B 40 Forslag til folketingsbeslutning om en national handlingsplan for børn af partnervoldsofres rettigheder.

Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 12-11-2024

Fremsat: 12-11-2024

Fremsat den 12. november 2024 af Victoria Velasquez (EL), Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL), Leila Stockmarr (EL), Søren Søndergaard (EL) og Mai Villadsen (EL)

20241_b40_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 12. november 2024 af Victoria Velasquez (EL), Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL), Leila Stockmarr (EL), Søren Søndergaard (EL) og Mai Villadsen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om en national handlingsplan for børn af partnervoldsofres rettigheder

Folketinget pålægger regeringen at udarbejde en national handlingsplan for børn af partnervoldsofres rettigheder inden udgangen af indeværende folketingsår. Formålet med forslaget er at undersøge behovet og mulighederne for at tildele børn af partnervoldsofre selvstændige rettigheder. Handlingsplanen skal udarbejdes med inddragelse af relevante fagorganisationer og forskere samt arbejdsgruppen om vold mod børn, i det omfang der er mulighed herfor.

Bemærkninger til forslaget

Omfang og konsekvenser af overværelse af vold i hjemmet

Hvert sjette barn i Danmark er vidne til vold i hjemmet (»Fysisk vold og seksuelle overgreb mod børn«, VIVE, 2021). 12,7 pct. af alle voksne i Danmark har været vidne til fysisk partnervold i deres barndom (»Børn i familier med partnervold«, Danner, 2024). Antallet af medfølgende børn på krisecentre har været stigende siden 2017. I 2023 var ca. 2.600 børn på krisecenter med deres mor mod 2.300 i 2022 (»Et stigende antal børn kommer på krisecenter med deres mor«, LOKK, 2024). I Danners rådgivning for partnervoldsofre handler knap halvdelen af alle rådgivningssamtaler om børn (»Børn i familier med partnervold«, Danner, 2024).

Det kan være lige så skadeligt at være vidne til vold som selv at være udsat for vold og have langvarige konsekvenser. Børn, der overværer vold i hjemmet, har øget risiko for at få posttraumatisk stress og klarer sig dårligere i folkeskolen. Børn af partnervoldsofre er ifølge Danner dobbelt ramte, fordi de ud over at overvære volden også kan opleve omsorgssvigt som følge af volden (»Børn i familier med partnervold«, Danner, 2024). Børneforskere anser derfor overværelse af vold i hjemmet som en form for psykisk vold (»Fysisk vold og seksuelle overgreb mod børn«, VIVE, 2021).

Børn af partnervoldsofres manglende rettigheder

Børn har ret til et liv uden vold, jf. FN-konventionen om barnets rettigheder, artikel 19. Dansk lovgivning anerkender dog ikke børn af partnervoldsofre som voldsofre i egen ret og tildeler dem derfor ikke selvstændige rettigheder, ligesom man eksempelvis gør i Norge (»Børn i familier med partnervold«, Danner, 2024).

Det betyder bl.a., at medfølgende børn på krisecentre efter servicelovens § 109 kun har ret til 10 psykologtimer som en del af deres ophold. De har ikke ret til at modtage en selvstændig indsats i øvrigt og inkluderes ikke i krisecentrenes takster. Medfølgende børn på herberg efter servicelovens § 110, der også ofte er børn af partnervoldsofre, har ingen rettigheder.

Derudover har børn af partnervoldsofre heller ikke ret til andre afgørende former for hjælp, f.eks. ambulant behandling og efterværn.

Udarbejdelse af en national handlingsplan for børn af partnervoldsofres rettigheder

En række fagorganisationer, herunder Børns Vilkår, Red Barnet og Danner, anbefaler at følge Norges eksempel og undersøge behovet og mulighederne for at tildele børn af partnervoldsofre egne rettigheder gennem en national handlingsplan (»Organisationer: Vi har brug for en handleplan for voldsudsatte børn«, DR, 2024, og »Et stigende antal børn kommer på krisecenter med deres mor«, LOKK, 2024).

En national handlingsplan for børn af partnervoldsofre bør først og fremmest fokusere på deres rettigheder som medfølgende børn på krisecentre og herberg efter servicelovens §§ 109 og 110.

Dette indebærer at se på mulighederne for at inkludere børnene i tilbuddenes takster, så de får ret til selvstændige indsatser. Derudover bør det undersøges, hvilke krav der skal stilles for at sikre, at disse indsatser beror på en stærk børne- og voldsfaglighed. Dette skal også indtænkes i Socialtilsynets kompetencer til at føre tilsyn med en sådan børnefaglig indsats på tilbuddene.

Derudover er der ligeledes behov for at undersøge behovet og mulighederne for andre former for hjælp til børn af partnervoldsofre, f.eks. ambulant behandling og efterværn.

Finansiering

Arbejdet med udarbejdelsen af handlingsplanen foreslås finansieret inden for Social- og Boligministeriets eksisterende ramme.

Hvis der i handlingsplanen foreslås initiativer, der medfører varige merudgifter, foreslås det, at disse råderumsfinansieres. Dette skal ses på baggrund af, at det såkaldte finanspolitiske råderum ad flere omgange de seneste år er blevet opjusteret med adskillige milliarder kroner (»Finansministeriet opjusterer råderummet frem mod 2030«, Finansministeriet, 2024).

Skriftlig fremsættelse

Victoria Velasquez (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om en national handlingsplan for børn af partnervoldsofres rettigheder.

(Beslutningsforslag nr. B 40)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.