Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 12. marts 2025
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændringer af Folketingets
udvalgsstruktur m.v.)
1. Baggrund
Folketingets formand tog i
folketingsåret 2022-23, 2. samling, initiativ til en fornyet
drøftelse om en række spørgsmål om
folketingsmedlemmernes arbejdsvilkår, herunder bl.a.
Folketingets udvalgsstruktur og de udfordringer, som mange
medlemmer oplever med sammenfaldende forpligtelser og
utilstrækkelig tid til forberedelse i deres daglige
arbejde.
Efter formandens anmodning udarbejdede
Folketingets Administration et internt debatoplæg om disse
problemstillinger, som Udvalget for Forretningsordenen
drøftede fra begyndelsen af folketingsåret 2023-24.
På sit møde den 22. november 2023 besluttede Udvalget
for Forretningsordenen at nedsætte et underudvalg med
repræsentation fra alle folketingsgrupper til at arbejde
videre med emnerne i debatoplægget.
Underudvalget har fra begyndelsen særlig
fokuseret på de tidsmæssige rammer for behandlingen af
lovforslag, og på grundlag af dette arbejde blev
forretningsordenens regler om mindstetider i lovbehandlingen
ændret med virkning fra folketingsåret 2024-25, jf.
beslutningsforslag nr. B 209, folketingsåret 2023-24.
Underudvalget har herefter arbejdet med udvalgsstrukturen og som
resultat af dette udarbejdet udkast til denne betænkning og
indstilling, som nu afgives efter underudvalgets indstilling.
Underudvalget vil fortsætte sit arbejde med andre emner
herefter.
2. Underudvalgets overvejelser og de foreslåede
ændringer af Folketingets udvalgsstruktur
Folketinget har i sammenligning med
parlamenterne i de andre nordiske lande et højt samlet antal
pladser i de stående udvalg, hvilket både er et
resultat af et højt antal udvalg og et højt antal
pladser i hvert udvalg.
Det er underudvalgets opfattelse, at det
høje antal udvalgspladser har en række
uhensigtsmæssige følger for folketingsarbejdet.
Samtidig anerkender underudvalget, at der er grunde til, at
udviklingen har ført til såvel det høje antal
udvalg som det høje medlemstal i hvert.
Om antallet af udvalg
Siden vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B
135, folketingsåret 2010-11, 1. samling, har Folketinget
fulgt den praksis, at nedsættelse af de stående udvalg
efter et nyvalg afventer, at regeringen har fastlagt antallet af
ministre og ressortfordelingen, så udvalgenes ressort og
antal eventuelt kan tilpasses ministeriernes ressort. Udvalget for
Forretningsordenen udtalte i den forbindelse, at der var bred
enighed om, at Folketinget skulle fastholde sin suveræne ret
til at beslutte udvalgsstrukturen, men også om, at udvalgenes
arbejde fungerer bedre og lettere, når der til hvert udvalg
kun svarer én minister.
Folketingets praksis for
udvalgsnedsættelsen efter valg blev justeret ved
betænkning og indstilling afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 23. maj 2018, jf. beslutningsforslag nr. B
147, folketingsåret 2017-18, hvor udvalget bl.a.
konstaterede, at udvalget - når man efter det kommende
folketingsvalg bl.a. skulle tage stilling til udvalgenes
sagsområder - ville tilstræbe at undgå, at et
udvalgs sagsområder indeholdt mange og meget forskellige
sagsområder og dermed ordførerskaber, som det f.eks.
havde været tilfældet i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget. I sådanne tilfælde ville man
overveje, om det eventuelt kunne være mere
hensigtsmæssigt at oprette et eller flere nye udvalg.
Praksis blev yderligere justeret med Udvalget
for Forretningsordenens beretning nr. 22 af 8. juni 2022 om visse
ændringer af Folketingets udvalgsstruktur. Det fremgik bl.a.
af beretningen, at Folketinget som udgangspunkt fortsat ville
følge princippet om at tage udgangspunkt i ministrenes
ressort, når udvalgenes sagsområder skulle
fastsættes. Dog skulle dette princip efter folketingsvalget
2022 og fremover suppleres med de ønsker,
folketingsgrupperne måtte have til udvalgsstrukturen.
På den baggrund fik folketingsgrupperne efter valget den 1.
november 2022 mulighed for at komme med ønsker til helt nye
udvalg, herunder udvalg med et tværgående
sagsområde eller eventuelt flere udvalg inden for samme
ministerområde, og mulighed for at foreslå, at udvalg
blev sammenlagt eller nedlagt.
Underudvalget anerkender, at det kan have
praktiske fordele i det daglige arbejde, at der er en vis
overensstemmelse mellem regeringens ressortfordeling og udvalgenes
sagsområder, så der kun i begrænset omfang er
behov for at koordinere møder m.v. mellem ét udvalg
og flere ministre eller mellem flere udvalg og én minister.
Underudvalget er også opmærksom på, at der kan
være gode politiske grunde til, at man ønsker at give
et sagsområde større bevågenhed end tidligere
ved at udskille det til et særskilt udvalg, ligesom der kan
være et naturligt ønske - særlig i de
større folketingsgrupper, hvor
ordførerområderne typisk er mere specialiserede - om
at give de forskellige ordførerområder hvert deres
udvalg.
Underudvalget konstaterer imidlertid, at
tendensen i de senere år har været, at der er blevet
stadig flere stående udvalg, hvilket har øget
medlemmernes oplevelse af at have vanskeligt ved at give arbejdet i
de enkelte udvalg den opmærksomhed, de gerne ville.
Underudvalget bemærker i samme forbindelse, at der - uanset
hvor mange udvalg man opretter for at tilgodese bestemte
politikområder - kun er det samme antal folketingsmedlemmer
til at sidde i dem, og at det enkelte medlem kun har de samme
tidsmæssige og øvrige ressourcer at lægge i
udvalgsarbejdet samlet set. Tiden er derfor efter underudvalgets
opfattelse inde til at foretage en gennemgribende reduktion af
antallet af stående udvalg i Folketinget.
Efter en konkret vurdering af de forskellige
hensyn har underudvalget fundet det mest hensigtsmæssigt at
reducere antallet fra de nuværende 30 til følgende 20
stående udvalg:
1. Udvalget for
Forretningsordenen, som også skal omfatte Udvalget til
Valgs Prøvelses hidtidige sagsområde.
2. Beskæftigelses- og
Ligestillingsudvalget omfattende
Beskæftigelsesudvalgets og Ligestillingsudvalgets hidtidige
sagsområder.
3. Børne-,
Undervisnings- og Forskningsudvalget omfattende
Børne- og Undervisningsudvalgets og Uddannelses- og
Forskningsudvalgets hidtidige sagsområder.
4. Erhvervs- og
Digitaliseringsudvalget omfattende Erhvervsudvalgets og
Udvalget for Digitalisering og It's hidtidige
sagsområder.
5. Europaudvalget med samme sagsområde
som hidtil.
6. Finansudvalget med samme sagsområde
som hidtil.
7. Færøudvalget med samme
sagsområde som hidtil.
8. Grønlandsudvalget med samme
sagsområde som hidtil.
9. Indfødsretsudvalget med samme
sagsområde som hidtil.
10. Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget med samme sagsområde som
hidtil.
11. Indenrigs-, Bolig-
og Landdistriktsudvalget omfattende Indenrigsudvalgets,
Boligudvalgets og Udvalget for Landdistrikter og Øers
hidtidige sagsområder.
12. Kultur- og
Kirkeudvalget omfattende Kulturudvalgets og Kirkeudvalgets
hidtidige sagsområder.
13. Miljø- og
Fødevareudvalget med samme sagsområde som
hidtil.
14. Retsudvalget med samme sagsområde
som hidtil.
15. Skatteudvalget med samme sagsområde
som hidtil.
16. Socialudvalget med samme sagsområde
som hidtil.
17. Sundheds- og
Ældreudvalget omfattende Sundhedsudvalgets og
Ældreudvalgets hidtidige sagsområder og
Epidemiudvalgets hidtidige sagsområde bortset fra
udøvelsen af parlamentarisk kontrol efter epidemilovens
kapitel 4.
18. Transportudvalget med samme
sagsområde som hidtil.
