Fremsat den 7. november 2024 af Mikkel Bjørn (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et bredere forbud mod polygami
Folketinget pålægger regeringen i
dette folketingsår at fremsætte et lovforslag, der
forbyder polygami, også hvor en person indgår i et
islamisk eller andet religiøst ægteskab uden om de
danske myndigheder.
Bemærkninger til forslaget
Islamisk indflydelse på samfundet har
mange negative konsekvenser, såsom parallelsamfund,
kriminalitet og social kontrol. Den sociale kontrol er dybt
forankret i det islamiske ægteskab, hvor der i visse
islamiske miljøer praktiseres islamisk polygami.
Straffeloven forbyder polygami i den almindelig forståelse af
begrebet, men lovens indhold er desværre ikke
fyldestgørende og præcist nok, hvorfor det alligevel
kan praktiseres i islamiske miljøer.
Af straffelovens § 208 fremgår det
nemlig, at man ikke må lade et partnerskab registrere -
altså indgå i et nyt ægteskab - hvis man i
forvejen er gift eller har indgået et registreret
partnerskab. Men lever man i et ægteskab indgået uden
om de danske myndigheder, kan man sagtens omgå lovens
intention om ikke at indgå i flere ægteskaber.
I islamisk kultur og religion er det
sædvane, at man som mand kan være gift med flere
kvinder, og at et ophør af et ægteskab ikke
udelukkende er et anlæggende mellem to personer, men kan
involvere familien, trossamfundet og den lokale imam. Ønsker
man at lade sig skille, kan der være religiøse,
kulturelle, finansielle og sociale årsager, der
besværliggør det ægteskabelige brud
(»Opråb til regeringen: Forbyd islamisk polygami og
kvindeafpresning«, B. T., den 28. marts 2024).
Ved en islamisk vielse (nikah) behøver
der ikke at være en imam tilstede for at give sin
velsignelse, da den islamiske vielse er en civil kontrakt, der
indgås mellem brud og gom og i visse tilfælde ligeledes
med en eller begge parters værger. En islamisk vielse kan
både udfærdiges skriftligt og indgås
mundtligt.
Nogle islamiske mænd nægter at
lade sig islamisk skille fra en kvinde, og i visse islamiske
miljøer accepteres en skilsmisse kun, hvis manden godkender
skilsmissen. Manden kan ved hjælp af trusler, direkte som
indirekte, nægte kvinden sin frihed eller forlange, at hun
skal betale ham et stort beløb, før de kan blive
skilt, eller kun acceptere skilsmissen, hvis hun frasiger sig
retten til at se sine børn.
Det er muligt for visse mænd at
fastholde en kvinde i ægteskabet eller i et
ægteskabslignede forhold, hvor han uproblematisk kan
indgå i nye islamiske ægteskaber, til trods for han
fastholder hende i en status, hvor hun ikke kan indgå i
nye.
Forslagsstillerne ønsker på den
baggrund at kriminalisere indgåelse i flere
ægteskabelige forhold, uanset om et eller flere
ægteskabsforhold er indgået uden om de danske
myndigheder. Forslagsstillerne ønsker derfor, at loven
bliver præciseret således, at alle ægteskaber
bliver en del af straffelovens ordlyd om polygami i straffelovens
§ 208, også selv om de er indgået gennem
religiøse vielser uden om de almene offentlige
myndigheder.
Skriftlig fremsættelse
Mikkel
Bjørn (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
bredere forbud mod polygami.
(Beslutningsforslag nr. B 36)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.