Fremsat den 27. februar 2025 af Søren Søndergaard (EL),
Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL),
Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Leila Stockmarr (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om inddragelse af indtægter fra falske
annoncer på sociale medier
Folketinget pålægger regeringen
senest inden udgangen af folketingsåret 2025 at
fremsætte den nødvendige lovgivning, der
pålægger sociale medieplatforme at leve op til reglerne
i markedsføringsloven og medieansvarsloven, for så
vidt angår åbenlyst falske annoncer. Formålet
skal være, at de sociale medieplatformes indtægter fra
sådanne falske annoncer inddrages.
Bemærkninger til forslaget
Med fremvæksten af digitale platforme er
sociale medier blevet centrale aktører i formidlingen af
information. Traditionelle medier som aviser og tv-stationer har et
klart redaktionelt ansvar for det indhold, de bringer. Det
fremgår bl.a. af medieansvarslovens § 27. Sociale medier
har derimod undgået et tilsvarende ansvar - til trods for at
de direkte profiterer af annoncer, der i mange tilfælde er
vildledende eller decideret falske.
Den danske markedsføringslovgivning
indeholder et klart forbud mod vildledning. Det er derfor
afgørende, at åbenlyst falske annoncer mødes
med konsekvenser - også på sociale medier. Den
europæiske Digital Services Act (DSA) fastsætter krav
til de store platforme, men der er endnu ingen præcedens for,
hvordan loven håndhæves, og de nye regler har ikke
ført til den nødvendige selvjustits hos de sociale
platforme til at tage falske annoncer ned.
Forbrugerombudsmanden har allerede taget
initiativer for at understrege, at producenter af indhold på
sociale medier har et ansvar. Forbrugerombudsmanden har
således skærpet sit tilsyn med influenter for at
undgå vildledning af forbrugere (»Forbrugerombudsmanden
griber ind over for influenter«, forbrugerombudsmanden.dk,
den 9. oktober 2024), men tilsvarende håndhævelse
eksisterer ikke for de platforme, der tillader og tjener penge
på falske annoncer.
EU-regulering
Der har i Danmark været en række
eksempler på, at falske annoncer med bl.a. Divya Das eller
Anders Lund Madsen har været brugt til at fange brugernes
opmærksomhed ved at udgive sig for etablerede medier og bruge
urigtige oplysninger til at lokke brugerne til falske
investeringsplatforme og lign., jf. »Divya Das er igen
ufrivilligt blikfang i investeringssvindel«, tjekdet.dk, den
9. juli 2024.
Er motivationen til at fjerne de falske
annoncer stærk nok hos de store medieplatforme? Sten
Schaumburg-Müller beskriver til TV 2, hvordan de falske
annoncer kan være både identitetstyveri og brud
på markedsføringsloven, fordi personerne medvirker
uden samtykke »Danskere får gang på gang afvist
anmeldelser om falske annoncer - og det undrer
juraprofessor«, tv2.dk, den 10. april 2024.
Hvis tilsvarende annoncer var bragt i et dansk
medie, ville medieansvarsloven og markedsføringsloven have
pålagt mediet et redaktionelt ansvar. Alligevel er det
vanskeligt at få fjernet annoncerne fra de sociale medier,
måske fordi forretningsmodellen for disse medier tilsiger, at
der kan være et økonomisk incitament til at lade
annoncer ligge på de sociale medier, jf.
»Meta tjener millioner på svindelannoncer«,
tjekdet.dk, den 9. april 2024.
Forslagsstillerne foreslår, at
regeringen tager de nødvendige lovgivningsmæssige
skridt til at forhindre, at medieplatforme kan tjene på at
bringe falske annoncer.
En stor del af reguleringen af techgiganter
sker i dag gennem EU's Digital Services Act (DSA). DSA har til
formål at skabe et sikkert og ansvarligt online miljø
ved at regulere online formidlere og platforme, herunder sociale
medier, markedspladser og indholdsdelingsplatforme. Da mange
techgiganter er registreret i Irland, er det de irske myndigheder,
der fører tilsyn med disse virksomheder.
Selv om DSA er et vigtigt skridt mod at
regulere sociale medieplatforme på europæisk niveau, er
der behov for yderligere nationale tiltag for at sikre, at danske
interesser varetages. DSA fastsætter generelle regler for
hele EU, men der er stadig mulighed for, at medlemslandene kan
indføre supplerende nationale regler, der tager højde
for lokale forhold og udfordringer.
Derfor foreslår forslagsstillerne, at
Danmark indfører nationale tiltag mod sociale
medieplatforme, der ikke fjerner åbenlyst falske annoncer,
ved at inddrage indtægten fra sådanne annoncer.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
inddragelse af indtægter fra falske annoncer på sociale
medier.
(Beslutningsforslag nr. B 139)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.