Fremsat den 27. februar 2025 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Sigurd Agersnap (SF),
Karsten Filsø (SF),
Leila Stockmarr (EL),
Rosa Lund (EL) og Trine Pertou Mach (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre et forbud mod bankers
udlån til fossile selskaber, der ekspanderer
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at fremsætte et lovforslag, der i
overensstemmelse med »Parisaftalens« mål
indfører et forbud mod bankers udlån, herunder nye
lån, tegningsgarantier og refinansiering af eksisterende
udlån, til fossile selskaber, der udvider med nye olie- eller
gasfelter, nye kulminer, kulmineudvidelser eller nye
kulkraftværker.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 45,
folketingsåret 2022-23 (2. samling).
Den ene amerikanske bank efter den anden har
trukket sig fra globale klimaalliancer (»Six big US banks
quit net zero alliance before Trump inauguration«,
theguardian.com, den 8. januar 2025). Det sker på et kritisk
tidspunkt, hvor vi kun har 5 år til at knække
udledningskurven og halvere de globale udledninger. Hvis de
amerikanske banker bakker ud, må europæiske banker
træde til.
Når banker giver lån til et
selskab, er det en direkte kapitalindsprøjtning og kan
være med til f.eks. at finansiere udviklingen af et nyt
oliefelt. Derfor er der store udledninger knyttet til fossile
udlån. Forskning viser, at det har betydelig reducerende
effekt på de globale udledninger, når banker
begrænser lån til fossile selskaber (»What
Happens When Banks Ditch Coal: The Impact Is 'More Than Anyone
Thought'«, library.hbs.edu, den 18. april 2023). Dansk
regulering kan inspirere til lignende handling i andre lande,
hvilket samlet set vil lægge pres på fossile selskaber,
der ønsker at ekspandere, da finansieringsmulighederne
forventeligt vil blive kraftigt reduceret. I takt med at banker
på tværs af landegrænser trækker sig fra
ekspanderende fossile selskaber, vil kapitalomkostningerne stige og
dermed vanskeliggøre projekternes gennemførelse. Det
vil i sig selv tilskynde til en afvikling af de klimabelastende
aktiviteter.
Desuden vil et forbud mod udlån til
fossil ekspansion bidrage til at styrke den finansielle stabilitet
i Danmark. Ifølge Danmarks Nationalbank risikerer banker at
lide tab, hvis de har givet lån til virksomheder, hvis
ressourcer eller produktionsapparat mister værdi som
følge af den grønne omstilling - også kaldet
for strandede aktiver (»Klimaforandringer kan smitte af
på den finansielle stabilitet«, nationalbanken.dk, den
2. december 2019). Et forskningsstudie har f.eks. estimeret, at
halvdelen af verdens fossile aktiver vil blive
værdiløse allerede i 2036 (»Half world's fossil
fuel assets could become worthless by 2036 in net zero
transition«, theguardian.com, den 4. november 2021). Et
udlånsforbud vil derfor ikke blot udgøre et vigtigt
bidrag til den grønne omstilling, men vil også
være udtryk for rettidig omhu, da det kan være med til
at sikre finansiel stabilitet i takt med verdens omstilling mod
klimaneutralitet.
Status på danske bankers fossile
udlån
Beslutningsforslaget fremsættes på
baggrund af rapporten »Banking on Thin Ice«, som er en
fælles udgivelse på tværs af en række
organisationer under Nordic Center for Sustainable Finance fra
januar 2025 (»Banking on Thin Ice«, Katrine Ehnhuus og
Emma Oehlenschläger, Nordic Center for Sustainable Finance,
januar 2025). I rapporten kortlægges bl.a. danske bankers
investeringer og udlån til fossile selskaber, og det
dokumenteres, at Danske Bank er stoppet med at give lån til
olie- og gasselskaber, der i strid med klimavidenskaben udvikler
nye olie- og gasfelter. Tidligere har Danske Bank udlånt
milliarder af kroner til den type selskaber, men er altså
stoppet på baggrund af en politik, som banken vedtog i 1.
kvartal 2023 (»Vender på tallerken: Danske Bank afviser
nye udlån til udskældt oliejagt«, finans.dk, den
23. januar 2023). Et halvt år efter lancerede Nykredit en
lignende politik, som også begrænser Nykredits mulighed
for at give lån til fossile selskaber (»Nykredit lukker
for nye lån til fossile brændsler«, nykredit.dk,
den 18. september 2023).