19. Udenrigs- og
Forsvarsudvalget omfattende Udenrigsudvalgets og Forsvars-,
Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalgets hidtidige
sagsområder.
20. Udlændinge-
og Integrationsudvalget med samme sagsområde som
hidtil.
Underudvalget har fundet, at der herudover
fortsat bør være et særskilt Epidemiudvalg til
at varetage den parlamentariske kontrol efter epidemilovens kapitel
4, men at dette bør være et »sovende«
udvalg, der under normale forhold ikke har løbende
aktiviteter, jf. nærmere herom nedenfor.
Om antallet af medlemmer i hvert
udvalg
Underudvalget har overvejet forskellige
muligheder for også at reducere antallet af medlemmer i hvert
udvalg.
Det er grundlovens § 52, der sætter
rammerne for Folketingets valg af medlemmer til kommissioner og
hverv, herunder de stående udvalg. Det fremgår af
justitsministerens besvarelse af UFO alm. del - spm. 104 af 15.
december 2021, at valget af medlemmer i udvalgene skal ske efter
forholdstal. Det fremgår samtidig af besvarelsen, at det i
første række er Folketinget, der skal tage stilling
til rækkevidden af § 52 om forholdsmæssig
fordeling.
Efter de nuværende regler i
forretningsordenens § 36 sker forholdstalsfordelingen mellem
valggrupper bestående af flere folketingsgrupper og eventuelt
andre medlemmer uden for grupperne. Fordelingen mellem
valggrupperne sker efter d'Hondts metode. Inden for hver valggruppe
kan fordelingen ske ud fra såvel forholdstalshensyn som andre
hensyn.
Underudvalget har fundet det væsentligt,
at både store og små partier i en ny udvalgsstruktur
har gode muligheder for at være bredt repræsenteret i
udvalgene og deltage aktivt i udvalgenes arbejde. Underudvalget har
konstateret, at det er vanskeligt at forene dette hensyn med
princippet om forholdsmæssig sammensætning, uden at
hvert udvalg har en vis størrelse.
På den baggrund har underudvalget
vurderet, at det er mest hensigtsmæssigt at fastholde de
nuværende medlemsantal i udvalgene, dvs. 29 medlemmer i hvert
udvalg med enkelte undtagelser (Udvalget for Forretningsordenen,
Finansudvalget, Indfødsretsudvalget og Epidemiudvalget).
3. Overvejelser om visse særlige opgaver i enkelte
udvalg
Underudvalget har noteret sig, at enkelte af
de udvalg, hvis forhold ændres ved det ovenfor beskrevne, har
nogle særlige opgaver ud over det almindelige udvalgsarbejde
med behandling af lov- og beslutningsforslag og aktiviteter under
udvalgenes alm. del.
Udvalget til Valgs
Prøvelse
Udvalget til Valgs Prøvelse varetager
ifølge sit sagsområde som beskrevet i bilag 2 til
forretningsordenen prøvelse af valg, der ikke inden
udvalgets nedsættelse er godkendt af Folketinget, af klager
vedrørende allerede godkendte valg og af valg til
Europa-Parlamentet samt folketings- og europaparlamentsmedlemmers
fortabelse af valgbarhed.
Udvalgets overvejende opgave i det daglige
arbejde er at tage stilling til spørgsmål om
stedfortræderes valgbarhed ved indtræden i Folketinget
som midlertidigt eller nyt ordinært medlem og afgive
indstilling til Folketinget om godkendelse af vedkommende.
Det er underudvalgets vurdering, at Udvalget
til Valgs Prøvelses opgaver uden større vanskelighed
kan omfattes af Udvalget for Forretningsordenens
opgaveportefølje, som i forvejen omfatter visse
tilgrænsende spørgsmål, herunder om Folketingets
samtykke efter grundlovens § 57 til strafferetlig tiltale m.v.
mod folketingsmedlemmer.
Underudvalget opfordrer til, at Udvalget for
Forretningsordenen drøfter den praktiske
tilrettelæggelse af behandlingen af de sager, der nu
behandles i Udvalget til Valgs Prøvelse.
Underudvalget noterer sig, at der ved enkelte
bestemmelser i lov om valg til Folketinget og lov om valg af danske
medlemmer til Europa-Parlamentet eksplicit er tillagt Udvalget til
Valgs Prøvelse en funktion i forbindelse med
fastsættelse af regler om bedømmelse af stemmesedler.
Underudvalget opfordrer Udvalget for Forretningsordenen til i
forbindelse med sammenlægningen af de to udvalg at rette
henvendelse til indenrigs- og sundhedsministeren med en opfordring
til, at der ved førstkommende lejlighed tages en
ændring af disse bestemmelser med i et lovforslag, eventuelt
så der fremover blot omtales »et af Folketinget nedsat
udvalg«. Derved vil det tydeligere fremgå, at det er op
til Folketinget af fastsætte, hvilket udvalg opgaven
henhører under.
Epidemiudvalget
Epidemiudvalget varetager ifølge sit
sagsområde som beskrevet i bilag 2 til forretningsordenen
parlamentarisk kontrol med anvendelsen af visse
bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven, sager vedrørende
epidemiloven i øvrigt, herunder om at udrydde eller
forebygge, forhindre, inddæmme og begrænse udbredelsen
og indførelsen her i landet af smitsomme sygdomme, alment
farlige sygdomme og samfundskritiske sygdomme, og de af Folketinget
prioriterede EU-sager inden for udvalgets sagsområder.
Epidemiudvalget blev indført ved
folketingsbeslutning af 23. februar 2021 om ændring af
forretningsorden for Folketinget, jf. beslutningsforslag nr. B 155,
folketingsåret 2020-21.
Indførelsen af Epidemiudvalget skete i
forbindelse med den nye epidemilov fra 2021, som indførte en
ny ordning for parlamentarisk kontrol med regeringens brug af
lovens bemyndigelsesbestemmelser. Ordningen, som fremgår af
epidemilovens kapitel 4, indebærer bl.a., at vedkommende
minister som hovedregel alene kan fastsætte regler i
medfør af en række nærmere bestemte
bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven, hvis indholdet af
reglerne sammen med en indstilling fra Epidemikommissionen forinden
er forelagt for et af Folketinget nedsat udvalg og udvalget ikke
har udtalt sig imod reglernes udstedelse.
Af forarbejderne til epidemilovens
bestemmelser om ordningen fremgår bl.a., at udvalget som
følge af den brede kreds af emner, som
bemyndigelsesbestemmelserne, der er omfattet af den parlamentariske
kontrol, vedrører, ikke kun ville skulle beskæftige
sig med sundhedspolitik, men også med eksempelvis erhvervs-,
rets-, transport-, undervisnings-, kultur- og uddannelsespolitiske
emner. Samtidig blev det vurderet mest hensigtsmæssigt, at
opgaven med at føre parlamentarisk kontrol blev forankret i
ét udvalg og ikke i forskellige udvalg, hvilket skyldtes, at
en sådan forankring kunne bidrage til en sammenhængende
og koordineret håndtering af den alment farlige eller
samfundskritiske sygdom. Det blev derfor forudsat, at opgaven blev
placeret i et nyt udvalg.
Det blev desuden forudsat, at der skulle
være tale om et stående udvalg, så udvalget
løbende kunne være til rådighed, hvis der blev
behov for at udstede regler omfattet af den parlamentariske
kontrol, og så der blev mulighed for, at udvalget
løbende kunne drøfte spørgsmål relateret
til håndteringen af alment farlige og samfundskritiske
sygdomme. Det forudsattes, at udvalget kom til at bestå af 21
medlemmer.
Underudvalget kan grundlæggende
tilslutte sig de nævnte synspunkter om forankringen af den
særlige parlamentariske kontrol med brugen af
bemyndigelsesbestemmelser i epidemiloven, og underudvalget finder
derfor, at der fortsat bør findes et særskilt, fast
Epidemiudvalg med den opgave. Udvalget bør som hidtil
nedsættes ved hvert folketingsårs begyndelse på
samme måde som de øvrige stående udvalg.
