Fremsat den 28. februar 2025 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Theresa Berg Andersen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at lade multikriminelle familier omfatte af
bandelovgivningen
Regeringen pålægges inden udgangen
af 2025 at fremsætte initiativer, der imødegår
multikriminelle klaner og familier, herunder åbne mulighed
for at sidestille disse med bander, så myndighederne
får de samme værktøjer og muligheder over for
multikriminelle familier, som man i dag har over for banderne.
Bemærkninger til forslaget
Der er i dag områder i Danmark, hvor
borgerne undlader at færdes af hensyn til deres egen tryghed
og sikkerhed. SF ønsker et trygt offentligt rum i hele
Danmark, og derfor vil vi sætte ind imod kriminel, asocial og
truende adfærd.
Vi har som samfund lagt mange kræfter i
bekæmpelsen af bandekriminalitet i de seneste 15 år.
Desværre kan vi konstatere, at der findes familiestrukturer i
Danmark, der fuldt ud lever op til bandernes adfærdskodeks,
men som i dag ikke kan retsforfølges efter de samme
skærpede bestemmelser. Der er tale om vanekriminelle, og at
flere familiemedlemmer i samme husstand og over flere generationer
er involveret i systematisk og grov kriminalitet. SF foreslår
på den baggrund at åbne mulighed for at benytte
bandelovgivningen over for multikriminelle klaner og familier og
dermed give myndighederne de samme værktøjer og
muligheder over for multikriminelle familier, som man i dag har
over for banderne, f.eks. strafskærpelser, opholdsforbud,
skærpet kontrol og tilsyn med prøveløsladte
m.v.
Baggrund
De multikriminelle familier udgør et
alvorligt problem af mange årsager; dels øger deres
tilstedeværelse utrygheden i lokale boligområder, dels
er den massive kriminalitet, der udgår fra dem, i sig selv
alarmerende, dels rammer det de børn, som tilfældigvis
er født ind i en multikriminel familie og som derfor har en
øget risiko for selv at blive kriminelle. Desuden koster
multikriminelle familier samfundet enorme beløb, som i
stedet kunne være brugt på velfærd, forebyggelse
og hjælp til de lovlydige borgere, som måtte have brug
for politi og retsvæsen.
I Danmarks tredjestørste by, Odense, er
man hårdt plaget af otte-ti kriminelle klaner, som kynisk
udnytter byens allersvageste borgere til narkohandel,
udsætter dem for trusler og grov vold eller presser dem til
at optage lån. De multikriminelle familier har kostet
kommunekassen op mod 250 mio. kr. over de seneste 10 år,
hvoraf en betydelig del af udgifterne går til anbringelser af
børn, der ellers ville vokse op i de her familier og dermed
få ødelagt deres barndom (»Otte kriminelle
familier har kostet kommune en kvart milliard«, TV 2 Fyn, den
8. april 2024). Det er også kommet for dagen, at de
multikriminelle klaner er en integreret del af Odenses
bandemiljø. I 2021 fremgik det således af en rapport
om Odense Kommunes bandeindsats, at den organiserede kriminalitet i
høj grad var »familiebåret«. (»Ny
rapport giver anbefalinger til Odense kommunes bandeindsats«,
Odense kommune, den 7. april 2025). Også i Aarhus er der
alvorlige problemer med slægtsbaseret kriminalitet.
Ifølge Berlingske er fire storfamilier med ikkevestlig
baggrund fra Aarhus Vest blevet sigtet eller mistænkt for
lovovertrædelser næsten 5.000 gange. En familie med 27
medlemmer er tilsammen blevet sigtet eller mistænkt 1.617
gange, og en anden familie med ni medlemmer tegner sig for 630
sager. (»Interne dokumenter afslører "ekstremt"
fænomen: Fire dybt kriminelle familier sigtet tusindvis af
gange«, Berlingske, den 11. oktober 2024).
De multikriminelle familier er ikke alene
massivt overrepræsenterede i kriminalitetsstatistikkerne, de
forhindrer også, at forbrydelser opklares, idet »egne
værdier og mæglingssystemer« vejer tungere end
det almindelige retssystem, som det ifølge Berlingske
fremgår af interne dokumenter fra Østjyllands Politi i
Aarhus, hvor multikriminelle familier også udgør en
betydelig udfordring. (»Knytnæven red rundt på
fest i gaderne: I dag er han billede på kriminelle klaners
magt«, Berlingske, den 5. januar 2025).
