Fremsat den 27. februar 2025 af Leila Stockmarr (EL),
Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL),
Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Sigurd Agersnap (SF) og Karsten Filsø (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre et forbud mod
finanssektorens investeringer i fossile selskaber, der
ekspanderer
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at fremsætte et lovforslag, der i
overensstemmelse med »Parisaftalens« mål
indfører et forbud mod finanssektorens investeringer i
fossile selskaber, der udvider med nye olie- eller gasfelter, nye
kulminer, kulmineudvidelser eller nye kulkraftværker.
Bemærkninger til forslaget
I USA har præsident Trump ytret
ønske om at øge den fossile produktion, men
ifølge eksperter, der har udtalt sig til Financial Times,
vil det på grund af klimabekymrede investorer ikke komme til
at ske. Flere store amerikanske olieselskaber vil således
bruge færre penge på nye olieprojekter i år
sammenlignet med sidste år. Ifølge eksperter skyldes
det, at hvis selskaberne omvendt brugte flere penge på ny
olie og gas, ville investorerne blive vrede og reagere ved at
frasælge (»Wall Street will stymie Donald Trump's US
oil surge plan, say shale bosses« ft.com, den 24. januar
2025). Det er et tydeligt eksempel på, at det har en konkret
klimaeffekt, når investorer trækker en rød streg
i sandet over for fossil ekspansion.
Når nok investorer trækker deres
investeringer, kan det påvirke aktiekursen. Det vil få
opmærksomhed fra selskabernes administrerende
direktører, hvis aflønning ofte er hægtet op
på bl.a. aktiekursen (»Pay Practices at Big Oil and Gas
Companies Fail to Drive Decarbonization«, morningstar.co.uk,
den 25. september 2024). Derudover vil det også kunne presse
kapitalomkostningerne opad og dermed gøre det dyrere at
rejse kapital til nye fossile projekter. Et forskningsstudie har
dokumenteret en målbar effekt på klimafrasalg. Studiet
viser, at aktiekursen for de undersøgte selskaber i
gennemsnit faldt med 6 pct. som følge af et større
frasalg, og at frasalg tilmed førte til, at selskaberne
efterfølgende reducerede deres CO2-aftryk for igen at gøre sig
attraktive for investorerne (»The effects of mutual fund
decarbonization on stock prices and carbon emissions«, Martin
Rohleder, Marco Wilkens og Jonas Zink, Journal of Banking &
Finance, januar 2022).
Status på finanssektorens
investeringer
Beslutningsforslaget fremsættes på
baggrund af rapporten »Banking on Thin Ice«, som er en
fælles udgivelse på tværs af en række
organisationer under Nordic Center for Sustainable Finance fra
januar 2025. I rapporten kortlægges bl.a. danske bankers
investeringer og udlån til fossile selskaber. Det
dokumenteres, at de tre største danske banker - Danske Bank,
Nykredit og Jyske Bank - tilsammen har 17,2 mia. kr. investeret i
fossile selskaber, hvoraf 9,7 mia. kr. er investeret i olie- og
gasselskaber, der udvider olieproduktionen med nye olie og
gasfelter, og kulselskaber, der udvider med nye
kulkraftværker eller nye eller eksisterende kulminer. Dertil
kommer, at danske pensionskasser sammenlagt har omkring 20 mia. kr.
i selskaber, der ekspanderer fossilt (»Danske pensionskasser
har 20 milliarder i 'sorte' selskaber der går imod verdens
klimamål«, dr.dk, den 19. oktober 2023).
