Fremsat den 12. november 2024 af Mette Thiesen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af ytringsfriheden ved
ophævelse af straffelovens § 266 b
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for en styrkelse af ytringsfriheden ved at fremsætte
lovforslag om at ophæve straffelovens § 266 b i
indeværende folketingsår eller senest med
ikrafttræden den 1. januar 2026.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af tidligere fremsatte beslutningsforslag,
senest beslutningsforslag nr. B 51, folketingsåret
2020-2021.
Efter straffelovens § 266 b er
følgende strafbart:
»Den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter
udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer
trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin
race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år.
Stk. 2. Ved
straffens udmåling skal det betragtes som en særligt
skærpende omstændighed, at forholdet har karakter af
propagandavirksomhed.«
Efter forslagsstillernes vurdering er
ytringsfriheden under pres i Danmark og skal styrkes ved at give
danskerne frihed og ret til at kunne kritisere og debattere frit,
uden at politikerne tvinger domstolene til at lægge
unødvendige bånd på det frie ord.
Denne styrkelse af ytringsfriheden skal ske
ved den oplagte afskaffelse af straffelovens § 266 b, der
begrænser ytringsfriheden - den fri meningsudveksling - og
ved sin eksistens skaber en uhensigtsmæssig og
unødvendig selvcensur i strid med grundlovens ånd.
For det første indebærer
paragraffen efter forslagsstillernes opfattelse uforudsigelighed.
Den juridiske bedømmelse af, hvornår en person trues,
forhånes eller nedværdiges på grund af sin race,
hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle
orientering, er vanskelig for borgerne at foretage.
For det andet anvendes straffelovens §
266 b til at skræmme almindelige borgere til at afstå
fra at deltage i den offentlige debat og forfølge visse, som
gør, idet det kan være forbundet med væsentlige
omkostninger og ubehag at benytte ytringsfriheden. § 266 b
fører derved til selvcensur, når borgere afstår
fra at debattere svære emner, og det er netop de svære
emner, der kræver frie debatter.
For det tredje bør hensynet til det
frie ord og den frie debat utvivlsomt veje tungere end hensynet til
enkelte personers følelser. Hadtale er udefinerbart. Hadtale
for én person kan være den nødvendige ytrede
sandhed for en anden. Hadtale er fri tale. Der er efter
forslagsstillernes opfattelse ingen pæn måde at
udtrykke visse sandheder eller synspunkter på. Borgerne kan
klare sandheden, men ikke censuren.
For det fjerde skal det være borgerne,
der dømmer hinanden for ytringer, ikke som i dag, hvor det
er domstolene. Det tilkommer enhver at tage til genmæle,
afstå fra kommentar eller tage privat kontakt til andre
borgere på baggrund af deres ytringer. Derfor skal dommen for
en ytring ligge hos borgerne som en naturlig del af den fri
meningsudveksling og interaktion.
For det femte giver straffelovens § 266 b
staten mulighed for sindelagskontrol. Med bestemmelsen i sit
arsenal kan staten forbyde sine borgere at nære visse
sympatier og at ytre visse antipatier. Men borgernes sympatier og
antipatier er en del af borgernes indre liv, og borgernes indre liv
skal staten afstå fra at forme.
For det sjette er ytringsfriheden ikke noget
værd, hvis ytringsfriheden ikke beskytter de ytringer, vi
foragter. Det er netop, når vi afskyr en ytring, at
ytringsfriheden skal beskytte os fra vores ønske om at
straffe den.
Det er på denne baggrund, at
forslagsstillerne fremsætter beslutningsforslag om at
ophæve straffelovens § 266 b og gerne ser, at dette
allerede sker i indeværende folketingsår senest med
ikrafttrædelse den 1. januar 2026.
Det kan endelig anføres, at det vil
indebære en økonomisk besparelse hos både
politi, anklagemyndighed, domstolene og kriminalforsorgen, hvis
straffelovens § 266 b afskaffes.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrkelse af ytringsfriheden ved ophævelse af straffelovens
§ 266 b.
(Beslutningsforslag nr. B 44)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.