Underudvalget har imidlertid vurderet, at
Epidemiudvalgets øvrige opgaver har en så nær og
naturlig sammenhæng med det øvrige sundhedspolitiske
område, at opgaverne mest hensigtsmæssigt kan varetages
som en del af det nye Sundheds- og Ældreudvalgs
sagsområde.
Epidemiudvalget vil dermed alene have den
parlamentariske kontrol efter epidemilovens kapitel 4 som opgave.
Det indebærer, at udvalget under normale
omstændigheder, hvor det ikke er aktuelt at gøre brug
af bemyndigelsesbestemmelserne i epidemiloven, må forventes
at have ingen eller meget få aktiviteter. Det kan f.eks.
være, at Epidemiudvalget holder et indledende årligt
møde umiddelbart efter nedsættelsen for at
drøfte udvalgets opgaver og arbejdsformer m.v. for det
tilfælde, at der måtte opstå en situation, der
kræver aktiviteter i udvalget.
For at markere den særlige stilling som
et under normale forhold »sovende« udvalg finder
underudvalget det naturligt, at Epidemiudvalget ikke fremover
indgår i opregningen af stående udvalg i
forretningsordenens § 7, stk. 1, men gives en særskilt
bestemmelse.
4. Overvejelser om eventuelle senere ændringer af
udvalgsstrukturen, herunder udvalgenes navne og
sagsområder
Underudvalget har overvejet de nuværende
regler og den nuværende praksis for løbende
ændringer af udvalgsstrukturen.
Som beskrevet ovenfor under punkt 2 er det i
dag praksis, at udvalgenes antal og fordelingen af
sagsområder mellem dem tages op til ny overvejelse efter
folketingsvalg, så udvalgsstrukturen kan tilpasses
regeringens ressortfordeling og eventuelle politiske ønsker
blandt folketingsgrupperne.
Som ligeledes nævnt ovenfor har
underudvalget konstateret, at denne proces igennem årene har
ført til en vis »knopskydning« i antallet af
udvalg, ligesom det må erkendes, at flere nye udvalg - uagtet
de gode politiske intentioner bag beslutningerne om at oprette
hvert enkelt af dem - ikke giver folketingsmedlemmerne mere tid til
udvalgsarbejdet samlet set.
Det er på den baggrund underudvalgets
opfattelse, at man bør gå over til at betragte
Folketingets udvalgsstruktur som betydelig mere fast og
uafhængig af regeringens ressortfordeling end hidtil. Dermed
bør den beskrevne praksis for ændringer efter et
folketingsvalg med udgangspunkt i regeringens ressortfordeling, der
har været fulgt siden vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B
135, folketingsåret 2010-11, 1. samling, efter underudvalgets
opfattelse forlades.
Det er dog underudvalgets opfattelse, at der
kan findes gode grunde til i enkelte tilfælde at flytte
sagsområder mellem udvalg, justere beskrivelsen af et udvalgs
sagsområde eller ændre et udvalgs navn, og
underudvalget ønsker ikke at vanskeliggøre processen
herfor. Underudvalget finder derfor, at det fortsat bør
være muligt at ændre udvalgenes navne og
sagsområder ved en beslutning i Udvalget for
Forretningsordenen, jf. forretningsordenens § 7, stk. 2.
Oprettelse af nye stående udvalg og nedlæggelse af
eksisterende stående udvalg vil som hidtil kræve en
ændring af forretningsordenen. Folketinget vil dog
uændret kunne nedsætte særlige udvalg til
behandling af enkelte sager, jf. forretningsordenens § 7, stk.
7 og 8.
Underudvalget vil finde det nærliggende,
hvis der på et tilnærmelsesvis fast tidspunkt i
løbet af en valgperiode - f.eks. ca. 1½ år
efter et folketingsvalg - sker en samlet vurdering af, om der er
behov for at flytte visse sagsområder mellem udvalg.
Underudvalget opfordrer til, at Udvalget for Forretningsordenen
overvejer en nærmere fremgangsmåde herfor, herunder for
inddragelse af de relevante udvalgs synspunkter.
5. Overvejelser om tilrettelæggelsen af arbejdet i
de nye udvalg
Underudvalget er opmærksom på, at
der kan være visse udfordringer forbundet med
tilrettelæggelsen af arbejdet i de nye udvalg med
større sagsområder end hidtil, men med samme
medlemsantal. Det hænger bl.a. sammen med, at
folketingsgrupperne har meget forskellig praksis for fordeling af
ordførerskaber, hvilket igen naturligvis har en
sammenhæng med folketingsgruppernes forskellige
størrelse. Dermed må det forudses, at der vil
være dele af arbejdet i et udvalg med et omfattende
sagsområde, som vil være af mindre interesse for nogle
udvalgsmedlemmer, fordi det falder uden for deres
ordførerskaber.
Underudvalget finder det ikke
hensigtsmæssigt at forsøge at fastsætte
præcise retningslinjer for håndteringen af disse
udfordringer for alle udvalg og ønsker grundlæggende
at fastholde, at tilrettelæggelsen af det daglige arbejde i
meget vidt omfang bør tilkomme de enkelte udvalg selv.
Underudvalget opfordrer til, at man i de
enkelte udvalg og navnlig dem, der får et betydelig
større sagsområde end nu, nøje drøfter
tilrettelæggelsen af arbejdet, herunder mødefrekvens
og mødernes indhold. Underudvalget kan som muligt tiltag
umiddelbart forestille sig, at de sager, der må forventes at
have interesse for samme kreds af ordførere, så vidt
muligt samles på samme møde.
Underudvalget bemærker, at reglerne for
udskiftning af medlemmer i udvalgene ikke berøres af de
foreslåede ændringer. Det vil derfor fortsat være
en mulighed for folketingsgrupperne at lade f.eks. en
ordfører på et bestemt område indtræde i
et udvalg for at tage del i behandlingen af en bestemt sag, hvis
det politisk ønskes.
Underudvalget bemærker endvidere, at det
er en vigtig del af formålet bag underudvalgets indstilling
om reduktion af antallet af udvalg at opnå større
synergi i behandlingen af beslægtede områder. Derfor
vil det efter underudvalgets opfattelse ikke være
hensigtsmæssigt, hvis udvalgene i væsentligt videre
omfang end nu nedsætter underudvalg, særlig mere eller
mindre permanente underudvalg, der løbende skal
beskæftige sig med en bestemt del af udvalgets
sagsområde. En sådan udvikling kan føre til en
ny fragmentering af udvalgsarbejdet. Underudvalg bør som
hovedregel nedsættes ad hoc og benyttes til afgrænsede
opgaver, eksempelvis forberedelse af konkrete udvalgsaktiviteter
eller grundigere drøftelser om enkeltstående
spørgsmål, der vurderes mest hensigtsmæssigt at
kunne behandles i en mindre kreds end hele udvalget. Dog finder
underudvalget det uproblematisk at fastholde de nuværende
faste underudvalg Udvalget for Det Tyske Mindretal og Udvalget for
Småøer, som allerede har et etableret emnefelt og en
indarbejdet funktionsmåde. Granskningsudvalget, som er et
fast underudvalg under Udvalget for Forretningsordenen, vil
naturligvis skulle fortsætte som hidtil i henhold til
reglerne om Granskningsudvalget i forretningsordenens kapitel
XVIII.
Underudvalget opfordrer i samme forbindelse
til, at man overvejer at give udvalgenes næstformænd en
større rolle i udvalgsarbejdets tilrettelæggelse,
eventuelt med en form for aftalt fordeling af ansvaret for
forskellige sagsområder mellem udvalgets formand og
næstformand.
Endelig opfordrer underudvalget til, at man i
tilfælde, hvor flere ministre skal deltage i samme
udvalgsmøde - hvilket kan forekomme oftere fremover,
når flere udvalg skal omfatte mere end én ministers
ressortområde - søger at tilrettelægge arbejdet
sådan, at der ikke opstår unødig ventetid m.v.
Man kan i den forbindelse trække på erfaringerne fra de
udvalg, hvor der allerede i dag er tilknyttet flere ministre.
