Fremsat den 14. november 2024 af Mai Mercado (KF),
Helle Bonnesen (KF),
Brigitte Klintskov Jerkel (KF),
Mona Juul (KF) og Frederik Bloch Münster (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at forsvars- og familieretsadvokater skal
omfattes af straffelovens § 119
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag i indeværende
folketingsår, der medfører, at beskikkede forsvars- og
familieretsadvokater bliver omfattet af straffelovens §
119.
Bemærkninger til forslaget
Advokater er den eneste professionelle
aktør i et retslokale, som ikke har en særlig
beskyttelse i straffeloven, fordi de ikke er offentligt ansatte som
f.eks. anklagere og dommere.
Det betyder, at en trussel mod en dommer eller
anklager straffes hårdere end en trussel mod en advokat.
Forslagsstillerne mener, at
familieretsadvokater og forsvarsadvokater bør omfattes af
straffelovens § 119 og derved sikres den samme særlige
beskyttelse som deres offentligt ansatte kollegaer i
retsvæsenet.
Forslagsstiller mener, at denne gruppe af
advokater bør nyde en særlig beskyttelse, fordi
forsvars- og familieretsadvokater i særlig grad er udsat for
trusler, chikane og vold (»2020 - Advokaten 2 Trusler«,
Advokatsamfundet, den 3. juni 2020). Herudover er forsvars- og
familieretsadvokater kendetegnet ved i mange tilfælde at
blive beskikket af retten til at repræsentere deres klienter.
De løser således en opgave på vegne af
samfundet, der kan sammenlignes med de personer, der i dag er
omfattet straffelovens §119.
Uddybning af gældende regler
Folketinget besluttede i 1924, at der var et
særligt behov for at beskytte personer i offentlig tjeneste
(Rigsdagstidende, folketingsåret 1924-25 (1. samling),
Tillæg A, spalte 3193, folketingstidende.dk). Baggrunden for
beslutningen var, at personer i offentlig tjeneste kan være
særlig udsatte for angreb og derfor have behov for yderligere
beskyttelse. I dag er det straffelovens § 119, der giver
personer, der handler i medfør af offentlig tjeneste eller
hverv, en særlig strafferetlig beskyttelse mod vold og
trusler. I dag omfattes næsten alle personer i offentlig
tjeneste af denne bestemmelse. Det vil sige, at personer i private
virksomheder, eksempelvis buschaufføren, som udfører
en opgave på vegne af en offentlig myndighed, også er
omfattet af straffelovens § 119.
Forsvarsadvokater og familieretsadvokater
løser en opgave på vegne af samfundet på samme
vis som dommere og anklagere
Forsvars- og familieretsadvokater
løfter en uundværlig opgave i det danske retssamfund
ved at sikre, at alle borgere uanset deres økonomiske
situation har adgang til juridisk repræsentation og en
retfærdig rettergang. At opgaven udføres på
vegne af samfundet og derved svarer til offentligt ansattes, kommer
til udtryk på flere måder, herunder ved beskikkelse og
advokatpålæg, hvilket uddybes nedenfor.
I straffesager foranlediger politiet eller
retten, at en forsvarsadvokat bliver beskikket, hvis ikke den
anklagede selv har valgt en advokat, idet vedkommende i
udgangspunktet skal være repræsenteret af en advokat.
Selve beskikkelsen understreger, at advokaten udfører sin
opgave på vegne af samfundet. At der er tale om en opgave,
som udføres på vegne af samfundet - og ikke blot
klienten - understreges yderligere af, at der i straffesager i
mange tilfælde er såkaldt advokatpålæg,
hvor tiltalte skal repræsenteres af en forsvarsadvokat. Det
medfører, at hvis en forsvarsadvokat udtræder af
sagen, skal en anden forsvarsadvokat udpeges i dennes sted, da
retten ellers ikke kan gå sin gang.
Familieretsadvokater bliver ligeledes
beskikket af retten i sager, hvor det er nødvendigt, at
begge parter har juridisk bistand, som f.eks. i tvister om
forældremyndighed. Derfor bør familieretsadvokater
ligesom forsvarsadvokater omfattes af straffelovens § 119.
Når advokater handler som beskikkede
repræsentanter for deres klienter, optræder de reelt
som udpegede af det offentlige, og de bør derfor beskyttes
af straffelovens § 119 ligesom dommere, anklager og
retsbetjente, der ligeledes udfører en vigtig
samfundsmæssig funktion i retten.
Det er ligeledes værd at bemærke,
at en advokat, som er blevet beskikket til en klient, ikke kan
udtræde af en sag, medmindre særlige
omstændigheder er opfyldt. Det øger risikoen for
chikane, vold og trusler, da en advokat ikke blot kan udtræde
af en sag, hvis relationen til klienten bevæger sig i en
forkert retning.
Vold og trusler rettet mod forsvars- og
familieadvokater understreger behovet for en særlig
beskyttelse
Fælles for forsvars- og
familieretsadvokater er, at de påtager sig opgaver med
højt konfliktniveau. De placerer sig gennem deres arbejde i
en langt mere udsat position end mange andre personer, der er
beskyttet af § 119, som f.eks. embedsmænd i ministerier,
kommuner og regioner uden borgerkontakt.
Ifølge Advokatsamfundet er især
forsvars- og familieretsadvokater udsat for vold, trusler og
chikane. En undersøgelse foretaget af Advokatsamfundet i
2020 viser, at mere end hver tredje familie- og forsvarsadvokat har
været udsat for trusler inden for de sidste tre år
(»2020 - Advokaten 2 Trusler«, Advokatsamfundet, den 3.
juni 2020). Der er tale om alt fra dødstrusler og
involvering af rockere til falske indberetninger af advokaters
børn til kommunen. Ligeledes er der cirka 10 pct. af
forsvars- og familieretsadvokaterne, som ifølge
undersøgelsen overvejer at opgive deres hverv som advokat.
Det er afgørende for borgernes retssikkerhed, at nogen
påtager sig den opgave, selv om det kan indeholde betydelige
risici.
Forslagsstillerne mener derfor, at det er
vores ansvar som samfund at beskytte forsvars- og
familieretsadvokaterne, når de varetager en afgørende
funktion i vores retsvæsen. Det er en bekymrende tendens,
hvis disse advokater afholder sig fra at arbejde som forsvars-
eller familieretsadvokater af frygt for trusler eller chikane.
Det Konservative Folkeparti mener derfor, at
forsvars- og familieadvokaterne skal beskyttes på lige
vilkår med deres kolleger i retsvæsenet ved at blive
omfattet af straffelovens § 119.
Skriftlig fremsættelse
Mai Mercado
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
forsvars- og familieretsadvokater skal omfattes af straffelovens
§ 119.
(Beslutningsforslag nr. B 54)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.