Fremsat den 28. februar 2025 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Charlotte Broman Mølbæk (SF),
Lisbeth Bech Nielsen (SF) og Carl Valentin (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om oprettelse af en partnerdrabskommission
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at fremsætte et lovforslag, der skal
sikre, at der oprettes en partnerdrabskommission, der har til
formål at igangsætte udredninger og indsamle viden om
partnerdrab for at forebygge partnerdrab og partnervold.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 100,
folketingsåret 2022-23, 2. samling.
I et globalt perspektiv er drabsraten i
Danmark meget lav - også lavere end i sammenlignelige
nordiske lande som Sverige og Finland. Desværre har vi nogle
drabstyper, der fortsat ligger foruroligende højt og
stabilt, nemlig partnerdrab. Partnerdrab er de drab, hvor offeret
og gerningspersonen er enten kærester, gift,
ekskærester, separeret eller skilt på tidspunktet for
drabet.
En undersøgelse fra Justitsministeriet
viser, at 46 ud af 223 drab i Danmark i perioden 2017-2021 er
partnerdrab (»Drab i Danmark 2017-2021«,
Justitsministeriets Forskningskontor, 2024). Dermed er denne
drabstype den næsthyppigst forekommende enkeltstående
drabstype i Danmark og udgør mere end 20 pct. af samtlige
drab. Drab i kriminelle miljøer er fortsat den mest udbredte
drabsform. Rapporten viser også, at partnerdrab i perioden
2017-2021 desværre er et relativt stabilt fænomen, idet
der bliver begået mellem 8 og 11 partnerdrab hvert eneste
år.
Partnerdrab er i langt de fleste
tilfælde en kulmination på psykisk partnervold
(»Partnerdrab er kulminationen på massiv psykisk
vold«, danner.dk). Ifølge den seneste
offerundersøgelse udsættes 97.000-120.000 personer i
befolkningen i alderen 16-79 år årligt for vold
og/eller seksuelle overgreb begået af en nuværende
eller tidligere partner (»Udsathed for vold og andre former
for kriminalitet. Offerundersøgelserne 2005-2023«,
Justitsministeriets Forskningsenhed, 2024). Den største
andel af ofrene er kvinder. Desværre er
anmeldelsestilbøjeligheden lavere, når
gerningspersonen er en nuværende eller tidligere partner, end
når relationen mellem offer og gerningsperson er en anden, og
derfor kan tallet reelt være højere.
Herhjemme erkendte en mand i 2022 at have
kvalt sin 24-årige partner til døde
(»24-årig kvinde på Amager Strand var dræbt
ved kvælning«, tv2.dk, den 4. januar 2022). Her viste
sagen også, at der havde været et tidligere
kvælningsforsøg, som havde været
behandlingskrævende. Hvis vi fik tegnet mønstrene op,
kunne vi måske indføre tiltag, der kan forebygge
fremtidige drab - og måske kunne det drab have været
afværget.
I England og Wales har man siden 2011
udarbejdet lovpligtige såkaldte domestic homicide reviews.
Her skal myndighederne kortlægge forbrydelsen og
forløbet op til et drab. Efterfølgende skal de komme
med anbefalinger til myndighederne, så man kan undgå
lignende tilfælde fremover (»Eksperter og politifolk:
Danmark bør nedsætte en havarikommission for
partnerdrab«, Politiken.dk, den 3. oktober 2022).
I Norge tog man i 2012 initiativ til en
forsøgsordning, hvor man fik kortlagt omfanget af
partnerdrab og omstændighederne ved partnerdrab. Det
førte til, at den norske regering efterfølgende tog
initiativ til at nedsætte en egentlig partnerdrabskommission.
På baggrund af en gennemgang af 19 partnerdrabssager fra
2014-2017, hvor der havde været kontakt til politi,
socialvæsen eller sundhedspersonale, skulle kommissionen
undersøge, om myndighederne havde svigtet deres ansvar, og
hvad man fremover kunne gøre for at undgå
partnerdrab.
Denne indsats har bidraget til, at Norge har
sænket det årlige antal af partnerdrab fra otte til syv
drab i gennemsnit om året, og det øgede fokus på
partnerdrab har været med til at fremme indsatsen mod
partnervold, jf. artiklen fra politiken.dk som omtalt ovenfor.
Det var netop en lignende indsats, der fandt
sted efter skyderiet i Field᾽s. Her undersøgte man de
forskellige myndigheders indsats, f.eks. i politiet og i
psykiatrien, og man nedsatte en særlig taskforce til
afdækning af forløbet op til den tragiske
hændelse i et forsøg på at blive klogere
på, hvor man kunne have gjort noget anderledes og forebygget
hændelsen. Den form for videnindsamling er der også
brug for i relation til partnerdrab og
partnerdrabsforsøg.
Det vigtigste er, at partnerdrabskommissionen
skal igangsætte partnerdrabsudredninger for at
undersøge, hvad der er gået forud for et partnerdrab,
og afdække forløb hos f.eks. politiet, kommunen,
sociale myndigheder og sundhedsmyndigheder i den konkrete sag.
Dernæst skal viden fra udredningerne indsamles og analyseres
for at finde eventuelle mønstre, der på længere
sigt kan medføre bedre forebyggende indsatser fra de
relevante myndigheder for at undgå de tragiske
hændelser.
SF forestiller sig, at
partnerdrabskommissionen samtidig vil fungere som en slags
videncenter, som man kender det fra Norge og Sverige, og som
følger anbefalinger fra FN til på nationalt niveau at
registrere drab på kvinder i et såkaldt femicide watch,
hvilket FN beskriver som »en systematisk og detaljeret
registrering« med henblik på at »udvikle
forebyggende foranstaltninger og vejlede politikudviklingen
på området« (»9 partnerdrab i 2022 er
mange. Og året er endnu ikke forbi - ny database skal
gøre en forskel«, politiken.dk, den 1. oktober
2022).
SF har tidligere foreslået at
nedsætte en partnerdrabskommission, og under behandlingen af
det forslag tilbage i 2023 gjorde justitsministeren opmærksom
på, at der foruden de tiltag, der allerede er sat i
værk, kan være behov for yderligere initiativer
på området (Beslutningsforslag nr. B 100,
folketingsåret 2022-23, 2. samling). Det er nu omkring to
år siden, vi havde den debat, og vi har ikke set indikationer
på at andelen eller antallet af partnerdrab er ændret.
Derfor mener vi også, at det er på tide igen at
overveje andre tiltag som f.eks. en partnerdrabskommission.
Finansiering
SF anslår, at der ikke vil være
væsentlige udgifter forbundet med forslaget, da det
forudsættes, at udredninger og indsamling og analyser m.v. i
regi af partnerdrabskommissionen kan gennemføres inden for
rammerne af Justitsministeriets Forskningskontor, alternativt i
forbindelse med regeringens varslede strafreform.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
oprettelse af en partnerdrabskommission.
(Beslutningsforslag nr. B
<150>)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.