Fremsat den 2. oktober 2024 af Susie Jessen (DD),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD),
Dennis Flydtkjær (DD),
Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)
Forslag til folketingsbeslutning
om at forbyde kønsopdelt svømning i
offentlige svømmehaller
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag inden udgangen af
folketingsåret 2024-25, der forbyder kønsopdelt
svømning i offentlige svømmehaller, hvor personer af
det modsatte køn ikke må deltage eller overvære
aktiviteten.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne mener, at der også i
fremtiden i Danmark skal være ligestilling mellem
kønnene. Derfor er det afgørende, at vi kæmper
imod, at kvinder gemmes væk bag nedrullede gardiner på
grund af et forældet kvindesyn i islam.
På trods af at især
Socialdemokratiet med statsminister Mette Frederiksen og
udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek i
spidsen har tordnet mod kønsopdelt svømning, har
regeringen endnu ikke taget initiativ til et egentlig forbud mod
disse parallelsamfund i landets svømmehaller
(»Minister går til kamp mod kønsopdelt
svømning, men vil ikke forbyde det ved lov«,
www.dr.dk, den 5. april).
I Danmark er der 11 kommuner, der er bekendt
med foreninger, der tilbyder kønsopdelt svømning uden
for almindelig åbningstid: Ballerup, Brøndby,
Fredericia, Haderslev, Kolding, København, Odense, Randers,
Roskilde, Aalborg og Aarhus (»'Direkte udansk og
udemokratisk': Kaare Dybvads opgør med kønsopdelt
svømning hældes ud med badevandet«, www.dr.dk,
den 6. april 2024).
I foråret kontaktede udlændinge-
og integrationsminister Kaare Dybvad Bek de kommuner, der
tilbød borgerne kønsopdelt svømning, med en
opfordring til at få kønsopdelt svømning
standset og for at gøre kommunerne opmærksomme
på praksissen (»Minister går til kamp mod
kønsopdelt svømning, men vil ikke forbyde det ved
lov«, www.dr.dk, den 5. april).
Opfordringen blev sendt ud i forbindelse med
et beslutningsforslag om et forbud mod kønsopdelt
svømning, som blev behandlet i Folketinget, hvor regeringen
stemte imod (beslutningsforslag nr. B 5, folketingsåret
2022-23, 2. samling).
På trods af ministerens henvendelse er
der ikke interesse fra borgmestre i de pågældende
kommuner for at få iværksat et forbud (»'Direkte
udansk og udemokratisk': Kaare Dybvads opgør med
kønsopdelt svømning hældes ud med
badevandet«, www.dr.dk, den 6. april 2024).
Ud over at der i flere kommuner ikke er
opbakning til ministerens opfordring om at indføre et forbud
mod kønsopdelt svømning (»Går lodret imod
minister: 0 kommuner har bremset kønsopdelt
svømning«, www.bt.dk, den 14. august 2024), så
møder kommuner udfordringer i forhold til at have de
lovmæssige redskaber til at gennemføre et forbud.
Eksempelvis har kommunale jurister i Aarhus
vurderet, at kommunen slet ikke må bremse tilladelserne til
de kønsopdelte hold (»Minister anklages for varm luft:
Kommune må slet ikke forbyde kønsopdelt
svømning«, www.bt.dk, den 14. august 2024).
Lovgivning
Det følger af folkeoplysningslovens
bestemmelser, at en frivillig folkeoplysende forening skal
være åben for alle, jf. folkeoplysningslovens §
14, stk. 3.
Det er dog et almindelig forvaltningsretligt
udgangspunkt, at en aktivitet kan afgrænses til en
nærmere bestemt gruppe, så længe
afgrænsningen er sagligt begrundet. Derfor kan der inden for
rammerne af folkeoplysningsloven etableres kønsopdelte
aktiviteter i tilladte folkeoplysende foreninger, hvilket er
tilfældet i forbindelse med kønsopdelt
svømning.
Samtidig fremgår følgende af
bekendtgørelsen om initiativer til fremme af ligestilling i
§ 6: »Det er tilladt at etablere hold og undervisning
mv. for det ene køn inden for idræt, herunder
svømning mv. Det gælder både i private
foreninger og inden for den offentlige forvaltning.«
Derfor kan kommunerne i almindelighed ikke
undlade at tildele lokaler til godkendte folkeoplysende foreninger,
der tilbyder kønsopdelt svømning, medmindre det
vurderes, at en forening har til formål at modarbejde eller
underminere demokrati eller grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, jf. folkeoplysningslovens § 4 a e.c.
På baggrund af folkeoplysningsloven og
bekendtgørelsen om initiativer til fremme af ligestilling
kan kommunerne dermed ikke beslutte direkte at forbyde
kønsopdelt svømning. Det er en beslutning, som
Folketinget skal træffe.
Forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at
kønsopdelt svømning skal forbydes af Folketinget, da
det ikke er muligt for kommunerne at nedlægge et forbud
herom.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at
regeringen inden udgangen af folketingsåret 2024-25 skal
fremsætte et lovforslag, der forbyder kønsopdelt
svømning - forstået som situationer, hvor der i
offentlige svømmehaller både uden for og inden for
almindelig åbningstid tilbydes svømning til personer
af samme køn, og hvor det modsatte køn enten ikke
må deltage eller overvære aktiviteten.
Forslagsstillerne mener, at praksissen omkring
kønsopdelt svømning på grund af
religiøse eller kulturelle hensyn er så ekstrem, at
den strider mod alt, hvad forslagsstillerne forstår ved
ligestilling.
Forslagsstillerne er imod, at offentlige rum
som svømmehaller skal reguleres efter forældede
kulturelle og religiøse normer, som ikke hører hjemme
i Danmark.
Forslagsstillerne mener, at det er helt
uacceptabelt, når fædre, som har indvandrerbaggrund,
forbyder deres døtre at gå i svømmehallen,
fordi der er drenge eller mænd til stede. Disse fædre
skal sende deres piger til idræt og andre aktiviteter som
andre danske piger. Alt andet strider mod de værdier, som det
danske samfund bygger på.
Når man kommer til Danmark, skal man
tilpasse sig og tage ligestilling mellem kønnene til sig.
Så enkelt er det.
Skriftlig fremsættelse
Susie Jessen
(DD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
forbyde kønsopdelt svømning i offentlige
svømmehaller.
(Beslutningsforslag nr. B 3)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.