B 30 Forslag til folketingsbeslutning om udtrædelse af Schengensamarbejdet.

Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 06-11-2024

Fremsat: 06-11-2024

Fremsat den 6. november 2024 af Mikkel Bjørn (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF), Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)

20241_b30_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 6. november 2024 af Mikkel Bjørn (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF), Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om udtrædelse af Schengensamarbejdet

Folketinget pålægger regeringen i dette folketingsår at tage initiativ til, at Danmark udtræder af Schengensamarbejdet, så det er muligt at indføre permanent grænsekontrol.

Bemærkninger til forslaget

Som selvstændig nation bør vi selv kunne bestemme, om vi ønsker at indføre grænsekontrol, og om den skal være permanent. Men som en del af Schengensamarbejdet er vi blevet frataget muligheden for selv at bestemme, om en grænsekontrol skal etableres, og dermed også frataget muligheden for at bestemme, om den skal have permanent karakter.

Selv med revideringen af Schengengrænsekodeksen, som endnu ikke gælder i Danmark på grund af retsforbeholdet, kan man kun indføre grænsekontrol, hvis der er en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sikkerhed. Og grænsekontrollen kan kun tillades i ½ år ad gangen, maksimalt op til 3 år og kun under ekstraordinære omstændigheder (beslutningsforslag nr. B 16, folketingsåret 2024-25, folketingstidende.dk, tillæg A).

En permanent grænsekontrol kan ikke lade sig gøre som en del af Schengensamarbejdet, da samarbejdet i sin grundsubstans handler om, at der mellem medlemslandene ikke skal være indre grænsekontrol, men at der skal være fri passage for medlemslandenes borgere. Omvendt skal den ydre grænse styrkes.

Dermed kan man heller ikke tilrette eller reformere Schengensamarbejdet, da det helt grundlæggende handler om, at der skal være fri passage mellem medlemslandene.

Danmark har siden 1996 været en del af Schengensamarbejdet og har siden 2001 deltaget fuldt ud, men særlig siden migrantvandringerne i 2015 har der vist sig et ekstremt behov for grænsekontrol. Danmark har sidenhen haft grænsekontrol, dog har den kun været midlertidig.

Midlertidig grænsekontrol skaber en del udfordringer, for med det kan man ikke etablere permanente foranstaltninger ved grænsen, og det personel, der skal bevogte grænsen, er sværere at rekruttere. Derfor udstationerer man politibetjente fra forskellige steder i landet i kortere perioder for at assistere ved grænsen. Selve midlertidigheden i grænsekontrollen betyder, at man ikke kan opnå samme kvalitet af grænsekontrollen, da personalet ikke opnår samme erfaring, som hvis kontrollen var permanent.

Den fysiske del af grænsekontrollen vil med en permanent løsning kunne indrettes således, at det ved spidsbelastninger, f.eks. i feriesæsonen, vil være muligt at åbne op for en udvidet kapacitet, hvorved køtilstande elimineres.

Helt grundlæggende ønsker forslagsstillerne at passe bedst muligt på Danmark, herunder Danmarks grænser. Men da det ikke er muligt med det nuværende samarbejde at indføre permanent grænsekontrol, ønsker forslagsstillerne, at Danmark udtræder af Schengensamarbejdet for dermed at kunne indføre permanent grænsekontrol

Skriftlig fremsættelse

Mikkel Bjørn (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om udtrædelse af Schengensamarbejdet.

(Beslutningsforslag nr. B 30)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.