Der er stor forskel på
klimaadfærden i den danske finanssektor. Mens PFA Pension i
2023 havde 4,548 mia. kr. investeret i selskaber, der laver nye
kul-, olie- og gasprojekter, så havde AP Pension 53 mio. kr.
i sådanne selskaber (»Den Danske Pensionssektors
Klimasvigt«, Mellemfolkeligt Samvirke, oktober 2023). Danske
Bank har imidlertid i 2024 vedtaget en ny investeringspolitik, som,
når den bliver implementeret, vil udelukke 1.730 fossile
selskaber fra et investeringsunivers på 1.900 fossile
selskaber. Det er særlig selskaber med fossile
ekspansionsplaner, som vil blive ekskluderet (»Danske Bank
indfører strengere krav til investeringer i fossile
selskaber«, Danske Bank, den 23. februar 2024). Danske Bank
har endnu ikke implementeret sin politik, og derfor ved vi endnu
ikke præcis, hvordan den kommer til at se ud i praksis.
Nykredit har også i sin politik for investeringer besluttet
at udelukke investeringer i fossil ekspansion, men har dog
indlejret en så stor undtagelse til deres politik, at en
række ekspanderende olie- og gasgiganter alligevel finder vej
ind i investeringsuniverset (»Nykredit ekskluderer i alt 483
olie-, gas- og kulselskaber«, nykredit.dk, den 18. september
2023). Jyske bank har med forslagsstillernes kendskab til sagen
ingen restriktioner på investeringer i fossile selskaber, der
ekspanderer.
Den skævvridning mellem
frontløbere og fodslæbere i sektoren vil et forbud
kunne lave om på. Forslaget forventes således at
understøtte sektorens igangværende grønne
udvikling, sikre, at alle institutionelle investorer kommer med, og
skabe en mere lige spillebane for de aktører, der har valgt
at gå forrest.
Forbud mod investeringer i fossil
ekspansion
Kul, olie og gas står for 75 pct. af
verdens drivhusgasudledninger (»Causes and Effects of
Climate Change«, United Nations, www.un.org), og derfor er
det afgørende, at vi omstiller os fra fossile
brændsler i tråd med den beslutning, som verdens ledere
traf på COP 28. Pensionssektoren og de tre største
bankers samlede balance er mere end tre gange så stor som
Danmarks årlige bnp (»Nøgletal for
nationalregnskabet (BNP)«, Danmark Statistik, »Annual
Report 2024«, Danske Bank Group, »Nykredit-koncernens
årsrapport 2024« Nykredit, og »Årsrapport
2023«, Jyske Bank«). Dermed har finanssektoren en
betydelig rolle at spille i realiseringen af ambitionen om at vende
pengestrømmene, så de understøtter en
transition væk fra fossile brændsler, der er kompatibel
med »Parisaftalen«.
Ifølge tal fra Nationalbanken er den
danske finanssektor ansvarlig for et klimaaftryk på 100 mio.
t CO2 alene igennem investeringer i
børsnoterede selskaber (Tal fra Danmarks Nationalbanks
Statistikbank). Det er mere end dobbelt så meget som Danmarks
territoriale udledninger (»Vejen til en fossilfri
finanssektor«, Mellemfolkeligt Samvirke, september 2024).
I Danmark har vi underskrevet
»Parisaftalen«, hvormed vi også har forpligtet os
på at vende pengestrømmene, så de
understøtter målet om 1,5 °C, jf. aftalens artikel
2.1.c (»Paris Agreement«, United Nations, 2015).
Både The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) og
International Energy Agency (IEA) har uomtvisteligt fastlagt, at
nye olie- og gasfelter, nye kulminer, kulmineudvidelser og nye
kulkraftværker, herunder også investeringer heri, vil
være uforeneligt med »Parisaftalen«, da det vil
bringe os over 1,5°C. Derfor skal vi som land sikre, at hverken
offentlige eller private pengestrømme understøtter
selskaber, der foretager den type fossile udvidelser.