Ovennævnte eksempler er udtryk for en
positiv udvikling i finanssektoren. Desværre er det ikke alle
banker med hovedsæde i Danmark, som har vedtaget en
tilsvarende klimapolitik for deres engagementer i fossile
selskaber. Det gælder f.eks. Jyske Bank, der i november 2024
er registreret for at have medvirket til et samlet lån med
andre banker på 5 mia. dollar til oliegiganten Equinor
(»Our debt and credit ratings«, equinor.com). Jyske
Banks lån har tilsyneladende ikke medvirket til at skubbe
Equinor i en grønnere retning. Kort efter udlånet blev
underskrevet, annoncerede Equinor, at de vil halvere deres plan for
grønne investeringer (»Norwegian firm lobbying to open
Rosebank oilfield halves green investments«, theguardian.com,
den 5. februar 2025). Derudover er Equinor ved at udvikle nye olie-
og gasfelter med over 2 milliarder tønder
olieækvivalenter, hvilket strider imod det Internationale
Energiagenturs (IEA) grænser for, hvor meget ny olie og gas
der er tilladt inden for 1,5 °C-målsætningen
(»Finance Data«, Urgewald, gogel.org).
Forbud mod udlån til fossil
ekspansion
Kul, olie og gas står for 75 pct. af
verdens drivhusgasudledninger, og derfor er det afgørende,
at vi omstiller os fra fossile brændsler i tråd med den
beslutning, som verdens ledere traf på COP 28 (»Causes
and Effects of Climate Change«, FN, www.un.org).
De tre største bankers samlede balance
er mere end dobbelt så stor som Danmarks årlige bnp
(»Nøgletal for nationalregnskabet (BNP), Danmarks
Statistik, www.dst.dk). Dermed har bankerne en betydelig rolle at
spille i realiseringen af ambitionen om at vende
pengestrømmene, så de understøtter en
transition væk fra fossile brændsler i overensstemmelse
med »Parisaftalen«.
I Danmark har vi underskrevet
»Parisaftalen«, hvormed vi også har forpligtet os
på at vende pengestrømmene, så de
understøtter målet om 1,5 °C, jf. aftalens artikel
2.1.c (»Paris Agreement«, United Nations, 2015).
Ifølge både IPCC og IEA er det uomtvisteligt, at
etableringen af nye olie- og gasfelter, nye kulminer og
kulmineudvidelser og nye kulkraftværker, herunder også
finansieringen heraf, vil være uforenelig med
»Parisaftalen«, da det vil bringe os over 1,5 °C.
Derfor skal vi som land sikre, at hverken offentlige eller private
pengestrømme understøtter selskaber, der foretager
den type fossile udvidelser.
Forslaget tager udgangspunkt i IEA's 1,5
°C-scenarie, som balancerer målet om klimaneutralitet i
2050 med hensynet til økonomisk vækst og
forsyningssikkerhed. Da verden fortsat er afhængig af fossile
energikilder frem mod 2050, må der nødvendigvis stadig
investeres i drift af eksisterende felter, men IEA slår fast,
at de eksisterende felter indeholder tilstrækkeligt med kul,
olie og gas til at sikre forsyningen frem mod 2050. Dette
gør sig stadig gældende trods forsyningskrise og
ambitionen om uafhængighed af russisk gas (»What does
the current global energy crisis mean for energy
investments«, International Energy Agency, iea.org, den 13.
maj 2022). Det kan derfor ikke forsvares at udlåne til
selskaber, som søger at ekspandere deres fossile
forretninger, specielt ikke i lyset af IEA's anbefaling om en
gradvis udfasning af fossile brændsler, som i dag
udgør 80 pct. af verdens samlede energiudbud, og som skal
reduceres til 20 pct. i 2050.
