Fremsat den 1. november 2024 af Sofie Lippert (SF),
Jacob Mark (SF) og Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en forhandling vedrørende
specialpædagogisk støtte (SPS)
Folketinget pålægger regeringen i
folketingsåret 2024-2025 at indkalde til forhandlinger om
forbedring af specialpædagogisk støtte (SPS).
Bemærkninger til forslaget
SPS-støtten har til formål at
gøre studerende med funktionsnedsættelse i stand til
at gennemføre en uddannelse på lige fod med deres
medstuderende. En funktionsnedsættelse kan f.eks. være
ordblindhed, adhd, synshæmning eller
bevægelseshandicap. I gennemsnit er det næsten hver
femte unge (19 pct.), der starter på en videregående
uddannelse, der har en funktionsnedsættelse
(»Førsteårsstuderendes oplevelse af
specialpædagogisk støtte«, Danmarks
Evalueringsinstitut, 2023, side 6). På ungdomsuddannelserne
er det 12 pct. af de unge på de gymnasiale uddannelser, 15
pct. af de unge på erhvervsuddannelserne og 15 pct. af de
unge på fgu, der har en funktionsnedsættelse
(Børne- og Undervisningsudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 363, folketingsåret 2023-2024). Derfor
er det vigtigt, at unge får den rigtige hjælp,
når de begynder på en uddannelse. I dag er der dog en
række udfordringer med systemet. Blandt andet er der meget
lang sagsbehandlingstid, og systemet opleves af mange som
unødig bureaukratisk. Stigningen i antallet af unge med
funktionsnedsættelser medfører længere
sagsbehandlingstid, der kan få store konsekvenser for de unge
på uddannelserne.
I dag er det først muligt at
søge om SPS-støtte, når den unge har modtaget
sit optagelsesbrev eller er startet på sin uddannelse. Det
betyder, at de studerende og eleverne reelt oplever en
sagsbehandlingstid på langt mere end de 4-6 uger, som de
fleste uddannelsessteder angiver. Først med en aktiv
SPS-bevilling kan den unge få adgang til diverse
støttemidler, heriblandt adgang til online bøger
(»Kom godt i gang på din uddannelse - 3-trins
huske-mini-guide til studiestart på videregående
uddannelser«, Ordblindeforeningen, 2020). På de
videregående uddannelser kan den studerende f.eks.
først få adgang til NOTA, et digitalt bibliotek med
lyd-, punkt- og e-bøger, efter at ansøgningsprocessen
er gået igennem. Hvis den studerende ikke har mulighed for at
have sine studiebøger til rådighed fra første
dag, kommer man bagud og kan have vanskeligt ved at indhente det
tabte.
Forslagsstillerne mener, at de unge skal have
mulighed for at søge om SPS-støtte, allerede i
forbindelse med at de søger om optagelse på en
uddannelse.
Hvis ikke sagsbehandlingstiden bliver nedbragt
og systemet bliver indrettet mere hensigtsmæssigt, kan det
medføre større risiko for, at den studerende eller
eleven dropper ud af sin uddannelse eller bliver forsinket, da man
fra starten kommer bagud. På erhvervsuddannelsesområdet
har sektoren været ude med et fælles opråb om
behovet for et bedre system (»Erhvervsskoler, lærere og
elever kræver mindre bureaukrati og hurtigere adgang til
støtte for elever med særlige behov«, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier, deg.dk, den 20. august 2024). Dertil
ved vi fra bl.a. afrapportering fra Arbejdsgruppen for studerende
med funktionsnedsættelser under Uddannelses- og
Forskningsministeriet, at studerende med
funktionsnedsættelser er længere tid om at
gennemføre deres studie end studerende uden
funktionsnedsættelser, ligesom de også har
væsentlig højere risiko for frafald (»Bedre
vilkår for studerende med funktionsnedsættelser -
Afrapportering fra Arbejdsgruppen for studerende med
funktionsnedsættelser«, Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen, februar 2022).
Unge på ungdomsuddannelser og
videregående uddannelser oplever, at den manglende
SPS-støtte har indvirkning på resultater til eksamener
og prøver, og det kan derudover have betydning for den unges
generelle læring og trivsel.
Evalueringen af SPS-støtte på
ungdomsuddannelserne fra 2020 peger på, at SPS formår
at ligestille elever, der modtager støtten, med andre elever
i forhold til at gennemføre ungdomsuddannelsen, ligesom
eleverne kvalitativt også oplever, at de har et stort udbytte
af SPS-støtten (»Evaluering af specialpædagogisk
støtte på ungdomsuddannelser - Hovedrapport«,
Danmarks Evalueringsinstitut, 2021). Det har altså positive
effekter, når de unge får den rette støtte.
På det videregående område
mener 68 pct. af de studerende med støttebehov, at
støtte i højere grad har en indvirkning på
deres trivsel (»Førsteårsstuderendes oplevelse
af specialpædagogisk støtte«, Danmarks
Evalueringsinstitut, 2023, side 33). Syv ud af ti studerende
på en videregående uddannelse oplever desuden, at deres
SPS imødekommer deres behov, jf.
»Førsteårsstuderendes oplevelse … «
som omtalt ovenfor, side 36, og derfor bør lang
sagsbehandlingstid og bureaukrati ikke være en hindring for
den unge.
Forslagsstillerne mener derfor, at der er
behov for politiske forhandlinger og nytænkning af
SPS-systemet for at sikre, at unge med funktionsnedsættelse
får den rette hjælp i tide og dermed får de
bedste forudsætninger for at gennemføre en
uddannelse.
Skriftlig fremsættelse
Sofie Lippert
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til
folketingsbeslutning om en forhandling vedrørende
specialpædagogisk støtte (SPS).
(Beslutningsforslag nr. B 26)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.