Fremsat den 24. oktober 2024 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at give kommunerne bemyndigelse til ud fra en
helhedsvurdering at kunne afslå ansøgninger om
udvidelse af husdyrproduktion
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2024-25 at fremsætte
et lovforslag til ændring af lov om husdyrbrug, så
kommunerne senest i 2025 gives bemyndigelse til ud fra en
helhedsvurdering at kunne afslå ansøgninger om
udvidelse af husdyrproduktion
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 113,
folketingsåret 2019-20. Danmark er det land i verden, der
producerer mest kød pr. indbygger, og i intet andet land i
verden er der så mange svin pr. indbygger som i Danmark
(»Forspringet øges: Danmark har verdens største
produktion af kød«, www.dyrenesbeskyttelse.dk, den 21.
februar 2024, og »Pig meat production in the European
Union-27: current status, challenges, and future trends«. Af
Mateos m.fl., Animal Bioscience, 2024, årgang 37, nr. 4, side
755-774. Over 10 år er antallet af store svinefabrikker med
over 10.000 svin fordoblet i Danmark, så der i dag er mere
end 5 millioner svin samlet på de store, koncentrerede
bedrifter (»Færre svin og bedrifter med svin«,
Nyt fra Danmarks Statistik, nr. 118, den 3. april 2023). Naboer,
miljøet, naturen og biodiversiteten betaler ofte en
høj pris for de gener, som især de store
svinefabrikker forårsager.
I 2017 blev kommunerne begrænset i
muligheden for at foretage konkrete vurderinger ud fra lokale
hensyn i forbindelse med ansøgninger om udvidelse af
husdyrproduktion. Det var en følge af blå bloks
»Aftale om Fødevare- og landbrugspakke« fra den
22. december 2015, at lov om husdyrbrug blev ændret i 2017
(lov nr. 204 af 28. februar 2017). Kommunernes manglende mulighed
for at afvise ansøgninger om markante udvidelser af
husdyrbrug under samtidig hensyntagen til naboer, natur eller
turisme medførte protester fra Kommunernes Landsforening, og
efterfølgende har flere kommuner, herunder syv kommuner
på tværs af landet, henvendt sig til
Miljøministeriet (»Kommuner i opråb: Vi kan bare
se på, at svinefarme udvider«, Altinget, den 15. august
2019).
Kommunernes mulighed for at foretage en
konkret vurdering blev med loven reduceret og erstattet af
generelle regler. Før lovændringen havde
kommunalbestyrelserne flere muligheder for at afslå
ansøgninger om udvidelse af husdyrbrug med afsæt i en
konkret lokal vurdering ud fra lokale argumenter, som at udvidelsen
vil genere for mange borgere, eller at kommunen f.eks. bare ikke
ønsker en markant stigning i antallet af grise i et bestemt
område af hensyn til for eksempel turisme eller natur.
Formålet med lovændringen var bl.a. at skabe
større produktionsmæssig fleksibilitet for de danske
husdyrproducenter. I bemærkningerne til lovforslaget
fremgår det, at ministeriet ». . . fastsætter
regler om afskæringskriterier, tålegrænser,
husdyrbrugs indretning og drift, tekniske løsninger,
egenkontrolregler, krav til placering og udformning af bebyggelse
m.v., med henblik på at kommunalbestyrelsen i mindre grad end
i dag skal foretage konkrete vurderinger og fastsætte
vilkår, idet der for en række
miljøpåvirkninger fastsættes de samme
vilkår i nærmest alle godkendelser eller
tilladelser« (L 114, folketingsåret 2016-17,
folketingstidende.dk, tillæg A, side 17).
Med lovændringen har kommunerne mistet
muligheden for at foretage en helhedsvurdering af den enkelte
ansøgning. Det lokalpolitiske råderum i sager om
udvidelse af husdyrproduktionen, f.eks. fra 5.000 grise til 40.000
grise, er dermed markant indskrænket, på trods af at
sådanne udvidelser kan medføre meget store
ændringer i lokalområdet med hensyn til øget
støjniveau, øget lugtniveau og øget tung
trafik i et område, som kommunen kunne have andre
udviklingsplaner med, f.eks. udvikling af naturen og turisme.
Dette er, på trods af at der foreligger
en voksende mængde dokumentation for, at det er forbundet med
en sundhedsrisiko for naboer til store grisefabrikker som
følge af øget støj, støv og lugt
(»Sundhedsplagede naboer til svinefabrikker venter på
Sundhedsstyrelsen«, af Kristian Sloth, Herning Folkeblad, den
27. januar 2020). Det gældende afstandskrav fra
staldbygninger til privatboliger er i dag 50 m, så selv om
naboer klager over sundhedsgener, kan en kommune med de
gældende regler ikke afslå en ansøgning om en
markant udvidelse af en svinefabrik, selv om den ligger i en
landsby med en række nære naboer.
En kommune kan heller ikke afslå en
ansøgning om udvidelse af husdyrproduktion med argumentet
om, at vejene i området er smalle og befærdet af f.eks.
eksempel skolebørn, ligesom kommunen ikke kan afslå en
ansøgning med argumentet om, at den har andre
udviklingsplaner for området som f.eks. natur, boliger eller
turisme. Eneste undtagelse er afvisningsmulighederne i § 40 i
husdyrsgodkendelsesbekendtgørelsen, som oftest ikke tages i
brug grundet en frygt for sagsanlæg og juridiske
gråzoner. Kommunerne er derfor sat skakmat og er tvunget til
at lægge navn til tilladelser, som de potentielt ud fra en
helhedsvurdering og af hensyn til f.eks. miljø, landskab og
naboer ikke ønsker.
Kommunerne sætter i stigende grad
individuelle mål om at blive klimaneutrale og nedsætte
deres klimaaftryk - initiativer, der med god grund roses af
regeringen og Folketinget. Forslagsstillerne mener, at kommunerne
bør gives selvbestemmelsen tilbage, så de ud fra
lokale forhold og egne klimamål igen får mulighed for
at afslå ansøgninger om udvidelser af husdyrbrug.
Forslagsstillerne mener således, at regeringen bør
fremsætte et lovforslag til ændring af lov om
husdyrbrug, så kommunerne senest i 2025 gives mulighed for ud
fra en helhedsvurdering at afvise ansøgninger om udvidelse
af husdyrproduktion.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
give kommunerne bemyndigelse til ud fra en helhedsvurdering at
kunne afslå ansøgninger om udvidelse af
husdyrproduktion.
(Beslutningsforslag nr. B 18)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.