6. Ikrafttræden af ændringerne
Den foreslåede ordning vil udgøre
en meget væsentlig ændring af Folketingets
udvalgsstruktur, som efter underudvalgets opfattelse bør
foretages med god tid til, at Folketingets medlemmer og
folketingsgrupperne kan forberede sig på de nye vilkår
og inddrage dem i deres overvejelser om fordeling af
ordførerskaber, udvalgsformands- og næstformandsposter
m.v. Derfor har underudvalget fundet det mest
hensigtsmæssigt, at ændringerne først
træder i kraft efter det førstkommende folketingsvalg
efter vedtagelsen.
Underudvalget opfordrer til, at der inden
reglernes ikrafttræden skabes overblik over faste
mødetidspunkter for de nye udvalg, så
folketingsgrupperne ved fordelingen af udvalgsposter blandt deres
medlemmer har gode forudsætninger for at sikre, at
medlemmerne rent praktisk kan deltage i møderne i de udvalg,
de vælges til.
7. Udvalget
for Forretningsordenens behandling af sagen
Underudvalget har som nævnt
indledningsvis udarbejdet udkast til denne betænkning og
indstilling til Udvalget for Forretningsordenen og indstillet, at
udvalget afgiver betænkningen og indstillingen til
Folketinget.
Udvalget for Forretningsordenen har behandlet
sagen i 1 møde og kan tilslutte sig underudvalgets
indstilling og synspunkter.
Udvalget har valgt at benytte denne anledning
til at rette en henvisning i forretningsordenens § 17, stk. 1,
om behandling af beslutningsforslag, som ved ændringen af
forretningsordenen ved beslutningsforslag nr. B 209,
folketingsåret 2023-24, fik et andet indhold end det
tilsigtede, og at præcisere, at den såkaldte
40-dagesregel ikke gælder for beslutningsforslag, uanset om
de fremkommer som indstillinger fra udvalg eller ej. Samtidig
foreslås præciseret, at 40-dagesreglen og muligheden
for, at et mindretal på 2/5 af Tingets medlemmer kan
kræve behandling udsat, ikke gælder for
beslutningsforslag, der henvises til udvalgsbehandling umiddelbart
ved fremsættelsen efter forretningsordenens § 17, stk.
2. Herom henvises til § 1, nr. 11-13, i beslutningsforslaget
nedenfor og bemærkningerne hertil.
Herefter indstiller udvalget de i
nedenstående forslag til folketingsbeslutning indeholdte
ændringer af forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændringer af Folketingets
udvalgsstruktur m.v.)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 4. juni
2024, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 5, 3. pkt., ændres
»det stående Udvalg til Valgs
Prøvelse (jf. § 7, stk. 1)« til:
»Udvalget for Forretningsordenen«.
2. I
§ 1, stk. 6, 3. pkt., ændres
»det stående Udvalg til Valgs Prøvelse«
til: »Udvalget for Forretningsordenen«.
3. § 7,
stk. 1, nr. 1-30, ophæves, og i stedet
indsættes:
»1)
Udvalget for Forretningsordenen.
2)
Beskæftigelses- og Ligestillingsudvalget.
3)
Børne-, Undervisnings- og Forskningsudvalget.
4) Erhvervs- og
Digitaliseringsudvalget.
5)
Europaudvalget.
6)
Finansudvalget.
7)
Færøudvalget.
8)
Grønlandsudvalget.
9)
Indfødsretsudvalget.
10) Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget.
11) Indenrigs-,
Bolig- og Landdistriktsudvalget.
12) Kultur- og
Kirkeudvalget.
13)
Miljø- og Fødevareudvalget.
14)
Retsudvalget.
15)
Skatteudvalget.
16)
Socialudvalget.
17) Sundheds- og
Ældreudvalget.
18)
Transportudvalget.
19) Udenrigs- og
Forsvarsudvalget.
20)
Udlændinge- og Integrationsudvalget.«
4. I
§ 7 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ved begyndelsen af hver folketingssamling nedsættes endvidere
et Epidemiudvalg bestående af 21 medlemmer til at varetage
den parlamentariske kontrol med anvendelsen af
bemyndigelsesbestemmelser efter epidemilovens kapitel 4.«
Stk. 2-8 bliver herefter stk. 3-9.
5. I
§ 7, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., udgår »Udvalget til Valgs
Prøvelse,«.
6. § 7,
stk. 4, 2. pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt.,
ophæves.
7. I
§ 7, stk. 4, 3. pkt., der bliver
stk. 5, 2. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
2 og 4«.
8. I
§ 7, stk. 5, 1. pkt., der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres »nr. 1-30« til:
»nr. 1-20«, og »nr. 3-5, 7, 8, 10-13 og
15-30« ændres til: »nr. 2-5, 7, 8 og
10-20«.
9. I
§ 8, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 7, stk. 3« til: »§ 7, stk.
4«.
10. I
§ 8 a, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »det stående Udvalg til Valgs
Prøvelse« til: »Udvalget for Forretningsordenen
om godkendelse af valg«.
11. § 17,
stk. 1, 4. pkt., ophæves.
12. § 17,
stk. 1, 7. pkt., der bliver 6. pkt., affattes
således:
»Bestemmelsen i § 13, stk. 1, 1.
pkt., om, at 3. behandling ikke må finde sted før 40
dage efter fremsættelsen, og § 13, stk. 2, finder ikke
anvendelse for forslag til folketingsbeslutning.«
13. I
§ 17, stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »3. behandling«: »med de
afvigelser, der følger af stk. 1, 6. pkt«.
14. I
§ 17, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »indstillinger, som afgives i en
betænkning fra Udvalget til Valgs Prøvelse« til:
»indstillinger om godkendelse af valg, som afgives i en
betænkning fra Udvalget for Forretningsordenen«.
15. I
§ 25, 6. pkt., ændres
»Udvalget til Valgs Prøvelse« til:
»Udvalget for Forretningsordenen«.
16. Bilag
2 affattes som bilag 1 til denne betænkning og
indstilling.
§ 2
Stk. 1.
Folketingsbeslutningen træder i kraft dagen efter
vedtagelsen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
1-10 og 14-16, træder i kraft dagen efter det
førstkommende folketingsvalg efter vedtagelsen.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forretningsordenens § 1, stk. 5,
indeholder regler om behandlingen af valg til Folketinget, for
så vidt angår valg af enkelte medlemmer, som ikke
enstemmigt indstilles til godkendelse efter nyvalg af det
midlertidige Udvalg til Prøvelse af Valgene. Det
fremgår heraf, at, for så vidt angår valg, som
ikke enstemmigt indstilles til godkendelse, afgiver udvalget en
betænkning, der må være offentliggjort på
en af Folketingets hjemmesider inden begyndelsen af det
møde, hvori sagen sættes til forhandling. For hvert
valg for sig afgør Tinget derpå, om valget skal
godkendes eller forkastes, eller om godkendelsen skal
udsættes. Finder udsættelse sted, henvises sagen til
det stående Udvalg til Valgs Prøvelse (jf. § 7,
stk. 1). Folketinget kan ved prøvelsen af valgene beslutte
sådanne foranstaltninger, som valglovgivningen giver adgang
til.
Som konsekvens af at det stående Udvalg
til Valgs Prøvelses opgaver med beslutningsforslaget
foreslås henlagt til Udvalget for Forretningsordenen,
foreslås det i forretningsordenens § 1, stk. 5, 3. pkt.,
at ændre »det stående Udvalg
til Valgs Prøvelse (jf. § 7, stk. 1)« til:
»Udvalget for Forretningsordenen«. Henvisningen til
§ 7, stk. 1, foreslås udeladt som overflødig.
Til nr. 2
Forretningsordenens § 1, stk. 6,
indeholder regler om godkendelse af valg i Grønland, hvis
det endeligt opgjorte valgmateriale for disse valg endnu ikke er
modtaget, når den almindelige prøvelse af valgene
efter nyvalg til Folketinget finder sted. Det fremgår af
bestemmelsen, at det midlertidige Udvalg til Prøvelse af
Valgene i disse tilfælde kan gøre indstilling til
Tinget om godkendelse vedrørende medlemmer valg i
Grønland på grundlag af en i henhold til lov om
folketingsvalg i Grønland foretaget foreløbig
opgørelse af valget. Finder godkendelse sted på dette
grundlag, træffer Tinget, når det endeligt opgjorte
valgmateriale foreligger, afgørelse om, hvorvidt
godkendelsen kan opretholdes. Denne afgørelse træffes
efter indstilling fra det stående Udvalg til Valgs
Prøvelse.
