Fremsat den 14. november 2024 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Theresa Berg Andersen (SF) og Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at skabe lovhjemmel for kommunerne til at
opkræve en turismeafgift
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte et
lovforslag, der giver kommunerne mulighed for at indføre en
turismeafgift på overnatninger.
Afgiften kan opkræves af alle typer
overnatningssteder og pålægges pr. voksen gæst,
herunder hoteller, hostels og private udlejningsplatforme som
Airbnb og lign. Provenuet fra turismeafgiften skal sikre en mere
bæredygtig turisme og en bedre oplevelse for lokale borgere,
turister og erhvervsliv.
Provenuet fra afgiften skal
øremærkes til turismenære formål
såsom vedligehold og udvikling af offentlige parker, pladser,
toiletter og gader, udbygning af cykelstier, fortove og
grønne gader, opfølgning på
turismehandlingsplaner og bedre spredning af turister med henblik
på at sikre balancen i det offentlige rum.
Lovforslaget skal sikre, at kommunerne
får fuld økonomisk råderet over de
opkrævede afgifter gennem tilsvarende anlægs- og
servicemåltal.
Bemærkninger til forslaget
Danmark er et godt sted at holde ferie og et
godt land at være turist i, bl.a. fordi vi har en god
turismeinfrastruktur. Forslagsstillerne ser gerne, at denne
infrastruktur udbygges med en turismeafgift med det formål at
skabe en mere bæredygtig turisme.
Forslaget har til formål at give
kommunerne en ny mulig finansieringskilde til at håndtere de
udfordringer, som en øget turisme medfører.
Turismeafgiften skal kunne opkræves efter kommunens eget
skøn og kan differentieres geografisk, så der bliver
taget hensyn til lokale forhold i kommunerne.
Forslaget om en turismeafgift er nyt i en
dansk kontekst, men velkendt i europæisk sammenhæng.
Forslaget bygger på en velafprøvet praksis fra over
200 europæiske byer, hvor lignende ordninger har vist sig at
være en effektiv måde at sikre, at turister bidrager
til de udgifter, som deres tilstedeværelse medfører.
Særlig i byer som Berlin, Amsterdam og Barcelona har
turismeafgiften været med til at finansiere vedligeholdelse
og udvikling af byrum og turismeinfrastruktur.
Større danske byer som København
og Aarhus har i de senere år oplevet en markant stigning i
antallet af turistovernatninger. Det har betydet, at kommunerne i
stigende grad har haft svært ved at følge med den
nødvendige udvikling af faciliteter og vedligeholdelse
(»Turismen i København By«, Wonderful
Copenhagen, april 2023, og »Analyser & tal«,
visitaarhus.dk). En turismeafgift vil give kommunerne mulighed for
at opretholde en høj standard af faciliteter, hvilket vil
komme både borgere og turister til gode.
København er uden sammenligning den by
i Danmark, der er under det største pres fra turisme. Derfor
er forslaget også særlig relevant for Københavns
Kommune. Det schweiziske medie NZZ har netop offentliggjort en
undersøgelse, der viser, at København er en af de
europæiske byer med flest Airbnb-overnatninger pr. indbygger
(»Airbnb-Hotspots in Europa: Datenanalyse zeigt, wo sich die
Unterkünfte häufen«, nzz.ch, den 3. oktober
2024).
I Borgerrepræsentationen i
Københavns Kommune har et lignende forslag været til
behandling. Forslaget opnåede opbakning af et flertal
bestående af Enhedslisten, Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti og Alternativet (»Medlemsforslag om at
indføre en turismeafgift i København«, kk.dk,
den 30. november 2023).
Forslaget bliver der nu fulgt op på af
Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune, der
indstiller, at Økonomiudvalget over for
Borgerrepræsentationen anbefaler, at overborgmesteren anmoder
regeringen om lovhjemmel til at implementere en turismeafgift i
kommunen (»Opfølgning på medlemsforslag om at
indføre en turismeafgift i København«, kk.dk,
den 4. juni 2024).
Model og opkrævning
Forslagsstillerne er i udgangspunktet ikke
fast besluttet på hverken en konkret model eller et bestemt
afgiftsbeløb, men er villige til at drøfte
forskellige modeller for, hvordan en turismeafgift kunne
sættes sammen
En model kunne f.eks. udformes som
følger: Turismeafgiften opkræves af
overnatningsstederne pr. voksen pr. overnatning og skal inkludere
alle former for kommerciel udlejning, herunder både hoteller
og privat udlejning via Airbnb. Administrationen skal være
så byrdefri som muligt ved at læne sig op ad
eksisterende indberetningspraksis.
Forslagsstillerne
lægger op til, at kommunerne selv kan fastsætte
niveauet for afgiften, så der tages højde for lokale
forhold og turismens omfang i området. Dog skal provenuet fra
afgiften anvendes til turismenære formål som
følgende:
1) Renholdelse og
vedligehold af parker, pladser, toiletter, gader og
stræder.
2) Sikring af
balancen i det offentlige rum gennem bedre spredning af turister og
flere overnatninger pr. rejse.
3) Udbygning af
cykelstier, fortov og grønne gader i områder, der er
særlig belastet af cykelturisme i sommerhalvåret.
4)
Opfølgning på turismehandleplaner, så der kommer
handlinger bag visionerne lokalt.
Ovenstående liste skal ses som
inspiration og er ikke udtømmende. Forslagsstillerne
ønsker ikke at detailregulere, hvordan midlerne anvendes,
men mener, det må være op til den enkelte kommune at
beslutte inden for en turismeøkonomisk ramme.
Økonomiske konsekvenser
Indtægterne fra turismeafgiften
forventes at bidrage positivt til kommunernes økonomi og
skabe mulighed for øget investering i infrastruktur og
servicetilbud målrettet både turister og lokale
borgere. Forslaget kan indeholde en mekanisme, hvor der
udløses service- og anlægsmåltal svarende til de
indkomne midler, hvilket skal sikre, at provenuet fra afgiften
bliver omsat til konkrete forbedringer i de berørte
områder.
Afgrænsning og anvendelse
Provenuet fra turismeafgiften skal holdes
adskilt fra kommunens øvrige indtægter og udelukkende
anvendes til turismerelaterede formål som nævnt i
forslaget. Det vil sikre gennemsigtighed og præcis styring af
de opkrævede midler, hvilket vil gøre det lettere at
dokumentere indtægternes anvendelse og bidrage til
øget lokal opbakning.
En turismeafgift vil også gøre
det muligt for kommunerne at følge med udviklingen i
turismeerhvervet og opretholde et højt serviceniveau og en
attraktiv infrastruktur i en tid, hvor turismen fortsætter
med at vokse. Samtidig vil afgiften medvirke til, at turisterne i
højere grad dækker de omkostninger, som deres
besøg medfører. Endelig vil forslaget lægge op
til en model, hvor de opkrævede midler går direkte
tilbage til de lokalsamfund, der påvirkes mest af turismen,
og dermed styrker det lokale demokrati og giver kommunerne mulighed
for selv at tage ansvar for den videre udvikling af turismen i
deres områder.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth
Bech-Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
skabe lovhjemmel for kommunerne til at opkræve en
turismeafgift.
(Beslutningsforslag nr. B 52)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.