Forslaget tager dermed udgangspunkt i IEA's
1,5°C-scenarie, som balancerer målet om klimaneutralitet
i 2050 med hensynet til økonomisk vækst og
forsyningssikkerhed. Da verden fortsat er afhængig af fossile
energikilder frem mod 2050, må der nødvendigvis stadig
investeres i drift af eksisterende felter, men IEA slår fast,
at de eksisterende felter indeholder tilstrækkeligt med kul,
olie og gas til at sikre forsyningen frem mod 2050. Dette
gør sig stadig gældende trods forsyningskrise og
ambitionen om uafhængighed af russisk gas (»What does
the current global energy crisis mean for energy investment?
«, Dr. Fatih Birol, Executive Director, IEA, den 13. maj
2022). Det kan derfor ikke forsvares at investere i selskaber, som
søger at ekspandere deres fossile forretninger, specielt
ikke i lyset af IEA's anbefaling om en gradvis udfasning af fossile
brændsler, som i dag udgør 80 pct. af verdens samlede
energiudbud, og som skal reduceres til 20 pct. i 2050.
Banker og pensionskasser har som led i
klimapartnerskabet givet tilsagn om at fremme grønne
investeringer (»Køreplan for finanssektorens
klimapartnerskab - Sammenfatning og anbefalinger«,
Regeringens klimapartnerskaber - partnerskab for finanssektoren,
marts 2020), men i den sammenhæng har Klimarådet
konkluderet, at der er behov for, at regeringen gør
»en større indsats for at etablere rammebetingelser,
der kan begrænse de sorte investeringer, fremfor kun at have
fokus på at fremme de grønne investeringer«
(» Vende private investeringer fra sort til
grøn«, Klimarådet, 2022).
Forslagsstillerne foreslår derfor, at
regeringen pålægges at fremsætte et lovforslag om
et forbud mod finanssektorens investeringer i fossile selskaber,
der i strid med IEA's anbefalinger etablerer nye olie- eller
gasfelter, nye kulminer, kulmineudvidelser eller nye
kulkraftværker. Investeringsforbuddet bør omfatte
institutionelle investorer defineret som virksomheder eller
organisationer, der køber, sælger og forvalter aktier
og obligationer på vegne af klienter eller medlemmer,
herunder pensions- og forsikringsselskaber, kapitalforvaltere,
kapitalfonde, hedgefonde og suveræne formuefonde.
Et sådant forbud vil udgøre et
væsentligt dansk bidrag til opfyldelsen af
»Parisaftalens« målsætninger i
overensstemmelse med klimaloven (Lovbekendtgørelse nr. 2580
af 13. december 2021), ligesom det vil gøre Danmark til et
foregangsland på området, som kan inspirere andre lande
til handling.
Forslagets konsekvenser for finanssektoren
og samfundet
Forslaget forventes ikke at have negative
konsekvenser for det langsigtede afkast. I 1980 udgjorde den
fossile sektor næsten 30 pct. af S&P 500's samlede
værdi. Ved udgangen af 2024 var dette tal faldet til kun 3,2
pct. Det er altså ikke længere afgørende for
afkastet at være eksponeret mod fossile selskaber. Faktisk
har fossile selskaber klaret sig dårligere end markedet i 7
ud af de 10 foregående år og er den sektor i
S&P-indekset, der har klaret sig suverænt dårligst
set over de seneste 10 år, og som ovenikøbet
også er den mest volatile sektor (»Another Bad Year -
and Decade - for Fossil Fuel Stocks«, Connor Chung og Dan
Cohn, Institute for Energy Economics and Finansial Analysis, januar
2025).