Som konsekvens af at det stående Udvalg
til Valgs Prøvelses opgaver med beslutningsforslaget
foreslås henlagt til Udvalget for Forretningsordenen,
foreslås det i forretningsordenens § 1, stk. 6, 3. pkt.,
at ændre »det stående Udvalg til Valgs
Prøvelse« til: »Udvalget for
Forretningsordenen«.
Til nr. 3
Forretningsordenen indeholder i § 7, stk.
1, en opregning af Folketingets 30 stående udvalg, som
nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling.
Den foreslåede ændring
indebærer, at denne udvalgsstruktur ændres, så
der fremover kun vil være 20 stående udvalg. Om
Epidemiudvalget, som nedsættes ud over disse, henvises til
beslutningsforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne
hertil nedenfor.
Der er i hovedsagen tale om
sammenlægninger af eksisterende udvalg, og det
forudsættes, at udvalgsarbejdet grundlæggende vil
fungere efter samme regler og samme praksis som nu, blot
naturligvis med visse praktiske tilpasninger for de udvalg, som med
ændringerne får et større sagsområde.
For enkelte udvalgs vedkommende giver
ændringerne anledning til særlige overvejelser. Herom
henvises til betænkningsdelens punkt 3.
Det er hensigten, at den nye udvalgsstruktur i
princippet bør betragtes som uafhængig af regeringens
ressortfordeling. Der bør derfor ikke fremover
iværksættes nogen fast proces efter et folketingsvalg
med henblik på at tilpasse udvalgenes antal og sagsfordeling
med udgangspunkt i regeringens ressortfordeling, sådan som
der har udviklet sig en praksis for siden vedtagelsen af
beslutningsforslag nr. B 135, folketingsåret 2010-11, 1.
samling. Ændringen indebærer dog ingen forandring af
forretningsordenens formelle regler for ændring af
udvalgsstrukturen, og det vil derfor fortsat være muligt at
ændre udvalgenes navne og sagsområder ved en beslutning
i Udvalget for Forretningsordenen, mens oprettelse af nye
stående udvalg og nedlæggelse af eksisterende
stående udvalg vil kræve ændring af
forretningsordenen. Folketinget vil uændret kunne
nedsætte særlige udvalg til behandling af enkelte
sager, jf. forretningsordenens § 7, stk. 7 og 8.
I stedet for den hidtidige proces for
tilpasning af udvalgsstrukturen efter et folketingsvalg bør
der fremover på et tilnærmelsesvis fast tidspunkt i
løbet af en valgperiode - f.eks. ca. 1½ år
efter et folketingsvalg - ske en samlet vurdering af, om der er
behov for at flytte visse sagsområder mellem udvalg. Det
forudsættes, at Udvalget for Forretningsordenen beslutter en
nærmere fremgangsmåde herfor, herunder for inddragelse
af de relevante udvalgs synspunkter.
Til nr. 4
Epidemiudvalget er efter forretningsordenens
nuværende regler et almindeligt stående udvalg nedsat
efter § 7, stk. 1, og med sagsområdet parlamentarisk
kontrol med anvendelsen af visse bemyndigelsesbestemmelser i
epidemiloven, sager vedrørende epidemiloven i øvrigt,
herunder om at udrydde eller forebygge, forhindre, inddæmme
og begrænse udbredelsen og indførelsen her i landet af
smitsomme sygdomme, alment farlige sygdomme og samfundskritiske
sygdomme, og de af Folketinget prioriterede EU-sager inden for
udvalgets sagsområder.
Det foreslås, at Epidemiudvalget
fremover alene skal have den parlamentariske kontrol efter
epidemilovens kapitel 4 som opgave, hvilket vil indebære, at
udvalget under normale omstændigheder, hvor det ikke er
aktuelt at gøre brug af bemyndigelsesbestemmelserne i
epidemiloven, må forventes ikke at have nogen
aktiviteter.
For at markere Epidemiudvalgets særlige
stilling som et under normale forhold »sovende« udvalg
foreslås det at udskille bestemmelsen om udvalgets
nedsættelse som et særskilt stykke i
forretningsordenens § 7.
Epidemiudvalget vil som hidtil bestå af
21 medlemmer og blive nedsat ved hver folketingssamlings
begyndelse. Epidemiudvalget vil fortsat skulle nedsættes
efter forholdstal efter de almindelige regler i forretningsordenens
§ 36.
Det forudsættes, at Udvalget for
Forretningsordenen vil kunne træffe beslutning om
ændring af Epidemiudvalgets sagsområde efter den
almindelige bestemmelse i forretningsordenens § 7, stk. 2, der
med ændringen ved beslutningsforslagets § 1, nr. 4,
bliver stk. 3.
Epidemiudvalget forudsættes ikke
fremover at skulle indgå i fordelingen efter forholdstal af
udvalgsformands- og næstformandsposter efter
forretningsordenens § 8, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Til nr. 5
Det fremgår af forretningsordenens
§ 7, stk. 4, 1. pkt., at Udvalget til Valgs Prøvelse,
Finansudvalget og Indfødsretsudvalget består af 17
medlemmer.
Som konsekvens af at Udvalget til Valgs
Prøvelses opgaver med beslutningsforslaget foreslås
henlagt til Udvalget for Forretningsordenen, hvis medlemstal
følger af forretningsordenens § 7, stk. 3, der med
beslutningsforslagets § 1, nr. 4, bliver stk. 4,
foreslås det, at omtalen af Udvalget til Valgs
Prøvelse udgår af 1. pkt., så dette fremover kun
vil vedrøre Finansudvalget og
Indfødsretsudvalget.
Til nr. 6
Det fremgår af forretningsordenens
§ 7, stk. 4, 2. pkt., der med ændringen ved
beslutningsforslagets § 1, nr. 4, bliver stk. 5, 2. pkt., at
Epidemiudvalget består af 21 medlemmer.
Som følge af at Epidemiudvalgets
medlemstal foreslås fastsat i den nye bestemmelse i
forretningsordenens § 7, stk. 2, jf. beslutningsforslagets
§ 1, nr. 4, foreslås § 7, stk. 4, 2. pkt., der
bliver stk. 5, 2. pkt., ophævet.
Til nr. 7
Det fremgår af forretningsordenens
§ 7, stk. 4, 3. pkt., der med ændringerne ved
beslutningsforslagets § 1, nr. 4 og 6, bliver stk. 5, 2. pkt.,
at de stående udvalg foruden Udvalget til Valgs
Prøvelse, Finansudvalget, Indfødsretsudvalget og
Epidemiudvalget består af 29 medlemmer, jf. dog stk. 3.
Henvisningen til stk. 3 vedrører Udvalget for
Forretningsordenen, hvis særlige sammensætning er
fastsat i forretningsordenens nuværende § 7, stk. 3.
Det foreslås at ændre henvisningen
til stk. 3 til en henvisning til stk. 4 som en
konsekvensændring som følge af rykningen af
stykkenumre i forretningsordenens § 7 ved
beslutningsforslagets § 1, nr. 4.
Endvidere foreslås at indsætte en
lignende henvisning til det nye § 7, stk. 2, om
Epidemiudvalget, jf. beslutningsforslagets § 1, nr. 4, idet
denne bestemmelse på lignende vis vil indeholde en
særskilt bestemmelse om Epidemiudvalgets
sammensætning.
Til nr. 8
Det følger af forretningsordenens
§ 7, stk. 5, 1. og 2. pkt., der med ændringen ved
beslutningsforslagets § 1, nr. 4, bliver stk. 6, 1. og 2.
pkt., at medlemmer, der er tilsluttet en folketingsgruppe, der ikke
er repræsenteret ved medlemmer i de nu 30 stående
udvalg nævnt i forretningsordenens § 7, stk. 1, har ret
til at indtræde i to af udvalgene med undtagelse af Udvalget
for Forretningsordenen, Udvalget til Valgs Prøvelse,
Epidemiudvalget, Finansudvalget og Indfødsretsudvalget, dog
uden stemmeret og uden ret til at fremsætte nogen udtalelse i
betænkningen (en observatørpost). Samme ret har et
medlem, der ikke er tilsluttet en folketingsgruppe.
