper for profit på sociale
tilbud.
Til finansiering afsættes 15 mio. kr. i
varige midler (i 2025-priser). Forslagsstillerne foreslår, at
midlerne tages fra det økonomiske råderum, men er
åbne for forhandlinger om andre finansieringskilder.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
stoppe profit på drift af tilbud på det sociale
område.
(Beslutningsforslag nr. B 60)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.