B 5 Forslag til folketingsbeslutning om at fjerne adgangen for nordiske statsborgere til at erklære sig til dansk statsborgerskab.

Udvalg: Indfødsretsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 02-10-2024

Fremsat: 02-10-2024

Fremsat den 2. oktober 2024 af Mikkel Bjørn (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF), Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)

20241_b5_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 2. oktober 2024 af Mikkel Bjørn (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF), Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om at fjerne adgangen for nordiske statsborgere til at erklære sig til dansk statsborgerskab

Folketinget pålægger regeringen at ændre lov om dansk indfødsret, således at adgangen for statsborgere fra Norge, Sverige, Finland og Island til at erklære sig som danske statsborgere efter 7 år fjernes. Samtidig pålægges regeringen at meddele de øvrige nordiske lande, at Danmark udtræder af aftalen om adgang for nordiske statsborgere til at erklære sig som statsborgere i de respektive lande.

Bemærkninger til forslaget

Baggrund

Den 21. december 1950 indgik Danmark, Norge og Sverige en aftale om statsborgerskab (Bekendtgørelse om en under 21. december 1950 mellem Danmark, Norge og Sverige afsluttet overenskomst om gennemførelse af bestemmelserne i § 10 i lov nr. 252 af 27. maj 1950 om dansk indfødsret og de tilsvarende norske og svenske bestemmelser). Aftalen åbnede mulighed for, at man som statsborger i enten Sverige, Norge eller Danmark kunne få statsborgerskab i et andet af landene ved at afgive en erklæring om det.

Siden er reglerne for erklæringsadgang til statsborgerskab i de nævnte lande blevet lempet, bl.a. således at landene selv kan fastsætte en frist for, hvor længe man skal have boet i landet for at kunne erklære sig til statsborgerskab (Bekendtgørelse af nordisk aftale af 13. september 2010 om statsborgerskab). Der er også sket det, at flere nordiske lande har tilsluttet sig aftalen.

På den baggrund kan statsborgere fra Norge, Sverige, Finland og Island i dag i overensstemmelse med en aftale mellem landene erklære sig til dansk statsborgerskab. Dette gælder, hvis de ikke har opnået deres statsborgerskab ved naturalisation, er fyldt 18 år, har haft bopæl i Danmark i de sidste 7 år og ikke er blevet idømt en frihedsstraf eller en tilsvarende foranstaltning i denne periode, jf. indfødsretslovens § 3. I praksis betyder det, at statsborgere fra de nordiske lande kan få dansk statsborgerskab, selv om de ikke lever op til mange af de krav, vi normalt stiller i forbindelse med tildelingen af dansk statsborgerskab.

Udviklingen siden 1950

Da den oprindelige aftale blev indgået i 1950, var de nordiske lande præget af en høj grad af homogenitet. Statsborgere i de enkelte lande havde typisk haft statsborgerskab i generationer, og man kunne derfor forvente, at statsborgere fra de andre nordiske lande ville integrere sig uden problemer i Danmark.

Meget har imidlertid ændret sig siden da. Sverige har siden 1982 givet statsborgerskab til 1,2 millioner udlændinge (Nordisk Råd - svar på spørgsmål E 18/2024 om svensk migration). Til sammenligning blev der i Danmark uddelt 173.802 statsborgerskaber fra 2000 til 2023, selv om landet har omtrent halvt så mange indbyggere som Sverige (Indfødsretsudvalget, alm. del - spørgsmål 226, folketingsåret 2023-24). Alene fra 2019 til 2023 fik 393.749 udlændinge svensk statsborgerskab. Selv om disse individer ikke selv kan erklære sig til dansk statsborgerskab, vil deres efterkommere kunne gøre det. Det er derfor nødvendigt, at Danmark tager de nødvendige skridt for at fjerne erklæringsadgangen for statsborgere fra de nordiske lande.

Sveriges udlændingepolitik har været uansvarlig i flere generationer, hvilket har ført til høje kriminalitetstal, et omfattende bandevæsen og en europæisk rekord i skuddrab. De oprindelige forudsætninger for naturalisation ved erklæring mellem de nordiske lande er derfor ikke længere til stede.

Konklusion

Det er uholdbart at fastholde adgangen for nordiske statsborgere til at erklære sig som danske statsborgere, da mange personer med udenlandsk oprindelse inden længe vil få adgang til denne mulighed. I takt med at situationen i Sverige forværres som følge af masseindvandringen, kan Danmark risikere at overtage en del af de udfordringer, Sverige har påført sig selv.

Dansk Folkeparti ønsker derfor at afskaffe den positive særbehandling af nordiske statsborgere, så de fremover underlægges de samme regler som statsborgere fra andre lande.

Regeringen pålægges derfor at foretage de nødvendige ændringer i lov om dansk indfødsret og at informere de øvrige nordiske lande om Danmarks udtræden af den gensidige aftale.

Skriftlig fremsættelse

Mikkel Bjørn (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at fjerne adgangen for nordiske statsborgere til at erklære sig til dansk statsborgerskab.

(Beslutningsforslag nr. B 5)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.