B 37 Forslag til folketingsbeslutning om, at offentlige sociale tilbud omfattes af årsregnskabsloven.

Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 07-11-2024

Fremsat den 7. november 2024 af Katrine Daugaard (LA), Ole Birk Olesen (LA) og Alex Vanopslagh (LA)

20241_b37_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 7. november 2024 af Katrine Daugaard (LA), Ole Birk Olesen (LA) og Alex Vanopslagh (LA)

Forslag til folketingsbeslutning

om, at offentlige sociale tilbud omfattes af årsregnskabsloven

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af folketingsåret 2024-25 at fremsætte de lovforslag, der er nødvendige, for at de offentlige sociale tilbud omfattes af årsregnskabsloven, så der stilles samme krav om organisation, revision og regnskaber som til private tilbud.

Bemærkninger til forslaget

Socialområdet er kendetegnet ved især to forhold: manglende styring med økonomien og ulige konkurrencevilkår mellem offentlige og private tilbud. Det er forhold, forslagsstillerne betragter som massive benspænd for, at vi kan løfte et af de områder, der udgør kernen i vores velfærdssamfund.

Efter forslagsstillernes opfattelse er en del af løsningen på disse udfordringer, at de offentlige sociale tilbud omfattes af årsregnskabsloven. I modsætning til private tilbud er de offentlige sociale tilbud nemlig ikke omfattet af årsregnskabsloven med krav til deres organisation, revision og regnskaber. De offentlige sociale tilbud skal kun udarbejde et budget (»Mest velfærd for pengene«, Dansk Erhverv & Selveje Danmark, april 2019). Offentlige tilbud indgår i kommunens eller regionens samlede regnskaber, som kun giver begrænset indblik i de konkrete udgifter på de enkelte tilbud (»Statslig regulering skaber unfair konkurrence mellem offentlige og private botilbud på handicapområdet«, CEPOS, den 31. maj 2022). Det vil Liberal Alliance gerne lave om på.

Derfor opfordrer forslagsstillerne regeringen til at fremsætte lovforslag om at lade offentlige sociale tilbud omfattes af årsregnskabsloven, så de kommer til at operere på samme vilkår som private tilbud.

Ser man f.eks. på kommunernes udgifter til det specialiserede socialområde alene, er der sket en udgiftsstigning på hele 4,5 mia. kr. fra 55,2 mia. kr. til 59,7 mia. kr. i perioden 2018-2022 - en udvikling, der kun forventes at fortsætte med samme hastighed (»Særligt ét område driver udgifterne op i landets kommuner - i dag er ekspertudvalg kommet med sit bud på løsningen«, dr.dk, den 3. april 2024). Hvad der er særlig problematisk, er, at vi ikke ved, hvad der driver udgifterne på socialområdet. Derfor er det vigtigt, at vi får gennemsigtighed i, hvad udgifterne går til helt ned på institutionsniveau.

Samtidig ved vi, at ulige krav til tilbuddenes organisation, revision og regnskaber skaber skæve konkurrencevilkår, hvilket i sidste ende går ud over udsatte borgere med behov for ekstra støtte (»Statslig regulering skaber unfair konkurrence mellem offentlige og private botilbud på handicapområdet«, CEPOS, den 31. maj 2022). Den manglende gennemsigtighed betyder f.eks., at taksterne for henholdsvis offentlige og private tilbud udregnes forskelligt, hvilket er med til at skævvride konkurrencen. Hvis vi ønsker højere kvalitet i de sociale indsatser, bør vi skabe rammerne for lige konkurrence om at levere den bedste behandling til borgerne.

Det forventes ikke, at en overgang til regnskab på institutionsniveau efter årsregnskabsloven vil medføre merudgifter af særlig betydning. I praksis pålægges selv de mindste virksomheder krav, jf. årsregnskabsloven. Såfremt man fra politisk hold betragter det som en rimelig byrde at pålægge private tilbud, må det lægges til grund, at samme opfattelse gør sig gældende med hensyn til offentlige sociale tilbud.

Overgangen til at lave regnskaber på institutionsniveau efter årsregnskabsloven vil desuden være drevet af, at man i kommunerne skal overgå til at anvende princippet om omkostningsregistrering i regnskabsaflæggelsen i lighed med statens praksis. Det vil give bedre mulighed for at følge omkostningsudviklingen, effektiviteten og produktiviteten i kommunernes sociale ydelser (»Omkostnings- og udgiftsregistrering«, Økonomistyrelsen).

Det er derfor forslagsstillernes opfattelse, at overgangen til nye principper for regnskabsaflægning ikke medfører væsentlige merudgifter - snarere bedre økonomistyring og konkurrence på lige vilkår, så vi får mere velfærd for pengene.

Skriftlig fremsættelse

Katrine Daugaard (LA):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om, at offentlige sociale tilbud omfattes af årsregnskabsloven.

(Beslutningsforslag nr. B 37)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.