Fremsat den 27. februar 2025 af Susie Jessen (DD),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD),
Dennis Flydtkjær (DD),
Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD).
Forslag til folketingsbeslutning
om tildækningsforbud på
uddannelsesinstitutioner
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag inden udgangen af 2025, der udvider
anvendelsesområdet for tildækningsforbuddet, så
loven også gælder på
uddannelsesinstitutioner.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Den 29. januar 2025 fremlagde Kommissionen for
den glemte kvindekamp sine anbefalinger til bekæmpelse af
æresrelateret social kontrol. Et af de forslag, som
kommissionen præsenterede, var en udvidelse af
tildækningsforbuddet, der blev indført i 2018,
så forbuddet også omfatter landets
uddannelsesinstitutioner (»Anbefalinger fra Kommissionen for
den glemte kvindekamp«, Kommissionen for den glemte
kvindekamp, 2025).
Tildækningsforbuddet gælder i dag
kun for personer, der »på offentligt sted«
bærer en beklædningsgenstand, der skjuler vedkommendes
ansigt, jf. straffelovens § 134 c, stk. 2. Offentlige steder
omfatter eksempelvis veje, busser og tog, men da et
undervisningslokale ikke betragtes som et offentligt sted,
gælder tildækningsforbuddet ikke på landets
uddannelsesinstitutioner.
Kommissionen beskriver i sine anbefalinger, at
den har kendskab til eksempler på landets
uddannelsesinstitutioner, hvor elever bærer
beklædningsgenstande, der skjuler deres ansigt.
Derfor mener kommissionens medlemmer, at
tildækningsforbuddet bør udvides, og det vil sikre, at
burka og niqab ikke kan bæres på landets
uddannelsesinstitutioner.
Forslag
Forslagsstillerne er enige med Kommissionen
for den glemte kvindekamp i, at det bør sikres, at
uddannelsesinstitutioner ikke understøtter religiøs
æreskultur og negativ social kontrol.
Derfor mener forslagsstillerne, at det
eksisterende tildækningsforbud, som gælder på
offentlige steder, naturligvis også bør omfatte
uddannelsesinstitutioner, så der også her eksisterer et
forbud mod at bære beklædningsgenstande, der skjuler
ansigtet.
Forslagsstillerne tvivler på, at det
nogensinde har været hensigten med lovgivningen, at elever og
studerende skal kunne tildække deres ansigt i klasselokalerne
med en burka eller niqab.
Derfor mener forslagsstillerne, at det er
afgørende, at landets uddannelsesinstitutioner ikke bliver
et frirum, hvor religiøs tildækning af piger og
kvinder kan finde sted.
Burka og niqab er ikke blot
beklædningsgenstande - de er redskaber til strukturel
undertrykkelse af piger og kvinder. Det hører efter
forslagsstillernes opfattelse ikke hjemme på
uddannelsesinstitutioner i et sekulært samfund som det
danske.
Med dette beslutningsforslag ønsker
forslagsstillerne derfor at sige fra over for problemet med
kvindeundertrykkelse og social kontrol, hvor end den finder
sted.
Kvindeundertrykkende strukturer må efter
forslagsstillernes opfattelse ikke kunne eksistere på landets
uddannelsesinstitutioner, og derfor er det afgørende, at
Folketinget står sammen om at få udvidet
anvendelsesområdet af tildækningsforbuddet.
Skriftlig fremsættelse
Susie Jessen
(DD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
tildækningsforbud på uddannelsesinstitutioner.
(Beslutningsforslag nr. B 141)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.