B 164 Forslag til folketingsbeslutning om at lave en skole, der er god for alle børn.

Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 28-02-2025

Fremsat: 28-02-2025

Fremsat den 28. februar 2025 af Lotte Rod (RV) og Martin Lidegaard (RV)

20241_b164_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 28. februar 2025 af Lotte Rod (RV) og Martin Lidegaard (RV)

Forslag til folketingsbeslutning

om at lave en skole, der er god for alle børn

Folketinget pålægger regeringen at indkalde til forhandlinger inden udgangen af 2025 om at tilføre folkeskolen en ekstra lærer eller pædagog i halvdelen af alle timer for at lykkes med inklusion og for at forebygge skolevægring.

Bemærkninger til forslaget

Danmark bygger på, at vi går i klasse med hinanden på kryds og tværs og gør os umage for at give alle børn lige muligheder. Men i længden kan ingen leve med at aflevere deres børn med ondt i maven og stresse gennem dagene med en følelse af utilstrækkelighed og usikkerhed om, hvorvidt børnene har det godt.

Inklusion er et rigtigt ideal, der kræver, at man afsætter de nødvendige ressourcer, så den almene undervisning stadig kan tilrettelægges på en måde, der er god for alle børn. Lærerne skal have tid, materialer og frihed til at lave spændende undervisning og gode frikvarterer.

I dag har lærerne ikke tid og ressourcer, og det får problemerne til at vokse sig unødig store. Vi ved, at der i dag er børn, der ender i massiv mistrivsel. Det kunne være undgået, hvis de havde haft trygge og inkluderende fællesskaber med nærværende lærere, der havde mulighed, tid og overskud til at understøtte fællesskabet og hjælpe det enkelte barn langt tidligere, ligesom der er mange eksempler på, at forældre opsøger at få diagnosticeret deres børn i et forsøg på at få hjælp.

I gennemsnit har mere end fire elever i hver klasse behov for særlige støtteindsatser, mens endnu flere har brug for hjælp, men ikke får den (»Særlige behov i skolen - En undersøgelse af forståelse, opdeling, organisering omkring og imødekommelse af særlige behov i skolen«, VIVE, 2024). Op mod hver sjette elev forlader folkeskolen uden at kunne grundlæggende læsning, skrivning og regning. Flere og flere børn og unge får stillet en psykisk diagnose - 37 pct. flere på bare 10 år. Det er nu omkring 15 pct. af alle børn under 18 år, der bliver diagnosticeret med en psykiatrisk lidelse (»Flere børn og unge får en psykisk lidelse«, psykiatrifonden.dk), og børn mellem 12-24 år får i stigende grad medicin mod ADHD, søvnproblemer og depression (»Ny undersøgelse viser fortsat stigning i brug af psykofarmaka blandt børn og unge voksne i Danmark«, sdu.dk, den 14. august 2024). Der er mange eksempler på, at forældre forsøger at få deres børn diagnosticeret i et forsøg på at få den nødvendige hjælp i folkeskolen.

Forslagsstillerne vil have vendt underskud til overskud og skabt en folkeskole, der er et bedre sted at være for alle børn - for de små og for de store, for de krøllede og for de forsigtige, for dem, der kan selv, og for dem, der har brug for en hjælpende hånd.

Forslagsstillerne vil lykkes med inklusionen. Det kræver, at folkeskolen får tilført de nødvendige ressourcer, så lærere og pædagoger har tid til at forberede varieret undervisning, der udfordrer alle børn. Det skal være en ekstra lærer eller pædagog i klassen, der kan håndtere konflikter med det samme, så den primære lærer ikke står helt alene og skal vælge mellem at undervise eller løse en konflikt.

Forslagsstillerne ønsker at flytte fokus fra det enkelte barn til at hjælpe hele klassen. Radikale Venstre mener, at alle børn har ret til at være en del af klassen, og at det er skolens ansvar at sikre, at hver klasse har de nødvendige lærere og pædagoger tilknyttet, så alle børn i klassen kan deltage i undervisningen og føle sig inkluderet.

De ekstra lærere og pædagoger kommer som en grundressource i skolen uden bindinger. De er den ressource i almenundervisningen, som gør, at børn får hjælp, før problemerne vokser sig til mistrivsel, skolefravær og diagnoser. Det er vigtigt, at skolen selv har friheden til at fordele ressourcerne på den måde, der giver bedst mening på skolen.

Finansiering

Det vil koste 4,7 mia. kr. årligt at gøre det muligt at få to voksne (lærere og pædagoger) i halvdelen af alle timer. Vi vil binde pengene i den nyoprettede timebank i skolen, hvoraf 1 mia. kr. kommer fra den såkaldte lærermilliard, der var en del af »Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om midler til et generelt løft af folkeskolen i 2020« af 2. juni 2020. Ressourcerne anvendes således til at få flere lærere og pædagoger, men samtidig med lokal frihed på den enkelte folkeskole til at bruge ressourcerne, som det giver bedst mening for netop deres elever og lærere. Radikale Venstre finansierer løftet i vores 2030-plan og opfordrer regeringen til at gøre tilsvarende i regeringens 2030-plan (»Børneløftet - En stærk fremtid starter med de små«, Radikale Venstres Folketingsgruppe, 2024).

Skriftlig fremsættelse

Lotte Rod (RV):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at lave en skole, der er god for alle børn.

(Beslutningsforslag nr. B 164)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.