Fremsat den 14. november 2024 af Nick Zimmermann (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Mette Thiesen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fremme solceller på offentlige og
industrielle tage og at undgå solceller i naturen
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af folketingsåret 2025-26 at prioritere
udbygningen af solceller på offentlige og industrielle
bygninger ved bl.a. at fjerne administrative byrder inden for
opsætning og drift af solcelleanlæg. Derudover
pålægges det regeringen at standse udbygningen af
markanlæg.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 125,
folketingsåret 2023-24.
Solcelleenergi spiller en rolle i
realiseringen af den danske ambition om, at elforbruget skal
være dækket med 100 pct. vedvarende energi i 2030.
Denne ambition støtter forslagsstillerne, men mener, at den
nuværende strategi vil få store konsekvenser for dansk
natur.
Danmark står over for en konkret
udfordring i forhold til at opnå det nationale mål om
20 GW fra solceller senest i 2030 (»Klimaaftale om
grøn strøm og varme 2022, Et grønnere og
sikrere Danmark - Danmark kan mere II«, Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, 2022, side 6), hvilket svarer til over en
femdobling af den energi, som produceres fra solceller i dag
(»Solcelleudbygningen i Danmark pr. 2. kvartal 2024«,
Energistyrelsen, ens.dk, den 9. juli 2024, »Fakta om
solenergi«). Forslagsstillerne ønsker derfor i
forlængelse af det nationale mål at prioritere
solceller på offentlige bygninger fremadrettet og ligeledes
undgå markanlæg i den danske natur.
Fremskrivninger af
solcelleanlæg
Energistyrelsens fremskrivning af solceller
viser, at antallet af markanlæg frem mod 2035 kan blive
tidoblet. Det fremgår af Energistyrelsens
»Analyseforudsætninger til Energinet 2023«, figur
10 i sammenfatningsnotatet og dataarket, ens.dk, den 13. oktober
2023. Når jordarealer forvandles til solcelleanlæg,
forvandler det store landområder til øde arealer, der
ellers kunne udnyttes til andre foretagender. Naturen vil derfor
lide overlast.
Energistyrelsens fremskrivning viser samtidig
kun en mindre stigning i opsætningen af solcelleanlæg
på tage, jf. »Analyseforudsætninger til Energinet
2023« som omtalt ovenfor. Dermed er der lagt op til store
forandringer for dansk natur, mens der samtidig ikke udnyttes et
potentiale for taganlæg.
Potentialet for opsætning af
solcelleanlæg på tage er blevet beskrevet som
»absurd stort« blandt eksperter (»Solceller
på offentlige tage er gået i stå: Regioner og
minister splittede om regler«, børsen.dk, den 9.
januar 2023), og af artiklen »Potentialet for solceller
på tage er enormt - men rigide regler spænder ben for
udviklingen« fremgår det, at Brian Vad Mathiesen og
Aalborg Universitet allerede i 2017 stod bag en rapport, der viste,
at de største tage på bygninger større end 500
m² teknisk set kan levere, hvad der svarer til næsten to
tredjedele af Danmarks elforbrug (energiforumdanmark.dk, den 8.
juni 2023). Solceller på tage kan dermed leve op til
målsætningen om 20 GW fra solcelleenergi senest i 2030
i Danmark.
I dette lys finder forslagsstillerne det
naturligt, at der indføres en skånsom strategi for
naturen i udbygningen af solcelleanlæg.
Taganlæggene har derudover den fordel,
at de er nemme at opsætte og samtidig har lave
driftsomkostninger. Derfor kan opsætningen af taganlæg
påbegyndes og færdiggøres inden for kort tid.
Ligeledes er der et sikkerhedspolitisk hensyn, i forhold til at
danske offentlige institutioner i fremtiden vil kunne producere
strøm lokalt og ikke skal være afhængige af det
kollektive elnet.
Administrative udfordringer
lokalt
Regionale og kommunale interessenter har
gentagne gan-ge påpeget, at administrative byrder står
i vejen for udviklingen af taganlæg på offentlige
bygninger. Der kan f.eks. henvises til anbefaling nr. 4 i
KL´s 48 anbefalinger til at styrke den lokale klimaindsats
(»KL´s udspil: Kommunernes CO2-reduktion«,
kl.dk). På nuværende tidspunkt skal kommunerne og
regionerne f.eks. oprette et særskilt selskab med
tilhørende bestyrelse, hvis de ønsker at sætte
solceller på tagene af offentlige bygninger.
Forslagsstillerne mener på den baggrund, at reglerne for
opsætning og drift skal simplificeres.
Derudover skal der yderligere fokus på
administrative barrierer for lokale borgere og virksomheder. En
øget lokal produktion af strøm vil medføre, at
strømmen i højere grad kan benyttes lokalt og dermed
ikke vil belaste det kollektive elnet. Herved mindskes nettabet, og
man holder omkostninger nede, der ellers ville pålægges
kundernes i forvejen høje elregninger. Det er samtidig en
fordel, at potentialet for solcelleanlæg spredes ud til hele
landet.
Konkret foreslås
følgende:
-
Solcelleanlæg på offentlige tage prioriteres
fremadrettet i udbygningen af vedvarende energi.
- Administrative
byrder for kommuner, regioner og priva-te fjernes i forbindelse med
opsætning af solcelleanlæg på tage.
- Der introduceres
ny lovgivning, som skal sikre, at kom-munernes og regionernes
økonomi ikke belastes ved op-sætning og drift af
solcelleanlæg på tage.
Finansiering
Eventuel finansiering findes i det
finanspolitiske råderum.
Skriftlig fremsættelse
Nick Zimmermann
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fremme solceller på offentlige og industrielle tage og at
undgå solceller i naturen.
(Beslutningsforslag nr. B 56)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.