Fremsat den 28. februar 2025 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL),
Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL),
Leila Stockmarr (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre grundvandsparker
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at udpege grundvandsparker, der dækker
et areal på 200.000 ha, og fremsætte et lovforslag, der
sikrer beskyttelse af områderne mod yderligere forurening fra
pesticider og andre miljø- og sundhedsskadelige stoffer.
Bemærkninger til forslaget
Forureningen af drikkevandet har nået et
kritisk punkt. I 2024 blev der fundet rester af landbrugets
sprøjtegifte i 55,7 pct. af de aktive drikkevandsboringer.
(»Forekomst af pesticidstoffer i de almene vandværkers
boringskontrol for perioden 1/1-2024 til 31/12-2024«, GEUS,
2025). Omkring 80 pct. af det øverste grundvand er nu
forurenet, og i 40 pct. af prøverne er forekomsten
højere end grænseværdien.
(»Grundvandsovervågning, Status og udvikling 1989 -
2023, GEUS, 2024«).
Det øverste grundvand er fremtidens
drikkevand. Tallene viser, at mere end 40 års indsats for at
beskytte grundvandet har slået fejl. Milliarder af kroner er
blevet brugt på kostbar kortlægning uden
afgørende handling. De katastrofalt mange fund af
giftstoffer viser, at der er akut brug for handling for at sikre
rent drikkevand til vores børn og børnebørn.
Der er brug for, at vi nu for alvor får sikret vores
drikkevand. Det kan vi gøre ved etablering af
grundvandsparker.
Enhedslisten foreslår derfor udpegning
og oprettelse af grundvandsparker.
Grundvandsparker
Grundvandsparker er områder, der
reserveres til dannelse og indvinding af rent drikkevand. Der er
behov for et areal på omkring 200.000 ha, hvis
grundvandsressourcen skal beskyttes, og udpegningen kan tage
udgangspunkt i »Det blågrønne
Danmarkskort«, som er udarbejdet ud fra offentligt
tilgængelige oplysninger fra GEUS, Miljøministeriet og
Aarhus Universitet af vandbranchen og en række grønne
organisationer. (»Beskyt vores drikkevand og skab mere
bynær natur og økologi«, Danske Vandværker
m.fl., 2024).
I grundvandsparkerne
beskyttes dannelsen af grundvand mod forurening med miljø-
og sundhedsskadelige stoffer, ved at der på de udpegede
arealer indføres
1) et nationalt
forbud mod anvendelse af pesticider,
2) et nationalt
forbud mod deponering af overskudsjord fra bygge- og
anlægsprojekter og
3) en national plan
for oprensning af forurenede grunde
Grundvandsparkerne giver mulighed for på
en gang at sikre rent drikkevand og samtidig fremme en række
andre grønne formål som mere økologisk
landbrug, skovrejsning, forbedret biodiversitet, mere natur,
friluftsliv og klimaløsninger.
DANVA vurderer, at det vil koste i gennemsnit
ca. 130 kr. per husstand om året at beskytte
grundvandsparkerne mod forurening med pesticider og nitrat
(»Drikkevand skal med fra start i udrulning af Folketingets
trepart«, www.danva.dk, den 18. november 2024), mens de
fremtidige omkostninger til at rense vandet, som vil være
konsekvensen af ikke at beskytte områderne, vil være
betydeligt højere, hvis rensning overhovedet er teknisk
eller praktisk muligt, jf. artiklen fra Danske Vandværker
m.fl. som omtalt ovenfor.
Hvis dette forslag vedtages, vil det
fælles valgløfte fra folketingsvalget 2022 fra
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre og Alternativet blive indfriet.
Udpegning af områder
Med aftalen om Den Grønne Trepart
(»Aftale om implementering af et grønt Danmark«
indgået den 18. november 2024) er det aftalt at beskytte
20.000 ha inden for vandværkernes indvindingsområder
gennem statslig skovrejsning. Det udgør kun ca. 10 pct. af
den fagligt vurderede nødvendige beskyttelse. Der
udestår dermed en plan for beskyttelse af de resterende ca.
