Fremsat den 13. november 2024 af Sólbjørg Jakobsen (LA),
Susie Jessen (DD),
Dina Raabjerg (KF) og Mette Thiesen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om begrænsning af retten til juridisk
kønsskifte
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2024-25 at fremsætte
de nødvendige lovforslag og foretage de fornødne
administrative ændringer, der kan sikre, at retten til og
muligheden for at få foretaget juridisk kønsskifte
begrænses mest muligt inden for rammerne af den
europæiske menneskerettighedskonvention.
Bemærkninger til forslaget
I debatten om kønsskifte og
særlig juridisk kønsskifte henvises der ofte til den
europæiske menneskerettighedskonvention i
spørgsmål om retten til at få nyt cpr-nummer og
personlige dokumenter, der stemmer overens med det køn, man
identificerer sig med. I konventionens artikel 8 slås det
fast, at »Enhver har ret til respekt for sit
privatliv…«, hvilket af mange betragtes som
belæg for, at personer, der oplever sig som tilhørende
det andet køn, skal have ret til at foretage juridisk
kønsskifte (lovbekendtgørelse nr. 138 af 26. januar
2022 om Den Europæiske Menneskerettighedskonvention).
Juridisk kønsskifte har været
tilladt i Danmark siden 2014, hvor man med en ændring i
cpr-loven gjorde det muligt for personer over 18 år at
få nyt personnummer efter skriftlig ansøgning og et
halvt års betænkningstid (lov nr. 752 af 25. juni 2014
om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling
af nyt personnummer til personer, der oplever sig som
tilhørende det andet køn).
Forslagsstillerne ønsker at
begrænse denne rettighed mest muligt. Læser man videre
i den europæiske menneskerettighedskonventions artikel 8,
understreges det, hvordan en offentlig myndighed ikke må
gøre indgreb i udøvelsen af retten til privatliv,
medmindre det f.eks. er for at beskytte andres rettigheder og
frihed. I forslagsstillernes optik er denne grænse
overskredet som følge af den ubegrænsede ret til
juridisk kønsskifte, og dansk lovgivning går videre
end nødvendigt, i forhold til hvad vi er forpligtet til med
konventionen.
Kunstneren Ibi-Pippi Orup Hedegaard er et godt
eksempel på, hvordan én persons ret til juridisk
kønsskifte kan trække et langt spor af konsekvenser
for omgivelserne og samfundet efter sig. Forhenværende
digitaliseringsminister og minister for ligestilling Marie Bjerre
(V) har selv ytret sin bekymring med kronikken »Ibi-Pippi har
fået mine øjne op for, hvor problematisk juridisk
kønsskifte er« på jyllands-posten.dk den 14.
august 2024, hvor hun maner til besindighed i tidens
kønspolitiske debat og italesætter de etiske
dilemmaer, der opstår, når »…
enkeltpersoner eller forsvindende små grupper af minoriteter
forlanger den form for særbehandling«. Det
krænker nemlig kvinders rettigheder, hvis Ibi-Pippi Orup
Hedegaard - som biologisk mand - skal afsone sin straf side om side
med kvinder, insistere på at blive nøgenvisiteret og
aflægge urinprøver ved kvindeligt
fængselspersonale.
Den bekymring kan vi i den borgerlige
opposition kun istemme os med hensynet til andres rettigheder in
mente. Ibi-Pippi Orup Hedegaard er nemlig ikke et
enkeltstående eksempel på, hvornår juridisk
kønsskifte bliver et spørgsmål, der ikke
længere kun påvirker den enkeltes identitet, frihed og
ret.
I maj 2023 så vi et grelt
tilfælde, hvor en voldtægtsdømt
transkønnet ønskede at flytte fra Herstedvester
Fængsels mandeafdeling til kvindeafdelingen (»Landsret
slår fast: Fængslet transkvinde er biologisk mand og
skal blive i mandefængsel«, kristeligt-dagblad.dk, den
24. maj 2023). Sagen endte i Højesteret, som i september
2024 heldigvis slog fast, at juridisk kønsskifte ikke altid
giver ret til at afsone dom med det køn, man er skiftet til
(»For tredje gang går voldtægtsdømt
transkvinde rettens vej for at kunne afsone i et
kvindefængsel«, dr.dk, den 3. september 2024). En dom,
der understreger, at det biologiske køn har betydning, og at
transpersoner ikke per se skal have de samme rettigheder som det
køn, de er skiftet til.
Et andet eksempel er den transkønnede
svømmer Lia Thomas, der var født som mand og
tidligere havde konkurreret som mand, men som i 2022 vandt en
guldmedalje ved de amerikanske college-mesterskaber i
svømning for kvinder (»Der har i årevis
været støtte til særrettigheder til
transkønnede. Men nu falder tolerancen«,
kristeligt-dagblad.dk, den 29. juli 2022). Selv om hun blev et
forbillede for mange transkønnede, så vi også en
modreaktion, hvor der opstod større modvilje i forhold til
særrettigheder til transkønnede, og hvor de kvindelige
atleter blev frataget muligheden for at konkurrere på lige
vilkår.
Og i en helt tredje kategori kan også
nævnes, hvordan sundhedsdata og forskning i kvinders og
mænds biologi kan risikere at miste validitet, hvis
transpersoner f.eks. besvarer
spørgeskemaundersøgelser for det køn, de
juridisk har skiftet til, men ikke biologisk er født
med.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at vi
risikerer en glidebane, hvor for mange personer uden oprigtig
kønsinkongruens eller kønsdysfori får juridisk
kønsskifte. Forslagsstillernes bekymring er, at vi vil se
stadig flere eksempler som ovennævnte, der udhuler empatien
og forståelsen for de mennesker, der reelt mistrives i den
krop, de er født i, og hvor retten til juridisk
kønsskifte er afgørende for deres livskvalitet.
Som følge af den beskrevne bekymring er
det forslagsstillernes indstilling, at retten til juridisk
kønsskifte skal begrænses til personer, hvor
oprigtigheden i deres ønske og hensynet til deres
menneskerettigheder er utvetydigt. Derfor pålægges
regeringen med beslutningsforslaget at fremsætte lovforslag
og foretage de nødvendige administrative ændringer,
der kan sikre, at retten til juridisk kønsskifte
begrænses mest muligt inden for rammerne af den
europæiske menneskerettighedskonvention.
Skriftlig fremsættelse
Sólbjørg
Jakobsen (LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
begrænsning af retten til juridisk kønsskifte.
(Beslutningsforslag nr. B 47)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.