Fremsat den 6. november 2024 af Mikkel Bjørn (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om udtrædelse af Schengensamarbejdet
Folketinget pålægger regeringen i
dette folketingsår at tage initiativ til, at Danmark
udtræder af Schengensamarbejdet, så det er muligt at
indføre permanent grænsekontrol.
Bemærkninger til forslaget
Som selvstændig nation bør vi
selv kunne bestemme, om vi ønsker at indføre
grænsekontrol, og om den skal være permanent. Men som
en del af Schengensamarbejdet er vi blevet frataget muligheden for
selv at bestemme, om en grænsekontrol skal etableres, og
dermed også frataget muligheden for at bestemme, om den skal
have permanent karakter.
Selv med revideringen af
Schengengrænsekodeksen, som endnu ikke gælder i Danmark
på grund af retsforbeholdet, kan man kun indføre
grænsekontrol, hvis der er en alvorlig trussel mod den
offentlige orden eller den indre sikkerhed. Og
grænsekontrollen kan kun tillades i ½ år ad
gangen, maksimalt op til 3 år og kun under
ekstraordinære omstændigheder (beslutningsforslag nr. B
16, folketingsåret 2024-25, folketingstidende.dk,
tillæg A).
En permanent grænsekontrol kan ikke lade
sig gøre som en del af Schengensamarbejdet, da samarbejdet i
sin grundsubstans handler om, at der mellem medlemslandene ikke
skal være indre grænsekontrol, men at der skal
være fri passage for medlemslandenes borgere. Omvendt skal
den ydre grænse styrkes.
Dermed kan man heller ikke tilrette eller
reformere Schengensamarbejdet, da det helt grundlæggende
handler om, at der skal være fri passage mellem
medlemslandene.
Danmark har siden 1996 været en del af
Schengensamarbejdet og har siden 2001 deltaget fuldt ud, men
særlig siden migrantvandringerne i 2015 har der vist sig et
ekstremt behov for grænsekontrol. Danmark har sidenhen haft
grænsekontrol, dog har den kun været midlertidig.
Midlertidig grænsekontrol skaber en del
udfordringer, for med det kan man ikke etablere permanente
foranstaltninger ved grænsen, og det personel, der skal
bevogte grænsen, er sværere at rekruttere. Derfor
udstationerer man politibetjente fra forskellige steder i landet i
kortere perioder for at assistere ved grænsen. Selve
midlertidigheden i grænsekontrollen betyder, at man ikke kan
opnå samme kvalitet af grænsekontrollen, da personalet
ikke opnår samme erfaring, som hvis kontrollen var
permanent.
Den fysiske del af grænsekontrollen vil
med en permanent løsning kunne indrettes således, at
det ved spidsbelastninger, f.eks. i feriesæsonen, vil
være muligt at åbne op for en udvidet kapacitet,
hvorved køtilstande elimineres.
Helt grundlæggende ønsker
forslagsstillerne at passe bedst muligt på Danmark, herunder
Danmarks grænser. Men da det ikke er muligt med det
nuværende samarbejde at indføre permanent
grænsekontrol, ønsker forslagsstillerne, at Danmark
udtræder af Schengensamarbejdet for dermed at kunne
indføre permanent grænsekontrol
Skriftlig fremsættelse
Mikkel
Bjørn (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udtrædelse af Schengensamarbejdet.
(Beslutningsforslag nr. B 30)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.