90 pct. af grundvandsparkerne. Der er i aftalen lagt op til, at der
senest i 2027 skal tages stilling til, hvordan der sikres en samlet
beskyttelse af de sårbare grundvandsdannende
områder.
Ifølge formand for Klima- og
Miljøudvalget i KL, Johannes Lundsfryd, er der allerede
tilstrækkelig viden hos vandselskaberne om, hvilke
områder der skal beskyttes, til at man roligt kan sætte
gang i arbejdet nu. Han peger også på følgende,
»I omlægningsplanerne er det bydende nødvendigt
at have blik for synergier, for ellers er der ikke arealer nok i
Danmark. Så selv om grundvand og natur ikke er SKAL-opgaver i
første omgang, vil det samlet set være
væsentligt nemmere, hvis man i de lokale treparter
tænker i helheder fra starten«. (»KL-formand:
Tænk i helheder fra start og brug vandselskaberne«,
Danskvand, februar 2025, side 27).
Enhedslisten foreslår, at kommunerne
allerede i 2025 skal udpege områder til grundvandsparker som
en integreret del af de lokale treparters udarbejdelse af
arealplaner, ved at inddrage vandselskaberne og deres viden om
behovet for beskyttelse af grundvanget.
Nationalt forbud mod pesticider
For hvert år findes der flere og flere
pesticider i grundvandet. Den fortsatte brug af pesticider oven
på grundvandsdannende områder er en stor trussel mod
fremtidens drikkevand. Derfor foreslår Enhedslisten et
nationalt forbud mod anvendelse af pesticider i grundvandsparkerne.
Det vil give landmænd et incitament til enten at
omlægge til økologi, søge støtte til
permanent ekstensivering eller til skovrejsning på arealerne
eller til at sælge jorden til det lokale vandværk.
Vandværker kan allerede i dag
medfinansiere grundvandsbeskyttelse, men muligheden afhænger
af vandværkets størrelse og økonomi og omfanget
af beskyttelsesbehov. Fremsynede vandselskaber i Aalborg,
Hjørring, Mors, Aarhus, Sønderborg, Odense og
Solrød er allerede godt i gang med at gøre
grundvandsdannende områder fri for sprøjtegifte, men
det går alt for langsomt, fordi aftalerne beror på, at
landmændene frivilligt vil medvirke. Vi kan gøre endnu
mere endnu hurtigere, hvis der er politisk vilje til at skabe de
rigtige rammer.
For vandværkerne er omkostningerne ved
at betale markedsprisen for udtagning af landbrugsjord til
beskyttelse af drikkevandsdannelsen på den lange bane ofte
betydelig lavere end omkostningerne ved at rense, hvis rensning
overhovedet er teknisk eller praktisk muligt. Rensning kræver
energi, og mange, specielt mindre, vandværker har ikke
tilstrækkelig viden eller tilstrkkeligt mandskab til at
betjene mere avancerede rensningsanlæg. Der er samtidig kun
stærkt begrænsede muligheder for at overtage
landbrugsjord til markedspriser.
Vi skal tage ved lære af erfaringerne
med at beskytte de boringsnære beskyttelsesområder
(BNBO) mod landbrugets sprøjtegifte, så vi
undgår at begå de samme politiske fejl igen.
Beskyttelsen af BNBO-erne skulle have være gennemført
i 2022 (»Tillægsaftaletekst til Aftale om
Pesticidstrategi 2017-2021« indgået den 11. januar 2019
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti), men blev forsinket af, at
regeringen først valgte at forlænge perioden, hvor
kommuner kunne indgå frivillige aftaler med landmænd om
ikke at bruge pesticider i områderne. Herefter valgte man at
erstatte det aftalte nationale forbud med i stedet at
pålægge kommunerne at stå for en langt mere
langsommelig og bureaukratisk tung proces med at udstede
påbud inden den 1. marts 2025. (Lov nr. 677 af 11. juni 2024
om ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om
miljøbeskyttelse).
