Fremsat den 14. november 2024 af Søren Søndergaard (EL),
Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL),
Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Leila Stockmarr (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at hæve tærskelværdien for
EU-udbud
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for, at EU's udbudsdirektiv ændres, således at
tærskelværdien for, hvornår et offentligt
indkøb skal sendes i EU-udbud, hæves. Indtil
sådanne regler indføres i EU, hæves
tærskelværdierne nationalt til minimum 7,5 mio. kr., i
forhold til hvornår danske kommuner og regioner skal sende
offentlige indkøb af varer og tjenesteydelser i
EU-udbud.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget er at mindske
mængden af bureaukrati i danske kommuner og regioner ved at
sikre, at disse ikke tvinges ud i lange, unødvendige og dyre
EU-udbudsprocesser.
EU's udbudsdirektiv, som i Danmark er
implementeret ved udbudsloven, fastlægger, at offentlige
indkøb af varer og tjenesteydelser, som overstiger den
gældende tærskelværdi på 1.644.638 kr.,
skal sendes i EU-udbud (»Gældende udbudsregler:
Tærskelværdier 2024 og 2025«, kfst.dk).
Niveauet for de nuværende
tærskelværdier for, hvornår offentlige
indkøb skal sendes i EU-udbud, betyder, at danske kommuner
og regioner pålægges betydelige administrative
omkostninger, når de tvinges til at anvende de langt mere
omfattende procedurer, der er knyttet til EU-udbud, frem for andre
typer af udbud.
Erhvervsministeriet har tidligere oplyst til
Folketinget, at kun 0,1 pct. af alle danske kommunale EU-udbud
bliver vundet af virksomheder fra et andet land end Danmark. Tallet
for danske regioner er 6,2 pct., jf. Europaudvalget, alm. del -
svar på spørgsmål 66, folketingsåret
2018-19, 1. samling. Det er derfor kun en meget lille del af disse
administrativt tunge processer, som reelt ender med vindende
tilbudsgivere med hjemsted uden for Danmark.
Processerne omkring EU-udbud er markant mere
ressourcekrævende end andre typer af udbud. Dette skyldes
bl.a. en øget mængde regulering og krav, da EU's
direktiver stiller specifikke krav til procedurer, gennemsigtighed
og ligebehandling, hvilket indebærer, at der skal
følges mere omfattende regler. De udbudsprocedurer, som
følger af udbudsloven, er obligatoriske for danske
ordregivere at følge. Samtidig pålægges de
også at udarbejde store mængder af
bekendtgørelsesmateriale til EU's udbudsportal flere gange i
udbudsprocessen, hvilket kan gøre processen mere
tidskrævende og kompleks.
I 2021 blev der offentliggjort 2.200 danske
EU-udbud. Af omkostningerne til disse EU-udbud udgjorde
udarbejdelse af udbudsmaterialerne 48,7 pct. af det samlede
ressourceforbrug for ordregiver (»Transaktionsomkostninger
ved EU-udbud«, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2019). Der
er således tale om, at en større mængde af
omkostningerne ved et EU-udbud går til udarbejdelse af
udbudsmateriale. En opgørelse har vist, at danske regioner
og kommuner i perioden januar 2018 til maj 2018 til sammen brugte i
gennemsnit 1.383 arbejdstimer pr. EU-udbud, jf. Europaudvalget,
alm. del - svar på spørgsmål 64,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Det mener
forslagsstillerne er ressourcer, der kunne bruges langt bedre til
gavn for vores velfærd.
Med øje for omkostningerne ved
udarbejdelse af EU-udbud i kommunerne og regionerne vil der derfor
opnås en frigørelse af ressourcer, såfremt
tærskelværdien for EU-udbud hæves. Det har
længe været et krav fra KL og Danske Regioner at
få hævet tærskelværdien, jf.
Kommunaludvalget, alm. del - bilag 148, folketingsåret
2011-12. Med en ændring af udbudsdirektivet, som
forhøjer tærskelværdien for EU-udbud, er
formålet således, at fokus kommer tilbage på
kommunernes og regionernes kerneopgaver i velfærden frem for
lange og tunge administrative processer, som er unødvendige.
Indtil der foretages en revidering af EU's udbudsdirektiv,
pålægges regeringen at hæve
tærskelværdierne for EU-udbud af varer og
tjenesteydelser til 7,5 mio. kr. på et nationalt niveau,
således at de høje administrative omkostninger og
mængden af overflødige processer sænkes.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
hæve tærskelværdien for EU-udbud.
(Beslutningsforslag nr. B 51)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.