Det foreslås at ændre
henvisningerne i § 7, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1.
pkt., som konsekvens af ændringerne af de stående
udvalg ved beslutningsforslagets § 1, nr. 3. Det vil efter
ændringen alene være Udvalget for Forretningsordenen,
Finansudvalget og Indfødsretsudvalget, som efter denne regel
er undtaget fra adgangen til observatørposter efter
bestemmelsen, idet der ikke længere vil være noget
selvstændigt Udvalg til Valgs Prøvelse.
Ligesom nu vil der heller ikke fremover
være adgang til observatørposter i Epidemiudvalget,
men dette vil fremover følge af, at Epidemiudvalget ikke vil
være et af de stående udvalg nævnt i
forretningsordenens § 7, stk. 1, jf. beslutningsforslagets
§ 1, nr. 4. Af samme grund vil medlemskab af Epidemiudvalget
fremover ikke afskære en folketingsgruppe eller et medlem
uden for folketingsgrupperne fra at opnå
observatørposter efter reglen.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring af
en henvisning som følge af rykningen af stykkenumre i
forretningsordenens § 7 ved beslutningsforslagets § 1,
nr. 4.
Til nr. 10
Det følger af forretningsordenens
§ 8 a, stk. 5, 1. pkt., at indstillinger fra Udvalget til
Valgs Prøvelse ligesom indstillinger fra det midlertidige
Udvalg til Prøvelse af Valgene kan ske mundtligt og uden
overholdelse af nogen frist, for så vidt de er enstemmige og
går ud på godkendelse af valg.
Som konsekvens af at Udvalget til Valgs
Prøvelses opgaver med beslutningsforslaget foreslås
henlagt til Udvalget for Forretningsordenen, foreslås det i
bestemmelsen at ændre »det stående Udvalg til
Valgs Prøvelse« til: »Udvalget for
Forretningsordenen om godkendelse af valg«.
Til nr. 11 og 12
Ved beslutningsforslag nr. B 209,
folketingsåret 2023-24, som Folketinget vedtog den 4. juni
2024, og som trådte i kraft ved begyndelsen af
folketingsåret 2024-25, blev den hidtidige regel i
forretningsordenens § 13, stk. 1, 1. pkt., om, at 3.
behandling af et lovforslag ikke måtte finde sted før
30 dage efter fremsættelsen, ændret, så der
fremover skulle gå mindst 40 dage. Dog blev der givet
mulighed for, at Tinget på forslag af formanden og uden
forhandling kan give samtykke til, at 3. behandling finder sted
før 40 dage, men ikke før 30 dage efter
fremsættelsen.
§ 13, stk. 1, 1. pkt., indeholdt - og
indeholder også efter ændringen - tillige en regel om,
at 3. behandling ikke må finde sted, før 2 dage efter
at 2. behandling er afsluttet.
Af forretningsordenens § 17, stk. 1, 4.
pkt., fremgik indtil ændringen, at bestemmelsen i § 13,
stk. 1, 1. pkt., om, at 3. behandling ikke må finde sted
før 30 dage efter fremsættelsen, ikke fandt
tilsvarende anvendelse for 2. behandling af beslutningsforslag, der
ikke fremkommer som indstillinger fra udvalg. Denne bestemmelse
blev ændret som konsekvens af ændringen af
30-dagesreglen til en 40-dagesregel. Konsekvensændringen blev
imidlertid udformet på en måde, så det er hele
§ 13, stk. 1, 1. pkt., der ikke gælder tilsvarende for
2. behandling af beslutningsforslag, der ikke fremkommer som
indstillinger fra udvalg. Dette indebærer, at den del af
forretningsordenens § 13, stk. 1, 1. pkt., der foreskriver, at
der skal gå 2 dage mellem 2. og 3. behandling af et
lovforslag, nu utilsigtet ikke længere finder anvendelse for
beslutningsforslag, der ikke fremkommer som indstillinger fra
udvalg.
Det vurderes, at den utilsigtede udformning af
reglerne ikke har haft praktiske konsekvenser. Der kan i den
forbindelse henvises til, at forretningsordenens § 8 a, stk.
2, 2. pkt., stadig gælder for beslutningsforslag, hvilket
indebærer, at 2. behandling af beslutningsforslag, som har
været henvist til udvalg, tidligst kan finde sted 2 dage
efter offentliggørelsen af udvalgets betænkning over
forslaget.
Forretningsordenens § 17, stk. 1, 5. og
6. pkt., indeholder regler om behandling af beslutningsforslag, der
fremkommer som indstillinger fra udvalg. Det fremgår af
bestemmelserne, at sådanne beslutningsforslag undergives 2
behandlinger efter tilsvarende regler, som gælder for
lovforslags 2. og 3. behandling, dog kommer bestemmelserne i §
12 vedrørende udvalgsbehandling ikke til anvendelse.
Bestemmelserne indeholder ikke en undtagelse fra 40-dagesreglen
svarende til § 17, stk. 1, 4. pkt., hvilket kan føre
til den modsætningsslutning, at 40-dagesreglen gælder
for beslutningsforslag, der fremkommer som indstillinger fra
udvalg. I praksis har reglerne imidlertid være fortolket
sådan, at 40-dagesreglen (tidligere 30-dagesreglen) generelt
ikke gælder for beslutningsforslag, hvad enten de fremkommer
som indstillinger fra udvalg eller ej.
For dels at rette den utilsigtede udformning
af undtagelsen i § 17, stk. 1, 4. pkt., dels at
præcisere, at 40-dagesreglen heller ikke gælder for
beslutningsforslag, der fremkommer som indstillinger fra udvalg,
foreslås § 17, stk. 1, 4. pkt., ophævet. I stedet
foreslås bestemt i 7. pkt., der bliver 6. pkt., at
40-dagesreglen og § 13, stk. 2, ikke finder anvendelse for
forslag til folketingsbeslutning. Bestemmelsen vil omfatte alle
beslutningsforslag, uanset om de fremkommer som indstillinger fra
udvalg eller ej.
Dermed vil den førnævnte
2-dagesregel igen finde anvendelse for beslutningsforslag, der ikke
fremkommer som indstillinger fra udvalg, i kraft af hovedreglen i
§ 17, stk. 1, 3. pkt., hvorefter sådanne
beslutningsforslag fremsættes på samme måde som
lovforslag og undergives 2 behandlinger efter tilsvarende regler,
som gælder for lovforslags 1. og 3. behandling. Som
nævnt ovenfor vurderes problemstillingen dog ikke at have
haft praktiske konsekvenser i den mellemliggende periode.
Reglen i § 13, stk. 1, 2. pkt., om, at
Tinget på forslag af formanden uden forhandling kan give
samtykke til, at 3. behandling finder sted før 40 dage, men
ikke før 30 dage efter fremsættelsen, vil fortsat ikke
have betydning for beslutningsforslag. Det skyldes, at
40-dagesreglen, som § 13, stk. 1, 2. pkt., udgør en
undtagelse fra, ikke vil gælde for beslutningsforslag.
Henvisningen til § 13, stk. 2,
indebærer ingen materiel ændring i forhold til den
nuværende affattelse af § 17, stk. 1. 7. pkt., hvorefter
der ikke tilkommer 2/5 af Folketingets medlemmer nogen ret til at
kræve sidste behandling af forslag til beslutning udsat, jf.
§ 13, stk. 2. Der er alene tale om en forenkling af
bestemmelsens tekst, som er blevet mulig, efter at reglerne om
udsættelse af lovforslags 3. behandling ved ændringen
af forretningsordenen ved beslutningsforslag nr. B 209,
folketingsåret 2023-24, blev udskilt til et særskilt
stykke, hvor det tidligere indgik i § 13, stk. 1.
Til nr. 13
Forretningsordenens § 17, stk. 2,
indeholder regler om muligheden for at henvise beslutningsforslag,
der ikke fremkommer som indstillinger fra udvalg, til behandling i
udvalg umiddelbart ved anmeldelsen og efterfølgende
undergive forslaget en 1. og eneste behandling.