I december 2024 lavede DR en gennemgang af,
hvor mange frivillige aftaler der er indgået om
sprøjtestop pr. kommune (»Tjek din kommune: Store
forskelle i beskyttelsen af drikkevandet«, www.dr.dk, den 7.
december 2024), og berettede samtidig, at en lang række
kommuner ikke kommer til at udstede påbud inden for
tidsfristen. (»'Dybt skuffende' og 'fuldstændig
uacceptabelt': Kommuner bryder miljølov med åbne
øjne«, www.dr.dk, den 7. december 2024).
Vi skal undgå at begå de samme
fejl og trække processen i langdrag, når det
gælder beskyttelsen af grundvandsparkerne. Derfor
foreslår vi med det samme at udstede et nationalt forbud mod
pesticider i de udpegede områder.
Nationalt forbud mod deponering af overskudsjord fra
bygge- og anlægsprojekter
En anden trussel mod fremtidens drikkevand er,
at en del overskudsjord fra bygge- og anlægsprojekter ender
som »terrænregulering« eller såkaldt
jordforbedring af landbrugsarealer, fordi dette er en
væsentlig billigere løsning end deponering på et
kontrolleret og miljøgodkendt depot. Efterspørgslen
på at komme af med jord billigt medfører en god
mulighed for en betydelig ekstra indtjening for jordejeren.
Sager fra bl.a. Køge og Gribskov
Kommuner har vist, at der kan være tale om meget store
jordmængder, der ikke kan begrunde ønsket om at fjerne
lunker og huller på arealerne, og at der derfor er tale om
egentlig deponering af jord frem for jordforbedring. Denne praksis
indebærer betydelig risiko for forurening af ikke alene
landbrugsjord, men også overfladevand og
grundvand/drikkevand. (»Billeder afslører byggeaffald
i historisk naturområde«, tv2.dk, den 19. februar 2025,
og dokumentaren »Operation X - Marken er giftig«, TV 2
Play, den 19. februar 2025).
Det er nødvendigt at stoppe denne
praksis ved at forbyde deponering af overskudsjord oven på
eksisterende eller planlagte områder for indvinding af
drikkevand, herunder i udlagte boringsnære
beskyttelsesområder (BNBO). Samtidig bør det
gøres ulovligt at modtage økonomisk kompensation for
at modtage jord til jordforbedring. Jord bør alene henvises
til miljøgodkendte anlæg, der har en løbende
kontrol og er sikret mod forurening.
En national plan for oprensning af forurenede
grunde
I Danmark er der desværre tusindvis af
forurenede grunde, som kan true grundvandet. Det er bl.a. gamle
lossepladser, industriområder og steder, hvor man har
arbejdet med sprøjtemidler. Danske Regioner har
anslået, at der findes flere end 5.000 forurenede grunde
landet over, mens yderligere 7.000 grunde er under mistanke for at
være så forurenede, at de kan være til skade for
grundvandet. (»Vores drikkevand er truet - Danske Regioners
anbefalinger til en sammenhængende beskyttelse af vores
drikkevand«, Danske Regioner, 2024).
Det er regionerne, der kortlægger,
undersøger og oprenser forurenede grunde, som kan
udgøre en risiko for forurening af grundvandet. Regionerne
har indtil videre renset forureninger op for over 6 mia. kr., men
meget udestår. Danske Regioner peger på, at det er et
problem, at flere forskellige myndigheder er involveret uden en
samlet plan. Der er brug for et samlet overblik og en plan for
oprensning af forurenede grunde, hvor områder indenfor
grundvandsparkerne prioriteres.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre grundvandsparker.
(Beslutningsforslag nr. B 159)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.