Hæver vi blikket fra det amerikanske
indeks til et globalt indeks, viser en sammenligning af MSCI world
index med MSCI ex fossil fuels, at også på globalt plan
har indekset med fossile selskaber klaret sig dårligere over
de sidste 10 år end indekset uden fossile selskaber
(»Index Factsheet«, MSCI World ex Fossil Fuels
Index (USD), den 31. januar 2025). Det stemmer med de konkrete
erfaringer fra de pensionskasser i Danmark, der har taget store
fossile fravalg. Således konkluderer både
AkademikerPension og P+, at over de seneste 5-6 år har
deres fossile fravalg ikke haft negativ betydning for deres afkast
(»AkademikerPension: Positivt afkast efter frasalg af fossile
selskaber«, Økonomisk Ugebrev, den 3. oktober 2023, og
»Referat af Ordinær generalforsamling«, P+, den
3. april 2024). Dertil kommer, at hvis vi retter blikket fremad,
vil de ekspanderende fossile selskaber risikere store tabte
værdier i en verden, der efterlever
»Parisaftalen« (»Half world's fossil fuel assets
could become worthless by 2036 in net zero transition«,
theguardian.com, den 4. november 2021). Dermed vil de
pågældende selskaber risikere at klare sig endnu
dårligere i fremtiden. Samlet set vurderes det, at der vil
være en langsigtet afkastmæssig gevinst ved at have
ekskluderet fossile selskaber, der fortsat udvider deres olie-
eller gasproduktion eller deres kulforretning med nye kulminer
eller kulmineudvidelser eller nye kulkraftværker.
Målt op imod fossile brændslers
ekstremt skadelige effekter på klimaet er det på sin
plads at tale om forbud i forhold til de dele af den fossile
sektor, der trods klimaadvarsler fortsætter den fossile
ekspansion. Nogle investorer vil hævde, at de efterlever
»Parisaftalen« ved at skubbe de fossile selskaber i en
grøn retning igennem aktivt ejerskab. Men aktivt ejerskab
har ikke formået at omstille de store olie- og gasselskaber,
hvis forretningsmodel bygger på fortsat udvidelse af den
fossile produktion. Flere betydningsfulde internationale
pensionskasser, der i årevis har forsøgt sig med
aktivt ejerskab over for fossile selskaber, har givet op over for
det aktive ejerskab og frasolgt fossile aktier som konsekvens heraf
(»Dutch fund leading climate talks with Shell quits most oil
investments«, reuters.com, den 8. februar 2024). Et forbud er
en nødvendig løsning, når dele af den danske
finanssektor i dag stadig investerer i disse selskaber, der
ekspanderer fossilt og dermed ikke er i gang med en grøn
omstilling.
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser
for dansk erhvervsliv, da vi ikke har danske selskaber, som udvider
deres fossile forretning på de nævnte områder.
Den danske finanssektor vil altså fortsat kunne investere i
dansk erhvervsliv.
Forslaget er desuden socialt retfærdigt
og rammer ikke almindelige mennesker. Meget af klimadebatten
handler om, hvad vi hver især kan gøre. Det er
vigtigt, men det er kun meningsfuldt, hvis vi også sikrer os,
at den finansielle sektor også løfter sit ansvar. Det
er ikke fair, at den enlige mor vender hver en vare i Netto for at
se, om den er produceret og transporteret klimavenligt, mens hendes
pensionskasse investerer hendes opsparing i et olieselskab, hvis
planlagte olieekspansion vil udlede mange gange Danmarks
årlige udledninger.
Et investeringsforbud vil placere Danmark som
suverænt foregangsland på bæredygtig finans, og
det vil vise omverdenen, at vi er villige til at sætte
handling bag løftet på COP 28 om at omstille os fra
fossile brændsler. På den måde kan Danmark
inspirere til handling i andre lande og i de kommende
COP-forhandlingerne.
Forslaget vil understøtte den
udvikling, som særlig de demokratisk ejede pensionskasser har
båret frem som følge af medlemsforslag, der i indhold
flugter med beslutningsforslagets formål. Med klar lovgivning
sikres der en mere lige spillebane, som vil sikre bedre
konkurrencevilkår for de grønne
frontløbere.
Skriftlig fremsættelse
Leila Stockmarr
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre et forbud mod finanssektorens investeringer i
fossile selskaber, der ekspanderer.
(Beslutningsforslag nr. B 144)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.