I forlængelse af nyaffattelsen af §
17, stk. 1, 7. pkt., der bliver 6. pkt., ved beslutningsforslagets
§ 1, nr. 12, foreslås præciseret, at de der
omhandlede afvigelser fra de almindelige regler for 3. behandling
af lovforslag også gælder, når beslutningsforslag
behandles efter § 17, stk. 2. Det vil sige, at 40-dagesreglen
heller ikke gælder ved denne form for behandling af
beslutningsforslag, og at der ikke tilkommer to femtedele af
Folketingets medlemmer nogen ret til at kræve den eneste
behandling af sådanne forslag udsat.
Til nr. 14
Det følger af forretningsordenens
§ 17, stk. 4, 1. og 2. pkt., at indstillinger, som afgives i
en betænkning fra Udvalget til Valgs Prøvelse,
undergives én behandling i Folketinget med taletider som ved
lovforslags 2. behandling.
Som konsekvens af at Udvalget til Valgs
Prøvelses opgaver med beslutningsforslaget foreslås
henlagt til Udvalget for Forretningsordenen, foreslås det i
§ 17, stk. 4, 2. pkt., at ændre »indstillinger,
som afgives i en betænkning fra Udvalget til Valgs
Prøvelse« til: »indstillinger om godkendelse af
valg, som afgives i en betænkning fra Udvalget for
Forretningsordenen«.
Til nr. 15
Forretningsordenens § 25 indeholder
regler om behandlingen af andragender. Af bestemmelsens 6. pkt.
følger bl.a., at andragender angående valgforhold
tilstilles Udvalget til Valgs Prøvelse, jf. dog § 1,
stk. 3, som omhandler det midlertidige Udvalg til Prøvelse
af Valgenes virksomhed.
Som konsekvens af at Udvalget til Valgs
Prøvelses opgaver med beslutningsforslaget foreslås
henlagt til Udvalget for Forretningsordenen, foreslås det i
bestemmelsen at ændre »Udvalget til Valgs
Prøvelse« til: »Udvalget for
Forretningsordenen«.
Til nr. 16
I lyset af de omfattende ændringer af
Folketingets stående udvalg foreslås det at nyaffatte
bilag 2 til forretningsordenen, som indeholder en fortegnelse over
udvalgenes aktuelle navne og sagsområder.
Nyaffattelsen ændrer ikke på, at
Udvalget for Forretningsordenen kan træffe beslutning om at
ændre udvalgenes sagsområder og benævnelser. Det
vil således også fremover gælde, at Udvalget for
Forretningsordenen f.eks. kan beslutte at give et udvalg et nyt
navn eller at flytte et sagsområde fra et eksisterende udvalg
til et andet, uden at det kræver ændring af
forretningsordenen. Oprettelse af nye stående udvalg eller
nedlæggelse af eksisterende stående udvalg vil
ligeledes fortsat kræve ændring af forretningsordenen.
Folketinget vil dog uændret kunne nedsætte
særlige udvalg til behandling af enkelte sager, jf.
forretningsordenens § 7, stk. 7 og 8.
Det forventes som nævnt ovenfor, at der
fremover på et tilnærmelsesvis fast tidspunkt i
løbet af en valgperiode - f.eks. ca. 1½ år
efter et folketingsvalg - sker en samlet vurdering af, om der er
behov for at flytte visse sagsområder mellem udvalg. Derimod
bør der ikke fremover iværksættes nogen fast
proces efter et folketingsvalg med henblik på at tilpasse
udvalgenes antal og sagsfordeling med udgangspunkt i regeringens
ressortfordeling.
Fortegnelsen over udvalgenes sagsområder
i bilaget vil med det foreslåede ikke omfatte
Epidemiudvalget, da dette ikke fremover vil være et
stående udvalg nedsat i medfør af forretningsordenens
§ 7, stk. 1, men vil have sit eget retsgrundlag i det
foreslåede nye § 7, stk. 2. Epidemiudvalgets
sagsområde vil som angivet i denne nye bestemmelse være
den parlamentariske kontrol med anvendelsen af
bemyndigelsesbestemmelser efter epidemilovens kapitel 4.
I forhold til den nuværende fortegnelse
er den nyaffattede fortegnelse over udvalgenes sagsområder
gjort enklere og mere kommunikativ, og der er tilføjet
overskrifter for at fremme læsbarheden og overskueligheden.
Der er desuden søgt anvendt en mere ensartet
detaljeringsgrad i angivelsen af sagsområderne end hidtil,
så der i hovedsagen omtales overordnede politikområder
og ikke eksempelvis bestemte love eller myndigheder, som det for
nogle udvalgs vedkommende er forekommet hidtil. Der er ikke i sig
selv tilsigtet nogen realitetsændring med den nye og enklere
form for angivelse af sagsområder.
Den nuværende fortegnelse over
udvalgenes sagsområder indeholder for de fleste udvalg en
ensartet formulering om, at sagsområdet også omfatter
de af Folketinget prioriterede EU-sager inden for udvalgets
sagsområder. Det er vurderet unødvendigt at
videreføre disse formuleringer i lyset af den almindelige
bestemmelse i forretningsordenens § 8, stk. 11, 1. pkt.,
hvorefter udvalgene behandler EU-sager inden for deres
sagsområder. Der tilsigtes heller ikke med udeladelsen af
disse formuleringer nogen realitetsændring.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1, at folketingsbeslutningen træder i kraft dagen
efter vedtagelsen. Denne hovedregel omfatter kun § 1, nr.
11-13, dvs. de foreslåede præciseringer af visse regler
om behandlingen af beslutningsforslag. Det er ikke vurderet
nødvendigt at fastsætte overgangsbestemmelser i den
forbindelse, hvorfor de nævnte ændringer vil
gælde også for beslutningsforslag, der er fremsat
på ikrafttrædelsestidspunktet.
Det foreslås i stk.
2, at folketingsbeslutningens øvrige indhold
træder i kraft dagen efter det førstkommende
folketingsvalg efter vedtagelsen.
Bilag 1
»Bilag 2
Sagsområder
for de stående udvalg, jf. § 7, stk. 1
Folketinget har senest med virkning fra dagen
efter det førstkommende folketingsvalg efter vedtagelsen af
beslutningsforslag nr. B 168, folketingsåret 2024-25, truffet
beslutning om de stående udvalgs benævnelser og
sagsområder. Nedenfor fremgår en samlet oversigt over
udvalgenes herefter gældende benævnelser og
sagsområder.
1) Udvalget for
Forretningsordenen (UFO)
Folketingets
arbejdsformer og godkendelse af valg
Udvalget beskæftiger sig bl.a. med
grundloven og Folketingets forretningsorden, som indeholder
reglerne for, hvordan arbejdet i Folketinget foregår.
Udvalget træffer beslutninger om
Folketingets budget og om visse personaleforhold i Folketingets
Administration.
Udvalget behandler også sager om
ministres retlige og politiske ansvar og om folketingsmedlemmers
vilkår og retlige immunitet.
Udvalget udarbejder indstillinger til
Folketinget om at godkende stedfortrædere for
folketingsmedlemmer, godkendelse af valg m.v.
2) Beskæftigelses- og
Ligestillingsudvalget (BEU)
Arbejdsmarkedsforhold og
ligestilling mellem køn
Udvalget arbejder bl.a. med regler og
rettigheder på arbejdsmarkedet,
beskæftigelsesindsatsen, arbejdsmiljø og ydelser til
personer, der er helt eller midlertidigt uden for arbejdsmarkedet,
f.eks. folkepension, førtidspension, visse former for
uddannelseshjælp og dagpenge ved sygdom, fødsel
m.v.
Udvalget arbejder også med ligestilling
mellem køn både nationalt og internationalt.
3) Børne-,
Undervisnings- og Forskningsudvalget (BUU)
Pasning af børn,
skoler, uddannelse og forskning
Udvalget beskæftiger sig med alle former
for dagtilbud og pasningsordninger til børn indtil
skolestart.
Udvalget arbejder bl.a. med grundskolen,
fritids- og klubtilbud til børn og unge, ungdomsuddannelser
og videregående uddannelser m.v.
Udvalget arbejder også med det samlede
forskningsområde, f.eks. rammerne for og driften af
forskningsinstitutioner og finansiering af forskning.