Bankerne har som en del af klimapartnerskabet
givet tilsagn om at fremme grønne lån og investeringer
(»Køreplan for finanssektorens klimapartnerskab -
Sammenfatning og anbefalinger«, Regeringens
klimapartnerskaber, finansdanmark.dk, marts 2020). Klimarådet
har imidlertid i denne sammenhæng konkluderet, at der er
behov for, at regeringen gør »en større indsats
for at etablere rammebetingelser, der kan begrænse de sorte
investeringer, fremfor kun at have fokus på at fremme de
grønne investeringer« (»Vende private
investeringer fra sort til grøn«, Klimarådet,
november 2022).
Forslagsstillerne foreslår derfor, at
regeringen pålægges at fremsætte et lovforslag om
et forbud mod bankers udlån, herunder nye lån,
tegningsgarantier og refinansiering af eksisterende udlån,
til selskaber, der ekspanderer deres fossile forretninger.
Udlånsforbuddet bør omfatte bankers udlån til
fossile selskaber, der i strid med IEA's anbefalinger etablerer nye
olie- eller gasfelter, nye kulminer, kulmineudvidelser eller nye
kulkraftværker.
Et sådant forbud vil udgøre et
væsentligt dansk bidrag til at nå
»Parisaftalens« målsætninger i
overensstemmelse med klimaloven, ligesom det vil gøre
Danmark til et foregangsland på området, hvilket kan
tjene til inspiration til handling for andre lande.
Forslagsstillerne henviser til Finanstilsynet,
som i et svar til Folketingets Erhvervsudvalg fastslår, at
national lovgivning på området er muligt
(Erhvervsudvalget, alm. del - svar på spørgsmål
196, folketingsåret 2021-22).
Forslagets konsekvenser for banker og
samfund
Et udlånsforbud vil kun påvirke
danske banker, der fortsat udlåner til fossile selskaber, der
udvider med nye olie- eller gasfelter, nye kulminer,
kulmineudvidelser eller nye kulkraftværker. De danske bankers
nuværende udlån til fossil ekspansion udgør kun
en lille procentdel af deres samlede balance, hvorfor forslaget
vurderes at have meget lave eller ingen omkostninger for bankerne,
som fortsat vil kunne udlåne til andre kunder.
Tværtimod forventes forslaget at understøtte sektorens
igangværende grønne udvikling, sikre, at alle banker
kommer med, og skabe en mere lige spillebane for de aktører,
der har valgt at gå forrest.
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser
for dansk erhvervsliv, da vi ikke har danske selskaber, som udvider
deres fossile forretning på de nævnte områder.
Dansk erhvervsliv vil altså fortsat have adgang til
finansiering fra de danske banker.
Forslaget er desuden socialt retfærdigt
og rammer ikke almindelige mennesker. Meget af klimadebatten
handler om, hvad vi hver især kan gøre. Det er
vigtigt, men kun meningsfuldt, hvis vi også sikrer os, at den
finansielle sektor også løfter sit ansvar. Det er ikke
fair, at den enlige mor vender hver en vare i Netto, for at se om
den er produceret og transporteret klimavenligt, mens hendes bank
låner flere hundrede millioner kroner ud til et olieselskab,
hvis planlagte olieekspansion vil udlede mange gange Danmarks
årlige udledninger.
Et udlånsforbud vil placere Danmark som
suverænt foregangsland på bæredygtig finans, og
det vil vise omverdenen, at vi er villige til at sætte
handling bag løftet på COP 28 om at omstille os
væk fra fossile brændsler. På den måde kan
vi inspirere til handling i andre lande og i de kommende
COP-forhandlinger.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth
Bech-Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre et forbud mod bankers udlån til fossile
selskaber, der ekspanderer.
(Beslutningsforslag nr. B 143)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.