Der er med bandepakkerne løbende taget
en række væsentlige skridt for at imødegå
bandernes massive kriminalitet og utryghedsskabende, intimiderende
adfærd i vores samfund (»Serviceeftersyn af
bandepakkerne«, Justitsministeriet, den 7. februar 2022).
Når det kommer til de multikriminelle
familier, er der tale om kriminalitetsformer, adfærd og et
persongalleri, der til dels overlapper med banderne, som vi fra
politisk hold har haft stærkt fokus på i mere end et
årti. På den baggrund er der også brug for at
tage hårdere fat om de her familier, hvis kriminelle
adfærdsmønster tilmed vandrer videre fra generation
til generation.
Problemerne med multikriminelle familier er
betydelige og veldokumenterede, om end vi fortsat mangler det fulde
og systematiske overblik på nationalt plan. Det er også
vigtigt at holde sig for øje, at der ikke findes en fast
definition på begrebet multikriminelle familier/klaner.
Justitsministeriet har indhentet erfaringer fra politikredsene om
problemet, og af svar fra justitsmisteren fremgår det, at der
i Nordjyllands Politikreds er enkelte familier, der vurderes at
være særlig belastet af kriminalitet igennem flere
generationer. Fra Fyns Politi forlyder det, at der p.t. er ca. ti
kriminelle familier, som i sig selv har karakter af at være
et kriminelt familienetværk. Flere af disse familier er
tilmed gift ind i hinanden, hvilket øger netværkenes
størrelse. Sydøstjyllands Politi har kendskab til
familier, hvor et eller flere familiemedlemmer begår
kriminalitet i betydeligt omfang, men hvor de øvrige
familiemedlemmer ikke umiddelbart deltager heri. Hos
Østjyllands Politi har en indledende undersøgelse
identificeret ca. 60 familier. Sydsjællands og
Lolland-Falsters Politi har identificeret i alt 15 familier/klaner
i politikredsen. Københavns Vestegns Politi har oplyst, at
politikredsen kender til familier, hvor to eller flere personer i
overvejende grad ernærer sig ved salg og besiddelse af narko,
våben og økonomisk kriminalitet. Københavns
Politi oplyser, at man har kendskab til familier, hvor flere
familiemedlemmer begår omfattende kriminalitet, som
medfører et stort ressourcetræk hos politiet, f.eks.
omfattende tilfælde af tyveri, svindel, afpresning og
lignende berigelseskriminalitet, og det er politikredsens
formodning, at den begåede kriminalitet udgør en
væsentlig indtægtskilde for familien, jf. REU alm. del
- svar på spørgsmål 664, folketingsåret
2023-24.
Myndighederne har i dag en stor
værktøjskasse til bekæmpelse af
bandekriminalitet, men når det kommer til kriminalitet
begået af multikriminelle familier og klaner, står vi
med langt færre værktøjer. Der er imidlertid
så store fællestræk mellem banderne og de
multikriminelle familier, at vi bør gøre det muligt
f.eks. at efterforske, sanktionere og straffe klanerne på
samme måde, som man i dag kan med banderne. Grovheden,
hensynsløsheden og den utryghed, de kriminelle familier
skaber i samfundet, er nøjagtig den samme som den, banderne
skaber.
SF vil opfordre til, at regeringen tager det
her problem meget alvorligt, idet vi i vores nabolande Sverige og
Tyskland kan se, at familiebaseret kriminalitet er et enormt
problem. Forleden kunne man læse i Berlingske, at politiet i
den tyske by Essen advarer om, at det tager mindst 10 år -
formentlig meget længere - at dæmme op for kriminelle
klaner, og at det kræver en organiseret og særdeles
målrettet og vedvarende politiindsats (»Tysk politi:
Det tager mindst ti år at inddæmme kriminelle
klaner«, Berlingske, den 24. februar 2025). Også dette
taler for at give politi og myndigheder øgede
beføjelser, og det bør adresseres i forbindelse med
de kommende forhandlinger om en flerårsaftale for politi og
anklagemyndigheden, ligesom den nærmere finansiering
foreslås at blive en del af de kommende
flerårsforhandlinger.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
lade multikriminelle familier omfatte af bandelovgivningen.
(Beslutningsforslag nr. B 158)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.