4) Erhvervs- og
Digitaliseringsudvalget (ERU)
Erhvervslivet, it og
digitalisering af den offentlige sektor
Udvalget arbejder bl.a. med erhvervs- og
forbrugerregulering, innovation og erhvervsfremme,
selskabslovgivning, konkurrencevilkår, handel og
iværksætteri.
Udvalget arbejder også med it,
teleforsyning, digitalisering, databeskyttelse og borgernes
rettigheder i den digitale verden m.v.
5) Europaudvalget
(EUU)
Behandling af regeringens
forhandlingsoplæg til EU-politik og koordinering af
Folketingets arbejde med EU-sager
Udvalget arbejder med EU-politik generelt og
behandler de forhandlingsoplæg, som regeringens ministre
forelægger for udvalget i sager »af større
rækkevidde« forud for forhandlinger i EU.
Udvalget beskæftiger sig også med
det multilaterale handelssamarbejde under World Trade Organization
og koordinerer arbejdet, når Folketinget behandler
EU-sager.
6) Finansudvalget
(FIU)
Finanslovsforslag og
bevillingsansøgninger (aktstykker) fra ministre
Udvalget arbejder med generel økonomisk
politik og behandler regeringens årlige finanslovsforslag og
forslag til lov om tillægsbevilling m.v.
Udvalget behandler løbende
ansøgninger om bevillinger (aktstykker) fra ministre, og
udvalget kontrollerer anvendelsen af midlerne.
Udvalget behandler også
statsregnskabet.
7)
Færøudvalget (FÆU)
Lovgivning for
Færøerne og forholdet mellem Færøerne og
Danmark
Udvalget beskæftiger sig med lovgivning
på de sagsområder, som Færøernes
hjemmestyre ikke har overtaget ansvaret for, men hvor dansk
lovgivning gælder for Færøerne, eller hvor dansk
lovgivning har en særlig betydning for
Færøerne.
Udvalget beskæftiger sig også med
alle emner, der er knyttet til forholdet mellem
Færøerne og Danmark, f.eks. inden for erhverv,
miljø, kultur eller sociale forhold.
8) Grønlandsudvalget
(GRU)
Lovgivning for
Grønland og forholdet mellem Grønland og
Danmark
Udvalget beskæftiger sig med lovgivning
på de sagsområder, som Grønlands Selvstyre ikke
har overtaget ansvaret for, men hvor dansk lovgivning gælder
for Grønland, eller hvor dansk lovgivning har en
særlig betydning for Grønland.
Udvalget beskæftiger sig også med
alle emner, der er knyttet til forholdet mellem Grønland og
Danmark, f.eks. inden for erhverv, kultur, miljø eller
sociale forhold.
9)
Indfødsretsudvalget (IFU)
Tildeling af dansk
statsborgerskab
Udvalget beskæftiger sig bredt med
reglerne for at kunne opnå dansk statsborgerskab. Det er
udvalgets opgave at behandle lovforslagene om, hvem dansk
statsborgerskab skal tildeles (lovforslagene om indfødsrets
meddelelse).
Udvalget tager også stilling til, om
visse ansøgere kan få dispensation fra et eller flere
af kravene, der stilles i forbindelse med at kunne få dansk
statsborgerskab.
10) Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget (KEF)
Klimaforandringer og
forsyning af energi m.v.
Udvalget arbejder med den nationale og
internationale indsats mod klimaforandringer, f.eks. CO2-reduktioner.
Udvalget arbejder også med
affaldshåndtering og energi- og vandforsyning m.v.
11) Indenrigs-, Bolig- og
Landdistriktsudvalget (IBL)
Styring af kommunerne og
regionerne, boliger, byggeri og vilkår for landdistrikter og
øer
Udvalget beskæftiger sig med hele
indenrigsområdet, det vil sige bl.a. valglovgivning,
folkeregistrering og styring af kommuners og regioners opgaver og
økonomi m.v.
Udvalget arbejder med regulering af boliger og
byggeri, byfornyelse og indsatser mod parallelsamfund i visse
boligområder m.v.
Udvalget arbejder også med udviklingen i
landdistrikter og på mindre øer og
småøer.
12) Kultur- og
Kirkeudvalget (KUU)
Kultur, kunst,
idræt, medier, kirke og trossamfund
Udvalget arbejder med hele
kulturområdet, bl.a. teater, film, musik, billedkunst,
bygningsfredning, fortidsminder og idræt.
Udvalget arbejder med mediernes vilkår,
folkeoplysning, ophavsret og nationale mindretal.
Udvalget arbejder også med folkekirken
og andre trossamfunds stilling m.v.
13) Miljø- og
Fødevareudvalget (MOF)
Miljø, natur og
fødevareproduktion
Udvalget arbejder bl.a. med miljø- og
naturbeskyttelse, råstoffer, klimatilpasning og
kystsikring.
Udvalget arbejder også med landbrug,
fiskeri, fødevareproduktion og dyrevelfærd.
14) Retsudvalget
(REU)
Retsvæsen, politi
og straffelovgivning
Udvalget arbejder med rets- og
politivæsenet, straffelovgivningen og retsplejeloven m.v.
Udvalget afgiver også indstilling om
valg af Folketingets ombudsmand og om Ombudsmandens årlige
beretning.
15) Skatteudvalget
(SAU)
Skatter, told og
afgifter
Udvalget beskæftiger sig med skatter,
told og afgifter og reguleringen af børne- og ungeydelse
m.v.
16) Socialudvalget
(SOU)
Familieret, støtte
til udsatte borgere og støtte til personer med
handicap
Udvalget arbejder med det familieretslige
område, f.eks. ægteskab, skilsmisse,
forældremyndighed og samværsaftaler.
Udvalget arbejder også med støtte
til personer med nedsat funktionsevne og til udsatte børn,
unge og voksne.
17) Sundheds- og
Ældreudvalget (SUU)
Forebyggelse og
behandling af sygdomme samt støtte til
ældre
Udvalget arbejder med sundhedsvæsenet,
sundhed og sygdomme, herunder psykiatri, patientrettigheder,
patientklager, medicin og sundhedsdata m.v.
Udvalget arbejder også med støtte
til ældre og ældrepleje.
18) Transportudvalget
(TRU)
Transportformer,
trafikinfrastruktur og statens ejendomme
Udvalget arbejder med reguleringen af en
række forskellige transportformer, f.eks. bil, tog, lastbil,
færge og fly, og infrastrukturen, der knytter sig disse
transportformer.
Udvalget beskæftiger sig også med
administrationen af statens kontorejendomme og
universitetsbygninger.
19) Udenrigs- og
Forsvarsudvalget (UDF)
Udenrigs-, udviklings- og
forsvarspolitik og beredskabet
Udvalget arbejder med udenrigspolitik og
internationalt udviklingssamarbejde.
Udvalget arbejder med forsvarspolitik og de
institutioner, der hører under forsvaret.
Udvalget arbejder også med det kommunale
og det statslige beredskab i forhold til naturkatastrofer,
havforurening, terror, cybertrusler og lign.
20) Udlændinge- og
Integrationsudvalget (UUI)
Udlændinges ophold
i Danmark og integrationsindsatsen
Udvalget beskæftiger sig med reglerne
for udlændinges forskellige grundlag for at opholde sig i
Danmark, f.eks. asyl, familiesammenføring eller ophold
på baggrund af beskæftigelse eller uddannelse.
Udvalget arbejder også med integration
af udlændinge i samfundet og forebyggelse af
radikalisering.
Epidemiudvalget, jf. § 7, stk. 2, har
følgende sagsområde:
Kontrol med regeringens
bemyndigelser under en epidemi
Udvalget har til opgave at udføre den
parlamentariske kontrol med ministrenes anvendelse af visse
bestemmelser om bemyndigelser i epidemiloven.«
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Karina Adsbøl (DD) Karsten
Hønge (SF) Lars-Christian Brask (LA) Benne Engelbrecht (S)
Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel (S) Lea Wermelin (S) Mogens
Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V)
Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD) Lise Bech (DD) Ole Birk
Olesen (LA) Helle Bonnesen (KF) Peter Kofod (DF) Theresa Berg
Andersen (SF) Peder Hvelplund (EL) Helene Brydensholt (ALT)
Radikale Venstre, Naleraq, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |