Fremsat den 27. februar 2025 af Alex Ahrendtsen (DF),
Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod import i EU af kinesisk teknologi,
der udgør en sikkerhedsrisiko
Folketinget
pålægger regeringen at:
1) Arbejde aktivt
for, at der i EU-regi indføres et forbud mod import af
kinesisk teknologi, der kan udgøre en sikkerhedsrisiko for
medlemslandene.
2) Sikre, at dette
forbud omfatter teknologier og produkter, der har potentiale til at
overvåge eller indsamle data om EU's borgere uden deres
samtykke.
Bemærkninger til forslaget
I lyset af en stigende bekymring over kinesisk
teknologis potentielle overvågning af europæiske
borgere er det afgørende, at Danmark tager initiativ til at
beskytte både nationale og europæiske interesser
(»Max Schrems, EU Privacy Lawyer Who Took on Meta Challenges
Chinese Big Tech«, CCN, den 16. januar 2025).
Et nyligt eksempel illustrerer denne trussel:
Ifølge en artikel fra TV 2 den 31. januar 2025 har et
sikkerhedsfirma sendt overvågningsdata fra danske hjem til
Kina uden brugernes viden eller samtykke (»Dansk
sikkerhedsfirma retter oplysninger på hjemmeside: Afviser, at
kunders videomateriale sendes til Kina«, tv2.dk, den 31.
januar 2025). Dette indebærer en alvorlig krænkelse af
privatlivets fred og understreger behovet for strengere kontrol med
importeret teknologi.
Desuden har USA for nylig indført et
forbud mod import af internetopkoblede
køretøjsteknologier fra Kina og Rusland på
grund af nationale sikkerhedsbekymringer. Dette forbud omfatter
hardware og software relateret til køretøjers
bluetooth-, wi-fi-, mobil- og satellitforbindelser samt systemer
til automatiseret kørsel. Forbuddet træder i kraft for
software fra modelår 2027 og for hardware fra modelår
2030 (»USA indfører forbud mod alle kinesiske
biler«, www.boosted.dk, den 15. januar 2025).
Disse eksempler understreger behovet for, at
EU handler proaktivt for at beskytte sine borgere mod potentielle
sikkerhedstrusler forbundet med import af visse teknologier.
Danmark bør derfor tage lederskab i EU og arbejde for et
fælles forbud mod import af kinesisk teknologi, der kan
udgøre en sikkerhedsrisiko.
Økonomiske og administrative
konsekvenser
Implementeringen af et forbud som
foreslået vil kræve øget kontrol og regulering
af importerede teknologiprodukter. Dette kan medføre
administrative omkostninger for både myndigheder og
virksomheder. Dog vurderer forslagsstillerne, at disse omkostninger
er nødvendige for at sikre borgernes sikkerhed og
privatliv.
Miljømæssige konsekvenser
Forslagsstillerne forventer ingen direkte
miljømæssige konsekvenser af forslaget.
Forholdet til EU-retten
Forslaget sigter mod at etablere en
fælles EU-politik for import af teknologi fra tredjelande og
er derfor i overensstemmelse med EU's indre marked og
handelsregler.
Høring
Det anbefales at gennemføre
høringer med relevante interessenter, herunder
erhvervsorganisationer, forbrugergrupper og
databeskyttelsesmyndigheder, for at sikre en bred forståelse
af forslaget og dets implikationer.
Sammenfatning
For at beskytte danske og europæiske
borgere mod potentielle sikkerhedstrusler forbundet med import af
visse teknologier bør Danmark arbejde for et
EU-dækkende forbud mod import af kinesisk teknologi, der kan
udgøre en sikkerhedsrisiko. Dette vil bidrage til at sikre
borgernes privatliv og nationale sikkerhedsinteresser.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod import i EU af kinesisk teknologi, der udgør en
sikkerhedsrisiko.
(Beslutningsforslag nr. B 135)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.